[
NINa and
Brian Backlash, e-mail interview, 2006-11-26]
NINa: Kiedy w listopadzie ubieg³ego roku przeprowadza³am wywiad z Jaredem Louche i zapyta³am go, o nowy sk³ad jego zespo³u Chemlab, odpowiedzia³: "Chcia³bym pozyskaæ do zespo³u Levy'ego [basistê grupy My Life With The Thrill Kill Kult - przyp. NINa] i wci±gn±æ te¿ w to mojego starego perkusistê Servotronika, poniewa¿ pracuje jak ma³a, pieprzona maszyna." Co ty na to? Chcia³by¶ do³±czyæ do Chemlab?
Servo: W chwili obecnej nie mam planów zwi±zanych z ponownym do³±czaniem do Chemlab. Wspieram Jareda we wszystkim, co robi, ale by³bym sk³onny wróciæ do zespo³u dopiero, gdyby wróci³ tez Dylan [Dylan Thomas, drugi z duetu Chemlab, o którym s³uch zagin±³ - przyp. NINa], a na to siê raczej wkrótce nie zanosi. :-) To trochê dziwne, kiedy wokali¶ci bior± te twoje wypociny, pozyskuj± nowych muzyków do zespo³u, puszczaj± te rzeczy z ta¶m DAT i u¿ywaj±, jakby ta muza by³a tylko ich. Eric Powell z 16volt tez to obecnie robi. Samo ¿ycie!
Brian Backlash: Grasz na perkusji od wielu lat. Co ciê szczególnie przyci±gnê³o do tego instrumentu? Czy gra³e¶ na czym¶ innym zanim wzi±³e¶ do rêki pa³eczki?
W szczególno¶ci s³uchanie jazzowych p³yt mojego ojca z muzyka Dave'a Brubeck'a i Thelonius'a Monk'a. Potem spodoba³a mi siê p³yta "All The World's a Stage" zespo³u Rush i to by³o to. Nie gra³em nigdy na innym instrumencie przed nauka gry na perkusji. Dopiero pó¼niej nauczy³em siê grac na pianinie, które w efekcie zaprowadzi³o mnie w kierunku samplerow i komputerów.
NINa: Ogl±da³am jeden z klipow z koncertu 16volt, w którym wystêpowa³e¶ i musze powiedzieæ, ze faktycznie gra³e¶ jak maszyna ;) Powiedz mi, czy ciê¿ko ci by³o zsynchronizowaæ uderzenia stopy i bêbnów kiedy zaczyna³e¶ naukê gry na perkusji, czy raczej od razu sobie z tym poradzi³e¶ jakby¶ by³ urodzonym perkusista?
Tak, na pocz±tku by³o bardzo ciê¿ko zgraæ 4 ruchy ze sob±. Tak wiec nie mogê powiedzieæ, ze jestem urodzonym perkusista. Nienawidzê ich! :-) W momencie, kiedy nauczy³em siê ju¿ synchronizacji, to wszystko posz³o OK.
Brian Backlash: Wielu perkusistów æwiczy do standardów jazzowych. Jak wygl±daj± twoje æwiczenia?
Tez tak robi³em i polecam swoim studentom. AC/DC tez siê ¶wietnie do tego sprawdza! Zazwyczaj wracam ze szko³y i æwiczê sobie do muzyki Rush, Zeppelinów, Sabbathów itp. Pomaga zaoszczêdziæ czas i zapobiega nudzie podczas æwiczeñ kontrolowania bêbnienia pa³eczkami przez wiele godzin. Obecnie dziele æwiczenia na kilka czê¶ci. Na przyk³ad: zaczynam od pó³godzinnego jammowania, szybkiego bêbnienia przez 20 minut, potem æwiczenie kontroli pa³eczek tez przez 20 min., æwiczenia z nieparzystym czasem i wielo-rytmem przez 30 minut, a potem ju¿ wszystko, cokolwiek tylko chce i co mnie cieszy!
NINa: Perkusi¶ci czêsto u¿ywaj± s³uchawek podczas koncertu. Dlaczego?
