O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku³y > AGRESSIVA 69 > Tomasz Grochola (Agressiva 69) (2000)
Tomasz Grochola (Agressiva 69) (2000)
¯eby zrobiæ wywiad z wokalist± Agressivy 69 musia³am siê po¶wiêciæ - Tomek zaznaczy³, ¿e mam siê ³adnie ubraæ, inaczej nie udzieli mi wywiadu! Tak wiêc, musia³am rzuciæ w k±t moje ulubione szmatki z logiem NIN, ca³± resztê czarnego uniformu i na³o¿yæ na siebie jasn±, d³ug± sukniê oraz buty na obcasach. Koszmar! Ale poskutkowa³o. Na rozmowê o muzyce, koncertach, filmach, kobietach, biznesie i polskim piractwie umówili¶my siê w krakowskim klubie muzycznym Miasto Krakoff, w którym nie tak dawno zagrali koncert panowie z grupy The Young Gods.
[NINa, wywiad w ex-klubie Miasto Krakoff, 2000r.]



'Eksperymentujemy z popem.'

NINa: Tomku, na pocz±tek mam do ciebie pytanie o to, jak mo¿na interpretowaæ nazwê Agressiva 69? Bo dla mnie ta sze¶ædziesi±tka dziewi±tka jest strasznie wieloznaczna.
Tomasz Grochola: Tak mia³o byæ. Tak jak muzyka zespo³u. Agressiva 69 jest wieloznaczna i taka jest nazwa.

A czy ona ma jakie¶ konotacje z rokiem 1969, na przyk³ad z Wietnamem?
Wiesz, wtedy mnie jeszcze na szczê¶cie nie by³o na ¶wiecie, wiêc nie mo¿e mieæ. Najpierw by³a 'agressiva', wymy¶lone s³owo. Okaza³o siê, ¿e Front 242 w jednym utworze ma takie s³owo, ale to mi nie przeszkadza³o, poniewa¿ wtedy by³em fanem tego zespo³u i nawet szczerze mówi±c, odpowiada³o mi to. Koniecznie chcia³em mieæ jak±¶ liczbê w nazwie, a 'sixty nine' ³adnie brzmi. Magiczna liczba, magiczna pozycja i du¿o ró¿nych rzeczy. Wietnam, l±dowanie na Ksiê¿ycu. Jak zak³ada³em zespó³ to powiem szczerze, nie chcia³em wydawaæ w Polsce swojej muzyki, swoich p³yt. Mo¿na to powiedzieæ po niemiecku, po wêgiersku, mo¿na po japoñsku, i to jest uniwersalna nazwa w ka¿dym kraju. Nikt nie ma trudno¶ci z jej wypowiedzeniem i szczerze mówi±c nie kojarzy siê chyba z ¿adn± muzyk±. Mo¿e z jakim¶ ostrym brzmieniem. Ostatnio dowiedzia³em siê, ¿e 'agressiva' w jêzyku w³oskim oznacza agresywne dziewczyny, niezale¿ne z twardym charakterem. I to te¿ mi odpowiada. Nasz zespó³ nigdy nie zajmowa³ siê polityk±, chocia¿ teraz bardzo mnie korci, ¿eby ¶piewaæ o tym, co siê dzieje w Polsce i na ¶wiecie. Nie wiem czy a¿ tak daleko to zajdzie, ale jeden tekst ju¿ na pewno jest. O prezydentach.

W sumie, to w polityce przoduje nam Kazik.
Dlatego my nie chcemy wchodziæ w te sprawy. Traktujemy je bardziej ogólnie.

Wspomnia³e¶, ¿e 'agressiva' brzmi agresywnie. Jak to siê ma do muzyki? W sumie jednak nie gracie agresywnie...
Na pierwszej p³ycie by³o troszeczkê takich brzmieñ.

Jaka muzykê mia³a z za³o¿enia graæ Agressiva na samym pocz±tku dzia³alno¶ci?
Przede wszystkim muzyka mia³a byæ tworzona na samplerach plus '¿ywi ludzie'. Jak ja zak³ada³em zespó³ dziesiêæ lat temu i nagra³em demo to by³ to ju¿ materia³ na p³ytê. Natychmiast nagrali¶my p³ytê w zawodowym studiu z Tomkiem Berezowskim. Zainwestowali¶my swoje pieni±dze i szukali¶my wydawcy. I trafi³o siê SPV Poland. By³o to troszkê agresywne. To by³ industrial.

Mówisz o p³ycie Deus Ex Machina?
Tak. To mo¿na nazwaæ industrialem.

Jest zagrana z jajem. Jak dla mnie to jest to najlepsza p³yta Agressivy.
Dziêkujê... Niektórzy te¿ tak uwa¿aj±. Ma ona dziesiêæ lat i wtedy troszkê straszyli¶my brzmieniami i tekstami. Co prawda Polskê jest ciê¿ko zbulwersowaæ.

Który to by³ rok?
1990, 1991. Teksty mia³y zwróciæ uwagê na pewne sprawy. Szczerze mówi±c teraz nie gramy utworów z tej p³yty na koncertach.

Szkoda.
Chyba jednak bêdziemy graæ dwa utwory, poniewa¿ czasami na koncertach fani domagaj± siê '¦ciganego' albo 'Starego Boga'.

No w³a¶nie, wspomnia³e¶ o fanach. Jak wygl±da sprawa z fanami Agressivy, czy pisz± do was jacy¶ ludzie, czy przysy³aj± wam swój materia³ do oceny?
Przysy³ali. Pisali. Na ostatniej p³ycie i poprzedniej nie podali¶my kontaktu do siebie tylko do wytwórni. My¶leli¶my, ¿e tak bêdzie lepiej i szczerze mówi±c to by³ b³±d. Teraz na pewno podam e-maila i adres www. Bêdzie wreszcie strona Agressivy.

Jeszcze nie macie?
Jest, ale nie jest gotowa. Tak naprawdê to teraz wszystko bêdzie przygotowywane pod k±tem nowej p³yty. Na stronie bêdzie oczywi¶cie historia Agressivy, bêd± teledyski i co¶ tam jeszcze, ale przede wszystkim ma to byæ spójne i przygotowane pod nowa muzykê Agressivy, a jest ona troszeczkê inna.

Kto bêdzie robi³ t± stronê, macie jakiego¶ speca?
Jest paru chêtnych. Bêd± chyba trzy strony zespo³u w ogóle. W Krakowie jeden cz³owiek bêdzie ca³y czas je uaktualnia³, bêdzie cz³owiek, który zrobi stronê depechow± -jedn± z ³adniejszych polskich stron - i bêdzie jeszcze strona, która ma pod sob± ró¿ne zespo³y elektroniczne, industrialne, techno i w ogóle. Tak wiêc, bêdzie siê mo¿na wreszcie dowiedzieæ o Agressivie co¶ wiêcej.

Czy natkn±³e¶ siê mo¿e w sieci na jak±¶ nieoficjaln± stronê Agressivy?
Nie, ale natkn±³em siê na jakie¶ utwory Agressivy, na cover albo remiks, i to jest dziwne, bo by³o to na stronach techno. Szczerze mówi±c nie mam czasu na chodzenie po Internecie, bo to zabija czas. Jak chce siê czego¶ dowiedzieæ, wchodzê w odpowiednie miejsce, ¶ci±gam wszystko, co mi jest potrzebne i szybko zamykam. Jak siê w to zag³êbiasz to potem odczuwasz na w³asnej kieszeni ile to jest warte. Wolê sobie pograæ ni¿ siedzieæ przy Internecie.

A w co grasz?
W muzykê. W 69. Jest taka nowa gra, nie s³ysza³a¶? Bardzo fajna. Mo¿esz siê po prostu czê¶ciowo spotkaæ z zespo³em, jest nas ju¿ w Krakowie trzech i mo¿esz sobie pograæ na ¿ywo nasze utwory, albo te¿ próbowaæ porobiæ co¶ nowego, bo nagrywamy nied³ugo materia³ na p³ytê. Czê¶æ robi Bodek, czê¶æ my, potem siê spotykamy, mieszamy wszystko. Ca³y zespó³ ju¿ pracuje.

Ilu cz³onków liczy teraz Agressiva? Od pocz±tku dzia³alno¶ci by³y chyba jakie¶ zmiany...
Piêæ osób i w³a¶nie, ¿e nie by³o ¿adnych zmian.

Dogadujecie siê dobrze?
Tak. Ja my¶lê, ¿e sama Agressiva to nie jest ju¿ tylko zespó³, to jest czterech wspania³ych ludzi, z którymi wspó³pracujê, którzy maj± super pomys³y, s± dobrymi muzykami, a przede wszystkim przyjació³mi i kolegami. Z Jackiem siê znamy ju¿ piêtna¶cie albo szesna¶cie lat.

Strasznie d³ugo
Wiesz, za³o¿yli¶my zespó³ w szkole podstawowej. To tak jak w filmie.

Wszyscy jeste¶cie z Krakowa?
Ja i Jacek Tokarczyk jeste¶my z Krakowa, Robert Tuta jest z £odzi. On doszed³ do Agressivy razem z Bodkiem Pezd±, pozna³em go w Jarocinie. Potem doszed³ D¿abi, który gra³ w Jesus Chrysler Suicide, a teraz go¶cinnie gra perkusista grupy Ziyo, Fliper. Niektórzy siê dziwi±, po co w elektronicznym zespole tyle osób, a tu chodzi o show. Jest to jedyny zespó³, z którego od dziesiêciu lat nie odszed³ nikt, tylko przychodz±. I zwróæ uwagê, ¿e ten zespó³ ca³y czas istnieje, przetrwa³ ju¿ wzloty i upadki innych zespo³ów, wytwórni, a teraz nagrywa now± p³ytê. Agressiva to jest taki dziwny twór. Na pocz±tku chcieli¶my siê nazywaæ Fast Nails. Ale na szczê¶cie siê tak nie nazwali¶my. Pó¥niej powsta³ Nine Inch Nails. To by³ dok³adnie 1987 albo 1986 rok.

