[
NINa, wywiad e-mail, 18.01.2006r.]
Co daje wam ukrywanie sie za maskami?
Syres (gitarzysta) Chcieli¶my usun±æ czynnik kultu personalno¶ci i spowodowaæ, aby ludzie koncentrowali siê na naszej muzyce bardziej ni¿ na nas samych. To pewien rodzaj zasady, jak± przyjêli¶my w stosunku do bycia 'trendy'. Jednocze¶nie jest to czê¶æ naszego wizerunku, który ma przypominaæ ludziom, ¿e tak naprawdê ca³a ta kultura masowa jest bezosobowa i nosi w sobie psychotyczny potencja³.
Filth (perkusista) Nikt siê nie ukrywa. Jak dla mnie maski s± pozbawieniem siê stopnia wa¿no¶ci. To nie ma nic do rzeczy z byciem nierozpoznawalnym. Wszyscy jeste¶my podobni do siebie w obrêbie gatunku. My¶lê, ¿e to jest ta informacja, któr± chcê przekazaæ dziêki stosowaniu masek. Maski po czê¶ci pokazuj± te¿, ¿e nie jeste¶my zainteresowani s³aw±... ale bogactwem tak, hehehe.
Czy The Strange nawi±zuje do idei wystêpów teatralnych lub wywierania wp³ywu na ludzi za pomoc± takich artefaktów jak np. wy¿ej omówionych masek?
Filth (perkusista) My¶lê, ¿e staramy siê sprawiaæ, aby ludzie zaczeli inaczej postrzegaæ muzykê i koncerty. Tyle jest wokó³ nudnej muzyki.. czemu by nie zaprezentowaæ jej w ciekawszy sposób? Nasza muzyka jest czym¶ mechanicznym i u¿ywamy zarówno grafiki jak i efektów teatralnych, aby rozszerzyæ nasze mo¿liwo¶ci (bior±c pod uwagê fakt, ¿e nie mamy w zespole wokalisty). My¶lê (albo przynajmniej mam nadziejê), ¿e kiedy dojrzejemy jako zespó³, to bardziej zaakcentujemy teatralno¶æ grupy - scenografiê, rekwizyty, ¶wiat³a, filmy - wszystko to jest wa¿ne dla koncertu.
Devo (basista) Uwa¿am, ¿e trudniej i zarazem ambitniej jest zrobiæ koncert po czê¶ci jako sztukê teatraln±, a w czê¶ci jako performance, ni¿ ustawiæ na scenie piêciu kolesi ubranych w d¿insy i podkoszulki. W tych czasach ¿ycie nie pie¶ci, co powoduje powstawanie u ludzi pal±cej potrzeby na branie udzia³u w rozrywkach, a u artystów na zaoferowanie czego¶ w formie eskapizmu. Zawsze staramy siê zrobiæ z naszego wystêpu co¶ na kszta³t filmu, który odzia³ywuje na wszystkie zmys³y. Pamiêtam recenzjê jednego z naszych koncertów: 'Wed³ug mnie jest kilka s³ów, które mog± oddaæ wra¿enie, jakie pozostawia po sobie muzyka The Strange - Wzruszenie, Kinematografia, Bieg o pó³nocy, Zderzenie oraz Dotyk.' Bardzo nas ucieszy³ ten opis, poniewa¿ recenzentka zrozumia³a i doceni³a to, co zrobili¶my.
Co oznacza dla was nazwa 'the strange'? Przymiotnik 'strange' ma w jêzyku angielskim wiele znaczeñ...
Iso (klawiszowiec) Wed³ug mnie ten termin 'the strange' [ang. 'dziwny, obcy' - przyp. NINa] ma podwójne znaczenie w zale¿no¶ci od czyjego¶ punktu widzenia. Odzwierciedla poczucie mniejszo¶ci wobec wiêkszo¶ci przez pryzmat lêków wynikaj±cych z niezrozumienia istoty rzeczy. Nazwa The Strange oddziela nas od tych, którzy wybrali ¿ycie rz±dzone przez strach.
Filth (perkusista) Kiedy dorasta³em, i w sumie w chwili obecnej te¿, lubi³em ludzi, którzy nie byli popularni, nie wygl±dali atrakcyjnie ani te¿ nie byli zainteresowani byciem piêknym i 'trendy'. Okre¶lenie 'dziwny' jak dla mnie jest cech± pozytywn±. W pewnym sensie cz³owiek dziwny jest tak¿e kim¶ wyj±tkowym.
Czy przypominacie sobie jakie¶ DZIWNE wydarzenia w waszym ¿yciu?
