O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku造 > MINISTRY > Ministry [recenzje]
Ministry [recenzje]
Relapse |AFM Records, 2012|

01. Ghouldiggers, 02. Double Tap, 03. FreeFall, 04. Kleptocracy, 05. United Forces, 06. 99 Percenters, 07. Relapse, 08. Weekend Warrior, 09. Git Up Get Out 'n Vote, 10. Bloodlust, 11. Relapse (Defibrillator Mix)


Czy pami皻acie polsk komedi Poszukiwany, poszukiwana, w kt鏎ej pad這 s造nne okre郵enie "za ma這 cukru w cukrze"? Parafrazuj帷, w przypadku Relapse odnosi si wra瞠nie, 瞠 s逝chacz dostaje "za ma這 Ministry w Ministry", poczynaj帷 od rozczarowuj帷ej ok豉dki po sam opraw muzyczn.

Album jest dobrze wyprodukowany, brzmienie jest czyste i wyra幡e. S豉bo嗆 tego albumu tkwi w przerysowanych, ma這 intryguj帷ych aran瘸cjach i bezw徠kowych kompozycjach, kt鏎ym brakuje g喚bi, zaanga穎wania, i kt鏎e nie pobudzaj szarych kom鏎ek w przeciwie雟twie do poprzednich album闚 tej grupy. Nawet ustawiczne krytykowanie ameryka雟kich konserwatyst闚 powodowa這, 瞠 s逝chacz zaczyna szuka 廝鏚e informacji, cytat闚 i klip闚 z wpadek republika雟kich polityk闚 z G.W. Bushem na czele. Na Relapse znajduj si wy陰cznie melodie, rymowanki, hymny z dominuj帷ym "la-la-la", kt鏎e pr鏏owano zatuszowa nadmiernie powtarzaj帷ymi si speed metalowymi sol闚kami. Z takich rozwi您a (i nadu篡wania s這wa 'yeah' w tekstach) znany jest np. Rob Zombie.

Nienaganne sol闚ki i riffy w wykonaniu poprzednich wsp馧pracownik闚 grupy, jak Mike'a Scaccia (Rigor Mortis) i Tommy'ego Victora (Prong), basowe partie Tony'ego Camposa (Static-X) oraz beaty Aarona Rossi'ego (Prong) i (nieliczne) klawisze Johna Bechdela (Fear Factory) w takich utworach jak "United Forces", "Relapse" czy "Git Up Get Out 'n Vote" nie rekompensuj niestety u這mno軼i tych kompozycji. Ci muzycy dopasowali si do oczekiwa Al'a, co mog potwierdzi sceny z sesji nagraniowych opublikowane na YouTube.
Wi璚ej bojowego napi璚ia wprowadza natomiast by造 gitarzysta grupy, Sin Quirin (obecnie muzyk reaktywowanego American Head Charge) w utworze "Double Tap", niestety kompozycja utworu nie odbiega od nieciekawego schematu zastosowanego na ca造m Relapse.
Ciekawie natomiast brzmi "Bloodlust", poniewa mo積a rozr騜ni w nim wszystkie obecne instrumenty, tempo jest wolniejsze, a sama kompozycja, mimo melodyjno軼i jest konkretnie rozbudowana i dopracowana.

Tytu這wy utw鏎 "Relapse" jest mo瞠 najbli窺zym og鏊nej tw鏎czo軼i Ministry, chocia wokale brzmi ma這 przekonuj帷o i niezbyt agresywnie. Niestety 'm霩g' grupy, niegdy charyzmatyczny Al Jourgensen wypad s豉bo. Zaczyna on przypomina g逝pkowato u鄉iechni皻 i ci庵le sil帷 si na prowokacje marionetk, jak w wyniku nadu篡wania narkotyk闚 sta si tak瞠 Ozzy Osbourne. Al'owi wyra幡ie nie chce si ju nagrywa ostrej muzyki (patrz: 鈍i徠eczna kol璠a A.D. 2009*). Podczas gdy on sam ma frajd z b豉znowania, dawni fani przerzucaj swoje fascynacje ku innym, metalowym zespo這m, kt鏎e powa積ie podchodz do swojej tw鏎czo軼i i utrzymuj bezpo鈔edni kontakt ze s逝chaczami.

Ma這 tego, promuj帷y p造t utw鏎 "99 Percenters" odnosi si do ameryka雟kiego ruchu The Occupy, kt鏎y wyra瘸 protesty obywateli USA przeciwko bogaceniu si bank闚, manipulacjach Wall Street i ubo瞠niu klasy 鈔edniej. Idea ta przyci庵a artyst闚 chc帷ych wykorzysta moment uwagi lub wesprze protestant闚, jednak瞠 ci inni tw鏎cy udost瘼niaj swoje utwory za darmo. Ministry natomiast nagra這 utw鏎 w celach komercyjnych. Jakie w tym wsparcie dla idei, albo ubo瞠j帷ych?