To mieliby¶cie konkurencjê.
Mówiono by, ¿e zrzynamy nazwê, a to bez sensu. Wtedy sobie grali¶my i by³o ró¿nie. Przychodzili ludzie, odchodzili, by³ perkusista, basista, jaki¶ klawiszowiec... I nagle wkurzyli¶my siê z Jackiem i stwierdzili¶my: 'Przecie¿ my to mo¿emy zrobiæ wszystko we dwójkê! Po co nam ludzie, z którymi mamy same problemy w Krakowie?' No i nagrali¶my p³ytê tak naprawdê we dwójkê. Bodek nam ju¿ wtedy pomaga³, lecz by³ w zespole Trumpets & Drums. Ale ja chcia³em Bodka wci±gn±æ do Agressivy.

By³ dobry.
Tak, ale nie realizowa³ siê w Trumpets & Drums.

W³a¶nie zauwa¿y³am, ¿e Bodka ca³y czas rzuca na ró¿ne strony, bra³ udzia³ i w remiksach LD i w projekcie 2:47...
2:47 to jest w ogóle nazwa Bodka, to jest taka ekipa, która ma remiksowaæ kapele.

I chyba z Maleñczukiem jeszcze co¶ robi³?
Nie, to Tuta. Zwróæ uwagê, ¿e teraz w zespole to jest tak: Robert robi teraz co¶ z Maleñczukiem, mia³ Warthegau, jaki¶ jeszcze zespó³ w £odzi. To jest niespokojna osoba. D¿abi wspó³pracowa³ z Patti Young, gra³ w zespole Jesus Chrysler Suicide, ma zespó³ 2Kresky i i co¶ tam jeszcze. I jest nagle Tomu¶, Jacu¶ i Bodziu¶ i oni, odk±d s± w Agressivie nie byli w ¿adnym innym zespole. Tylko ci±gn± Agressivê.

No, proszê. Jak d³ugo jeszcze bêdziecie ci±gnêli Agressivê?
Ja my¶lê, ¿e jak bêdziemy mieæ po sze¶ædziesi±t dziewiêæ lat, to siê zastanowimy czy nie rozwi±zaæ zespo³u.

Tak symbolicznie.
Tak.

Macie tam jakiego¶ szefa, czy wszyscy jeste¶cie szefami jednego bandu? Czy ty jeste¶ szefem despot± i mówisz im, co maj± robiæ...
Nie, mo¿e tak nie jest. W sumie jest demokracja, ale czasami, kto¶ musi waln±æ piê¶ci± w stó³. Ró¿ne pomys³y s± wymieniane miêdzy sob±, potem spotkanie, jedno, drugie, trzecie. Zamykamy siê na jeden tydzieñ, na drugi, mo¿e na d³u¿ej, zaczynamy nagrywaæ. Tak jak by³o z coverem DM, on jest ju¿ troszeczkê inny. Wszyscy my¶leli, ¿e go wyostrzymy, a on jest taki dziwny, ale wygra³ jako najlepszy utwór z p³yty Tribute to Depeche Mode w konkursie w Internecie.

Prezentowali¶cie te nagrania na Master of Celebration w Mie¶cie Krakoff, prawda?
Na którym to koncercie oczywi¶cie nie by³a¶.

Musia³e¶ to dodaæ?
Tak.

Chcia³am zwróciæ uwagê na temat Agressivy jako grupy...
Ewenementu w skali ¶wiatowej!

...bo istniejecie tyle lat i jeszcze nie wykrystalizowali¶cie sobie konkretnego image?u, muzyki...
Jak to nie?

...z p³yty na p³ytê gracie inaczej.
Nie.

To jest elektronika, OK. Ale nie ma sta³o¶ci.
Zwróæ uwagê, jak sobie teraz pos³uchasz p³yt... Tylko nie mów, ¿e ich nie masz, bo to wstyd.

Nie mam, bo mi nie da³e¶.
Mog³a¶ sobie kupiæ przez te lata.

Ty zreszt± te¿ nie masz.
Ju¿ mam. Ale wracaj±c do tematu. Zawsze jest tak, ¿e jest du¿o elektroniki, s± ¿ywe gitary i jest wokal. Teraz ¶piewa Bodek, lecz na ostatniej p³ycie ¶piewamy w trojkê. I to s³ychaæ, ¿e to my, a nie kto inny. I mamy parê takich wstawek 'bodkowych', jego klawisze, które niektórym siê kojarzy³y kiedy¶ tam z NIN, prawda? Nie bêdê ich nuci³ teraz, ale s± takie patenty. Na przyk³ad pu¶ci³em komu¶ ostatnio jako zagadkê nowy utwór Agressivy i brzmi fajnie, wszystko jest OK. Ludzie s³uchaj±, s³uchaj± i nie mog± poznaæ i nagle wchodzi odpowiedni motyw i wszyscy wo³aj±: 'A! Agressiva!'

Wiêc jednak jest co¶ charakterystycznego...
Dajemy siê ju¿ rozpoznaæ i my¶lê, ¿e w tym kierunku bêdziemy szli.

Lubicie eksperymentowaæ.
Lubimy... Teraz eksperymentujemy z popem.

???
Mówiê serio, eksperymentujemy z popem i to dosyæ powa¿nie.

Ale dlaczego? Dlatego, ¿e to siê mo¿e lepiej sprzedaæ, czy dlatego, ¿e akurat taka mieli¶cie 'zajawkê'?
Nie, dlatego, ¿e stwierdzili¶my ju¿ dawno, ¿e bardzo ³atwo jest zrobiæ utwór nie do s³uchania. Przesterowany, jak ja to mówiê, darcie mordy, d¥wiêki same negatywne. Sama by¶ taki utwór zrobi³a.

Przejad³o ci siê?

Mnie siê ju¿ dawno przejad³y takie kapele. Wiêkszym wyzwaniem jest zrobienie utworu do s³uchania, a z drugiej strony takiego, ¿eby nie odwrócili siê od ciebie fani. Miêdzy innymi pierwsza p³yta NIN, to by³o to. Eksperymentowanie z popem. Ja to tak nazwa³em...

Dok³adnie, ona by³a taka dosyæ rozrywkowa.
No w³a¶nie. On pó¥niej dopiero zacz±³ schizowaæ. Szkoda, ¿e na ostatniej p³ycie nie przypomnia³ sobie, ¿e umie popowe robiæ piosenki...

Nie podoba ci siê The Fragile?
My¶lê, ¿e dojdziemy do tego przy którym¶ pytaniu. My eksperymentujemy z popem i to mi siê podoba. Wymy¶li³em to w³a¶nie teraz. I bêdzie tak, a nie inaczej. Jest tylko jeden problem, bo chcemy te¿ zrobiæ ostrzejsze utwory. Powinni¶my tak naprawdê nagraæ dwu p³ytowy album.

Ja czekam na co¶ metalowego. Co¶ takiego w¶ciek³ego.

No nie, metalowcami nigdy nie byli¶my, ale w¶ciek³e utwory... My mamy taka schizofreniê muzyczn± - z jednej strony chcieliby¶my nagraæ co¶ strasznie fajnego, ostrego, na maksa. Z drugiej strony, krêc± nas takie klimaty jak Massive Attack i generalnie trip hop. Pewni ludzie mówi±, ¿e trip hop ju¿ umar³, ale jednak inne grupy maja siê dobrze, i Tricky, i Portishead, s± to wybitne zespo³y. I troszkê weszli¶my w takie rzeczy... ¦miejê siê, ¿e teraz bêdzie nowe okre¶lenie przy nowej Agressivie - 'industrial trip hop'. Na nowej p³ycie na pewno bêdzie ¶piewa³a jedna kobieta.

No w³a¶nie, zdrad¥ jaka.

Edyta Bartosiewicz. Zreszt± ju¿ za¶piewa³a.

A czemu wybór pad³ w³a¶nie na ni±?
Chcieli¶my znowu zrobiæ tak, jak na drugiej p³ycie. Wtedy za¶piewa³a Justyna Steczkowska, która nie by³a jeszcze znana. I Bodek dzwoni do mnie... Nie wiem czy mi siê chce strzelaæ nazwiskami.

Jak nie chcesz to nie musisz.
Nie bêdê tego robi³, bo ja by³em przeciwnikiem pewnej osoby. Bodek zadzwoni³ i powiedzia³, ¿e ta i ta osoba jest chêtna do za¶piewania. Po drugiej stronie us³ysza³: 'Broñ ciê Panie Bo¿e! Ja siê nie zgadzam. Wiadomo, ¿e nie jestem sam w zespole, ale kogo proponujesz?!' No i jak zaproponowa³em trzy osoby, to by³a Edyta Górniak...

!?
Pamiêtaj, eksperymentujemy z popem. To by³a te¿ Bartosiewicz i pani Jopek.

Pani Jopek?
Tak. Poniewa¿ uwa¿am, ¿e te trzy osoby ¶piewaj± teraz najlepiej w Polsce. Górniak, to oczywi¶cie jest ju¿ ca³kiem inna jazda i by³oby to niez³e jakby za¶piewa³a w Agressivie.

No, niew±tpliwie doda³aby popularno¶ci.
Nie wiem czy mia³aby na tyle odwagi, ¿eby za¶piewaæ w takim zespole. Ja pomijam teraz sprawy pieni±¿ków. Tu jednak chodzi o klimat, czy ona by siê znalaz³a w tym wszystkim, ¿eby tak zaryzykowaæ.

Wiesz, ja my¶lê, ¿e Górniak w ogóle by ¶wietnie brzmia³a z przesterem.

Mo¿e. Jak Atari.

W ilu utworach ¶piewa Bartosiewicz?
W jednym. Okaza³o siê przyjê³a propozycjê. Jest to utwór do filmu.

No w³a¶nie, bo uprzedzasz znowu moje pytanie...

Bo ja wiem, jakie ty masz pytania...

Agressiva nagrywa³a muzykê do filmów, tylko nie wiem do ilu. Mo¿esz mi co¶ wiêcej na ten temat powiedzieæ? Jakie to by³y filmy?

