Autor:
Katarzyna NINa Górnisiewicz
You are Empty |Digital Spray Studios, 2006|
You Are Empty, to podobnie jak
S.T.A.L.K.E.R. produkcja rosyjska. Daleko jej jednak do wyrafinowania tej drugiej.
YAE jest komedio-horrorem i przypomina skrzy¿owanie
Redneck Rampage ze
Silent Hill. A przynajmniej pod wzglêdem wygl±du postaci i technik walki. Dostêpna jest tylko w trybie dla pojedynczego gracza, co zadowoli osoby bior±ce ca³kowit± odpowiedzialno¶æ za swoje indywidualne krucjaty, i te, które nie lubi± dzieliæ siê zwyciêstwem.
Scenariusz YAE bazuje na tematyce konspiracyjnej. Rosja A.D. 1955 ci±gle znajduje siê pod rz±dami Stalina i rozpoczê³a prace nad eksperymentem, dziêki któremu mia³ powstaæ super-cz³owiek: odporny na warunki ¶rodowiskowe, pracowity, zdeterminowany, silny. W tym celu, wybudowano tajne laboratorium po³o¿one w¶ród gór, daleko poza miastem. Z zewn±trz jest to dobrze strze¿ona wie¿a otoczona przepa¶ci±, jednak serce tej budowli, jak to zazwyczaj bywa, mie¶ci siê wiele kilometrów pod ziemi±. Do wie¿y mo¿na dostaæ siê tylko kolejk± linow±.
Za eksperyment odpowiedzialny jest naukowiec, który jako m³ody ch³opak odkrywa w sobie zdolno¶ci parapsychiczne - w tym wp³yw na zachowania innych ludzi. To daje mu motywacjê do zainicjowania Wielkiej Przemiany ludzko¶ci - anga¿uje siê w projekt stworzenia anteny, która przesy³a³aby fale na ca³y ¶wiat, zmieniaj±c i kontroluj±c ludzkie zachowania. Naukowiec jest, jak to zwykle w horrorach bywa, megalomanem - wierzy, ¿e jest przedstawicielem Nowego Cz³owieka i chce innych zmieniæ na swoje podobieñstwo.
Jak wynika z notatek, które gracz znajduje rozsiane po ca³ym terenie - pracownicy i kontrolerzy byli zmêczeni nieustanna prac± bez odpoczynku, st±d istnia³o zagro¿enie, ¿e kto¶ w koñcu pope³ni b³±d i eksperyment wymknie siê spod kontroli. Tak te¿ siê sta³o.
Gracz, który jest wysoko postawionym ¿o³nierzem partii komunistycznej, zosta³ potr±cony przez ciê¿arówkê i trafi³ do szpitala. Przemiana mog³a dotkn±æ tylko istoty, których mózgi pozosta³y w stanie ¶wiadomym. ¯o³nierz nie odzyska³ ¶wiadomo¶ci zaraz po wypadku, dlatego promieniowanie nie mia³o na niego wp³ywu. Po obudzeniu, zasta³ wymar³e miasto, wype³nione ofiarami eksperymentów i 'pami±tkami' rozgrywaj±cego siê niedawno dramatu. Stopniowo odkrywa przyczyny katastrofy i elementy k³amliwej propagandy - wojskowi dostali polecenie uspokajania ludno¶ci w przypadku, gdyby zaczê³a skar¿yæ siê na pogorszone samopoczucie. Propaganda ta mia³a k³a¶æ nacisk na skutki trudnych do kontrolowania si³ natury (pamiêtamy
Faraona?), takich jak wybuchy na S³oñcu, o czym ¶wiadczy jedna z ulotek przyklejonych na murze miasta.
Je¶li chodzi o
postaci w grze, programi¶ci
YAE wykpili wszystkie popularne komunistyczne zawody. Nie odpu¶cili te¿ oficerom NKWD, ¿o³nierzom Armii Czerwonej, czy Sekretarzowi Generalnemu (który wie wszystko o eksperymencie, a w efekcie zaistnia³ego b³êdu, pope³nia samobójstwo).
Budzimy siê w szpitalu i s³yszymy nieludzkie odg³osy. Nastêpnie napotykamy pierwszego z szaleñców - ofiarê eksperymentów medycznych (metalowy kaganiec, obdarta ze skóry ³ydka, cia³o przebite jakim¶ oszczepem, którym stara siê nas zraniæ) oraz jego 'opiekunkê' - cycat± pielêgniarkê w mini-fartuszku i butach na wysokich obcasach (st±d te¿ moje wcze¶niejsze nawi±zanie do
Silent Hill).
