O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku³y > FANOE > Fanoe (2006)
Fanoe (2006)
[NINa and Brian Backlash, e-mail interview, 2006-11-16]


NINa: Czy Fanoe to twoje prawdziwe nazwisko czy tylko sceniczny pseudonim?
Klaus Fanoe: Fanoe to nazwa duñskiej wyspy, ale tak te¿ mam na nazwisko. Nie chcieli¶my wymy¶laæ jakie¶ specjalnej nazwy dla zespo³u, bo jest ich zbyt wiele...

NINa: Wasza pierwsza p³yta zatytu³owana "Empire Dirt" zosta³a wydana w 2005r. Czy kolejna, planowana na 2007 te¿ bêdzie utrzymana w klimacie muzyki industrial rock?
Tak, nowy album bêdzie kontynuacja "Empire Dirt". Bêdzie bardziej z³o¿ona, bêdzie na niej wiêcej analogowej elektroniki i dziwnych d¼wiêków, ha³asów. Jak dot±d jestem bardzo zadowolony z nowego materia³u.

Brian Backlash: Wasza pierwsza p³yta "Empire Dirt" mia³a byæ p³yta solowa. Czy jest szansa ze tak¿e pozostali muzycy bêd± mieli wk³ad w powstawanie nastêpnej p³yty, odk±d stanowicie zespó³ gotowy grac tak¿e koncerty w pe³nym sk³adzie?
Tak, ca³y zespó³ bêdzie nagrywa³ poszczególne utwory pod koniec 2006r. Z niecierpliwo¶ci± czekam na to nowe do¶wiadczenie. Mamy zamiar zarejestrowaæ podczas koncertu dwa utwory pochodz±ce z "Empire Dirt" i dodaæ je jako bonusy do nowej p³yty, jako ¿e brzmienie na scenie czasami bardzo ró¿ni siê od tego studyjnego.... No ale jeszcze zobaczymy co z tego bêdzie...

Brian Backlash: Czy macie jakie¶ znacz±ce tytu³y dla nowych utworów?
Na razie nie... chocia¿ mo¿e "Further Up the Spiral Again" albo "The Pope is Part of the Dope Show" s± dobrymi pomys³ami... :-)

Brian Backlash: Wiele spo¶ród nowych zespo³ów tworz±cych muzykê z gatunków industrial/ebm/goth jest bardziej zorientowana na w³asny image ni¿ na tworzênie ciekawej muzyki. Wydaje mi siê, ¿e Fanoe ma bardziej przysz³o¶ciowy stosunek do tego czym siê zajmuje, ale z drugiej strony nie boicie siê stosowaæ gitar oraz ubieraæ siê w latex. Co tak naprawdê bardziej siê dla was liczy?
Nie chcemy wygl±daæ jak wziêci z jakiego¶ przedstawienia dla przebierañców. Je¿eli uda nam siê kiedy¶ osi±gn±æ wielki sukces to na pewno nie przez wygl±d, a przez stosunek do muzyki i jej brzmienie. ¯adne z nas nie udaje niczego i pod±¿amy za autentycznymi warto¶ciami. Jest oczywiste, ¿e w dzisiejszych czasach wiêcej zespo³ów jest popularnych ze wzglêdu na wygl±d ni¿ na warto¶ciowa muzykê. Ale my nie bêdziemy siê sprzedawaæ za warto¶ci których nie uznajemy. wiêc reasumuj±c: najwa¿niejszym aspektem dla Fanoe jest bycie autentycznym zespo³em, koncentruj±cym siê na tworzêniu muzyki.

Brian Backlash: Co przyci±gnê³o was do tworzênia muzyki elektroniczno- rockowej?
S± dwa powody: 1: Muzyka elektroniczna pozwala pracowaæ niezale¿nie od innych muzyków z zespo³u ze wzglêdu na u¿ywanie sekwencerow i daje du¿e mo¿liwo¶ci dla eksperymentowania. 2: Tkwimy w muzyce rockowej od kiedy byli¶my dzieæmi. W naszym ¿yciu nie ma miejsca na hip hop czy muzykê trance.

