O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku³y > ENGINES OF AGGRESSION > Mystic Syntax [recenzje]
Mystic Syntax [recenzje]
Deception |Mystic Syntax, 2010|

1. Fall Into Darkness, 2. Flesh Pull, 3. Let it Change, 4. What You See, 5. Path Decision, 6. Deception, 7. Give, 8. Blasphemous, 9. Deathtrap, 10. Just Like You, 11. Saving Fate, 12. Don't Know Why


Ró¿ne okre¶lenia dotycz±ce muzyki Mystic Syntax kr±¿± po sieci; raz jest to cyber grunge, a innym razem industrial metal czy techno metal. Ka¿de z nich przybli¿a w jaki¶ sposób prawdziwe brzmienie tego zespo³u, które zahacza o wiele podgatunków metalu, bo jednak gitary i perkusja s± dominuj±cymi instrumentami w wiêkszo¶ci kompozycji.

Nie s³ysza³am wcze¶niej o Mystic Syntax zanim sami do mnie nie napisali. Ten Amerykañski zespó³ zosta³ utworzony w Columbus w stanie Ohio, koncertowa³ jako support wa¿niejszych zespo³ów sceny electro-metal-industrial oraz nu metal jak Dope, Genitortures, Deadstar Assembly itp., a tworz± go J Syntax (wokale, gitara), Rune (bas), Shaman (perkusja) i RE:JECt (perkusja, o¶wietlenie koncertów). Na moje pytanie o wiek (poniewa¿ panowie wygl±daj± bardzo m³odo na podstawie promocyjnych zdjêæ) odpowiedzieli, ¿e s± maj± ¶rednio miêdzy 32 a 20 lat. Bior±c pod uwagê zainteresowanie narastaj±ce wokó³ zespo³u, oznacza to, ¿e praktycznie ju¿ utworzyli sobie wpis w historii muzyki alternatywnej, ale wszystko zale¿y od nich samych i brzmieñ, jakie zamierzaj± nadal rozwijaæ.

Na Deception znajduj± siê zarówno starsze i ca³kiem ¶wie¿e utwory, ale po pierwszym przes³uchaniu utworów na Myspace i porównaniach, jakie zespó³ opisa³ w mailu, nie bardzo by³am przekonana, czy Mystic Syntax nadaje siê do recenzji w Fabryce, g³ównie ze wzglêdu na nalecia³o¶ci z muzyki cyber metal, której w magazynie nie promujemy. Jednak¿e doceni³am wk³ad zespo³u w kilka kompozycji, w¶ród których dos³ownie wybija siê "Let It Change". Zwróci³am na niego od razu uwagê podczas przes³uchiwania utworów na Myspace, bo na gitary zosta³ zastosowany fajny przester, a od podrywaj±cego riffu chodzi³y mi ciary na plecach. Podobny riff pojawia siê tak¿e w "Don't Know Why", a gitary z takim efektem w "Blasphemous". Dziêki ¶wietnej aran¿acji utworu (ja to nazywam aran¿acj± 'krzy¿ow±', gdzie wype³nione s± wszystkie puste przestrzenie i s³ychaæ wyra¼ny 'przep³yw' muzyki; w odró¿nieniu od aran¿acji 'pionowej', bazuj±cej na suchych rytmach i dominuj±cej pustce miêdzy poszczególnymi d¼wiêkami oraz 'poziomej', jak w muzyce opartej na samej elektronice, gdzie nie pojawiaj± siê mocne akcenty), ma siê odczucie, ¿e d¼wiêki dotykaj± ka¿dej komórki cia³a.

Od razu s³ychaæ, ¿e grupie jest bardzo utalentowany gitarzysta, który je¶li nie zdecyduje siê graæ do koñca w MS, to nie powinien mieæ problemów z zatrudnieniem w innym projekcie. Podobnie perkusista, bo beaty w "Let It Change", jak i w innych utworach nie bazuj± na suchym rytmie, a brzmienie perkusji ma odpowiedni± g³êbiê, podczas, gdy drugi perkusista RE:JECt nadaje utworom nowy wyd¼wiêk w trakcie koncertów. Takie beaty to tak¿e zas³uga dobrego masteringu, bo perkusja nie zosta³a wyeksponowana ponad gitary i wokale, jak to ma zazwyczaj miejsce w black/death metalu.
Zimne klawisze w tle nie wychodz± poza pewien zakres i przez to nie robi± elektro-papki z muzyki pierwotnie gitarowej. W innych utworach s± one jednak wyodrêbnione, raz tworz± ciekawe t³a, innym razem niestety wpadaj± w techno-metal ("Deception", "Just Like You" i czê¶ciowo "Blasphemous").
"What You See" tak¿e nale¿y do tych bardzo udanych, ze wzglêdu na kontrastowe zastosowanie gitar, ma³o wyeksponowan± perkusjê, ciekaw± elektronikê i spójn± strukturê. Wci±ga. Ma³o tego, refreny s± dosyæ melodyjne i ³atwo wchodz± do g³owy (ale czytaj notê poni¿ej), wiêc ³atwo o nucenie sobie tego utworu w czasie pó¼niejszym.