U¿ywam s³uchawek, aby s³yszeæ ¶cie¿ki w tle i przerywniki do mam grac. Mam to wszystko na wyposa¿eniu zestawu perkusyjnego, wiec nie ma znaczenia gdzie gram, bo zawsze mam w³a¶ciwy pods³uch. Bardzo wa¿ne jest, ¿eby lokalny in¿ynier d¼wiêku monitoruj±cy takie ¶cie¿ki kontrolowa³ te procesy. Uwierz mi... a co do s³uchawek, to mogê zsun±æ jeden z nich, by us³yszeæ resztê zespo³u, czego nie mo¿na zrobiæ maj±c s³uchawki douszne.
NINa: W momencie kiedy przeprowadzamy ten wywiad jeste¶ po koncertach z Nine Inch Nails i Bauhausem, a tak¿e po europejskiej trasie z tym drugim. Daniel Ash wci±gn±³ ciê w ta trasê, prawda?
Nagrywa³em z Danielem materia³ na jego solowa p³ytê i przygotowywali¶my siê do koncertów, kiedy okaza³o siê, ze Bauhaus ma zamiar siê zreformowaæ. Kevin Haskins, techniczny od bêbnów do³±czy³ do obozu NIN, wiec Daniel zapyta³ mnie czy nie chcia³bym byæ technicznym dla Bauhausu. A ja na to: „Do diabla, pewnie, ze chce!” Uwielbiam Bauhaus, wiec by³em bardziej ni¿ szczê¶liwy moc pojechaæ z nimi. Zajmowa³em siê ich bêbnami, samplerami i klawiszami od 2005r. To by³o wspaniale do¶wiadczenie.
Brian Backlash: By³e¶ technicznym dla Bauhausu przez ca³kiem d³ugi czas. Czy niecierpliwisz siê, ¿eby znowu z nimi zagraæ? Czy jeste¶ zaanga¿owany w jaki¶ projekt, o którym siê jeszcze nie mówi?
Od kiedy znowu mieszkam w Nowym Jorku gram ponownie w zespole Bile, to zawsze by³a fajna zabawa, ¿eby byæ tak g³o¶nym i . obnoxious. z samplerami jak tylko jest to mo¿liwe! Udzielam siê tez jako muzyk sesyjny i szukam muzyków do mojego solowego projektu "Skilfull Eating Machine". Chce tez powo³aæ do ¿ycia jaki¶ progresywny zespó³, ¿eby daæ upust mojemu w³asnemu King Crimsonowi, tkwi±cemu wewn±trz mnie, wiesz? :-)
Brian Backlash: Czego wymaga praca technicznego od perkusji? Czy twoje umiejêtno¶ci wyniesione z poprzednich kolaboracji przydaj± siê w tym zajêciu?
Ta praca sk³ada siê z ró¿nych zajêæ. Je¶li chodzi o Bauhaus, to pomaga³em Kevinowi projektowaæ jego zestaw perkusyjny (np. samplery, interfejsy do midi, dyski twarde itp.), zmieniaæ i dostrajaæ drumheads, tak ogólnie mówi±c dogl±daæ stanu technicznego bêbnami, ¿eby siê nie rozpad³y podczas trasy, za³adowaæ i dogl±daæ klawiszy Petera oraz jego peda³ów od efektów, robiæ próby d¼wiêku i monitorów przed koncertami, i ogólnie byæ tam i pomagaæ we wszystkim, czego ch³opaki bêd± potrzebowaæ, ¿eby zagraæ najlepszy show jaki tylko mo¿na. Nawet je¶li ma byæ to bieg po kolejny kieliszeczek wina dla Petera, to tez siê tym zajmê. W koñcu to Bauhaus! Na pewno nie zobaczycie mnie w tej roli dla, powiedzmy, Linking Park! Hahaha, fakt, ze sam jestem muzykiem bardzo pomaga w tej pracy. Wiem, czego wymagam od mojego technicznego, wiec mogê u¿yæ tego do¶wiadczenia w stosunku do Kevina. Poczynaj±c od ustawieñ wysoko¶ci brzmienia cymba³ów dla lepszego ataku, a¿ do wyrzucania butelek po wodzie do kosza na ¶mieci, ¿eby nie rozlewali wody nad drum riser :-)
NINa: Czy kiedykolwiek pomyli³e¶ siê podczas koncertu, a¿ tak, ¿eby pomieszaæ rytm i spowodowaæ, ze reszta muzyków siê pogubi?