W ko³chozie poza miastem czaj± siê na gracza liczne, ¶pi±ce kobiety-zombie z sierpami w d³oniach. Walczyæ bêdziemy te¿ z monstrualn± indyko-kur±, poprzebijanymi drutami i czipami psami Paw³owa oraz zmutowanymi szczurami. W budynkach przemys³owych zaatakuj± nas hutnicy, m³otkowi, budowniczy z pistoletami nitowymi i mo³otowami, wydaj±cy dziwne odg³osy stra¿acy, pracownicy drogowi uzbrojeni w kilofy, be³kotliwi ciecie w kufajkach i walonkach, a nawet lataj±cy spawacze ze wszczepionymi wirnikami. Najbardziej tajemnicz± postaci± jest jednak Kolekcjoner w masce przeciwgazowej i czarnym habicie (ksi±dz - kolekcjoner dusz?), któremu rzadko kiedy koñcz± siê naboje do pistoletu.
To wszystko postaci ludzkie, jednak s± te¿ takie mocniej zmodyfikowane, jak elektryk (w obecnej postaci - ¿aba bluzgaj±ca pr±dem), czy ogromny, poruszaj±cy siê na piê¶ciach si³acz, który na ulicach miasta bêdzie obrzuca³ nas pokrywami od kana³ów. Typowego potwora z gier video - rzygaj±cego na dystans 'odpado¿ercê' czêsto spotykamy w metrze.
Natkniemy siê te¿ na przyjazne graczowi postacie: zamkniêtego w pokoiku w operze baletmistrza (którego ¿ycie jest jednak bardzo krótkie) i wynalazcê Kulibina, który wydaje siê byæ wprowadzony w tematykê tego, co sta³o siê z mieszkañcami miasta (w rzeczywisto¶ci, Ivan Kulibin by³ znanym rosyjskim wynalazc± i mechanikiem). Niektórzy osobnicy walcz± miêdzy sob±, wiêc mamy szansê zaoszczêdziæ nieco nabojów. Podobieñstwo
YAE do gry
Redneck Rampage bierze siê g³ównie z prostoty, arogancji i nachalno¶ci przeciwników.
W koñcowym epizodzie nie mêczymy siê z ¿adnym bossem, co jest odstêpstwem od klasycznych gier FPS. Poznajemy natomiast naukowca, który przyczyni³ siê do powstania katastrofalnego w skutkach eksperymentu. Gracz dostaje do wyboru dwie opcje - kontynuowania badañ, lub zakoñczenia ich. Jest to jednak k³amstwo, bo w praktyce dostêpna jest tylko jedno rozwi±zanie problemu.
Rozgrywkê mo¿emy prowadziæ na jednym z trzech poziomów trudno¶ci - ³atwym, ¶rednim i trudnym. Do walki bêdziemy u¿ywaæ klucza francuskiego oraz kilku
broni palnych, takich jak pistoletu Mauser, pistoletu pneumatycznego na nity (lub gwo¼dzie?), karabinu maszynowego - s³ynnej pepeszy (PPSh-41), mocnej strzelby Mosin Nagant M91 (do której ci±gle brakuje amunicji!), celnej snajperki, strzelby dwururki, paralizatora z pr±dem i koktajli Mo³otowa. Sekretne bronie to granat rêczny, miotacz p³omieni i karabin maszynowy Maxim (poza granatem, innych nie znalaz³am).
Grafika jest przystosowana odpowiednio do scenariusza - cechuje j± post-apokaliptyczny klimat uto¿samiany ze zniszczeniem i osamotnieniem - opuszczone budynku, pracuj±ce bez nadzoru maszyny czy ta¶moci±gi, porozbijane trolejbusy, samochody (w tym rz±dowe Wo³gi), poci±gi, a nawet monstrualny, oparty o krawêd¼ dachu zeppelin. Zobaczymy te¿ ci±gle zasilane pr±dem krzywe lampy uliczne, pomniki komunistów, drewniane skrzynie (tak liczne chyba z powodu exodusu, ale maj± jeden cel - aby¶my mogli siê za nimi schowaæ). Na ulicach mo¿na napotkaæ na automaty ze zmodyfikowan±, ¿yciodajn± (dos³ownie) wod± pitn±. Buteleczki z '¿yciem' rozsiane s± po ca³ym terenie, jednak nie mo¿emy ich gromadziæ, bo poza broniami i notatkami,
nie posiadamy ani ekwipunku, ani mapy. Przez grê przechodzimy w ciemno i staramy siê prze¿yæ do momentu napotkania kolejnego stwora i pomarañczowej buteleczki.
