Surge & Subside – Queensland Flood Appeal V/A |Aphotic Audio, 2011|
Disc 1 - Surge: 01. Sensory Gate - Ianus, 02. Angelspit - Cold Hard Cash, 03. Empty - Drift (Ginger Snap5 Remix), 04. Bound In Oblivion - Pain & Suffering, 05. Psyche - The Beyond - Live (Flood Relief Edition), 06. Streak - Groovy Booty, 07. Diverje - Suffer-control.org v2, 08. Dismantled - Dead on Impact, 09. Lucidstatic - Operating Directive, 10. Mangadrive - 67 Gemini Starglider, 11. NVEiN - All So Wired, 12. Skrew - Universal Immolation, 13. Tempest & The Diaspora - IO, 14. Viral Millennium - Vomitosis, 15. in-FUSED - Misplaced (iammynewt e-RAGE Mix), 16. Maximum Sexy Pigeon - Tunguska! (Water Retentive mix)
Disc 2 - Subside: 17. P45K - Adrift, 18. Assemblage 23 - Raw, 19. I, Parasite - A Violence At Rest, 20. Android Lust - God in the Hole, 21. Soulchasm - My Facade (Empty Remix), 22. Autoclav1.1 - Waxing, 23. Anhedonia - Rain, 24. Motion Fused - Reflection Of Madness (Extended), 25. ANGELTHEORY - The Wind, 26. Headdreamer - Colder, 27. Collide - Ocean, 28. M(i)lkrun - Lard Ram, 29. Dark Territory - Trista Me (ANGELTHEORY Mantra Mix), 30. iammynewt - itHURTS, 31. Flood of Rain - Grey Sky, 32. Blast Radius - To Find Them Frozen
Download Pack - Overflow: 33. Sensory Gate - Purgatory (Marco Zanza Devoted Mix), 34. Empty - This Regret REDUX, 35. P45K - Before Dawn, 36. Blast Radius - Sight Unseen, 37. P45K - What Have I Done, 38. Tempest & The Diaspora - Jasmine, 39. iammynewt - Egor [Version 2.0] (Skullduggery Remix), 40. Disharmony - Evolution, 41. Betty X - Shoot'em Up (Fury Road Mix)
Kolektywna wspó³praca wielu muzyków zazwyczaj ma miejsce w jakim¶ okre¶lonym celu. Inicjatywa charytatywnej i finansowej pomocy ofiarom styczniowej powodzi w Australii nale¿a³a tym razem do Daniela Bruneta (w³a¶ciciela labela Aphotic Audio) i Aarona Portera, muzyków grupy Empty i jakby nie by³o, Australijczyków.
Powodzie, których powodem by³ tropikalny cyklon Tasha, zniszczy³y w grudniu 2010 r. spor± czê¶æ tego, jak dot±d dosyæ spokojnie ¿yj±cego kontynentu, gdzie najbardziej ucierpia³ stan Queensland, którego mieszkañcom dedykowany jest album
Surge & Subside.
Na dwu p³ytowym wydawnictwie znajduj± siê 32 utwory, a pozosta³e dziewiêæ mo¿na ¶ci±gn±æ za darmo ze strony projektu i tylko w przypadku zakupu CD. Tracklista to olbrzymia i pojawiaj± siê na niej arty¶ci zwi±zani ze scen± muzyki elektronicznej, industrialnej i industrialno-metalowej, chocia¿ zaakcentowana jest g³ównie ta pierwsza. W¶ród tych 41 utworów, znajduj± siê wykonawcy bardzo lub ¶rednio znani i ci, odkrywani na bie¿±co, dziêki takim w³a¶nie p³ytom kompilacyjnym. Na pewno ka¿dy fan muzyki alternatywnej s³ysza³ wcze¶niej o Psyche, Assemblage 23, Angelspit, Skrew, Collide, I Parasite czy Dismantled. Inne, opisywane ju¿ wcze¶niej w magazynie Fabryka, to Tempest & The Diaspora, NVEiN, Bound In Oblivion, iammynewt, Betty X, Streak, P45K i Empty. Pozosta³e nazwy s± mi kompletnie nieznane, bo dotycz± nagrañ elektronicznych, których na co dzieñ nie s³ucham, ale tak jak ju¿ wspomnia³am, sk³adanki p³ytowe pozwalaj± na zapoznanie siê z nowymi zespo³ami. W taki sposób odkry³am grupê Maximum Sexy Pigeon.