Prawie! W³a¶nie przez to nauczy³em siê mieæ wszystkie systemy monitoruj±ce pod kontrola. Podczas trasy z Chemlab mieli¶my koncert w Chicago i ca³y czas prosi³em miejscowego technicznego, ¿eby mi w³±czy³ ADATa na moim monitorze. A on siê ca³y czas myli³. Powinienem by³ wiedzieæ, ze muzyka industrialna nie jest jego najmocniejsza strona, od momentu, kiedy spojrza³ na moje samplery i zapyta³: „Co to jest, do diabla? Automaty perkusyjne czy cos w tym stylu?” W ka¿dym b±d¼ razie, kiedy zacz±³ siê utwór „Rivethead” nic nie s³ysza³em i wszed³em dopiero w 1/8ej nuty . Pozwoli³em, ¿eby ta¶ma sobie lecia³a, a sam wyszed³em do go¶cia, wywali³em go z krzese³ka, wróci³em do perkusji i wskoczy³em we w³a¶ciwy rytm. Jared tak bardzo siê ¶mia³, ze sam spieprzy³ swoja partie.
Brian Backlash: Jakie utwory najbardziej lubisz grac na ¿ywo?
KMFDM: Liebeslied, Drug Against War. Daniel Ash: Slice of Life, Walk on the Moon. Chemlab: Jesus Christ Porno Star, Suicide Jag. 16volt: Moutheater, Machine Kit. Bile: You Fucking Cunt, Betty Page. Sister Machine Gun: Sins of The Flesh, Torture Technique. Powermad: Slaughterhouse, Plastic Town.
NINa: Czy mo¿esz sobie przypomnieæ jaki by³ twój najlepszy wystêp, obojêtnie czy na scenie, czy w studiu?
Najlepsza partie zagra³em ze swoja progresywna kapela „Us” z Minneapolis. To mia³o w sobie wszystko, co uwielbiam: du¿o o’chops, dobre utwory i elektronikê (pomy¶l o po³±czeniu brzmieñ Tool’a i Ministry!) Podobaj± mi siê kawa³ki „Alkali” i „An American Porn Song” 16volt. Kiedy 16volt umar³o, wraz z Mike’em Peoples’em [tak¿e ex-muzykiem 16volt - przyp. NINa] za³o¿yli¶my w³asn± kapele i nazwali¶my ja Spit Out Star. By³o tam du¿o chorej nawalanki na perkusji. Wiêkszo¶æ z moich ulubionych utworów nigdy nie by³a szerzej dostêpna dla ludzi. Jak zwykle! :-)
Brian Backlash: Jako perkusista zawsze by³e¶ w tyle, za innymi muzykami na scenie. Czy kiedykolwiek rozwa¿a³e¶ bycie liderem zespo³u?
Na szczê¶cie nauczy³em siê jak pisaæ utwory muzyczne kiedy by³em m³odszy, wiec by³em zaanga¿owany nie tylko w granie na perkusji ale tak¿e w tworzenie kompozycji. Ale ostatecznie na pewno bêdê liderem dla mojego solowego przedsiêwziêcia nazwanego "Skilfull Eating Machine". Napisa³em wszystkie utwory i teksty, a obecnie jestem w trakcie szukania odpowiednich muzyków, którzy zinterpretowaliby je.
NINa: W kilku wywiadach z Danielem Ashem mo¿na napotkaæ na wzmiankê o wypadku samochodowym, w którym zosta³e¶ ranny kilka lat temu. Jak do tego dosz³o?