Je¶li chodzi o mapy, to bêdziemy walczyæ na zewn±trz i wewn±trz obiektów. Raz jest to wspomniany ju¿ szpital, dziurawe ulice zasypane porzuconymi samochodami, puste magazyny, czynne lecz osamotnione fabryki, metro, siedziba partyjnych, a pó¼niej fantastyczny reaktor komunistów. Jednak najbardziej podoba³o mi siê chodzenie po dachach miasta i ogromny lej (po bombie?) w ko³chozie, pe³en pude³ (trumien?), szpitalnych ³ó¿ek na kó³kach i samochodów (jednak nie mo¿na do niego wej¶æ - to nie
Fallout 3!)
W chwili wydania,
You Are Empty zebra³ dosyæ negatywne recenzje, jednak uwa¿am, ¿e totalnie niesprawiedliwie. Gra zosta³a przygotowana w old-schoolowym stylu, jednak z bardziej szczegó³ow± grafik±. To, ¿e nie ma b³ysku i fajerwerków, nie mo¿e wp³ywaæ na ocenê gry. Je¶li post-apokalipsa, to ma byæ mrocznie, beznadziejnie, na krawêdzi ca³kowitego zniszczenia ¶wiata. Bardzo wci±gaj±cy scenariusz, realistyczne oddanie klimatu komunistycznej Rosji i humor gry mówi± same za siebie.
Najwiêkszym minusem jest powolno¶æ poruszania siê naszej postaci. Bronie zmienimy szybko, jednak sobie z nimi nie pobiegamy. Z tego powodu, si³y pomiêdzy graczem a przeciwnikami s± nieco niewyrównane, no ale w koñcu mia³ to byæ frustruj±cy horror, a nie tylko gra akcji.
Do pude³ka do³±czone jest gratisowe CD z atmosferycznym soundtrackiem autorstwa Dimitriy Dyachenko zawieraj±cego 16 utworów. CD zosta³o wydane w limitowanej edycji 1000 kopii, jednak nie wiem czy jako niezale¿na p³yta, czy w za³±czeniu z gr±.
Now±, pude³kow± wersjê
YAE mo¿na kupiæ ju¿ za kwotê poni¿ej... 7 z³ (w 2014 r.), wiêc jak najbardziej warto siê ni± zainteresowaæ.
PS. Gra obs³uguje dosyæ wysokie rozdzielczo¶ci ekranu, istnieje problem z nowymi sterownikami do kart nVidii, który sprawia, ¿e w pocz±tkowym menu gry pojawiaj± siê bia³e kwadraty. Na DVD znajduje siê starszy sterownik do karty, który developer poleca zainstalowaæ w przypadku wystêpowania tego problemu. Je¿eli kto¶ jest puryst±, to czemu nie; ja gra³am bez przeinstalowywania, bo kwadraty nie pojawia³y siê ju¿ w samej grze (jednak inni gracze raportowali podobne problemy tak¿e i podczas gry). U mnie na laptopie nie odpala³y siê jednak filmiki pomiêdzy epizodami, a jak siê okaza³o, to tak¿e kwestia braku kodeków, jednak do³±czonych do p³yty z gr±.
(Katarzyna 'NINa' Górnisiewicz, 14/07/2014. Krótka, darmowa recenzja. Zobacz notę o prawach autorskich.)
Poziomy: 24, epizody: 15
Gatunek: FPS
Platforma: PC
System: Windows
Minimalne wymagania sprzêtowe:
Intel Pentium 2.4 GHz or AMD Athlon/Sempron 2500+, 512 MB RAM, GeForce FX 5600 lub ATI 9600 ze 128 MB pamiêci, Windows Media 9, 7.5 GB wolnego miejsca na dysku, czytnik DVD.
Cheaty: tak
Sterowanie: mysz i klawiatura
Soundtrack: