FABRYKA - w latach 2001-2016 r. by³a jedynym w internecie, profesjonalnym magazynem muzycznym dedykowanym wy³±cznie tym dwóm muzycznym - rockowi i metalowi industrialnemu. Obecnie posiada status Encyklopedii rocka i metalu industrialnego z bogat± list± w³asnych recenzji p³yt, wywiadów, newsów, oraz kilkoma podcastami. Darmowego hostingu dostarcza Darknation.eu. |
Weird Machine |Listenable Rec., 2008, ++++|
01. Dirty Dance, 02. Planet Crash, 03. Unclean, 04. Hardcore Massive Soldier, 05. Mad Box, 6. Sonic Life, 07. Freak Machine, 08. Human Attack, 09. Evil Angel, 10. One More Time, 11. Never Give Up
Najnowsza p³yta reaktywowanego w 2007r. Treponem Pal jest krokiem naprzód w historii zespo³u. Treponem Pal, klasyka metal-industrialu z Francji, zainspirowana brzmieniem takich grup jak np. Godflesh, a którego muzykê media postrzegaj± jako ponury, wolno tocz±cy siê walec, wprowadzi³ do utworów w ci±gu ostatnich dziesiêciu lat tak¿e sporo dynamiki i elementów muzyki industrialnej. Od pocz±tku istnienia zespo³u ukaza³y siê cztery pe³ne albumy, a w trakcie reaktywacji nak³adem MetalMind wydano reedycje poprzednich albumów wzbogaconych o materia³ wideo i single pt. Fury Tales. Treponem Pal w nowym sk³adzie, lecz nadal prowadzonym przez charyzmatycznego Marco Neves'a przygotowa³ materia³ na now± p³ytê, pierwsz± od dziewiêciu lat. Oczekiwania wobec niej by³y wysokie, bowiem w nagraniach wziêli udzia³ tak¿e go¶cinni muzycy, tacy jak perkusista Ted Parsons (Godflesh, Prong, Swans) i basista Paul Raven (Ministry, Prong, Killing Joke, Mob Research). I chyba wypada wspomnieæ tu ze wzglêdu na pamiêæ Ravena, chocia¿ zdajê sobie sprawê, ¿e ta kwestia pojawi siê pewnie w wiêkszo¶ci recenzji Weird Machine, ale faktem jest, ¿e obecno¶æ Ravena w sesji nagraniowej przenios³a nieoczekiwany wpis do jego biografii - ponad 40-letni rockman zmar³ na zawa³ serca przygotowuj±c siê do nastêpnej sesji nagraniowej z TP w Genewie, o czym pisa³y chyba wszystkie licz±ce siê media muzyczne w pa¼dzierniku 2007 r.
Ale przejd¼my do zawarto¶ci CD. Weird Machine to p³yta z ciê¿k±, metalow± muzyk±, nie uciekaj±c± od zastosowania samplerów, na szczê¶cie w niewielkim stopniu, bo wiêcej tu rockowej dynamiki. Charakterystyczny jest g³os Marco ¶piewaj±cego po angielsku lecz z dominuj±cym, francuskim akcentem, w czym tkwi jego si³a i ³atwo¶æ rozpoznania brzmienia Treponem Pal.
Mad Box to w³a¶nie te¿ taki typowy dla TP utwór z nieco funkuj±cymi gitarami i mocno sprzê¿on± sekcj± gitara-bas-perkusja plus drapie¿ny wokal Marco nak³adaj±cy siê na kolejne warstwy instrumentalne utworu; jednym zdaniem to, co znacie ju¿ z p³yt takich jak Excess & Overdrive lub Aggraviation.
Sonic Life ma ciekawy klimat, mroczny i ociê¿a³y, a rozpoczyna go zimny, gitarowy riff, kontynuowany przez nisko nastrojony bas i wtóruj±ce mu gitary, a pó¼niej psychodeliczne klawisze. W kwestii kompozycji nie ma zmian - u Treponem Pal wyra¼nie zaakcentowane s± podzia³y miêdzy kolejnymi zwrotkami i refrenami.