To by³y filmy Gniew i Poniedzia³ek. Wiesz, najgorsze to jest to, ¿e nie nagrywali¶my muzyki do filmu, tylko dawali¶my swoje utwory. I to jest ból. Ja chcia³bym od pocz±tku do koñca, ¿eby¶my zrobili muzykê ilustracyjn± do filmu, plus dali jakie¶ swoje utwory, lub wybrali inne kapele. Ale jest to trudne do zrealizowania. My¶lê, ¿e jak wreszcie mój znajomy re¿yser, Bo Martin, bêdzie ju¿ krêci³ swój film, to na pewno czê¶æ zrobimy my. My¶lê, ¿e my mogliby¶my siê nie¥le spe³niæ, bo eksperymentujemy, tak jak mówi³em, z popem. Ju¿ nie bêdzie du¿o takiej muzyki ilustracyjnej. My mamy potencja³, ¿eby co¶ takiego robiæ, jakie¶ t³a. Na przyk³ad na 2:47 nie by³o drugiej linii, t³a, klawiszy. To by³o na pierwszej i na drugiej p³ycie. I teraz jakby wracamy , to jest moja mi³o¶æ, tam z tylu musi siê co¶ dziaæ, tak jak u Skinny Puppy... Wiesz, Skinny Puppy by³ to taki zespó³, ¿e jakby¶ podzieli³a osobno to, co siê dzieje z tylu i to, co siê dzieje z przodu, to by ju¿ wysz³a muzyka ambientowa. Ju¿ oni zaczêli eksperymentowaæ z ambientem.

No tak, ile to ju¿ lat temu by³o...

No, to by³ 1982, 1983 rok. I tak naprawdê to, co tam siê w tle dzieje, te d¥wiêki, jakie¶ dziwne 'gadki', jakie¶ klawisze, t³a, zgrzyty, szumy, to ju¿ by³ ambient.

Czy zdarza³o ci siê i¶æ do kina i ogl±dasz sobie film, a na uszach masz s³uchawki od walkmana, discmana czy tym podobnych i s³uchasz sobie zupe³nie innej muzyki?
Nie, poniewa¿ szanujê re¿ysera.

Czy masz jak±¶ swoj± ulubion± muzykê do filmu?
Wiesz co, ja nie jestem fanem soundtracków jak niektórzy, bo kto¶, kto zaczyna zbieraæ soundtracki, to ma na przyk³ad Urodzonych Morderców, Matrix i co¶ tam jeszcze.

Seven, Titanica
No, i wszystko mu siê podoba. Nie jest to mo¿liwe, ¿eby siê wszystko podoba³o. Ale jest parê fajnych przyk³adów. Reznor zrobi³ fajny soundtrack do Urodzonych Morderców, którego nie trawie do koñca, ale fajnie, bo zebra³ ró¿nych ludzi. Bardzo lubiê ¶cie¿kê d¥wiêkow± do Zagubionej Autostrady, bo tam s± moi faworyci, szczególnie Barry Adamson.

My¶la³am, ¿e Angelo Badalamenti.
Te¿ jest ¶wietny, ale jest jeden zespó³, którego nie trawie.

Rammstein.

Rammstein. Po prostu nie lubiê tego zespo³u.

Tak to jest z niemieckimi zespo³ami...

Ale uwielbiam za to Einsturzende Neubauten.

Tak, a jak ci siê podoba ich ostatnia p³yta?
Genialna.

Ale ona jest zupe³nie inna ni¿ poprzednie.

Nie, jest kontynuacja Ende Neu i Tabula Rasa.

A widzia³e¶ teledysk do Silence Is Sexy?
Nie widzia³em, nie ogl±dam telewizji.

Jest smutny.

¯artowa³em z t± telewizj±, nie mam na ni± zwyczajnie czasu, a jak w³±czam TV, to na co¶ konkretnego albo wideo. Nie tracê czasu przy telewizorze. Dlatego na przyk³ad nie mam kablówki.

Masz jakie¶ swoje ulubione filmy? Chodzi mi o gatunek...
Nie, gatunek nie, ale parê najwa¿niejszych filmów jakie s±, to... To nie bêdê odkrywczy, ale podoba³ mi siê Matrix, za prze³amanie barier.

Ile razy go ogl±da³e¶?
Ja zawsze ogl±dam film parê razy jak mi siê spodoba. Matrix by³ chyba piêæ razy ogl±dany i urywki, wybrane momenty. ¦cie¿ka d¥wiêkowa jest otrzaskana. Nie ma tam ¿adnych nowych niesamowito¶ci.

Ale jest dobrze dobrana.
Tak, ale jest to typowo komercyjny soundtrack. Pi. Bardzo dobry film. Oczywi¶cie Cube.

Tak, uwielbiam. Strasznie mi siê podoba³.
I powiem szczerze, ¿e je¶liby¶my mieli rozgraniczaæ, kto i za ile nagra³ film, to Cube bije Matrix'a na g³owê.

Dok³adnie, Cube'a przez parê dni nagrywali w jednym pomieszczeniu i tylko zmieniali urz±dzenia, sceneriê.
Trzyma w napiêciu. W ogóle to lubi³em kiedy¶ filmy Parkera.

The Wall?

To jest jedyny film, w którym jest muzyka Pink Floyd. I ja po prostu siê nie mecze przy Pink Floyd. A to jest osi±gniêcie Parkera niesamowite. Zreszt± do niektórych zespo³ów dorasta siê trochê pó¥niej. Dla mnie Pink Floyd jest najwiêkszym oszustwem rockowym na ¶wiecie.

Dlaczego?

To inny temat. Ale to chyba powiedzia³ kiedy¶ kto¶ bardzo m±dry i znany, nie pamiêtam kto. Ja to od razu kupi³em, ¿e to jest najwiêksze oszustwo na ¶wiecie. Rockowe.

Zaintrygowa³e¶ mnie tym!

To kiedy indziej. Ale jak to, nie znasz filmu pod tytu³em Missisipi w Ogniu? Ptasiek? Genialny film.

Podoba³a ci siê muzyka do Pta¶ka?

Peter Gabriel jest moim, czasami, faworytem. Nie nagrywa równych p³yt, ale ja nie jestem zbieraczem p³ytowym. Czyli, je¶li mam na przyk³ad sze¶æ p³yt zespo³u i wydaj± siódm±, a mnie siê nie podoba ta p³yta, to ja jej nie muszê mieæ, ¿eby by³a na pó³ce.

Rozumiem, ¿e nie jeste¶ kolekcjonerem.
Nie, nie jestem. S³ucham bardzo du¿o muzyki, dlatego nie ogl±dam du¿o telewizji. Nie chcia³bym opu¶ciæ najwa¿niejszego filmu... Seven. Obcy, wszystkie czê¶ci. Makabryczne mi filmy wychodz±... Gwiezdne Wojny lubiê.

Pamiêtasz film Powrót z Piekie³? By³ kiedy¶ taki horror. Kilka czê¶ci wysz³o, ale druga by³a, jak dla mnie najlepsza.
Nie, nie pamiêtam, chyba nie lubiê. L¶nienie Kubricka... No i Oczy Szeroko Zamkniête, które mnie siê na przyk³ad podoba³y.

A co ci siê najbardziej podoba³o w tych Oczach?
W tych Oczach? Te oczy.

A która scena?
Tam nie by³o ¿adnych scen erotycznych, jak sugerujesz. Podobno okrojone by³y ju¿ przed wej¶ciem do kina.

W Stanach podobno by³y ocenzurowane.
U nas te¿ nie by³o niektórych scen. Bo Kubrick od razu ci±³. Lubiê ambitne kino, ale lubiê te¿ dobra komercje, typu Matrix. Czekam na Neuromancera.

Ma byæ ekranizacja?
Tak, robi to nie kto inny, tylko ten cz³owiek, który robi³ teledyski Leftfielda Africa Shock, albo Madonny Frozen, albo Aphexa...

To ciemny to bêdzie film, mroczny.
To ma byæ tego typu co Matrix, ale jeszcze mroczniejszy, no i chyba dlatego Matrix przesun±³ premierê dwójki.

Tak, na 2001 rok.

No, a ten podobno ma wyj¶æ w tym roku. My¶lê, ¿e to bêdzie strza³ w dziesi±tkê. Bo Johny Mnemonic to by³ najgorszy film ¶wiata.

Powiedzia³e¶ co¶ o p³ytach. S³ysza³am, ¿e masz du¿± kolekcjê p³yt. Ile ich masz? Liczy³e¶ je kiedykolwiek?
Nie wiem, no du¿o.

Móg³by¶ co¶ poleciæ czytelnikom Black Flames Magazine? Co¶ takiego, co ciê ostatnio bardzo ruszy³o?
S³ucham ró¿nej muzyki, ale moje ulubione zespo³y mo¿na podzieliæ na trzy kategorie. Jest jeden zespó³, przy którym p³aka³em kiedy siê dowiedzia³em, ¿e nie ¿yje wokalista. Tak po czasie. To by³ 1981 rok. Nagra³em sobie Joy Division i ta muzyka mnie rozwali³a wtedy. Zna³em The Cure...

Która to by³a p³yta, Closer?

Tak. Co to by³y za czasy. Ty mo¿e nie pamiêtasz, ale trudno by³o co¶ zdobyæ. I wreszcie kto¶, chyba Kaczkowski, pu¶ci³ Joy Division... No, ja po prostu by³em zdruzgotany. Nie wiedzia³em, co siê dzieje. The Cure czy Siouxie & The Banshees, Minimal Compact, DAF nagle mi siê zaczê³y wydawaæ, ¿e to s± jakie¶... Nagle otworzy³y mi siê jakie¶ inne...

Inne drzwi?

Piêkny zespó³, sta³em siê od razu fanem. By³em wtedy bardzo m³ody, nie chce mówiæ ile mia³em lat...

Wiesz, to kobiet siê o wiek nie pyta, ale ja ciê mogê zapytaæ.
To by³y takie czasy, ¿e puszczali cale p³yty... Jak us³ysza³em, ¿e to by³o w pierwsz± chyba, o ile siê nie mylê, rocznicê ¶mierci Iana Curtisa, to zacz±³em p³akaæ. To nie jest ¶mieszne wiesz?

Ja siê wcale nie ¶miejê!

Tak, ale jak kto¶ bêdzie czyta³, to mo¿e mu siê to wydawaæ ¶mieszne, ale to mnie za³ama³o. Mama wesz³a do pokoju, a ja p³aczê. Pyta: 'Co siê sta³o?' Przerazi³a siê, ¿e co¶ z synkiem nie w porz±dku... Joy Division, Killing Joke, The Cure, Bauhaus, Alien Sex Fiend. To zespo³y , których s³ucham do tej pory. Oprócz The Cure. Cz³owiek rozwijaj±cy siê s³ucha muzyki ró¿nej. Ca³y new romantic nie przeszed³ mi obok. Wtedy moi znajomi s³uchali metalu, TSA itp., natomiast ja s³ucha³em Depeche Mode, Ultravox...

