O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku³y > SUNNA > Sunna [recenzje]
Sunna [recenzje]
One Minute Science |Astralwerks, 2000|

01. I'm Not Trading, 02. Preoccupation, 03. Power Struggle, 04. I Miss, 05. Insanity Pulse, 06. Too Much, 07. O.D., 08. Forlorn, 09. Grape, 10. One Conditioning, 11. 7%


Sunna to grupa, której muzyki nie mo¿na jednoznacznie sklasyfikowaæ ze wzglêdu na ró¿norodno¶æ inspiracji, tak wiêc do rocka industrialnego trafi³a dosyæ przypadkowo i ¿adnego z albumów grupy nie mo¿na rozpatrywaæ tylko pod k±tem przynale¿no¶ci (lub nie) do tego gatunku.
Gdyby zabrak³o takich utworów, jak "Power Struggle", "Insanity Pulse", refrenów w "Grape" i "One Conditioning", to One Minute Science nie mia³by ¿adnej ³±czno¶ci z rockiem industrialnym. Pozosta³e kompozycje zosta³y utrzymane w tonie rocka alternatywnego ("Preoccupation", "O.D."), trip hopu ("Too Much"), a nawet soulu ("Forlorn") i ballady ("I Miss", "7%").

Zespó³ Sunna jednak, sta³ siê znany na ¶wiecie tylko dziêki utworowi "Power Struggle" i ten fakt nie dziwi chyba nikogo, kto chocia¿ raz mia³ styczno¶æ albo z samym utworem, albo z teledyskiem do niego, tak czêsto prezentowanym na MTV w latach 90-tych. Ta kompozycja jest jak g³êboki wir, który ca³y czas siê nakrêca i d±¿y do punktu kulminacyjnego, aby pó¼niej pozostawiæ s³uchacza z uczuciami spe³nienia, jak i niedosytu zarazem.
Utwór zosta³ zbudowany w oparciu o genialne i proste aran¿acje, nisko nastrojone gitary, industrialne sample w tle i powtarzaj±cy siê rytm, ³atwo zapamiêtywane refreny oraz ogóln± atmosferê niepokoju, jak i pulsuj±cej w nim si³y. Tym sposobem, "Power Struggle" musia³ staæ siê hitem. Jest w nim wszystko to, co przyci±ga uwagê - ¶ciana gitar, przenikaj±ce siê aran¿acje, dynamika, nieirytuj±ce tempo, a nawet wysamplowane bzyczenie pszczó³. Lekko chropowaty g³os Jona Harrisa nadaje utworowi tego specyficznego smaku, który idealnie pasuje do grunge'owych gitar. Wokale s± szeptane, ¶piewane, powtarzane, nag³a¶niane i wyciszane.

Drugim, industrialno-rockowym utworem jest "Insanity Pulse". Zwraca uwagê ¶ciana brudnych, gitarowych riffów, rozwrzeszczane wokale w stylu pó¼niejszych p³yt Pitchshiftera albo Skinny Puppy i powtarzalno¶æ aran¿acji. Dodatkowe efekty (zniekszta³cenia) i nieliczne, ale umiejêtnie wplecione sample nadaj± brzmieniu instrumentów przemys³owego charakteru. Wokale Harrisa przypominaj± g³os Johna Lennona, wiêc Sunna w tym utworze prezentuje siê co najmniej, jak industrialny The Beatles.

Dalej mamy "Grape" z bluesowym riffem rozpoczynaj±cym utwór i rockowymi aran¿acjami, dalekimi jednak od buntu. Jest to jednak zmy³ka, bo w nastêpnej kolejno¶ci partie refrenów przybieraj± tony agresywne, mocno gitarowe, przynosz±ce na my¶l echa muzyki grupy Nirvana, albo postaæ rozdra¿nionej, rycz±cej bestii, a nawet czo³gu na polu walki. Zwrotki, to jednak powrót do spokojnego bluesowego grania.
Podobne brzemienia przynosi tak¿e "I'm Not Trading".

Ostatnim utworem, na który warto zwróciæ uwagê jest "One Conditioning". Z jednej strony oparty jest na niewinnym rytmie wybijanym przez dziecinne cymba³ki (przypominaj±cym te¿ brzmienie zabawkowej katarynki), jak i standardowej perkusji, a z drugiej wzbogacony rz꿱cymi gitarami w stylu grunge, zmys³owymi wokalami, jak u Smashing Pumpkins, oraz rozwibrowanymi riffami gitar i nisko nastrojonym basem, wspólnie przynosz±cymi echa utworu "Hey Man Nice Shot" grupy Filter.

Gitarowa muzyka z Wielkiej Brytanii jest z regu³y zimna i dosyæ obojêtna, pozbawione g³êbi. Mo¿na w niej odnale¼æ agresjê, bunt, melancholiê, cynizm oraz ironiê, ale porównuj±c utwory Brytyjczyków np. do muzyki Kalifornijczyków, odnosi siê wra¿enie, ¿e wyra¼nie brakuje tego 'czego¶', co bezpo¶rednio otwiera s³uchacza. Podobnie jest w przypadku muzyki angielskiej grupy Sunna. Na pewno nie znajdziemy tu dosadnych zapo¿yczeñ z kanonu rocka industrialnego, którego s³awa przygasa³a w 2000 r. Gdyby pokusiæ siê jednak o najbli¿sze odniesienia, to na li¶cie pojawi³yby siê takie nazwy, jak Filter, Stabbing Westward, Econoline Crush, God Lives Underwater i Engines of Aggression. Warto te¿ dodaæ, ¿e album zmiksowali Lee Shephard (Massive Attack, Dandy Warhols, Unkle) i Andy Wallace (Slayer, White Zombie, Rollins Band, Sepultura).

(Katarzyna 'NINa' Górnisiewicz, 04/06/2012. Krótka, darmowa recenzja. Zobacz notê o prawach autorskich.)

Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiadów
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi±¿ek
Archiwum artyku³ów
Archiwum newsów
Archiwum podcastów
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifestów industrialnych
O FABRYCE
Sk³ad Fabryki
POZOSTA£E
Linki
Zaktualizowane artyku³y
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku³y
Legalne mp3
Linki
Follow us: Tumblr | Blogger

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

3,199,425 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.