O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku³y > MOB RESEARCH > Mob Research [recenzje]
Mob Research [recenzje]
Holy City Zoo |Echozone, 2009, ++++|

1. Tribe, 2. Holy City Zoo, 3. New Paradigm, 4. Wambulance, 5. Manufactured Terror, 6. Skull and Bones, 7. Sky God Worshippers, 8. The New Religion, 9. This Ones For You, 10. Atmosphere, 11. Tribe (Blueblood Warpaint Remix by Sindaddy), 12. Wambulance (Terminator Meltdown Remix by Metalmorphosis), 13. Holy City Zoo (Do Not Feed Remix by Akanoid), 14. This Ones For You (Programmist Remix), 15. Tribe (Elektrofish Remix), 16. Manufactured Terror (Sanctuary Radio Remix by DJ Rob), 17. Skull And Bones (322 Cubed Remix by Sindaddy)


Lubiê pisaæ recenzje p³yt zespo³ów, które albo istniej± ju¿ na rynku od wielu lat, albo te¿ ich muzycy maj± bogate portfolia muzyczne i mnóstwo do¶wiadczeñ z uczestnictwa w ró¿nych projektach.
Nie wiem jeszcze co prawda (recenzjê t± piszê przed wywiadem, gdzie pad³o pytanie o nazwê) sk±d pochodzi nazwa tej p³yty - Holy City Zoo - chocia¿ sugeruj±c siê ok³adk± CD, mo¿na doj¶æ do wniosku, ¿e to satyra na obecny (nie)porz±dek w USA, którego obywatele zaczêli masowo narzekaæ na swój kraj, co by³o raczej nie do pomy¶lenia w latach prosperity. (Holy City Zoo to tak¿e nieistniej±cy ju¿ klub aktorski usytuowany w San Francisco, za³o¿ony w latach 70-tych i zamkniêty w 1994 r. Pierwotnie dzia³a³ jako klub muzyki folkowej, a pó¼niej przemieni³ siê w miejsce, w którym codziennie odbywa³y siê przedstawienia komediowe. Nazwê klubu wymy¶li³ jego pierwszy w³a¶ciciel, kupuj±c stoliki do klubu w miejscowo¶ci Holy City w Kalifornii, gdzie na wyprzeda¿y, za darmo dosta³ tak¿e banner miejscowego zoo. )

Mob Research to jedna z tych supergrup o brytyjsko-amerykañskich korzeniach, w której sk³ad wchodz± Kory Clarke (wokal; Warrior Soul, The Stoned, Trouble), Mark Thwaite (gitara, klawisze; The Mission, Peter Murphy's band, Tricky) i Nick Lucero (perkusja; Queens of the Stone Age, The Flys, Peter Murphy's band). W kontek¶cie wspó³tworzenia Mob Research, czy mo¿e nagrywania tej p³yty pojawia siê tak¿e nazwisko Legion Daviesa (gitary). Basist± w zespole by³ Paul Raven (Killing Joke, Prong, Ministry, i sesyjna wspó³praca z wieloma zespo³ami jak 16Volt, Pigface czy Society 1), jednak¿e nie doczeka³ siê realizacji p³yty, bowiem zmar³ nagle na atak serca w Genewie w 2007 r., kiedy reszta zespo³u nagrywa³a wokale i miksowa³a album w USA. P³yta ta jest oczywi¶cie dedykowana Ravenowi.

Holy City Zoo to a¿ 17 utworów, z czego siedem przypada na remiksy w wykonaniu, miêdzy innymi, znanego ju¿ z remiksów Teksañczyka SiNDADDY'ego, ale tak¿e takich wykonawców jak DJ Rob, Electrofish, Akanoid, Metalmorphosis i Programmist.
P³yta wype³niona jest g³ównie punkowym i rockowym brzmieniem, chocia¿ wra¿liwym uchem mo¿na wyczuæ te¿ delikatn± ingerencjê samplerów, st±d odwo³ania do rocka industrialnego.