No i, która kapela tak najbardziej zrobi³a na tobie wra¿enie?

Depeche Mode, jestem ich fanem. A niby dlaczego wyszed³ Tribute To Depeche Mode? Depeche Mode to jest niesamowita konsekwencja, super image, wszystko jest dopracowane do perfekcji w tym zespole. I to jest zespó³, który sprzeda³ ju¿ chyba 100 mln p³yt w niezale¿nej wytwórni. Niedoceniany kiedy¶, traktowany jako popowy bandzik. By³ taki okres czasu, siedem czy osiem lat temu, ¿e ludzie nie przyznawali siê do tego, ¿e s³uchaj± Depeche. ¦miali siê ¿e mnie, a potem znajdywa³em na ich pó³kach Depeche Mode. Teraz siê wszyscy przyznaj± do Depeche Mode, pocz±wszy od ludzi od techno, a skoñczywszy na metalach, punkach. Chyba ka¿dy ma przynajmniej jedno nagranie Depeche.

Tak, tak samo liczba organizowanych zlotów fanów Depeche Mode mówi chyba sama za siebie.
S± Depeche, nie ma Reznorowców, ani Mansonowców, ale s± Depeche.

Jaka p³yta Ultravox podobala ci siê najbardziej?

Wiesz co, wtedy mi siê wszystkie podoba³y, ale teraz najbardziej podoba mi siê Lament, chyba jedna z najlepszych . Johna Foxx?a uwielbia³em, podoba mi siê pierwsza p³yta, chyba Metamatic. No i do tej pory uwielbiam Talk Talk. Namiêtnie s³ucham, mam wszystkie ich p³yty. Nie mam Duran Duran, nie mam Classix Nouveaux, chocia¿ wtedy s³ucha³em.

Ale byli bardzo popularni w tamtych czasach, zw³aszcza w Polsce.
By³em na koncercie, oczywi¶cie.

Tak? A gdzie, oni mieli wtedy koncert?
Na Wi¶le. Nawet by³em na dwóch koncertach . Wiesz, to czasowo siê wszystko zazêbia, bo s³ucha³em tego i tamtego, co jest dla niektórych niepojête. Jak mo¿na nagle s³uchaæ Ministry, Revolting Cocks, Click Click, Skinny Puppy, s³uchaæ jeszcze Talk Talk i Depeche Mode, Bauhaus? Nie, nie... Ale w³a¶nie na tym to ma polegaæ. No i potem mi³o¶æ industrialna. Tam jeszcze wcze¶niej znalaz³ siê Throbbing Gristle, Coil...

Podoba Ci siê ten wczesny, surowy industrial?

Nie, je¶li mam byæ szczery to nie. Foetus, wszystkie jego od³amy uwielbiam, ju¿ nie s³ucham go tak czêsto, bo tak najbardziej z Foetusa s³ucham Wiseblood. Ale znowu by³ 1987 rok, to by³o trzêsienie ziemi w moim domu, bo ukaza³y siê cztery genialne p³yty. Young Gods Young Gods, Nitzer Ebb So Bright, So Strong i Children of Gods Swansów, i taki zespó³ War Domination Enterprises wyda³ pierwsz± p³ytê. To by³y p³yty, które zmieni³y mi trochê pogl±d, bo wcze¶niej jak zak³adali¶my zespó³ z Jackiem, to chcieli¶my graæ troszkê elektroniki, troszkê a?la Depeche Mode, mo¿e by³bym bardziej popularny jakbym taka muzykê zacz±³ graæ. A tu nagle te przestery, te schizy i weszli¶my w to na maksa. Grali¶my jeszcze muzykê typowo industrialn±, nie do s³uchania. To by³y dwie beczki, u mojego taty w gara¿u, wiertarka by³a w sk³adzie, klawisz jaki¶ taki przesterowany przez efekt do gitary, bas, i Jacek gra³ na gitarce, uczy³ siê, no i ja tam bardzo du¿o krzycza³em.

Czy nagrali¶cie co¶ z tamtego okresu?

Mam nagranie, ale nie do s³uchania.

Po¿yczysz mi?
Dobra. Mo¿e ci kiedy¶ po¿yczê. Mo¿e kiedy¶ wydam nawet. A obecnie, ca³y czas siê rozwijamy, odk±d pozna³em taki zespó³ jak Underworld, który jest moja mi³o¶ci±. To jest zespó³, który ³±czy w³a¶nie to wszystko, co wymieni³em wcze¶niej. Tam jest i elektronika i schiz, muzyka i gitara akustyczna. To jest strasznie oryginalny zespó³. Przyznajê siê do tego, ¿e szanujê i ceniê Prodigy, nikt nie zrobi³ takiego jaja...

Grali¶cie przed nimi w Katowicach, prawda?
Tak.

Poznali¶cie ich osobi¶cie?
Tak, bardzo przyjemni ludzie, bardzo nie gwiazdorscy. My¶lê, ¿e za pewne rzeczy nas polubili, poniewa¿ na drugim ich koncercie, my¶leli, ¿e Agressiva bêdzie graæ i pytali o nas. A my byli¶my. No i potem, ¿eby by³o ¶mieszniej, to my zostali¶my zaproszeni na imprezê. I pó¥niej by³a szansa na jaki¶ wspólny singiel, mo¿e jakie¶ wspólne remiksy...

Ale czy to by³o tylko tak rzucone na wiatr?
To by³y miêdzy nami rozmowy. To pó¥niej musi poprzeæ wytwórnia. Je¶li wytwórnia tego nie popar³a, to przepraszam bardzo, dlatego Sonic teraz wydaje wytwórnie XL Recordings, a nie Koch International.


Lubisz kapelkê Leftfield?

Uwielbiam. Leftfield, Underworld, Moloko na przyk³ad, który jest teraz bardzo popularny, i niektórzy maja do mnie pretensje, ¿e im ta p³ytê poleci³em. A ona wcale nie jest taka lekka i przyjemna, jak te dwa czy trzy utwory na p³ycie. Uwielbiam Davida Sylviana.

Podoba³o ci siê Rain Tree Crow?
Bardzo. Nine Inch Nails te¿ lubi³em...

Lubi³e¶?
Wiesz co, nie podoba mi siê ta ostatnia p³yta. Bodek podarowa³ mi j±, ¿eby by³o ¶mieszniej, przed premier±, bo ¶ci±gn±³ ze Stanów dwa egzemplarze. To jest najwiêkszy fan z muzyków w Europie Wschodniej, nie wiem czy siê nie obrazi... Wydawa³o mi siê, ¿e to jest naprawdê dobra p³yta, jak jej s³ucha³em kilkakrotnie. Bo to tak, jak z filmami, jak ja siê uczepiê jednej p³yty, to s³ucham jej po prostu w ci±gu dnia piêæ razy. Mam w domu, w samochodzie... I tak przez ca³y czas.

Ale tak to mo¿e siê w koñcu przeje¶æ...

Ale tak sprawdzam p³ytê, czy jest dobra. Nigdy nie wypowiadam siê o p³ycie po pierwszym przes³uchaniu. Mówiê: 'O, chyba fajne', ale muszê ja przetrawiæ, tak jak czytasz ksi±¿kê. Musisz ja skoñczyæ. Nie mo¿esz po dziesiêciu stronach powiedzieæ, ¿e ta ksi±¿ka jest dobra.

Zdarzy³o ci siê czytaæ ksi±¿ki od koñca? Wiesz, ¿eby zobaczyæ jak siê akcja zakoñczy³a...

Nie. Jest Gra Cortazara, i mo¿na ja na ró¿ne sposoby czytaæ. Ja przeczyta³em tylko tak, jak trzeba, ale jest tam opisane jak mo¿esz ja czytaæ - od ¶rodka, mo¿e od ty³u, mo¿esz tak i siak. No, ale to ju¿ jest, wiesz, dla koneserów.

W wywiadzie dla Tylko Rocka, jakie¶ piêæ lat temu wspomnieli¶cie o czym¶ takim, jak Industrialooza. Rozumiem, ¿e to mia³o byæ co¶ na kszta³t farrelowskiej Lollapaloozy. To by³ ciekawy pomys³, ale co siê z nim sta³o?

To by³a taka efemeryda tego s³owa, Industrialooza. Wymy¶lili¶my j±, ¿eby siê specjalnie kojarzy³o. Farrel teraz tego nie robi, a my Industrialoozê znowu bêdziemy robiæ. W klubie Miasto Krakoff, gdzie siedzimy. Nie mogê za du¿o zdradziæ, chocia¿ ju¿ bym chcia³ ci wszystko powiedzieæ, kto bêdzie gra³, ale by³aby to reklama, prawda?

Tak, ale orientacyjnie mo¿esz mi powiedzieæ, jakie kapelki chcieli¶cie zaprosiæ?

I bêd± pretensje, ¿e tych kapel nie ma. Mo¿e bêdzie znowu Young Gods, moja ulubiona grupa. Byli w Polsce cztery razy. Na szczê¶cie. I znowu mo¿e bêd±. Chcia³bym bardzo, podkre¶lam, chcia³bym bardzo, ¿eby wyst±pi³a Einstürzende Neubauten. I to by by³a Industrialooza nie tylko z polskimi kapelami. Jestem w kontakcie z wieloma grupami m.in. z Frontline Assembly i Tarwater.

A z polskich zespo³ów?

Na pewno bêdzie Agressiva 69, i czekam te¿ na propozycje ró¿nych innych grup. Nie wiem czy nie zrobiê po prostu jakiego¶, ¿e tak powiem, konkursu. Bo jest ciê¿ko. Dostajesz super materia³ polskiej grupy. Co siê pó¥niej okazuje - ch³opcy w ogóle nie s± przygotowani do koncertu, i my¶l±, ¿e jak puszcza komputer, to wystarczy. A to nie jest tak, poniewa¿ to musi byæ zespó³. Bêd± DJ-je, poniewa¿ nie bêdzie to muzyka do koñca industrialna, tylko to bêd± zespo³y z industrialnych miast. Kraków, czy Londyn, czy na przyk³ad Berlin, s± to industrialne miasta, prawda? Mo¿e bêdzie Nine Inch Nails.