Ministry bardzo rzadko dopuszcza do swojego grona obcych muzyk闚. Na tej p造cie pojawia si jednak inny wokalista. W dosy ciekawie skomponowanym "Weekend Warrior" mo瞠my us造sze Samuela D'Ambruoso, kt鏎y wsp馧pracowa wcze郾iej z Ministry w charakterze in篡niera d德i瘯u (obecny by na albumie Every Day Is Halloween - Greatest Tricks i w utworze "It's Always Christmas Time"). W dodatkowych, kobiecych i 'techniczno-komunikacyjnych' wokalach zaprezentowa豉 si ma鹵onka Ala - Angelina.

Najlepsza muzyka Ministry opiera豉 si na powt鏎zeniach, w kt鏎ych nie by這 popowych melodii ("So What", "N.W.O.", "Just One Fix") i z tego tytu逝, nadzieje (pocz徠kowo!) wzbudza "Kleptocracy". Pomimo ostrego i ci篹kiego intro oraz powracaj帷ych partii gitar, refreny rozmywaj si w popowe melodie. Czark goryczy przepe軟ia zupe軟ie niepotrzebny, super-d逝gi "Relapse (Defibrillator Mix)" utrzymany w tonie muzyki electro.

Nieograniczone powt鏎zenia oraz niepotrzebnie wyd逝穎ne aran瘸cje pojawiaj帷e si w ka盥ej kompozycji powoduj, 瞠 do zestawu jedenastu utwor闚 nie chce si ju powraca. Dlaczego jednak Ministry powr鏂i這? Bo tak chcieli fani. Bo Al dorabia do emerytury. Bo re篡ser FIX: The Ministry Movie twardo promuje dzie這 swojego 篡cia. Bo festiwale oferuj kas za wyst瘼, 瞠by tylko mie nazw Ministry na rozpisce. Bo znani muzycy chcieli mie jeszcze jeden dobry wpis w CV i stworzy dodatek do pot篹nej dyskografii *tego* Ministry zanim Al zapije si na 鄉ier (patrz: historia o wrzodach, wymiotach, utracie krwi i hospitalizacji w 2010, a tak瞠 obci皻ym du篡m palcu u nogi). Dalsz list powod闚 mo積a domniemywa.

Tak, chcieli鄉y powrotu Ministry, takiego jaki znamy z jego najlepszych p造t (uwaga, liczba mnoga, co oznacza, 瞠 grupa nie wbi豉 si w histori industrialno-metalowej muzyki jednorazowym wyczynem!), ale z tak s豉b form, jaka charakteryzuje Relapse, niech ju lepiej Ministry przejdzie na zas逝穎n emerytur. Grupa, kt鏎a kiedy nie musia豉 si specjalnie wysila, aby przyci庵n望 do siebie i fan闚, i pras, obecnie robi wszystko, 瞠by takowych 軼i庵n望 ponownie, ale teraz brakuje w ich muzyce pierwotnej, prawdziwej z這軼i.
Poza tym, szumne u篡wanie etykiety "ojcowie metalu industrialnego" w kontek軼ie tego albumu jest zmy趾 i nadu篡ciem, podobnie jak Filter promowa sw鎩 niedawny, s豉biutki album Inevitable Relapse (sic!) por闚nuj帷 go do Shortbus, a kt鏎y zawiera ich najbardziej znany utw鏎 "Hey Man, Nice Shot". Ministry najwyra幡iej zapomnia這, jak si robi prawdziwy industrial metal, bo ta p造ta jest speed-popowo-metalowa.
ζtwo te zauwa篡, 瞠 te grupy, kt鏎e w latach 90-tych wynios造 rock i metal industrialny do zauwa瘸lnego w mediach poziomu, a mam na my郵i Nine Inch Nails i Ministry, niszcz sw鎩 wypracowany, niejako elitarny wizerunek przechodz帷 na muzyk ma這 ambitn i zrobion 'dla wszystkich' zamiast za這篡 nowe zespo造, i co wa積e, pod nowymi nazwami.

Efektownie nie oznacza efektywnie. Relapse jest jak kilkusekundowy fajerwerk, albo jak pi璚iominutowy stosunek w ocenie partnera oczekuj帷ego wi璚ej, z powodu poprzednich i sukcesywnych igraszek. (Katarzyna 'NINa' G鏎nisiewicz, Fabryka Magazine, 29/03/2012)
*It’s Always Christmas Time YouTube
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiad闚
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi捫ek
Archiwum artyku堯w
Archiwum news闚
Archiwum podcast闚
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifest闚 industrialnych
O FABRYCE
Sk豉d Fabryki
Kontakt
POZOSTAΒ
Linki
Zaktualizowane artyku造
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku造
Legalne mp3
Linki
Follow us: Tumblr | Blogger

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

2,272,066 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2020 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.