Pierwszy CD pt.
Surge rozpoczyna grupa Sensory Gate z utworem „Ianus”, zbudowanym na bazie powtarzaj±cych siê elementów i przywodz±cym na my¶l inspiracje elektroniczno-industrialnym projektem Front Line Assembly.
Nastêpnie Angelspit wyst±pi³ w jednym ze swoich mniej ha³a¶liwych utworów „Cold Hard Cash”. Angelspit zapowiedzia³, ¿e w tym roku nast±pi± u nich personalne przetasowania, wiêc warto przyjrzeæ siê temu zespo³owi jeszcze w obecnym sk³adzie, najlepiej na ¿ywo z Lords of Acid podczas ich amerykañskiej trasy w marcu 2011.
Utwór „Drift (Ginger Snap5 Remix)” w wykonaniu Empty, to taneczny kawa³ek przeznaczony dla fanów muzyki electro/EBM. Po nim mo¿emy us³yszeæ „Pain & Suffering” wykonany przez Bound In Oblivion, grupê promowan± przez magazyn Fabryka ju¿ od paru ³adnych lat (rozdawali¶my ich promocyjne albumy na imprezie Maszyneria 6 w 2006 r.). £atwo rozpoznawalny g³os Jonathana Case i jego dynamiczny mastering (s³yszalny tak¿e w utworach grup NVEiN i Tempest & The Diaspora, patrz ni¿ej) tworz± ciekaw± i harmonijn± aran¿acjê.
Psyche zaskoczy³ mnie gospelowym intro w koncertowym wykonaniu utworu „The Beyond - Live (Flood Relief Edition)”, chocia¿ im dalej w utwór, tym wiêcej klasycznych rytmów electro/EBM. Natomiast grupa Streak, która zamie¶ci³a na
Surge swój najlepszy wed³ug mnie utwór „Groovy Booty”, pochodz±cy z ich debiutanckiej p³yty, to ju¿ industrialno-rockowe klimaty, tworzone przez gitary, rockowe wokale i ciekawe sample.
Diverje w „Suffer-control.org v2” wyszed³ naprzeciw oczekiwaniom fanów tanecznej muzyki electro, podobnie jak Dismantled w „Dead on Impact”. Po tej dynamicznej dawce przychodzi czas na IDM-owe i breakcore'owe zabawy z samplerem w wykonaniu jednego z przedstawicieli labela Tympanik Audio, grupy Lucidstatic („Operating Directive”). Zaraz pó¼niej powrót do dynamiki sygnalizuje Mangadrive w utworze „67 Gemini Starglider” i jest to kolejna propozycja muzyczna dla tych, którzy lubi± uczestniczyæ w imprezach w stylu electro.
W tym miejscu jednak, zaczyna siê najbardziej dla mnie interesuj±ca i najostrzejsza czê¶æ CD
Surge z powodu utworów grup NVEiN, Skrew, Tempest & The Diaspora, Viral Millenium i Maximum Sexy Pidgeon. I szczerze mówi±c, Streak tak¿e powinien zale¼æ siê w tym zestawie.
Nowiutki utwór „All So Wired” w wykonaniu amerykañskiego NVEiN, to niew±tpliwie gratka dla fanów rocka industrialnego, jak i wczesnych dokonañ Marilyn Mansona (ze wzglêdu na aran¿acje partii wokalnych, ale bez typowej dla Mansona monotonii). Tak¿e „Universal Immolation”, to ca³kiem nowy utwór nagrany przez niedawno reaktywowan± grupê Skrew. Tym razem wiêcej w ich muzyce mroku i przestrzeni, typowej raczej dla black metalu ni¿ metalu industrialnego, jakim charakteryzowa³y siê utwory Skrew, pochodz±ce z lat 90-tych. Mo¿emy tu tak¿e us³yszeæ nowego wokalistê, Ty Picketta. Jego g³os bardzo dobrze wpasowa³ siê w brzmienie Skrew A.D. 2011 i tym samym, zast±pi³ on Adama Grossmana, który zdecydowa³ siê obj±æ stanowisko gitarzysty w swoim zespole.
Wiêcej energii wnosi jednak „IO” w wykonaniu Tempest & The Diaspora. Ta amerykañska grupa prezentuj±ca od¶wie¿on± wersjê metalu industrialnego, czai siê na nas od d³u¿szego czasu, publikuje kontrowersyjne wideoklipy na YouTube i dopieszcza swój debiutancki album „Amanita Muscaria”.