A ty w ogóle jeste¶ ¶wie¿o po Bolkowie... Co grali¶cie na Castle Party? Jakie¶ nowe numery?



Nie grali¶my specjalnie nowych numerów. Do Belgii jedziemy nied³ugo i te¿ nie bêdziemy graæ nowych numerów, bo po co?

Jak to? A promocja?
Tam nas nie znaj±, wystarcz± stare. Nie, poczekaj, powiedzia³em ci, ¿e je¶li chodzi o nowa p³ytê, to musi byæ wszystko dobrze przygotowane. Nie wstydzimy siê naszych starszych utworów, my¶lê, ¿e te co wybrali¶my na koncert s± bardzo fajne. Dla mnie oczywi¶cie. Kto¶ mo¿e powiedzieæ 'A, mogliby ju¿ co¶ nowego zagraæ!' Je¶li chodzi o Bolków, to ja siê mogê tylko chwaliæ, i nie wiem czy to nie wyjdzie tak, wiesz... Mo¿e kto¶ z tego pisma napisze recenzje to zobaczymy... To co ja ci powiem to to, ¿e jestem bardzo, bardzo zadowolony z koncertu w Bolkowie. Grali¶my w drugi dzieñ i podobno byli¶my pierwszym zespo³em, który bisowa³.

Który raz wystêpowali¶cie w Bolkowie?
Czwarty. I nawet ci powiem, ¿e zaczêli¶my sterowaæ pogod±. Powiedzia³em przed koncertem, ¿e bêdzie pada³o dopiero po naszym koncercie i tak siê te¿ sta³o. Zagrali¶my dwa bisy, przyjêcie by³o bardzo fajne, ludzie siê bawili, tañczyli, pogowali.

A ty zdj±³e¶ podkoszulek.
Koszulê. Dwa razy. To jest ¶mieszne... Kiedy¶ ¿artowali¶my, ¿e jak ¶ci±gam ubranie to znaczy, ¿e siê dobrze czujê.

Ca³kiem?

Nie, w spodenkach zosta³em, bo to ju¿ nie jest estetyczne. Nago na scenie... A w ogóle to od razu policja by przyjecha³a, zwinê³aby mnie... Po co? To jest taki nasz ¿art. Jak widz±, ¿e Tomek ¶ci±ga koszulê i gdzie¶ ta koszula l±duje, nie wiadomo gdzie, to znaczy, ¿e dobrze siê czujê i koncert jest OK. Je¶li organizator by³ zadowolony, gratulowa³ nam, tak jak i inni ludzie. Zreszt±, tak jak mówiê, ja siê nie chwalê tylko mówiê to, ¿e jestem zadowolony. I na pewno w tym pi¶mie bêdzie recenzja z koncertu i zobaczymy jak nas opisz±, prawda? Jakby¶ by³a, to by¶ opisa³a. Cieszê siê, ¿e Krzysiek Rakowski nie poddaje siê. Mo¿e co¶ zmieni w przysz³ym roku, trochê wiêcej muzyki elektronicznej... Wiêcej elektronicznych zespo³ów, fajnie by by³o. ¯eby to nie by³ sam gotycki zlot. Ale on wiadomo, lubi to, mo¿e siê boi innej publiczno¶ci... Chocia¿ publiczno¶æ i tak jest wyrozumia³a, powiem szczerze. Jak na tamte warunki, je¶li chodzi o zespo³y. No, ale przepraszam, nie ma ¿adnego innego festiwalu, tak alternatywnego jak Castle Party.

W Polsce na razie nie ma.

Wiêc, je¶li my tam nie zagramy, to by³by to bezsens. My chcemy tam graæ. Szanujemy Krzy¶ka.

Czyli nie gracie tam dla pieniêdzy?

Dla pieniêdzy? Powiem szczerze, ¿e nie gram ju¿ darmowych koncertów, poniewa¿ ja siê wtedy ¥le czujê. Chyba, ¿e kto¶ inny p³aci. Ale gramy za pieni±dze, poniewa¿ jest to nasza praca, miedzy innymi. Czy fajnie siê chodzi do pracy i nie dostaje wynagrodzenia? No, nie za bardzo. Nie mo¿na tego dobrze robiæ, prawda?

W sumie, tylko dla przyjemno¶ci.

Tak naprawdê robimy muzykê tylko dla przyjemno¶ci ju¿ od lat. Nie powiem, ¿e my siê z tego utrzymujemy. Mo¿e dlatego zespó³ ma tyle lat.

Ale czy jako profesjonalny muzyk mo¿na dobrze zarobiæ?

My¶lê, ¿e tak. Tylko nie w Polsce. W Polsce ludzie te¿ z tego ¿yj±, ale sama wiesz jak jest w Polsce. Mo¿e gdybym by³ z zespo³em z Anglii czy z Holandii, Belgii, z Nowego Jorku, nie wiem, mo¿e nawet z Rosji, mo¿e bym ju¿ zrobi³ dawno karierê na ¶wiecie, prawda? Laibach by³ z Jugos³awii, zrobi³ karierê, Borghesia zrobi³a... Jednak to nie jest takie zamkniête.

Mimo wszystko jest to dalej muzyka dla konkretnych odbiorców.
No tak, ale sprzedaj± du¿o p³yt. Je¶li zapraszani jeste¶my na Zillo Festival czy do Holandii na Eurosonic Festival, czy teraz do Belgii na Euro Rock, w Luxemburgu te¿ grali¶my... Jednak tam ju¿ pewni ludzie wiedz±, ¿e jest Agressiva. Jeste¶my na sk³adance Zillo Festival, no i nie zapeszaj±c i odpukuj±c w ten piêkny stó³ [puk, puk], jest szansa, ¿e pojedziemy na jak±¶ trasê do Niemiec, bo s± ludzie zainteresowani. Chc± zarobiæ na nas. Wiadomo, najpierw Niemcy. Doro¶li¶my trochê. Ju¿ dawno wiedzieli¶my jak to robiæ, ale teraz wziêli¶my pewne sprawy we w³asne rêce i przy udziale ludzi, którzy nam chc± pomóc, nie robi±c tego za darmo. Tak, ¿eby pracowali za wynagrodzenie. To wtedy ma sens. Ja nikomu ju¿ nie zaproponujê czego¶ takiego: 'Zrób dla mnie co¶ za darmo, bo jestem fajny'. Nie, nie to jest bez sensu. Je¶li kto¶ co¶ z tego ma, bardzo siê stara. ¦wiat jest taki, a nie inny, prawda?

Tak. Powiedz mi, czy jako przystojnemu frontmanowi zdarza ci siê co¶, co siê zdarza na przyk³ad innym frontmanom, ¿e przychodz± do ciebie po koncercie jakie¶ bli¿ej ci nieznane kobiety i proponuj± ci seks?

Wiesz, nie jeste¶my takimi jebakami. Nie jedziemy na koncert po to ¿eby wyrywaæ panienki, tylko ¿eby zagraæ sztukê. Ale nie odpowiadam za wszystkich moich muzyków. Ten ¶wiat jest ca³y taki porypany i jest taka fajna, w cudzys³owiu, choroba AIDS, ¿e nie wiem, czy takie przygody s± super zajebiste. Je¶li chodzi o moj± osobê, to je¶li mia³bym z kim¶ i¶æ do ³ó¿ka, oprócz mojej ¿ony, fajnie by by³o, gdybym zna³ tê osobê, gdyby ona mi siê podobala, nie tylko fizycznie, ale te¿ psychicznie, taki ju¿ jestem. Lubiê dobre kino, dobr± muzykê, fajne samochody i...

...'agressiva' dziewczyny?

...i fajne dziewczyny. Po prostu wszystko jest dla ludzi. Nie mia³em takiej propozycji, bo ta dziewczyna by by³a ¶mieszna, gdyby powiedzia³a od razu: 'Chod¥ ze mn± do ³ó¿ka'. To bym zacz±³ ¿artowaæ. Nie jeste¶my jebakami. Ale czekam na propozycje.

Macie ju¿ do¶wiadczenie w nagrywaniu materia³u, g³ównie z krêgu elektroniki. Czy nie my¶leli¶cie o tym, ¿eby za³o¿yæ sobie swoje studio nagrañ i zacz±æ wydawaæ materia³ m³odych, ambitnych zespo³ów?

Robimy to.

Kogo wydajecie?

Na przyk³ad Reconstruction. Ch³opcy nagrali, my miksujemy wszystko, i wyjd± cztery single, które bêd± sk³ada³y siê w ca³o¶æ. Je¶li chodzi o ok³adkê, mo¿e bêd± w boksie. Wiesz, ja lubiê pomagaæ ludziom. I je¶li chodzi o studio to jeste¶my samowystarczalni, ca³y czas inwestujemy w sprzêt. Teraz bêdziemy nagrywali nowa Agressivê, u mnie w domu, poza Krakowem.

Jak siê nazywa to studio? Ochrzcili¶cie je jako¶?

Nie ma nazwy. Na pewno bêdzie co¶ z 69. Je¶li chodzi o wytwórnie, to bardzo chcia³bym wydawaæ zespo³y, mo¿e to siê nied³ugo stanie, jako label jakiej¶ innej wytwórni. Du¿o fajnych rzeczy umyka. W Polsce jest bardzo du¿o zdolnych ludzi. To mog³aby byæ ró¿na muzyka i to nie musi byæ od razu na wielkie ilo¶ci, ale po to by ich zobaczyæ. Jest wreszcie radio, które gra taka muzykê, nazywa siê Radiostacja. Mo¿e bêdzie mo¿na z nimi poci±gn±æ parê uk³adów. Jest klub, w którym siedzimy, i który jest otwarty na koncerty. Agressiva zagra³a dwa koncerty w jednym miesi±cu i z obydwu jestem zadowolony. Bo w Krakowie jest ciê¿ko.

Ale na pewno bêd± nastêpne.