Ciê¿ki utwór z przesterowanymi gitarami i dobrze rozplanowanym udzia³em sekcji rytmicznej to "Saving Fate", chocia¿ s³ychaæ w nim dominuj±c± inspiracjê zespo³em Fear Factory (ale z tych lepszych p³yt). "Deathtrap" tak¿e zaczyna siê ciê¿ko, ale w tym przypadku nie bardzo mo¿na mówiæ o oryginalno¶ci aran¿acji. Natomiast gitary obroni³y siê same, tak, jak i w "Just Like You", który ogólnie zniesmaczy³ mnie rytmem, sugeruj±cym wp³ywy muzyki EBM czy electro oraz wokalami. To najs³abszy utwór na p³ycie.

Na uwagê zas³uguje wspomniany ju¿, demoniczny "Blasphemous" z growlowanymi i melodyjnymi (znowu, niestety) wokalami, przesterowanymi gitarami i dynamicznym beatem perkusji, natomiast genialne po³±czenie "Deception" z "Give" daje zespo³owi dodatkowego plusa.

Nie moc, ale intensywno¶æ, przenikliwo¶æ i umiejêtno¶æ utrzymania ciekawego rytmu; tak w skrócie opisa³abym muzykê Mystic Syntax.
Jedyne, do czego mogê siê doczepiæ to wokale. J Syntax nie ma problemów z growlem (momentami brzmi nawet jak Chuck z Testamentu!) czy nawet wy¿sz± skal±, jak w stylu SYL, Fear Factory albo Mnemic, jednak¿e musi mocno æwiczyæ, je¶li chce ¶piewaæ melodyjnie i bez przesterów. Wola³abym osobi¶cie, ¿eby wokale by³y od pocz±tku do koñca agresywne, bez przechodzenia w te melodyjne tonacje, jak w "Fall Into Darkness", "Path Decision" czy "Give", co nada³oby jednolity charakter ich muzyce. Dla przyk³adu, "Flesh Pull" zacz±³ siê idealnie, a pierwsze skojarzenie, jakie przysz³o mi na my¶l, to muzyka grupy Nihil, (która jest dla mnie wyznacznikiem wszystkiego, co posiada doskona³e aran¿acje i niesamowite atmosfery), no ale zaraz potem J Syntax wpad³ z delikatnymi wokalami i od razu skosi³ mi wysoki poziom zainteresowania oraz adrenaliny. Je¶li ju¿ dany utwór zaczyna siê naprawdê ostro, to dlaczego nie kontynuowaæ go w ten sposób, ale upierdliwie wtr±caæ niedojrza³e akcenty?

P³ytê koñczy "Don't Know Why", tak¿e w stylu muzyki Fear Factory (g³ównie dziêki aran¿acjom wokali) z przestrzenie roz³o¿onymi riffami gitar.

Mystic Syntax podaj± w¶ród swoich inspiracji takie zespo³y jak Skinny Puppy, KMFDM, NIN, FLA, Bile, Filter czy White Zombie, tyle, ¿e ja osobi¶cie ¿adnego z tych wp³ywów nie s³yszê w ich muzyce. Natomiast bli¿sze im bêd± porównania z Fear Factory, Mnemic, SYL, Kovenant, Psyclon Nine, Crossbreed, Mushroomhead czy wreszcie Dope. Tak siê akurat sk³ada, ¿e Mystic Syntax jest zaprzyja¼niony z niejakim Angelem, perkusist± Dope (który gra³ tak¿e w Pig, Crossbreed oraz Team Cybergist), i który zremiksowa³ piêæ utworów na potrzeby EP "Conception".

Od kiedy Fear Factory pogr±¿a siê coraz bardziej kolejnymi s³abymi p³ytami, w ich miejsce polecam Mystic Syntax; zespó³ mo¿e jeszcze nie jest bardzo znany, ale wychodzi do s³uchacza z bardzo dobrymi aran¿acjami. I to bogactwo struktur ich muzyki wymusi³o na mnie tak± oto szczegó³ow± analizê ;) (NINa, 13/09/2010)


Myspace | Facebook
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiadów
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi±¿ek
Archiwum artyku³ów
Archiwum newsów
Archiwum podcastów
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifestów industrialnych
O FABRYCE
Sk³ad Fabryki
POZOSTA£E
Linki
Zaktualizowane artyku³y
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku³y
Legalne mp3
Linki
Follow us: Tumblr | Blogger

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

3,199,258 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.