NINa: W 2005r. supportowali¶cie koncert ikony tak zwanego rocka gotyckiego – zespo³u The Sisters of Mercy. Czy mieli¶cie te¿ szansê porozmawiaæ z liderem zespo³u Andrew Eldritchem?
Tak, Andy poradzi³ nam, ¿eby¶my dobrze wypoczêli przed koncertem, poniewa¿ to by³ nasz pierwszy wiêkszy wystêp. Powiedzia³ te¿ ¿eby¶my przestali rzucaæ krzes³ami i bananami ze sceny na ulicê.

NINa: Napisa³e¶ mi w e-mailu: „W Szwajcarii mamy te wszystkie banki, pieni±dze, ser, góry i przede wszystkim du¿o pracy. Tutaj ludzie oddaj± siê wy³±cznie pracy, ubezpieczeniom, bankom i zawa³om serca. Tak¿e w Szwajcarii mamy jeden z najwy¿szych na ¶wiêcie wska¼ników samobójstw.” Czym w takim razie tera¼niejsza Szwajcaria ró¿ni siê od Japonii?
Tym, ¿e my skaczemy pod poci±gi, a oni skacz± z budynków.

Brian Backlash: Fanoe zosta³o utworzone w Zurychu, mie¶cie znanym w latach 90-tych w Ameryce jako o¶rodek, w którym nadu¿ywano heroiny i innych twardych narkotyków. Czy taki obrazek nadal utrzymuje siê w Zurychu? Czy Fanoe uda³o siê omin±æ t± narkotykow± epidemiê?
Zurych nadal prowadzi dosyæ liberalna politykê wobec narkotyków, z t± ró¿nic±, ¿e ca³a scena przenios³a siê na ulice. Czasami przechodz±c przez park mamy nadzieje nadepn±æ na zu¿yt± strzykawkê, ¿eby sobie jeszcze nieco skorzystaæ. Nie, tak naprawdê, wszyscy jeste¶my wolni od tego. (Prawie.)

NINa: Wydaje mi siê, ¿e chyba jedynym alternatywnym zespo³em pochodz±cym ze Szwajcarii, który osi±gn±³ ¶wiatowy sukces jest The Young Gods. Czy Szwajcaria popiera scenê muzyki rockowo-industrialnej?
Na prawdê nie wiem. Nie sadzê, ¿eby jako¶ szczególnie ró¿ni³a siê w tej kwestii od innych krajów. Jedyne co wiem, to to, ¿e francuska czê¶æ Szwajcarii ma wspania³a scenê podziemna i muzycy wspó³pracuj± ze sob±, natomiast odnoszê wra¿enie ze w niemieckiej czê¶ci tego kraju muzycy walcz± ze sob± nawzajem i nie przejmuj± siê innymi...

Brian Backlash: Czy odnosicie wra¿enie, ¿e wasza muzyka w jaki¶ sposób odzwierciedla duñskie dziedzictwo, czy raczej to, co robicie ma miêdzynarodowy smaczek?
Jestem przekonany, ¿e moje surowe, brudne, wikiñskie pochodzenie odbija siê w muzyce, która tworzê. Czy wiesz, ¿e Dania by³a pierwszym europejskim krajem, który zalegalizowa³ pornografie? Czy nie jest to co¶, z czego mo¿emy byæ dumni? Pomijaj±c to, jeste¶my miêdzynarodowym koktajlem, jako ze Toni pochodzi z W³och, Diana jest pol-Wloszka i pol-Szwajcarka, a Marco pochodzi z Papui Nowej Gwinei.

NINa: Byli¶cie w USA. Jakie odnie¶li¶cie wra¿enia po tej wizycie jako rdzenni Europejczycy?
Uwielbiam piêkno tego kraju. Ma wiele twarzy, a ludzie których spotka³em okazali siê bardzo przyjacielscy. Mo¿e powinni trochê przystopowaæ w jedzeniu hamburgerów... To ciekawe, ¿e w Ameryce jest ci±gle tak du¿o kontrastów, które coraz bardziej dziel± ten kraj. Mam nadzieje, ¿e za rok siê wszystko unormuje.