No, mo¿e. Bêdzie Industrialooza, tak jak mówi³em wcze¶niej. Ca³y czas dzia³amy. Oczywi¶cie, gdyby siê znalaz³ jaki¶ wspania³y pan i powiedzia³: 'Tomku, ja mam kilka milionów dolarów i chce zainwestowaæ, a ty mi to musisz, na przyk³ad z Bodkiem Pezd± nadzorowaæ. Róbcie co¶, zaróbcie co¶, wydajcie co¶', to od razu bym za³o¿y³ taka wytwórnie. I oczywi¶cie swój zespó³, bo jest on teraz wolny.

Czyli sami siebie produkujecie, nikt nad wami nie wisi, nie macie ¿adnych terminów, nikt wam nie 'parzy' muzyki?
Nasz pierwszy konkretny warunek zawsze jest taki, ¿e je¶li podpisujemy z kim¶ kontrakt, to muzyka nale¿y do nas. Powiem wiêcej, wizerunek zespo³u nale¿y do nas. Ok³adki. Chyba, ¿e nam kto¶ poka¿e jakie¶ propozycje. Jeste¶my otwarci. Ale te ok³adki Agressivy, to s±, ¿e tak powiem, nasze dzieci.

Kto projektuje ok³adki?

Ja wymy¶lam, Bodek wymy¶la, wszyscy wymy¶lamy. Micha³ Pasich robi zdjêcia. Deus Ex Machina wyszed³ jeszcze raz, to jest mój pomys³ i Micha³a. 2:47 to jest mój pomys³ i Micha³a. Hammered by The Gods to by³ Bodka pomys³, Deus to by³ mój pomys³. A teraz ca³y zespó³ nad tym pracuje, komu¶ siê to podoba, kto¶ rzuca propozycje. Co prawda, chcemy teraz mieæ propozycje od ludzi. Chcemy w czym¶ wybieraæ. Wiesz, ju¿ mnie trochê zmêczy³o, wymy¶laæ i tak dalej, to jest czasoch³onne, to jest realizacja. Ja nawet siê ¶mia³em, ¿e chcia³em w jakim¶ pi¶mie daæ propozycjê, konkurs, na ok³adkê Agressivy.

Tak jak Korn? To jest bardzo dobry pomys³.
Tak jak Korn. Bardzo fajny pomys³. To nie musi byæ cz³owiek, który s³ucha takiej muzyki.

Jaka by by³a nagroda?

Przespanie siê z którym¶ z ch³opców z Agressivy. To by³ ¿art do tego twojego pytania.

Tak ciê to poruszy³o?

Nie, ale jak co¶ wymy¶lê to zrobimy co¶ takiego i pewno jak±¶ nagroda bêdzie. Mo¿e pieniê¿na, a mo¿e sama nagroda bêdzie to, ¿e co¶ takiego siê uka¿e. Mo¿e zrobiæ ok³adkê kto¶, kto nigdy by nie przypuszcza³, ¿e jego zdjêcie lub jego pomys³ bêdzie na ok³adce. Mo¿e bêdzie go¶ciem zespo³u. Zreszt± bêdzie to musia³o pasowaæ do wizerunku, mo¿e kto¶ wymy¶li nam nawet specjalne ciuchy, nie wiem. Wszystko jest teraz ustalane, oprócz muzyki, ca³y wizerunek zespo³u bêdzie nowy.

Czy nagrali¶cie jakie¶ teledyski?

No pewnie. Nie ogl±da³a¶ ani jednego? No, to nie mamy o czym rozmawiaæ, koñczymy wywiad.

Dobra, pa.

Nagrali¶my parê teledysków. Z jednego jestem zadowolony. Z Money Is Sin. Nie widzia³a¶?

Nie, ale podoba mi siê ten utwór.

Do Pure jest nagrany teledysk, do Point of View, i do Sid jest teledysk. Tak naprawdê najbardziej mi siê podoba Money Is Sin. Pawe³ Rybarczyk jest autorem, zrobi³ super teledysk. Z Pure jestem w miarê zadowolony, ale nie do koñca. Z Sida nie jestem zadowolony, i z Point of View te¿ nie. Teraz bêdziemy krêciæ nowy teledysk z Bo Martinem, mo¿e to bêdzie najlepszy teledysk Agressivy. Bo teledyski s± bardzo wa¿ne, nie ukrywam tego. Bêd± te¿ teledyski przeznaczone tylko do Internetu. Ci, co siê zajmuj± tym, to wiedza, o co chodzi. Nie bêdzie go w telewizji, ale bêdzie w Internecie.

Na polskie realia jest to trochê trudne do wykonania, ¶ci±gn±æ ten teledysk albo od razu uruchomiæ na stronie...

No, ale cz³owiek w Stanach mo¿e sobie szybciej to ¶ci±gn±æ.

Czyli jednak bardziej liczycie na ludzi za granica?
Tak, bêdzie ca³a strona, gdzie bêdzie mo¿na za sze¶ædziesi±t dziewiêæ centów ¶ci±gn±æ utwór jaki¶, lub kupiæ koszulkê, lub ¶ci±gn±æ sobie teledysk za darmo, to jeszcze zobaczymy. Machina ruszy w przysz³ym roku.

W ka¿dym razie jest to pole do popisu. Powiedz mi, co powinien zrobiæ m³ody, ambitny zespó³, aby zostaæ zauwa¿onym w Polsce?

Powinien wys³aæ demo, na przyk³ad do mnie.

Co wtedy z nim zrobisz?

Ja lubiê pomagaæ ludziom. Mo¿e to zabrzmia³o ¶miesznie, nie chce ¿eby to zabrzmia³o zarozumiale, ¿e do mnie wys³aæ. Ale je¶li mi siê to spodoba, to na pewno nie zostawiê tego u siebie w domu, tylko zostanie to wykorzystane. Mogê spróbowaæ zorganizowaæ koncert, je¶li bêdzie to bardzo ciekawe demo, w klubie Miasto Krakoff w Krakowie. Mogê ró¿ne rzeczy zaproponowaæ, nie bêdê teraz mówi³, bo to jest wywiad, ale je¶li taki cz³owiek siê znajdzie, taki zespó³, proszê bardzo podam adres, kontakt.

Robicie jaka¶ selekcje? Jaka muzykê preferujecie?
Nie wiem, wszystko, co dobre. Czad, industrial, techno, drum?n?bass, wszystko, co kojarzy siê z muzyka samplerowo - odjazdowa. A je¶li gitarowy zespó³, ¶wietnie graj± i co¶ nam przysy³a, to bêdzie to super dla nas jazda, to mogê odpowiednim ludziom zaproponowaæ taki zespó³, bo ja nie musze wszystkiego wydawaæ. Czêsto jest tak, ¿e jak jaki¶ zespó³ daje w wytwórni p³ytê, czy demo, to ju¿ inaczej siê na to patrzy. To zostanie przes³uchane. Jak siê przysy³a, to czêsto nawet nie zostaje w³±czone.

Co powiesz o prowokowaniu na scenie? Czy my¶la³e¶ sobie kiedy¶, ¿e wejdziesz na scenê, zdejmiesz majtki i zaczniesz wykrzykiwaæ prawdê o ¶wiecie?

Nie my¶la³em o tym, ¿eby ¶ci±gaæ majtki na koncercie, bo nie jestem 'wie¶niakiem'. Nienawidzê zespo³ów, które na sile chc± szokowaæ, rozbieraæ siê.

A taki Marilyn Manson na przyklad. Co sadzisz o MM?

¯e jest fajn± kukie³k±. Podoba³o mi siê kiedy¶ to, co Reznor o nim powiedzia³, chocia¿ i jeden i drugi jest chyba siebie wart. ¯e Manson to od pocz±tku mia³a byæ zabawa i sterowanie lud¥mi, ale zatraci³ granice, za daleko pojecha³. Chyba to jest jego problem, ale zarabia du¿o pieniêdzy i je¶li jest mu z tym dobrze... Nie wiem czy jest szczê¶liwym cz³owiekiem, nie znamy siê jeszcze. Mo¿e siê kiedy¶ poznamy. To s± ich sprawy, ka¿dy to osobi¶cie czuje. To, ¿e nienawidzê, to mo¿e nie chodzi o taka jazdê jak Manson, Reznor, Skinny Puppy, czy jakie¶ takie inne zespo³y. Oni to robi± z klas±. W to s± zainwestowane du¿e pieni±dze. Ale nienawidzê 'burackich' zespo³ów graj±cych rock?n?rolla i wiesz... Ostatnio w pewnym pi¶mie by³ wywiad nawet z jak±¶ kapel±, która chwali siê, kim to oni nie s±, ¿e maj± grupê, i w ogóle, no ¶miech na sali. Widzia³em ich zdjêcia, ¿adna fajna kobieta nie popatrzy³aby na nich.

Mo¿esz zdradziæ, co to by³ za zespó³?

Nie wiem, nie pamiêtam, po prostu paranoja, polska wiocha.

A czy nie s±dzisz, ¿e jednak takie prowokowanie dodaje popularno¶ci? ¯e ludzie bardziej zapamiêtuj± tê grupê?

Oczywi¶cie, tylko najgorsze jest to, ¿e ja sze¶æ czy siedem lat temu na przyk³ad, jak nagrywali¶my program dla Polskiej Telewizji dla Drgaw, to wygl±da³em jak wygl±da³em, mia³em d³ugie w³osy, pomalowane oczy, kamizelkê z Jezusem Chrystusem. W ogóle tarzali¶my siê po scenie. I jak teraz to ludziom puszczam po latach, to na przyk³ad mówi±: 'Wygl±da³e¶ jak Manson'. Nie by³o jeszcze wtedy Mansona. Ja nie mówiê, ¿e jestem pierwszy, czy co¶. Wiadomo, ¿e gdyby¶my nie byli z Polski, to inaczej potoczy³aby siê, u¿yjê tego s³owa, kariera Agressivy.

No w³a¶nie, bo zauwa¿y³am, ¿e ty ca³y czas mówisz, ¿e to, tamto, ¿e w Polsce nie da siê nic zrobiæ...
Nie narzekam, ale wiesz jak jest.

Uwa¿asz, ¿e naprawdê nie ma szans, ¿eby siê przebiæ w Polsce?

Jest. Jest szansa.