Pierwsze dziesiêæ utworów to eksplozja energii, zaakcentowana charakterystycznym i chropowatym g³osem Kory'ego Clarke'a. Kory, do¶wiadczony w punkowo-rockowych zespo³ach i ci±gle chêtny do brania udzia³u w kolejnych projektach, ma niew±tpliwie wp³yw na brzmienie Mob Research. Przyda³o siê tak¿e do¶wiadczenie Marka Thwaite, który dzielnie wspomaga³ Wayne Hussay'a w The Mission, chocia¿ nieobce s± mniej gotycko-rockowe brzmienia innych artystów, z którymi wspó³pracowa³ na przestrzeni ostatnich kilku lat, jak: Gary Numan, Roger Daltrey (The Who), P.J. Harvey, Grand Theft Audio, a nawet Alanis Morissette. Jego raz to subtelne, a raz agresywne riffy gitary buduj± odpowiedni klimat dla ka¿dego utworu.

Rozpoczynaj±cy p³ytê "Tribe" to rzeczywi¶cie dobry kawa³ek na wzbudzenie zainteresowania tym wydawnictwem. Utwór ma w sobie bardzo du¿o z klimatów typowych dla Killing Joke i Pronga, wiêc udzia³ ich by³ego muzyka, Paula Raven'a sta³ siê tu niejako dominuj±cy. Nastêpuj±cy po nim tytu³owy utwór "Holy City Zoo" niespodziewanie szybko ujawnia swój refren i jednocze¶nie zapada w pamiêæ nawet po pierwszym przes³uchaniu, chocia¿ daleko mu do chwytliwego hitu w pozytywnym tego s³owa znaczeniu.

Po dosyæ lirycznym "New Paradigm" pojawiaj± siê moje dwa ulubione utwory - "Wambulance", bardziej rockowo-industrialny ni¿ poprzednie i "Manufactured Terror", te¿ w tym klimacie, ale o wiele ciê¿szy, powiedzia³abym nawet, ¿e i gitary i bas zosta³y nastrojone na brzmienie w stylu Soundgarden czy Paw. Oba przesi±kniête dynamik±, prostot± wyrazu i zadziorno¶ci±, co jak dla mnie ju¿ jest powodem, ¿eby je lubiæ.

Nastêpnie "Skull & Bones", ze wszystkim cechami, przez które sta³ lub dopiero stanie siê hitem, jako ¿e p³yta ukaza³a siê ca³kiem niedawno (maj 2009 r.) £atwy refren, melodyka typowa dla wystêpów live i podobieñstwa do muzyki grupy Filter, tu w³a¶nie ujawniaj± siê bardzo wyra¼nie.
"Sky God Worshippers" jako¶ nie za bardzo mnie zainteresowa³, pojawi³o siê ju¿ wiele utworów utrzymanych w tym w³a¶nie stylu, wiêc s±dzê, ¿e moje ucho jest ju¿ po prostu odporne. "New Religion" ma jaki¶ grunge"owy wyd¼wiêk i mo¿e ³atwo trafiæ w gust osób ‘sercowo" zwi±zanych z Nirvan±, Stone Temple Pilots czy po prostu znacz±cym i ha³a¶liwym rockiem. Podobnie jest z "This Ones For You", chocia¿ tutaj ju¿ mamy sporo melodii i chwytliwy refren. Utwór w sam raz do studenckiego radia.

Ostatni z utworów przed remiksami jest zachwycaj±cy. Zrozumie to ka¿dy, kto choæ raz by³ zafascynowany muzyk± new romantics i zimn± fal± lat 90-tych, a mo¿e i nieco gotykiem. "Atmosphere" to kompozycja stricte instrumentalna i bardzo przykuwaj±ca uwagê. My¶lê, ¿e nawet najbardziej zatwardzia³y fan muzyki hardcore nie omin±³by tego utworu na p³ycie.

