O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku³y > NERVE > Nerve [recenzje]
Nerve [recenzje]
Blood & Gold |Play It Again Sam Records, 1995| star rating

1. Blood, 2. Rain, 3. My Mind, 4. Dirt, 5. Sane Men, 6. Gaia, 7. The Carpet Man, 8. Scream In Silence, 9. Exposure, 10. Discouragement, 11. Nihil, 12. Gold


Szczerze mówi±c, kiedy parê lat temu po raz pierwszy us³ysza³am muzykê z Blood & Gold wydawa³a mi siê za ciê¿ka. Po jakim¶ czasie jednak przekona³a mnie jej wyrazisto¶æ, ¿ywotno¶æ, a tak¿e ponadczasowo¶æ. Blood & Gold ma w sobie ten sam urok co nagrania Machines of Loving Grace i poniek±d Course of Empire - to samo kuszenie, g³êbiê, perfekcjê wykonania, bogactwo d¼wiêków, kompletno¶æ zabudowania kompozycji i integralno¶æ wszystkich jej elementów.

Nerve by³ jednym z tych ma³o znanych wtedy belgijskich zespo³ów, który pozostawi³ po sobie tylko dwie pe³ne p³yty wydane przez Play It Again Sam Records. Ten brak doj¶cia do ¶wiatowych scen metalu industrialnego dziwi mnie dosyæ, bo PIAS mia³o wtedy ca³kiem dobr± dystrybucjê, a ich p³yty mo¿na by³o dostaæ np. w Polsce dziêki SPV. Nie pamiêtam jednak¿e czy mieli w swoim katalogu Nerve. Ta grupa jest tak± nieodkryt± pere³k±, albo raczej, pere³k± odkryt± tylko przez prawdziwych fanów gatunku, otwartych na pog³êbianie wiedzy, a nie tylko pod±¿anie za takimi grupami jak Ministry czy Nine Inch Nails.
Co najciekawsze, t± potê¿n± muzykê tworzy³y tylko dwie osoby: Phil Mills i Tom Holkenborg. Tom, po zakoñczeniu Nerve, powo³a³ do ¿ycia swój nowy projekt Junkie XL, który ze wzglêdu na bardziej elektroniczne brzmienia, zyska³ o wiele wiêkszy rozg³os ni¿ Nerve.

P³ytê rozpoczyna ciê¿ki, tocz±cy siê w "godfleshowskim" tempie utwór "Blood", tu i ówdzie przetykany ja¶niejszymi plamami d¼wiêków. A potem? Jeden z kultowych nagrañ zespo³u – "Rain"! Mnie zawsze kojarzy³ siê z tak± sytuacj±: patrzê na je¼d¼ca w stylu pseudo-wikingów z filmu "Tropiciel" (Pathfinder), w potê¿nej, czarnej zbroi pe³nej kolców i innych niebezpiecznych ozdobników, który na muskularnym, czarnym koniu pruje przez otwarte przestrzenie prosto do celu, aby gwa³townie uderzyæ we wroga i zmia¿d¿yæ go si³± rozpêdu. Tak samo mia¿d¿y "Rain".

Kolejny utwór to "My Mind" z fina³owym unisono gitar, basu i perkusji, utrzymanym w stylu nagrañ Skrew. Utwór ten ma tak¿e dosyæ ¶piewne, rockowe refreny.
"Dirt" to przedsmak brzmieñ proponowanych pó¼niej przez wspominany wy¿ej Junkie XL, i techno-podobne beaty kojarzone z Cubanate, Front 242 czy C-Tec, ale w otoczce piêknych, rozwibrowanych riffów gitar i agresywnych wokali. "Sane Men" jest bardzo prostym utworem, bardzo dobrym na koncerty, je¶li wymaga siê na nich tylko przep³ywu energii i poskakania sobie. Z jednej strony dynamiczny rock, a z drugiej elektroniczne, a wrêcz techno-podobne t³a, uwypuklone w odpowiednich miejscach i nie przeszkadzaj±ce sobie nawzajem. Po nim nastêpuje "Gaia", kolejny kultowy utwór Nerve, z ³atwym do zapamiêtania refrenem, który a¿ wymusza ¶piewanie go podczas s³uchania. Ten utwór bardzo przypomina mi nagrania Machines of Loving Grace, przede wszystkim z p³yty Gift.
"The Carpet Man", to potê¿ny, industrialno-metalowy utwór, który banalnie mówi±c, "powala". Pora¿aj±ce jest natê¿enie poszczególnych elementów buduj±cych ten utwór, od gitar, basu i wokali po industrialne t³a. Co mo¿e zainteresowaæ fanów Revolting Cocks czy Front 242, to fakt, ¿e utwór ten zosta³ nagrany z go¶cinnym udzia³em Luca Van Acker"a.

Kolejny 'Scream In Silence" roz³o¿y najwiêkszego twardziela. Wgryzie siê w psychikê i rozwali od ¶rodka. Pozytywnie. To przepiêkna suita, prawie bez wokali (poza tytu³owym "I can scream in silence"), a jej pojawienie siê zaraz po bezdusznym, industrialnym "The Carpet Man", zwiêksza efekt kontrastu, który dostrze¿e nawet kto¶ bez wybitnego s³uchu muzycznego. Podobn± potêgê prezentuje zespó³ w utworze "Discouragement", z szar¿uj±cymi riffami i klimatem pó¼niejszych nagrañ Ministry jak np. ich "Kaif" i podobnie samplowanymi monologami. Utwór przechodzi jednak w drugiej po³owie w jakie¶ cieniutkie przy¶piewki, co psuje jego efekt koñcowy. Nie jest to dopracowana kompozycja. Od cienkich g³osików zaczyna siê te¿ "Exposure", ale pó¼niej niespodziewanie rozwija w ciê¿kie gitary, dynamiczn± perkusjê i ¶cianê d¼wiêku z wszystkimi tymi rockowo-industrialnymi nalecia³o¶ciami.

"Nihil" natomiast, to industrialny utwór z dziwnymi d¼wiêkami, ale który oczywi¶cie nie ogranicza siê tylko do elektroniki. Pozosta³a po³owa utworu rozgrzewa siê od w¶ciek³ych wokali i mikstury beatów, chocia¿ sam utwór nie posiada jakie¶ szczególnej g³êbi, zale¿y jednak od tego, jak go interpretowaæ.
No i na koniec spokojny, wrêcz ambientowy "Gold" na uspokojenie ci¶nienia ;)

Album Blood & Gold zosta³ nagrany zgodnie z trendami panuj±cymi w latach 1994-1995 w muzyce metalowej i industrialnej... i nie doczeka³ siê takiej wielko¶ci, na jak± zas³uguje. W muzyce Nerve, gitary wspó³istniej± z elektronik± niczym yin i yang, a do tego Phil Mills jest doskona³ym wokalist±, kiedy ma ¶piewaæ "gro¼nie" i potê¿nie, chocia¿ lekkie chórki mu nie wychodz±.

Potêga Blood & Gold zabija niesmak okropnych, nowych, electro-metalowych produkcji z Niemiec i W³och, oraz amerykañskich remiksów. Zas³u¿ona, najwy¿sza nota. (NINa)

Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiadów
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi±¿ek
Archiwum artyku³ów
Archiwum newsów
Archiwum podcastów
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifestów industrialnych
O FABRYCE
Sk³ad Fabryki
POZOSTA£E
Linki
Zaktualizowane artyku³y
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku³y
Legalne mp3
Linki
Follow us: Tumblr | Blogger

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

3,062,746 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.