A jakie s± ograniczenia?
No widzisz, teraz powinni¶my wróciæ do naszego starego klimatu, przebieraæ siê, malowaæ siê, prowokowaæ, a my ju¿ tak nie chcemy. I tu jest problem Agressivy. Ona idzie ca³y czas swoim torem. Je¶li my czujemy teraz tak, to bêdziemy tak robiæ. Ju¿ by³y nawet naciski: 'Jezus, czemu nie wrócicie do takiego klimatu, do szokowania?' 'Czemu Tomek nie zapu¶cisz w³osów?' Czemu nie zrobisz tego, nie wiem, czego¶ tam... Bo my chcemy teraz tak. My¶lê, ¿e to jest teraz fajne, ¿e mamy taka swoja jazdê i tak chcemy graæ. Wygl±daæ i graæ. Nie mówiê, ¿e wyst±pimy w ciuszkach takich samych, bo sponsor nam da. Wyszli¶my na Zillo Festival w d³ugich spódnicach, specjalnie uszytych na Zillo. Uszy³a je Ewa, dziewczyna D¿abiego, która jest projektantk±. By³o to dosyæ fajne, no i naprawdê robi³o odpowiednie wra¿enie. Na inne koncerty mo¿e bêdzie co¶ innego, ale my nie lubimy siê powtarzaæ. Wystêpowali¶my w reklamówkach, ciuchy posklejane z reklamówek, i to te¿ by³o fajne. To by³y dwa, trzy koncerty przed Prodigy. Strasznie by³o w tym gor±co, dlatego targa³em to z siebie. Takie s± ró¿ne pomys³y. Nie wiem, co bêdzie przy najnowszej p³ycie, mo¿e znowu co¶ bêdzie. Ale tak jak powiem, nie chce nam siê teraz malowaæ. Mo¿e nagle przyjdzie taki klimat, ¿e pomalujemy siê cali na srebrno i wyjdziemy nago. Nie wiem, Agressiva jest nieprzewidywalna. Jest jeden zespó³, który siê dobrze rozbiera³, kulturalnie nago. To by³ Red Hot. I oni to mog± robiæ. To jest, wiesz, wariacka kapela, która mo¿e wszystko.

No, zreszt± Anthony Kiedis ma ³adne cia³o, jakby nie by³o. Co s±dzisz o u¿ywaniu narkotyków, jako pewnego rodzaju stymulatorów wyobra¥ni artystycznej? Czy one pomagaj± jako¶, na przyk³ad w pisaniu tekstów, czy przez to teksty s± lepsze?

To jest osobista sprawa ka¿dego. To jest strasznie trudne pytanie i ten ca³y artyku³ powinni¶my napisaæ tylko o tym. O narkotykach. Sami wiemy, co ostre narkotyki potrafi±, co robi± z lud¥mi i jak oni krótko ¿yj±. Ja mogê powiedzieæ o sobie, ¿e nie u¿ywam twardych narkotyków na 100%. I tyle bym chcia³ powiedzieæ. Jeszcze jedno dodam -to mówiê do ludzi m³odych- jak masz robiæ dobr± muzykê, i jeste¶ otwarty na ró¿ne rzeczy, zdolny, to to ci wcale du¿o nie pomo¿e, a szczególnie ostre narkotyki.

OK. Powiedz mi, jak ci siê podoba nowelizacja praw autorskich, bo my¶lê, ¿e to ciebie dotyczy bezpo¶rednio. Jak ci siê podoba w ogóle piractwo w Polsce i jak siê to ma do cen p³yt i kaset w naszym kraju?

Wiesz co, to jest skandal. Najgorzej, ¿e to jeszcze nie Polacy zarabiaj±, ale inne narodowo¶ci. No, bo gdyby to jeszcze Polacy zarabiali, rodacy... Wiesz, ja z tym porz±dku nie zrobiê. Gdyby wytwórnie zrobi³yby co¶ takiego, ¿e obni¿y³yby ceny p³yt, na pewno by to pomog³o , ¿eby nie by³o takiego piractwa. Ludzie w Polsce ma³o zarabiaj±, wiêc kupuj± p³yty pirackie. Taka jest prawda. Gdyby w olsce ludzie wiêcej zarabiali, p³yty by kosztowa³y tyle ile kosztuj±, i by³by spokój. Ja pamiêtam tylko jak Young Gods przyjecha³o drugi raz do Polski, grali w Spodku i pokazali im na konferencji prasowej kasetê piracka Young Gods. Cz³owiek powiedzia³ tylko tyle, ¿e cieszy siê, ¿e w Polsce przynajmniej piraci wydaj± ich na kasetach, bo dziêki temu s± tutaj znani. To takie ¶mieszne. Wiesz, na przyk³ad masz problem z kupieniem jakiej¶ p³yty w sklepie, nawet chcesz wydaæ 60 z³, i idziesz, a piraci maja za 15 z³, czy za ile¶ tam. Nie popieram w ogóle piractwa. Po pierwsze, w ka¿dym kraju s± bootlegi i piraci. Ale nie robi± tego tak otwarcie jak u nas. I w tym jest ca³y problem, ale to problem naszego rz±du, policji i je¿eli oni tego nie potrafi± zrobiæ, to stwierdzam, ¿e chyba nie chc± tego robiæ, poniewa¿ kto¶ ma w tym du¿e udzia³y.

Na jakiej zasadzie ustala siê taki cennik p³ytowy? Jak wy ustalacie ceny swoich p³yt i kaset?

To zale¿y od wytwórni, oni maja swoje ceny i tak naprawdê, powiem ci, ¿e czasami mnie to przera¿a, ¿e p³yta kosztuje tyle i tyle, szczególnie polskiego wykonawcy, a produkcja p³yty kosztuje bardzo ma³o. I to powinno byæ o wiele, wiele mniej. A takie usprawiedliwienie, ¿e p³yta kosztuje dlatego tak du¿o, bo wykonawca musi dostaæ pieni±dze... Paranoja.

Ale kto wiêcej dostaje, ty jako autor czy wytwórnia?
No wiadomo, ¿e wytwórnie przede wszystkim na tym zarabiaj±. Ja nie chce narzekaæ. Agressiva chyba nie jest na piratach... Chocia¿ podobno sk³adanka Tribute to Depeche Mode by³a na piracie. Jedno ci tylko powiem, ¿e trzeba uwa¿aæ na to, komu siê daje utwory demo, szczególnie za granic±. Jakim zespo³om. Bo mo¿esz nagle us³yszeæ swój utwór. Tylko, ¿e oni wcze¶niej to wydadz±.

Czy to ci siê zdarzy³o?
Nie bêdê mówi³. Ale jak pos³uchasz sobie naszej p³yty Hammered by The Gods, i ostatniej p³yty NIN, to ciekawy jestem czy wpadniesz na to skojarzenie, na co ja wpad³em. Mnie szczeka spadla. Mój kumpel dzwoni do mnie i mówi mi o tym, ¿e to jest total... Mo¿e to jest zbieg okoliczno¶ci, ale ja wiem, komu da³em swoj± p³ytê. I mo¿e on pos³ucha³, i wyrzuci³, i powiedzia³: 'Ale gówno'. Ale mu to zosta³o w g³owie. Nie bêdê ci sugerowa³, pos³uchasz jednej p³yty i drugiej... I jeszcze jest jedno nagranie, na Lost Highway. Jest instrumentalny numer NIN.

Driver Down? Zajebisty.

I jest nasz utwór pod tytu³em Koniec Dnia. Tamten numer to jest jakby przyspieszona Agressiva, i te¿ siê koñczy saksofonem, tak jak nasz utwór. Ja teraz ¿artujê, nie mówimy o tym, ¿e Reznor zrzyna z Agressivy, ale chodzi o to, ¿e s± chyba podobne koncepcje.

Mo¿e to jest podobny sposób my¶lenia? Jaka¶ telepatia?

Tak. Tak samo, jak ja z Depeche Mode mam telepatiê. Z Davidem Gahanem. Jak ja mia³em wypadek i przelecia³em pod Forum trzy pasy do góry nogami, to pó¥niej Depeche Mode zrobi³o teledysk o wypadkach samochodowych.

No proszê... Która p³ytê Agressivy uwa¿asz za najlepsz±, a która za najgorsz±?

Ja wszystkie dzieci moje kocham.

No comment, tak?

Oczywi¶cie. Nie ma najs³abszej. Mogê ci powiedzieæ, które utwory ubóstwiam. Najwiêkszy sentyment mam do jedynki, bo gdyby nie jedynka, to nie by³oby dwójki i trójki. To jest normalne, prawda? Z dwójki lubiê bardzo Money Is Sin, poniewa¿ to jest straszna energia. Lubiê bardzo ciê¿ki utwór This Is My World. Tak naprawdê to lubiê ta p³ytê cala. A z ostatniej, za przebojowo¶æ lubiê Pure, Point of View, Geny Milczenia, Mrówki Atakuj± Las. S± to industrialne, jak dla mnie, hity. Zreszt± te numery nawet zago¶ci³y na listach radiowych, no i ¶wietnie siê sprawdzaj±. I lubiê cover Depeche Mode.

Tomku, wspó³tworzy³e¶ magazyn Zero.

Ja nie by³em twórc± Zera. Twórca Zera jest Artur Przybylski. Nie by³em przy powstawaniu pierwszego numeru tylko pó¥niej spotka³em siê z Arturem i bardzo szybko nawi±zali¶my kontakt. I potem ju¿ razem to ci±gnêli¶my.

Ale co siê sta³o z Zerem? Pamiêtam, ¿e wysz³y chyba trzy numery, pismo mia³o profesjonaln± szatê graficzn±, wydrukowane by³o na dobrym papierze, zawiera³o dobreartyku³y i co siê sta³o? Czemu to ju¿ nie wychodzi?

Poniewa¿ Artur by³ niezale¿nym cz³owiekiem i polega³o to na tym, ¿eby przetrwaæ i z³apaæ sponsorów. I to siê nie uda³o.

Szkoda.

Artek wo³a³ zrezygnowaæ, ni¿ obni¿yæ poziom. Szkoda, bardzo ¿a³ujê. Nie ma ju¿ w ogóle takiego pisma. Plastica nie ma, Brumu nie ma.

Tomku, wiem, ¿e jeste¶ mê¿em i ojcem. Czy chcia³by¶ na przyk³ad, ¿eby twoja córka za³o¿y³a sobie kiedy¶ kapelê i, ¿eby posz³a w twoje ¶lady?

