Triviality Beyond Acceptance |Van Richter, 2002|
01. White Skinned Heroine, 02. Fragile Puppet, 03. Grinning Sun, 04. Invisible Hell (The Plumsack), 05. Abuser's Gabble, 06. The Entaglement Of Sexus, 07. Karl Found Out: The Definition, 08. Braindead Friction, 09. The Seed Of Wrath, 10. Dumb/Numb/Gun, 11. Under The Cold Moon
Ostatnia p³yta w dyskografii Testify, wydana jeszcze w czasach aktywno¶ci grupy, zawiera na szczê¶cie takie same gitarowe, industrialno-metalowe brzmienia, jakie przynios³y temu niemiecko-amerykañskiemu zespo³owi ogólno¶wiatowe zainteresowanie i szacunek. To jednak p³yta najciê¿sza z ca³ej ich dyskografii, bo gitary zosta³y nastrojone jako¶ ni¿ej, a elektronika zosta³a zdecydowanie zduszona.
"White Skinned Heroine" otwiera ten album dosyæ powtarzalnymi rytmami i wygl±dana to, ¿e zawarto¶æ zapowiada siê mniej eksperymentalnie ni¿ poprzednie wydawnictwa, chocia¿ jak dla mnie nie jest to najlepszy utwór na intro. "Fragile Puppet" wskakuje nagle z gitarowymi riffami charakterystycznymi dla Skrew (podobieñstwo nieprzypadkowe, bo jedn± z wcze¶niejszych p³yty Testify - Mmmyaoooo, wyprodukowa³ gitarzysta i lider Skrew - Adam Grossman), utwór nie ma jednak tej mocy co utwory Skrew, chocia¿ psychotyczne zawodzenie ch³opca i jego monologi w jêzyku niemieckim przykuwaj± uwagê. "Grinning Sun" charakteryzuj± metalowo-industrialno-gotyckie brzmienia, a sam utwór trochê mnie znudzi³.
Dopiero w nastêpnych kompozycjach Testify pokaza³o, na co ich naprawdê staæ! Dziêki doskona³ym aran¿acjom i nastrojom, jakiej¶ demoniczno¶ci wychodz±cej z zestawienia gitar, wokali, perkusji i basu, wybijaj± siê utwory "Invisible Hell (The Plumsack)", genialny "Abuser's Gabble" i mistrzostwo w wykonaniu zespo³u - "The Seed Of Wrath". Szczególnie te dwa ostatnie s± doskona³ymi przyk³adami na utwory utrzymane w stylistyce industrial metal, z potê¿n± sekcj± perkusja-bas, swobodnie p³yn±cymi riffami gitar, (które w niektórych miejscach staj± siê nieobliczalne!) no i oczywi¶cie powtarzalnymi elementami refrenów, wykrzyczanych czy te¿ 'wycharczanych' g³osem niezapomnianego, charyzmatycznego Myka Junga, nadaj± im na d³ugo pamiêtane brzmienie. My¶lê, ¿e s± to trzy najlepsze utwory Testify, jakie kiedykolwiek nagrali, g³owa sama chodzi w takt fuzji riffy - perkusja, wraca siê do tych utworów zaraz po ich zakoñczeniu, a apokaliptyczny "The Seed Of Wrath" powinien dostaæ jak±¶ znacz±c± nagrodê za ca³okszta³t wykonania.
Je¶li dobrze przys³uchaæ siê cytowanemu tekstowi w "Karl Found Out: The Definition": "Testify: Third. Testify - European project, a poor mimicry of Ministry, extremely non-innovative, cheap and trivial beyond acceptance" (w wolnym t³umaczeniu: "Trzecie znaczenie Testify: Projekt europejski, beznadziejnej jako¶ci kalka Ministry, ekstremalnie wtórny, ubogi, trywialny i kompletnie nie do przyjêcia"), to nie da siê ukryæ, ¿e prawdopodobnie zespó³ cynicznie sparafrazowa³ jedn± ze zgry¼liwych recenzji, jakie byæ mo¿e pojawi³y siê pod adresem ich muzyki. Ministry niew±tpliwie by³o dla Testify jakim¶ przyk³adem na solidnie zbudowane industrialno-metalowe utwory, tak samo jak Skrew, ale ciê¿ko tu mówiæ o kopii, a ju¿ najmniej o beznadziejnej zawarto¶ci i jako¶ci ich muzyki (patrz wy¿ej: "The Seed Of Wrath" i Abuser's Gabble").
"The Entaglement Of Sexus" przynosi ju¿ nieco ³atwiejsze, rockowe brzmienie, z mocno samplowanym t³em, i szczerze mówi±c w³a¶nie ten monotonny beat staje siê nudny w pierwszej kolejno¶ci. "Braindead Friction" brzmi zdecydowanie rockowo, w stylu Ministry ;), a "Dumb/Numb/Gun" zawiera trochê blackmetalowe klimaty, g³ównie dziêki wokalom, chocia¿ nadal zachowuje industrialno-metalowe brzmienie. Podoba³y mi siê takie nieco 'szklane' sample zastosowane w tle, mo¿e nie pasuj±ce do utworu jako takiego, ale intryguj±ce swoj± kontrastowo¶ci±. Utwór ten porówna³abym do twórczo¶ci Skrew, podobnie jak omówiony wcze¶nie "Fragile Puppet".
Ostatnia kompozycja "Under The Cold Moon" charakteryzuj± nieco mniej wyostrzone gitarowe riffy, wolniejsze tempo i wiêcej zabawy z elektronik±. Niew±tpliwie transowy, ale jak dla mnie najs³abszy utwór na tym albumie, a do tego trwa trochê ponad... 10 minut. Bardzo chcia³abym, ¿eby "The Seed of Wrath" trwa³ tyle samo!
Nagrania na Triviality Beyond Acceptance s± dojrza³e, rozbudowane i s³ychaæ, ¿e zespó³ wykorzysta³ swoje wieloletnie do¶wiadczenie. Testify niejako wypracowa³ swoje brzmienie w ci±gu prawie dziesiêciu lat od momentu wydania pierwszej EP (Testify '01 ukaza³a siê w 1993 r.) i naprawdê szkoda, ¿e rozpad³ siê po nagraniu tak dobrego albumu. Mimo tego, odnoszê satysfakcjonuj±ce wra¿enie, ¿e muzycy dali z siebie wszystko i nie skoñczy³o siê to ³atwi¼nie wydawania p³yty z remiksami lub The Best Of. Nie wiem jak bardzo Testify przychyla³ siê do sugestii swoich fanów, ale nagrania te raczej powsta³y z indywidualnej inicjatywy.
Parê lat po rozpadzie Testify, Myk Jung zasili³ szeregi Schuldt (grupy niemieckiego muzyka Tima Schuldta), z któr± nagra³ p³ytê First Error Code, a poza tym wydaje solowe p³yty firmowane w³asnym nazwiskiem, chocia¿ ju¿ nie z takim ciê¿kim brzmieniem, jak w Testify.
Rascal Nikov od 2002 r. kontynuuje swoje elektroniczne pasje w znanym, niemieckim, futurepopowym zespole – Rotersand.
Triviality Beyond Acceptance wraz z Mmmyaooo to dwie p³yty w dyskografii Testify, z którymi nale¿y siê bezwzglêdnie zapoznaæ, aby do¶wiadczyæ potêgi muzyki tego zespo³u. (NINa, 14/07/2010)