S³uchanie tej p³yty kojarzy³o mi siê ze spacerem po jakim¶ zwariowanym weso³ym miasteczku z podzia³em na zwiedzanie areny cyrkowej, tunelu grozy, garderoby akrobatów i czê¶ci z karuzelami oraz strzelnic±. To taki obraz starego typu weso³ego miasteczka, bez amerykañskich rollercasterów, jako ¿e tempo utworów nie przekroczy³o granic 'powolno¶ci'. Stylistycznie takie wra¿enia nios± ze sob± te¿ utwory Freak Machine i Human Attack, oplecione psychodeliczn± muzyk± i tworz±ce obawê, ¿e tak jak w horrorach za chwilê wyskoczy zza rogu jaki¶ cukierkowy klaun ze zakrwawion± brzytw± w rêce.
Przystanki w tym powolnym zwiedzaniu to dwa nastêpuj±ce po sobie utwory Evil Angel, bardzo w stylu starego Killing Joke i One More Time, spokojniejszy, gdzie Marco pokazuje swoje wokalistyczne umiejêtno¶ci, i ciê¿ko by³oby mi nawet rozpoznaæ, ¿e jednak to jego g³os. W koñcówce utworu pojawiaj± siê gitary przypominaj±ce mi stylistykê funky, a nawet reggae, co nie dziwi, zwa¿aj±c na fakt, ¿e takie zagrywki pojawi³y siê ju¿ na p³ycie Higher w 1997 r. Podobnie w przypadku wieñcz±cego p³ytê Never Give Up, wytrawny fan rozpozna Treponem Pal, ale dla kogo¶ innego bêdzie brzmia³ jak klasyczny rockowy utwór, z taki¿ gitarkami, oraz wiêksz± ni¿ w poprzednich utworach dynamik±. Oba koñcowe utwory pozostawiaj± po sobie jaki¶ g³êboki ¶lad, tak, ¿e chce siê do tych utworów powróciæ i delektowaæ s³uszn± reaktywacj± tego zespo³u, w nowym sk³adzie, ale ze starymi i sprawdzonymi pomys³ami.
Weird Machine stanowi spójno¶æ z pozosta³ymi albumami w dyskografii Treponem Pal i bez w±tpienia jest to kandydat na jedn± z najlepszych p³yt wydanych w roku 2008.
P.S. Gor±ce podziêkowania dla Listenable Records i Marco Neves'a. (NINa)
Treponem Pal |Roadrunner, 1989, ++|
Silico,The Black Box,Embodiement of Frustration,The Prettiest Star,In-Out,Too Many Humans,Low Man,Soft Mouth Vagina
Debiut Treponem Pal. Bardzo wyrównany materia³, raczej hard corowy; mniej tu industrialu w porównaniu z kolejnymi p³ytami. Francuzi grali tu bardziej "pod" Pitch Shifter i Godflesh, chocia¿ juz zaznacza³ siê indywidualny styl w sposobie prezentowania muzyki. (NINa)
Aggravation |Roadrunner, 1991, ++|
Rest is a War,What Does It Mean?,Love,Out With No Flag,Fugitive Soul,Sweet Coma,TV Matic,Radioactivity,You Got What You Deserve
TP to kapela francuska, co s³ychaæ i w akcencie i w czêstym braku poprawno¶ci gramatycznej jêzyka angielskiego jakim zespó³ pos³uguje siê na tej p³ycie. Zespó³ gra mocn± muzykê, ciê¿ka, szczerze industrialn±. Mo¿na ich umie¶ciæ obok takich grup jak Godflesh, Fear Factory czy wczesny Pitch Shifter, chocia¿ grupa potrafi³a wypracowaæ charakterystyczne brzmienie. Wybija siê francuski akcent i brudne brzmienie gitar. (NINa)
Excess And Overdrive |Roadrunner, 1993, +++|