Pewnie, ¿e tak. My¶lê, ¿e to, czego ja nie zd±¿ê osi±gn±æ, to ona osi±gnie. Ju¿ zak³ada zespo³y. Wujek Bodek mia³ graæ, wujek Jacek, ja jak±¶ tam mia³em mieæ swoja dzia³kê. To s± ¿arty, alecieszê siê, ¿e w ogóle co¶ dzia³a, w ró¿nych kierunkach. Maluje, rysuje, realizuje siê. Jest to kobieta niespokojna.

Nie masz wobec niej jakich¶ planów na przysz³o¶æ? Nie bêdziesz jej niczego narzuca³?

Nie bêdê jej niczego narzuca³, ale teraz bêdzie chodzi³a na lekcje fortepianu, i chce chodziæ na kó³ko plastyczne. Wiêc bêdzie to mia³a, bo nie chce, ¿eby mia³a do mnie pretensje: 'Tato, ja chcia³am, a ty mi nie pomog³e¶'. Pó¥niej ona sama wybierze, co bêdzie chcia³a robiæ. Czy bêdzie chcia³a pracowaæ w fabryce czy bêdzie chcia³a byæ aktork±, sprz±taczk±, in¿ynierem, to ju¿ bêdzie jej sprawa. W domu ma przecie¿ inne ci±gotki, zw³aszcza, ¿e ja jestem w zespole, a to ma bardzo du¿y wp³yw muzyczny, poniewa¿ Kamila ma muzykê na swoich sk³adankach, które jej nagrywam, a ona sobie wybiera z tego, co ja s³ucham. To jest na przyk³ad Depeche Mode, Rob Zombie, Young Gods, ¶miali¶my siêwszyscy, albo jaki¶ Leftfield, albo Moby. Mia³a kiedy¶ problem w przedszkolu, bo przynios³a swoj± ulubion± kasetê, to by³a lekka dosyæ kaseta, no i chcia³a, ¿eby dzieci potañczy³y, wiesz, bo pani mówi³a, ¿eby co¶ przynie¶æ. No i pani jej wy³±czy³a po pierwszym numerze. To by³ chyba utwór Leftfielda z pierwszej p³yty, komercyjne nagranie, ale pani ju¿ nie wytrzyma³a i pu¶ci³a jakie¶ prawie, jak to Kamila mówi, disco polo. Ja mowie: 'Kamila, musisz byæ jak kameleon. Jeste¶ w towarzystwie m³odych ludzi, musisz siê czasami zespoliæ z nimi, po to, ¿eby pó¥niej mo¿na by³o nimi sterowaæ, prawda? Nie od razu narzucaæ swoje ja , tylko po prostu powoli, spokojnie, a oni pó¥niej bêd± twoi.'

Czy sadzisz, ¿e lepiej jest dzieciom powiedzieæ, co dobre, a co z³e, czy lepiej ¿eby same do¶wiadczy³y tego na sobie?

Nie, nie. Nic samemu. Pewne rzeczy musza byæ mówione w domu, i to w odpowiednim okresie.Rozmawiam z dzieckiem i ju¿ teraz ona wie, ¿e narkotyki s± z³e, ¿e nie wolno jej siê zadawaæ z obcymi lud¥mi...

...nie wolno braæ cukierków od dobrego wujka...
Tak, tak. Takie rzeczy ju¿ wie, niektóre rzeczy bêd± nale¿a³y do mnie do przekazania, inne do Moniki. Nie ma tematów tabu, pewne rzeczy s± na weso³o przekazywane. Staramy siê na wszystkie pytania odpowiedzieæ. Nie mogê jej zamkn±æ w klatce i: 'Jest wspaniale na ¶wiecie, nic z³ego siê nie dzieje, wszyscy ludzie s± dobrzy'. Ja nie jestem hippisem. I nigdy nie by³em, wrêcz jestem anty-hippisem. Nie mo¿na byæ dla wszystkich dobrym cz³owiekiem, nie mo¿na wszystkich kochaæ i nie ma szans, ¿eby wszyscy ciê lubili. Wa¿ne jest to, ¿eby ciê szanowali, a jak ciê szanuj± to mo¿e kto¶ ciê polubi. A lepiej jest byæ cz³owiekiem szanowanym ni¿ lubianym. Wiesz, jak siê to koñczy - wszyscy ciê lubi±,ale wszyscy ciê chc± wykiwaæ. A szczególnie w tej bran¿y to jest normalne. Gdyby Agressiva by³a bardziej ugiêtym zespo³em i gdyby¶my potrafili sprzedawaæ swoje cia³a, nie tylko duszê, muzykê i pomys³y, to mo¿e byliby¶my teraz jednym z wa¿niejszych zespo³ów w kraju. Tyle ci powiem i nie bêdê wymienia³ nazwisk.

Czy mo¿emy siê spodziewaæ jakich¶ koncertów w Polsce, w najbli¿szym czasie?

Oczywi¶cie, ¿e tak.

Kiedy?

No nie mam planu, my¶lê, ¿e na jesieni zagramy tu i tam, i na pewno zorganizujemy Industrialoozê. To by by³o to, o czym marzê. Chce wydaæ p³ytê Industrialooza 2000, gdzie by by³y te¿ zachodnie kapele, które by tu przyjecha³y. Trochê ju¿ mnie mêczy organizowanie sobie tego samemu, ale zdrugiej strony wiem, ¿e jak nie zrobisz sobie pewnych rzeczy samemu, albo nie dasz zarobiæ innym ludziom, to oni nie kiwn± palcem.

Oczywi¶cie, ¿e najlepiej jest mieæ kontrolê nad w³asnymi dzia³aniami.

Nienawidzê obiecanek - cacanek. Nawet nie rozmawiam z takimi go¶æmi. Jak nas pos³ucha³ pewien cz³owiek w Niemczech, to: 'Kurde, przecie¿ wy jeste¶cie lepsi ni¿ Rammstein'. A ja mówiê: 'Ale ja o tym wiem'.

A ty przecie¿ nie lubisz Rammsteina.

Nienawidzê muzyki Rammsteina. Poniewa¿ ja lubiê Ministry i Killing Joke i Laibach, a Rammstein to jest kalka tych trzech zespo³ów.

W takim razie, na koniec powiedz mi, kiedy siê mo¿emy spodziewaæ najnowszej p³yty?

W tym roku.

Ile tam bêdzie utworów?

Jeszcze nie wiem. Bardzo bym chcia³ wydaæ taki album, gdzie jest na jednej p³ycie czterdzie¶ci minut i na drugiej czterdzie¶ci minut, i jedna p³yta zawiera tak zwany 'chory pop', my to tak sobie nazywamy, a druga to jest ostra jazda. Elektronika z naszymi gitarami, i w ogóle ¿ywio³. I my¶lê, ¿e to jest fajny pomys³. Ró¿ni ludzie z nami wspó³pracuj±, plastycy. Jak bêdziemy wydawaæ p³ytê, to na pewno siê spotkamy, porozmawiamy i bêdziemy mogli wszystko przes³uchaæ.

Dobrze, masz to u mnie jak w banku.

Na pewno bêd± dwa utwory w filmie. Ukaza³ siê ju¿ singiel, gdzie Edyta Bartosiewicz za¶piewa³a w jednym z utworów, a drugi utwór to jest taka niespodzianka. I bêdzie na pewno jaka¶ tam promocja,mo¿e dla tej wytwórni wydamy singla z czterema numerami, które siê nie znajd± na p³ycie. C­hcemy jeszcze jechaæ na parê koncertów do Niemiec. I dlatego w³a¶nie, miedzy innymi wydany zosta³ singiel, ¿eby by³o co sprzedawaæ nowego. Chcê graæ wszêdzie. To jest moje marzenie. Dziêki zespo³owi pozna³em dobrze Polskê, byli¶my w ró¿nych miastach i widzieli¶my takie rzeczy, ¿e wiesz... Na przyk³ad ja pó¥niej siê ¶miejê, jak rozmawiam z lud¥mi, bo: 'A, wróci³em sk±d¶ tam, za granic±', a ja do niego: 'Pos³uchaj, by³e¶ pod Grunwaldem na przyk³ad? A by³e¶ na Helu?', albo by³e¶ gdzie¶ tam...

W³a¶nie, to jest powszechne, ¿e ludzie tak chêtnie je¿d¿± za granicê, a nie znaj± w³asnego kraju.

No, a parê miejsc w Polsce jest piêknych. Za granice te¿ OK, byli¶my ju¿ z zespo³em w Francji, Holandii, w Niemczech. Moim marzeniem jest pojechanie z Agressiva do Japonii, a mo¿e bêdzie taka szansa, bo wyjdzie reedycja albumu 2:47, jak dobrze pójdzie, w Japonii. Nie mogê powiedzieæ, ¿e jest to pewne, ale dostali¶my propozycjê. Chcia³bym pojechaæ do Stanów. Jak na to nie patrzeæ, to industrial lepiej siê, w cudzys³owiu, sprzedaje w Stanach ni¿ w Polsce czy w Europie. W Niemczech siê dobrze sprzedaje. Zreszt± to chodzi o to, ¿eby sobie zwiedziæ.

I wyrobiæ kontakty.

Kontakty te¿ ju¿ s±, dlatego jest nadzieja, ¿e pojedziemy. Stracili¶my dziesiêæ lat moim zdaniem, poniewa¿ ju¿ dawno powinni¶my tam graæ, powinny byæ telefony, faksy... 'Przyje¿d¿ajcie na dziesiêæ koncertów, p³yta siê w miarê dobrze sprzedaje', tak powinno byæ, prawda? A co do koncertów europejskich, to dziêki tym, które zagrali¶my pozby³em siê kompleksów typu: 'A, my to jeste¶my gorsi, mamy gorszy sprzêt...' Kompleksów siê pozby³em szczególnie na Zillo. Kiedy¶ lubi³em kapele jak Cat Rapes Dog, i jak je tam zobaczy³em
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiadów
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi±¿ek
Archiwum artyku³ów
Archiwum newsów
Archiwum podcastów
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifestów industrialnych
O FABRYCE
Sk³ad Fabryki
POZOSTA£E
Linki
Zaktualizowane artyku³y
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku³y
Legalne mp3
Linki
Follow us: Tumblr | Blogger

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

3,189,692 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.