To by³o okropne! Jechali¶my na nasz pierwszy wystêp w Fordzie Expeditionie (bo nie mieli¶my jeszcze swojego koncertowego autobusu) i mówi±c skrótowo, kiedy jechali¶my 70km/h
jaki¶ samochód uderzy³ w nas z lewego pasa. Przekozio³kowali¶my piec razy przez cztery pasy aby zatrzymaæ siê po naszej stronie po prawym ramieniu. G³ównie zapamiêta³em nasza ¶liczn± basistkê, Patine Creme, le¿±c± na zewn±trz samochodu, i prawie przejechana. To by³o straszne. Spêdzi³a 3 tygodnie na intensywnej terapii i prze¿y³a dziêki silnej psychice. Przez ponad rok musia³a chodziæ na rehabilitacje, w³±czaj±c w to naukê chodzenia. Obra¿enia reszty muzyków s± niczym w stosunku do jej, ale wszyscy jeszcze w kilka lat pó¼niej wyci±gali¶my sobie kawa³eczki szk³a ze skory! W zasadzie musia³em zidentyfikowaæ go¶cia, który by³ winny tego wypadku, bo zwia³. By³o cudownie przygwo¼dziæ go i widzieæ, jak dostaje 3 lata za próbê przejechania cz³owieka i ucieczkê z miejsca wypadku. Pierdoliæ go. I pierdoliæ go BARDZO. Ju¿ wystarczy o tym.
NINa: Wracaj±c do googlowania. Znalaz³am twoje nazwisko powi±zane z Chicagowskim Klubem Akordeonistów. Wygl±da na to, ze gra³e¶ z nimi w czerwcu na perkusji. Czy to by³a jak±¶ przerwa od rockowej muzyki? ;)
Hmmm.... Nie s³ysza³em nigdy o tym, a tym bardziej ¿ebym tam kiedykolwiek gra³!? Przepraszam, ale to brzmi jak ¿art.
Brian Backlash: Czy przez te wszystkie lata mia³e¶ jakich¶ ulubionych perkusistów?
Jest mnóstwo perkusistów, którzy mnie zafascynowali, a to tylko krotka lista: Terry Bozzio, Bill Bruford, Neil Peart, Vinnie Coliuta, John Bonham, Phil Rudd, Virgil Donati, Vinnie Paul, Cevin Key.
NINa: Era Brutusa. Przepraszam, ale ca³kiem nie przypominam sobie tego zespo³u. Czy to by³ jaki¶ ma³y epizod w twojej historii?
Dziewczyno, nie¼le odrobi³a¶ swoja lekcje. Tak, Brutus by³ funkowym zespo³em, w którym gra³em mieszkaj±c w Minneapolis. Lubiê ró¿ne gatunki muzyki, a z Brutusem mog³em wypracowaæ sobie funkowe chops.
Brian Backlash: Gra³e¶ z wieloma kapelami industrialno-rockowymi: Bile, Chemlab, KMFDM, 16Volt... Czy jako¶ specjalnie cenisz sobie ciê¿k± muzykê industrialna, czy raczej idziesz tam, gdzie jest cos ciekawego do roboty?
Uwielbiam muzykê industrialna! I jestem dumny, ze mogê to powiedzieæ!!! Dorasta³em jako fan muzyki metalowej, ale moje wymagania ros³y. Pomy¶la³em, ze to jest w³a¶nie to czego szukam, kiedy po raz pierwszy us³ysza³em Ministry i Skinny Puppy. Ich muzyka mia³a wszystko, czego potrzebowa³em - mrok i ciê¿kie brzmienie zmieszane z elektronika. Kiedy dosta³em pierwszy sampler, to paleta brzmieñ rozszerzy³a siê niesamowicie. To jest najbardziej punkowo-rockowy instrument jaki mo¿esz zdobyæ. By³em fanem Chemlab i KMFDM, nawet 16volt zanim zacz±³em z nimi grac. Moja praca w tych zespo³ach by³a po³±czona z mi³o¶ci± do tej muzyki i tak powinno byæ zawsze.
Brian Backlash: Czy mo¿esz nam poleciæ jaki¶ dobry zestaw perkusyjny? Czy s± jacy¶ producenci, których sprzêtu nale¿y raczej unikaæ?
To trudne pytanie. W tych czasach wiêkszo¶æ producentów robi dobre zestawy. U¿ywam Tamy i Taya. DW, Yamaha, Pearl i Gretsch robi± bardzo dobry sprzêt. Nie mogê sobie jako¶ przypomnieæ producenta, którego zestawów poleca³bym unikaæ. Wiesz, to ju¿ zale¿y od w³asnych preferencji. Je¿eli wiesz jak go stroiæ i head selection, technique jak go u¿ywaæ, to nawet z CB-700 zrobisz cudo! :-)
John DeSalvo na Myspace
Fotografie pochodz± ze zbiorów Johna DeSalvo, wszelkie prawa nale¿a do ich autorów.