Po „IO”, zjawiaj± siê Australijczycy z Viral Millenium ze ¶cian± gitar rozpoczynaj±c± utwór „Vomitosis”. I wszystko by³oby fajnie, gdyby nie symfoniczne dodatki i zagêszczone beaty perkusji lub raczej chyba automatu perkusyjnego, które mnie jednak zniechêci³y.
In-Fused („Misplaced (iammynewt e-RAGE Mix)”) to kolejna propozycja z krêgu mrocznej, eksperymentalnej elektroniki dla fanów takich grup jak Dismantled lub I, Parasite.
Na potwierdzenie tezy, ¿e ka¿da okazjonalnie wydawana kompilacja przynosi nowe muzyczne odkrycia, ¿eby nie powiedzieæ 'fascynacje',
Surge zawiera utwór Australijskiej grupy o dosyæ ¶miesznej nazwie - Maximum Sexy Pidgeon. Brzmienie ich utworu spodoba³o mi od razu, tak, ¿e od razu zaczê³am szukaæ ich strony w internecie z nadziej± na dostêp do innych utworów.
Nie jest wy¶wiechtan± prawd±, ¿e jak siê cz³owiek starzeje, to ma problem z przystosowaniem do tego, co jest akurat trendy. Prawd± jest, ¿e je¶li ma siê wyrobiony gust i reagowa³o siê na co¶ w przesz³o¶ci, to zareaguje siê tak samo, kiedy tylko nast±pi odpowiedni bodziec. „Tunguska! (Water Retentive mix)” jest takim bod¼cem, co wiêcej potwierdzaj± to wszystkie osoby, które tak, jak ja fascynuj± siê potê¿nymi, dynamicznymi utworami, pe³nymi agresji, zimna, metalowo-industrialnych jazd i powtarzaj±cych siê partii gitar. „Tunguska!” jest przyk³adem na to, jak powinno siê robiæ dobry metal industrialny (i ¿aden 'old-schoolowy'; on nigdy siê nie zestarza³, ale zosta³ zniekszta³cony przez g³ównie europejskie zespo³y). Zdecydowanie s³ychaæ tu inspiracje muzyk± grup Ministry, Testify, Treponem Pal i Godflesh, ale MSP potrafi³ stworzyæ swoje w³asne brzmienie w oparciu o powy¿sze wp³ywy.
I na tym koñczy siê pierwsza czê¶æ tego dwu p³ytowego albumu zatytu³owana
Surge.
Drug± czê¶æ pt.
Subside otwiera instrumentalny utwór „Adrift” w wykonaniu Adama Paska, jako mi³y dla ucha kontrast w stosunku do poprzednich, gitarowych aran¿acji. Ten australijski muzyk, wystêpuj±cy od ponad roku pod pseudonimem P45K znany jest z doskonale opracowanych, przestrzennych i instrumentalnych kompozycji, ¶wietnie pasuj±cych do ró¿nego rodzaju filmów oraz gier komputerowych.
Dalej mamy Assemblange 23 w utworze „Raw” utrzymanym w tym samym klimacie, co poprzednie utwory dedykowane imprezom electro/EBM. I, Parasite jest wykonawc± nagrywaj±cym zazwyczaj mroczne utwory, a ich d³ugo ju¿ trwaj±ce inspiracje grup± Nine Inch Nails mo¿na tak¿e us³yszeæ w prezentowanym tu „A Violence At Rest”. Tre¶æ utworu jest jednak bardzo zró¿nicowana, dojrza³a i przewa¿aj± smutne nastroje.
W nastêpnej kolejno¶ci, mamy kobiecy akcent w postaci alternatywno-elektronicznego Android Lust ze swoim nowym utworem „God in the Hole”, Soulchasm w remixie „My Facade” grupy Empty, o mieszanych, lirycznych, elektronicznych klimatach oraz Autoclav1.1 w bardzo pozytywnym, takim typowo „³adnym” utworze pt. „Waxing”.