Out of Reach, Pushin You Too Far, Excess And Overdrive, For Progress
Crimson Garden, Stoned, Nowhere Land, Blow Me Out Sometimes, Full Moon Excess (trance mix)
Mocno sprzê¿one gitary, przestery, sample, ciê¿ar plus ch³ód i transik, czyli wszystko to, co lubimy. Pushing You Too Far, Crimson Garden, Stoned, Nowhere Land, to tylko przyk³ady dobrze opracowanych utworów. (NINa)
Higher |Polygram, Mercury Rec, 1997, +++ i pól|
Cyberfreak, Renegade, Unchained, The Struggle, Lose Control, Panorama, Freetribe, Funk Me, Sick Train, Belief, Sweet Vibes, Psycho Rising, Funky Town, Excess (trance mix)
Proszê siê nie sugerowaæ ok³adk±! S± grupy, które graj± bardziej ciê¿k±, wrêcz 's³oniow±' muzykê ni¿ Treponem Pal. Ale, ten album wcale nie jest gorszy od wcze¶niejszych nagrañ TP. Powiedzia³abym nawet, ¿e wreszcie po³owê z tych utworów mo¿na bez obaw pu¶ciæ ludziom do zabawy na imprezie, czego nie ryzykowa³abym np. z p³yt± Aggrevation ;-) P³yta generalnie sk³ada siê z konkretnych utworów mieszcz±cych siê w samym ¶rodku gatunku industrial rock. Do utworów, którym po¶wiêci³am najwiêcej czasu nale¿± Sick Train (mniam!! prosty, dynamiczny i dosadny), Belief i Unchained. Zespó³ postara³ siê nawet o utwory w konwencji reagge-ska (Panorama, The Struggle, Freetribe), oraz z hinduskimi nalecia³o¶ciami (Funk Me), wzogacone oczywi¶cie o ostre riffy gitarowe. Co prawda p³yta mog³aby siê bez nich obyæ, ale zawsze s± jak±¶ ciekawostk±, podobnie jak ostatni utwór - cover Funky Town, hicior lat 70-tych. Producentem p³yty jest Sascha Konietzko (KMFDM). (NINa)
http://www.myspace.com/treponempal
|
2001-2020 © Fabryka - Encyklopedia Rocka i Metalu Industrialnego. Wszelkie prawa zastrze¿one. Nazwa magazynu (³±cznie z 'Magazyn Muzyczny Fabryka', aktywny w latach 2001-2016), pomys³y, wykonanie, opracowanie tre¶ci, ikony albumów p³yt i publikacja zastrze¿one przez © Katarzyna 'Draconina' Górnisiewicz.
1. Zabrania siê u¿ywania oryginalnych recenzji i wywiadów w celach komercyjnych i/lub promocyjnych np. w sklepach p³ytowych, press kitach, na aukcjach internetowych, blogach, ksi±¿kach itp. Dla mediów i artystów - istnieje mo¿liwo¶æ sprzeda¿y konkretnej recenzji lub wywiadu na cele komercyjne i/lub promocyjne z licencj± niewy³±czn±. Mo¿na te¿ zamówiæ podobn± recenzjê w wersji rozszerzonej ( napisz do nas).
Zabrania siê u¿ywania oryginalnych recenzji p³yt zawartych w magazynie Fabryka dla polecania nielegalnie kopiowanej i rozpowszechnianej muzyki!
2. Pliki graficzne inne ni¿ przedstawione na stronach dot. Ok³adki do CD, Galeria, Sk³ad Fabryki oraz materia³y reklamowe dot. imprez Maszyneria, Malfunction i Suburban Sounds zosta³y do³±czone wy³±cznie w celach edukacyjnych, a wszelkie prawa autorskie nale¿± do ich twórców. |
|
|