O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku³y > FILTER > Filter [recenzje]
Filter [recenzje]
The Trouble With Angles |Rocket Science/Nuclear Blast, 2010|

CD1: 01. The Inevitable Relapse, 02. Drug Boy, 03. Absentee Father, 04. No Love, 05. No Re-Entry, 06. Down With Me, 07. Catch A Falling Knife, 08. The Trouble With Angels, 09. Clouds, 10. Fades Like A Photograph (Dead Angel)
CD2: 01. The Inevitable Relapse (Clayton Worbeck Mix), 02. Drowning, 03. Shot From The Sun, 04. My Life Before, 05. Plume


Jak to? Filter, taka ikona rocka industrialnego i tylko pó³torej gwiazdki? Nawet nie z jak±¶ dodatkow± po³óweczk±, chocia¿by za cycuszki Carmen Electry, zaanga¿owanej do najnowszego wideoklipu tego zespo³u? No, niestety. Ostatnio wybiera³am same dobre p³yty do recenzji w Fabryce, wiêc teraz mam okazjê siê wy¿yæ ;)

Kiedy wiadomo¶æ o nowej p³ycie grupy Filter zaczyna³a nabieraæ kszta³tów, podsycana przez sam zespó³, podczas porównywania jej zawarto¶ci do legendarnego albumu Short Bus (który tak naprawdê mia³ tylko jeden legendarny utwór "Hey Man Nice Shot" i parê bardzo dobrych, 'brudnych', gitarowych kawa³ków), istnia³a nadzieja, ¿e Filter rozrusza rock industrialny, jak zrobi³ to w 1995 r. Ale jak to siê mówi, nadzieja jest matk± g³upich i tak te¿ ci przy nadziei zostali 'og³upieni' efektem, jaki ta p³yta w koñcu przynios³a, bo nawet nie 'oszo³omieni' rozmachem, z jakim zespó³ go promuje, anga¿uj±c coraz to nowe magazyny, fanów, dziennikarzy, bloggerów, portale spo³eczno¶ciowe, itd., pod warunkiem, ¿e pisz± o nowej p³ycie pozytywnie. Magazynu Fabryka w tym gronie, z pe³n± ¶wiadomo¶ci±, zabraknie.

Filter postara³ siê o znane nazwiska zaanga¿owane w powstanie albumu – od ok³adki (Deborah Norcross – ju¿ przedtem na d³ugo zwi±zana z Filterem, a tak¿e Armageddon Dildos, Guns'n'Roses, Porno For Pyros), przez producenta (Bob Marlette – Black Sabbath, 2wo i Halford, Alice Cooper, Saliva, Ill Nino), masteringowca (Ted Jensen – The Who, Diana Ross, Disturbed, Korn, Slipknot, Grace Jones, Delerium, Robert Palmer, Styx, Ratt) i programistê (Brian Liesegang - Skrew, Filter, 13 Mg., NIN, Prick), do bujnych piersi (w roli piersi - Carmen Electra, obecna narzeczona nowego gitarzysty Filtera - Roba Pattersona, który gra tak¿e w grupie Otep i wystêpuj±ca w wideoklipie do „No Love”).

Ale co z tego. P³yta s³abiutka, bez charakteru. Odtwarzaj±c t± p³ytê, mam ochotê przerzucaæ utwory zaraz po zapoznaniu siê z pierwsz± minut± ka¿dego z nich, z nadziej± (znowu!), ¿e w koñcu trafiê na jaki¶ fajny. Zaczynaj± ostro i po max. minucie sami siê zatrzymuj±. Albo nie mog± kontynuowaæ. Próba rozruszania s³uchacza, oczekuj±cego przecie¿ reklamowanych klimatów a'la Short Bus sprawia wra¿enie wysi³ków impotenta staj±cego siê dogodziæ nawet ma³o wybrednej kobiecie.
Zrozumia³abym, gdyby celem Filtera by³o dra¿nienie siê ze s³uchaczem, ale ostre nastroje z pocz±tku wiêkszo¶ci utworów po prostu wiêcej nie wracaj±. Ma³o tego, w „The Inevitable Relapse”, wybranym na utwór promocyjny pojawia siê czêsto efekt... auto-tune, kojarzony z Cher, chyba prekursork± tych zajawek w muzyce pop.
Nie ma znaczenia, ¿e Richard Patrick profesjonalnie siê 'wydziera', je¶li nie jest to poparte ¶cian± gitar, perkusji i basu, tak, jak w niektórych znanych utworach Filtera, np. wspomnianym Hey Man Nice Shot czy Columind.

Klimaty muzyki Filtera by³y i s± zmienne, co s³ychaæ na ka¿dej p³ycie, bo z regu³y obok naprawdê dobrze skonstruowanych i agresywnych utworów pojawiaj± siê rzewne piosenki. Ta p³yta zawiera bez w±tpienia muzykê, której mo¿na s³uchaæ od czasu do czasu, czy graæ j± w komercyjnym radiu, ale nie wolno by³o mamiæ starych fanów zespo³u, porównuj±c zawarto¶æ The Trouble With Angles do Short Bus. Nie jest to te¿ rock industrialny, jak Richard zapowiada³. Nie u¿ywajmy hase³ek dla zaognienia zainteresowania, je¶li nie s± one wspó³mierne do zawarto¶ci. Stylistycznie The Trouble With Angles wspiera scenê rocka alternatywnego i zak³adam, ¿e zespó³ dobrze o tym wie.
W kilku utworach pojawiaj± siê fachowe riffy gitar, ³adnie zsynchronizowane z basem ("Drug Boy", "Absentee Father"), ale zbyt liryczna kompozycja warstwy wokalnej od razu rujnuje takie aran¿acje ("No Love", "Down With Me"). Usuñcie w my¶lach gitary, bas i perkusjê z g³ównego szkieletu co dynamiczniejszych kompozycji, a zobaczycie, ile zostanie wyeksponowanych 'popowych' rozwi±zañ. Za du¿o.

P³yta ukaza³a siê w dwóch wersjach, tak¿e z dodatkowymi piêcioma utworami i jednym remiksem, w wykonaniu Claytona Worbecka (Stayte, RevCo), który zastosowa³ w nim klimaty groove, disco i rocka industrialnego. Brzmi dosyæ fajnie. Pozosta³e utwory, to takie typowe po¶cielówy ze symulowanymi skrzypeczkami w tle, no mo¿e poza rockowym "Shot From The Sun".
"No Re-Entry" (jêz. ang. - brak mo¿liwo¶ci powtórnego wej¶cia) to auto-odpowied¼ na próbê ponownego doczepienia Filtera do rocka industrialnego. Panowie, nastêpnym razem we¼cie sobie trochê kokainy. (NINa, 02/12/2010)
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiadów
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi±¿ek
Archiwum artyku³ów
Archiwum newsów
Archiwum podcastów
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifestów industrialnych
O FABRYCE
Sk³ad Fabryki
POZOSTA£E
Linki
Zaktualizowane artyku³y
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku³y
Legalne mp3
Linki
Follow us: Tumblr | Blogger

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

3,180,568 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.