Brian Backlash: Grali¶cie na niemieckim festiwalu Wave Gotik Treffen na pocz±tku tego roku. Czy to by³o dla was nowe do¶wiadczenie? Co s±dzicie o innych zespo³ach, z którymi dzielili¶cie scenê? Czy by³ jaki¶ zespó³, który szczególnie zwróci³ wasza uwagê?
WGT jest faktycznie unikalnym festiwalem, który zachwyca chyba ka¿dego, kto mia³ okazje tam byæ. 140 kapel, cyrk, teatr, filmy, przyja¼nie nastawieni mroczni dziwacy, fajne laski i du¿o, na prawdê du¿o piwa.

Brian Backlash: Jak wam siê udaje utrzymaæ Fanoe na poziomie, który wyró¿nia³by go spo¶ród innych zespo³ów? Co powoduje, ¿e Fanoe jest inny?
Pod±¿amy w³asn± droga i zrobimy wszystko w sposób wiarygodny. Ale najwiêksz± ró¿nicê zrobi nasza muzyka, wiêc poczekajcie, a¿ us³yszycie nowy album. Wtedy dostaniecie odpowiedz na to pytanie.

NINa: Czy kiedykolwiek rozwa¿ali¶cie przeprowadzenie siê do kraju bardziej popieraj±cego muzykê rockowo-industrialna jakim s± Stany Zjednoczone?
Tak. Ale to jeszcze trochê za wcze¶nie, ¿eby o tym mówiæ no i dochodzi te¿ kwestia pieniêdzy.

NINa: Fanoe kocha dziewczyny. Podobnie jak basistka Diana. Dlaczego waszym zdaniem spo³eczeñstwo jakby bardziej akceptuje lesbijki, w momencie kiedy ¶rodowisko gejowskie ci±gle budzi kontrowersje?
Zurych nale¿y do miast bardzo gejowskich i zorientowanych na modê, ale to jest jakby zintegrowane i zaakceptowane w Szwajcarii. W Danii geje mog± nawet wchodziæ w zwi±zki ma³¿eñskie i uwa¿am, ¿e to jest OK. Ale faktycznie ludzie, niezale¿nie od p³ci wola raczej obserwowaæ dwie kochaj±ce siê dziewczyny ni¿ dwóch facetów posuwaj±cych siê w ty³ki. wiêc mo¿e chodzi tu g³ównie o wizualne wyobra¿enia temat lesbijek czy gejów.

Brian Backlash: Sami zajmujecie siê produkowaniem i dystrybucja waszych nagrañ. [DIY – ang. Do It Yourself = zrób to sam – przyp. NINa] Czy waszym zdaniem to jest jedyny sposób dla kapeli waszego pokroju, aby przetrwaæ na rynku?
W obecnych czasach jest wiele sposobów, dziêki którym mo¿emy sami o siebie zadbaæ. Oczywi¶cie to zabiera o wiele wiêcej czasu ni¿ w przypadku wspó³pracy z wiêksz± wytwórni± p³ytow±. wiêc nie jestem pewien czy na przysz³o¶æ nie postaramy siê o jakiego¶ menad¿era lub wytwornie. Chocia¿ wo³a³bym siê tym sam zajmowaæ i sprzedawaæ swoje w³asne pomys³y i nagrania.

Brian Backlash: Co jest najwiêksz± zaleta prowadzenia takiego typu wydawnictwa w porównaniu z nagrywaniem dla du¿ego koncernu?
Niezale¿no¶æ!!!

NINa: Nie macie jeszcze podpisanego kontraktu z ¿adnym wydawnictwem. Jakie warunki przekona³yby was o podjêciu wspó³pracy?
Wytwórni± powinna mieæ miêdzynarodow± dystrybucje, powinna byæ znana i powinna mieæ odpowiednie fundusze na wydawanie p³yt. Ale najwa¿niejsz± kwestia jest to, ¿eby nas wspiera³a, a nie zbija³a kasê na naszych pomys³ach.