I to by³a pierwsza czê¶æ p³yty. Ogólna melodyka utworów oraz ich konstrukcja bardzo kojarzy mi siê niejako z ostatnimi dokonaniami Filtera, zarówno w tych bardziej dynamicznych, jak i balladowych utworach.

Druga czê¶æ to remiksy. Mój stosunek do remiksów jest wrogi, a najlepiej, gdyby ich nie by³o. Czasem mo¿na wnie¶æ co¶ innego do utworu poprzez remiks, ale nie zmienia to faktu, ¿e nie jest to ju¿ oryginalna idea zespo³u, a dla mnie liczy siê najbardziej pierwotny pomys³, z jakim wychodzi twórca utworu.

Jakkolwiek Mob Research uniknê³o nudnych, standardowych remiksów dziêki zastosowaniu du¿ej ilo¶ci gitar w oryginalnych utworach.
I tak (dodaj±c, ¿e tych remiksów trzeba s³uchaæ g³o¶no), "Tribe (Blueblood Warpaint Remix)" oraz "Skull And Bones (322 Cubed Remix)" w wykonaniu SiNDADDY"ego, z drum'n'bassowym zaciêciem (w czym zapewne pomóg³ Chris Cozort (Trozoc), który zremasterowa³ oba utwory), chocia¿ pojawiaj± siê te¿ na szczê¶cie gitar i bas. Wymieniony zosta³ praktycznie tylko rytm i ¿ywa perkusja w miejsce samplerowego beatu. SiNDADDY generalnie dodaje tempa w 99% swoich remiksów i nabieraj± one agresywnego wyd¼wiêku. Wszystko jest dobrze, poza syntezatorami u¿ywanymi w muzyce techno i electro, których ja osobi¶cie nie trawiê, a które pojawiaj± siê tak¿e w remiksy dla Mob Research.

Nastêpnie bardzo taneczny "Wambulance (Terminator Meltdown Remix)" autorstwa Metalmorphosis to genialny hit na imprezy, który ma wszystko, co posiada³ oryginalny utwór wraz z rozbudowaniem jego struktury przez transowy rytm, ciekawe zaakcentowanie gitar i rozwrzeszczanych wokali Kory"ego. Rock'n'roll XXI wieku. Po paru sekundach czy chcesz czy nie chcesz, nie sposób kontrolowaæ g³owy, która zaczyna poruszaæ siê rytmicznie w takt kolejnych rytmów, a nó¿ki przytupuj± na zmianê. Ciê¿ko to opanowaæ, ¿eby w finale nie zacz±æ tañczyæ. W tym przypadku mogê powiedzieæ, ¿e o ile remiksów nie akceptujê w ¿adnej muzyce gitarowej (Czy s³ysza³ kto¶ o remiksach np. sceny Seattle? Nie? I dlatego by³a taka prze³omowa!), o tyle Metalmorphosis zrobi³o to dobrze, tak dobrze jak Trent Reznor zremiksowa³ niedgy¶ "I"m Afraid of Americans" Davida Bowiego czy Charlie Clouser - "Democracy" (Killing Joke), a ich "Wambulance (Terminator Meltdown Remix)" nadaje siê na osobnego singla w dyskografii Metalmorphosis. Pojawia siê jednak pytanie - kto w³a¶ciwie stoi za Metalmorphosis? Niejaki Mark Gemini Thwaite, wspomniany ju¿ powy¿ej gitarzysta Mob Research i The Mission.

Dalej mamy "Holy City Zoo (Do Not Feed Remix)" w remiksie Akanoid, a to kolejna pere³ka, i tylko ze wzglêdu na utrzymanie rockowego, agresywnego klimatu oryginalnego utworu z wszystkimi wrzaskami, pe³n± lini± gitar i basu. Zmianie uleg³a w³a¶ciwie tylko struktura utworu i czê¶ciowo perkusja wymieniona na beat, a w tle pojawi³y siê nowe sample. Podoba mi siê uwydatnienie agresji gitar, lekko i precyzyjnie.