Anhedonia i ich „Rain”, to breakcore'owo-ambientowa elektronika przypominaj±ca nieco nagrania Kitaro, Klausa Schulze'a, Jean-Michele'a Jarre'a i podobnych instrumentalistów. Z kolei Motion Fused to poboczny projekt muzyków Empty, celuj±cy, podobnie jak P45K w klimatach przestrzennych, inspiruj±cych wyobra¼niê soundtracków („Reflection Of Madness (Extended)”). Po nim pojawia siê „The Wind” w wykonaniu ANGELTHEORY - kolejna pozycja dla fanów muzyki dark wave i electro, inspirowana dokonaniami Depeche Mode.
Utwór „Colder” 'ocieka' wod± dziêki sugestywnemu intro i tworzy zgrabn± ca³o¶æ wraz z nagraniami P45K'a oraz Motion Fused. Jego wykonawca, Headdreamer powinien wed³ug mnie otwieraæ lub koñczyæ jeden z albumów, zwa¿ywszy tak na brzmienie utworu, jak i cel tej kompilacji.
„Ocean” w wykonaniu Collide to typowa dla nich elektronika, inspirowana w tym przypadku daleko-wschodnimi klimatami i zawieraj±ca liryczne, a wrêcz „mmmmmruczane” teksty ;)
Nie znalaz³am informacji o grupie M(i)lkrun, ale zamieszczony utwór „Lard Ram” sugeruje inspiracje scen± zarówno elektroniki lat 80-tych, jak i nowszymi dokonaniami, charakterystycznymi dla IDM, click'n'cuts i drum'n'bass. Utwór Dark Territory pt. „Trista Me” w 'mantrowym' remiksie ANGELTHEORY to tak¿e spora dawka elektroniki z tekstami w jêzyku w³oskim, a eksperymentator iammynewt, zainspirowany najczê¶ciej rytmami drum'n'bass i breakcore da³ siê us³yszeæ w swoim nowym, instrumentalnym utworze „itHURTS”.
Najsmutniejszy utwór na
Subside to „Grey Sky” w wykonaniu Flood of Rain, oparty g³ównie na powtarzaj±cych siê akordach fortepianu i uzupe³niaj±cej je elektronice. Podobne, chocia¿ bardziej syntetyczne brzmienia przynosi Blast Radius w „To Find Them Frozen”.
Druga cze¶æ,
Subside za nami. Jak widaæ, nie by³o tu agresywnych brzmieñ, ale zdecydowanie muzyka nastrajaj±ca do refleksji.
Surge & Subside CD zosta³ wyprodukowany w ograniczonej ilo¶ci 500 egzemplarzy, ale jest i bonus. Ka¿dy nabywca p³yty jest uprawiony do darmowego ¶ci±gniêcia dziewiêciu dodatkowych utworów, po wpisaniu na stronie internetowej tego wydawnictwa specjalnego kod umieszczonego na zakupionym CD.
Co zawiera ta paczka? Przede wszystkim niedostêpny do kupienia nigdzie indziej (w ramach tej kompilacji), drapie¿ny, gitarowy utwór „Shoot'em Up (Fury Road Mix)” autorstwa Betty X oraz „Evolution” przygotowany przez grupê Disharmony. Kolejne siedem bonusowych utworów nades³a³y zespo³y opisane ju¿ powy¿ej, czyli Sensory Gate i nieco egzotycznie brzmi±cy „Purgatory (Marco Zanza Devoted Mix)”, Empty z tanecznym „This Regret REDUX”, P45K z intryguj±cym „Before Dawn” oraz bogatym w nastroje „What Have I Done”, Blast Radius z nastrojowym, ale nie pozbawionym beatu „Sight Unseen” i noisowy remix Skulldudgery „Egor [Version 2.0]” wykonany dla iammynewt. Jednak¿e najciê¿szym utworem wchodz±cym w sk³ad tej dodatkowej paczki jest „Jasmine” w wykonaniu Tempesta i jego Diaspory. Ta grupa nagrywa tylko mocne rzeczy.
Jak widaæ z powy¿szego,
Surge & Subside nie przynosi odgrzewanych utworów, ale w wiêkszo¶ci przypadków ca³kiem nowe i niepublikowane wcze¶niej nagrania lub te¿ ich miksy. Warto je kupiæ, aby Aphotic Audio móg³ przekazaæ pieni±dze ze sprzeda¿y na wy¿ej wspomniane cele charytatywne, ale tak¿e w celu zapoznania siê z utworami, które pojawi± siê nied³ugo na kolejnych lub, w niektórych przypadkach, debiutanckich p³ytach opisanych tu wykonawców. (NINa, 23/02/2011)
V/A website |
Aphotic Audio