NINa: Co s±dzicie o ludziach, którzy uwielbiaj± ogl±daæ filmy i sami wydaj± siê ¿yæ w takim zafa³szowanym ¶wiêcie? Zdarza siê, ¿e w normalnym ¿yciu zachowuj± siê jak gdyby odgrywali role obejrzane w filmach, trac±c przez to prawdziwych przyjació³, nie mog±c stworzyæ prawdziwych relacji partnerskich, i nie mog±c znale¼æ satysfakcji w nie filmowym ¶wiecie?
Nowe technologie daj± nam obie mo¿liwo¶ci. £±cz± ludzi i ich jednocze¶nie dziel±. To co mnie martwi, to fakt, ¿e nowe pokolenia spêdza wiêcej czasu na wirtualnych grach z wirtualnymi przyjació³mi zamiast staraæ siê o utrzymywanie kontaktu z rzeczywistymi lud¼mi i ¶wiatem.

Brian Backlash: Ogl±da³em klipy z waszych koncertów na oficjalnej stronie Fanoe i to, co zrobi³o na mnie najwiêksze wra¿enie, to sposób w jaki wspó³pracuj± ze sob± poszczególni muzycy. W jaki sposób dosz³o do za³o¿enia Fanoe?
Dziêki wielkie. To by³ nasz drugi wystêp; powiniene¶ nas zobaczyæ teraz. W zasadzie spotkali¶my siê kiedy¶ w porno-kinie dziel±c siê popcornem. Nagle Diana powiedzia³a, ¿e mogliby¶my zacz±æ razem grac, wiêc Marco zacz±³ wybijaæ rytm na g³owie Toni'ego, a ja zacz±³em wrzeszczeæ. To wszystko fajnie brzmia³o wiêc...

NINa: Macie ciekawe pogl±dy na religie katolicka. Czy katolicy wierz± w... powietrze?
Nie wiem. Wiem tylko, ¿e papie¿ powinien przestaæ paliæ zió³ko.

NINa: Porozmawiajmy o prohibicji. Czy zakazanie picia alkoholu spowodowa³oby wiêcej dobrego na ¶wiêcie?
Jakie¶ konspiracyjne teorie? Ekonomia interesuje siê optymalizowaniem si³y zasobów ludzkich dla ich korzy¶ci, wiêc tak czy owak alkohol te¿ bêdzie zakazany dlatego, ¿e jest niezdrowy. Ale z drugiej strony ekonomia wie dobrze, ¿e ludzie by oszaleli nie maj±c do dyspozycji ¿adnych u¿ywek, które pozwalaj± im wyluzowaæ siê, a jednocze¶nie pozostaæ pod pewnego rodzaju kontrol±. Mo¿e w efekcie powstan± kiedy¶ jakie¶ zdrowsze, legalne narkotyki w postaci pigu³ek...

NINa: Niesamowita jest liczba kobiet, które zdecydowa³y siê pokazywaæ nago czy to za pieni±dze, czy dla zabawy. Czy to jest spowodowane jak±¶ ogóln±, internetow± frustracj±, czy raczej technologie cyfrowe da³y kobietom wiêcej wolno¶ci w tych sprawach?
Uwielbiam ogl±daæ kobiety pokazuj±ce swoje cia³a bez wzglêdu na to, czy dzieje siê to w Internecie, TV czy w mojej kuchni.

Dziêkujemy wam obojgu za wywiad i za wasze zaanga¿owanie w rozwój sceny industrialnej.

Fanoe na Myspace | strona oficjalna


Fotografie pochodza ze zbiorów Fanoe, wszelkie prawa zastrze¿one © by Fanoe.
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiadów
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi±¿ek
Archiwum artyku³ów
Archiwum newsów
Archiwum podcastów
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifestów industrialnych
O FABRYCE
Sk³ad Fabryki
POZOSTA£E
Linki
Zaktualizowane artyku³y
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku³y
Legalne mp3
Linki
Follow us: Tumblr | Blogger

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

3,199,206 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.