"This Ones For You (Programmist Remix)" tak¿e utrzymuje oryginalny wyd¼wiêk, ale pojawiaj± siê dodatkowe sample, bo bez tego nie by³by remiksem. Sam utwór w wykonaniu Mob Research nie jest powalaj±cy, jak ju¿ napisa³am powy¿ej, wiêc niewiele wiêcej mo¿na by³o zrobiæ z remiksem, jednak¿e Programmist wykona³ to zadanie na wysokim poziomie.

Electrofish zremiksowa³ utwór "Tribe", a ju¿ dwa remiksy tego samego utworu na jednej p³ycie zaczynaj± konkurowaæ ze sob±, wiêc musia³am powróciæ do SiNDADDY'ego. Remiks Electrofish'a jest bardziej rockowy, gitarowy, bez nadawania mu wariackiego tempa, wzbogacony praktycznie tylko nowymi samplami i wstawieniem dodatkowego beatu do ju¿ istniej±cego. Sami jednak ocenicie, który z nich lubicie bardziej.

By³am ciekawa remiksu DJ Roba (prowadzi on alternatywne radio http://www.sanctuaryradio.com) do "Manufactured Terror (Sanctuary Radio Remix)",
bo oryginalny utwór jest najciê¿szym na Holy City Zoo. Remiks zda³ egzamin i równie¿ nie odstaje od pierwotnej wersji, ale zosta³ delikatnie wzbogacony paroma psychodelicznymi samplami.

Generalnie mogê powiedzieæ, ¿e w przypadku Mob Research, g³ównie ze wzglêdu na klimat ich muzyki i przede wszystkim, gitarowe brzmienia wykonywane przez pe³en sk³ad grupy, dobrym zabiegiem by³o odej¶cie od robienia remiksów tanecznych, przeznaczonych na scenê muzyki electro, na rzecz delikatnej interpretacji oryginalnych utworów, wraz ze wzbogaceniem ich o inne, ale wci±¿ pasuj±ce elementy, jak dodatkowe sample czy beat. I z tego tytu³u, remiksy te nadaj± siê ci±gle na rynek muzyki gitarowej, których zespó³ nie musi siê wstydziæ, a które zwracaj± uwagê na, jak dla mnie nowe nazwy, takie jak Metalmorphosis, Akanoid czy Electrofish (który tak¿e zremasterowa³ ca³± p³ytê wraz z Hilton Theissenem, muzykiem Akanoid). Wierzê, ¿e o SiNDADDY'm s³ysza³ ju¿ chyba ka¿dy i mam nadziejê, na p³yta z nowymi i nie-remiksowymi utworami tego muzyka (s± OK, ale ile¿ mo¿na je robiæ, maj±c do wspó³pracy tyle gwiazd muzyki gitarowej, z którymi SiNDADDY zaprzyja¼ni³ siê w ostatnim czasie?) pojawi siê w sprzeda¿y w najbli¿szym czasie.

Z wieloletniego do¶wiadczenia muzyków Mob Research, ich os³uchania z ró¿nymi stylami muzycznymi i ¿ywym uczestnictwem w ich tworzeniu, powsta³a bardzo ciekawa p³yta, która powinna zadowoliæ nawet najbardziej wymagaj±ce ucho. Mo¿ecie j± kupowaæ bez oporów. (NINa)


www.myspace.com/mobresearch | http://www.mobresearchinc.com | http://www.markthwaite.com | http://www.myspace.com/sindaddy | http://www.myspace.com/akanoid | http://www.myspace.com/elektrofishproductions | http://www.myspace.com/metalm0rph0sis
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiadów
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi±¿ek
Archiwum artyku³ów
Archiwum newsów
Archiwum podcastów
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifestów industrialnych
O FABRYCE
Sk³ad Fabryki
POZOSTA£E
Linki
Zaktualizowane artyku³y
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku³y
Legalne mp3
Linki
Follow us: Tumblr | Blogger

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

3,199,321 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.