Devo (basista) Kiedy jeste¶ czê¶ci± sceny alternatywnej, która wydaje siê byæ rajem dla wszelkiego rodzaju dewiacji, narkotyków, alkoholu oraz zród³em twórczo¶ci i zmys³em buntu, to dziwne rzeczy spotyka siê na ka¿dym kroku. Kiedy¶ widzia³em grupkê dzieciaków, która podpali³a stól bilardowy nale¿±cy do klubu nocnego, i która kontynuowa³a zabawê podczas kiedy stó³ ca³y czas p³onê³, co wygl±da³o na prawdê niesamowicie. Ci±gle widzi siê wielu indywidualistów, którzy pod wp³ywem u¿ywek robi± naprawdê osobliwe rzeczy. Ludzie po za¿yciu narkotyków wygl±daj± g³upio i tak samo g³upio siê zachowuj±. W podobny sposób nigdy nie mog³em zrozumieæ, dlaczego niektórzy ludzie s³uchaj± radia albo ogl±daj± TV. Jak dla mnie to jest bardzo dziwne, ¿e pozwalaj± przez caly dzieñ bombardowaæ siê stekiem reklam. My¶lê, ¿e ca³y ten czas spêdzony na gapieniu siê w ekran, mogliby spêdziæ w bardziej po¿yteczny sposób. A ju¿ szczególnie dziwne zjawisko, którego do¶wiadczy³em w swoim ¿yciu dotyczy kogo¶ takiego jak George Dubya*, który nie do¶æ, ¿e dosta³ siê do rz±du na drodze oszustwa to jeszcze ludzie g³osowali za tym, aby by³ prezydentem w drugiej kadencji. Nie rozumia³em tego i dalej nie rozumiem, jak do tego dosz³o.
Filth (perkusista) By³o wiele dziwnych wydarzeñ w moim ¿yciu. Te najdziwniejsze s± zbyt spro¶ne jak na ten wywiad.
Macie w zespole nowego muzyka. Czy ³atwo siê do was dopasowa³?
Filth (perkusista) Przez wiele lat ja i Iso grali¶my razem. Pozna³ nas wspólny znajomy, kiedy byli¶my na studiach. Iso jest bardzo zdolnym muzykiem i ³atwo adoptuje siê do wszystkiego, nad czym przychodzi mu pracowaæ. Jak na razie daje radê. Te najciekawsze czasy dopiero nadejd±!
Syres (gitarzysta) My¶lê, ¿e zawsze trudno jest wej¶æ do zespo³u o ustalonej koncepcji muzycznej, ale Iso naprawdê siê tu odnalaz³ i wniós³ do naszych utworów w³a¶ciwe sobie brzmienie. Skomponowa³ tak¿e z zespo³em utwór, który wprowadza mocniejsze brzmienie do muzyki The Strange.
Czy promowanie zespo³ów na takich stronach jak Myspace lub Purevolume powoduje, ¿e ludzie chêtniej kupuj± p³yty, czy te¿ zamiast tego cze¶ciej korzystaj± z sieci P2P?
Filth (perkusista) Pozostaje to zagadk±. My¶lê, ¿e Internet jest ¶wietnym narzêdziem dla reklamy i do rozprzestrzeniania muzyki. Jako muzycy mamy niewielki wybór, p³yta kompaktowa nied³ugo bêdzie na wymarciu, a my musimy siê dostosowaæ, aby przetrwaæ. Nie jestem zwolennikiem ¶ci±gania muzyki z netu. Nie ¿ebym to negowa³, ale jako¶ musimy zarobiæ na ¿ycie. Z regu³y je¿eli ¶ci±gam kilka utworów, to pózniej p³acê za wysi³ek, jaki w³o¿yli muzycy w nagranie tych utworów. Wydanie p³yty kosztuje.
Czy mogliby¶cie wymieniæ kilka najbardziej inspiruj±cych was wykonawców?
Zbiorowo, bez wyszczególniania: Bjork, Underworld, Pink Floyd, Jethro Tull, Nine Inch Nails, Tool, Marilyn Manson, Jane's Addiction, Pitchshifter, Smashing Pumpkins, Faith No More and Vast.
Co s±dzicie o coverowaniu utworów innych wykonawców? Czy kiedykolwiek podjêliby¶cie siê takiego zadania?
Devo (basista) Kilkakrotnie rozmawiali¶my w zespole o zrobieniu coveru, który wykonywaliby¶my na koncertach, i który znalaz³by siê na naszej debiutanckiej EPce. Podoba mi siê idea coveru, poniewa¿ ludzie od razu mog± rozpoznaæ znany im utwór, ale te¿ mog± us³yszeæ ile wysi³ku i pomys³owo¶ci zosta³o w³o¿one w wykonanie takiej przeróbki. Oczywi¶cie trzeba sobie wybraæ odpowiedni utwór do zrobienia coveru. Zazwyczaj bierze siê pod uwagê utwory typu: 'Tainted Love', 'Take On Me', 'Personal Jesus' czy te¿ 'Blue Monday', wiêc je¶li zdecydujemy siê na cover, to bêdzie to jaki¶ mroczniejszy utwór, który wiêkszo¶æ ludzi mia³o ju¿ okazjê us³yszeæ. Jest taki zespó³ wywodz±cy sie z Sydney - Many Machines of Nine, który nagra³ fantastyczn±, industrialn± wersjê 'Army of Me' Bjork. Struktura utworu i brzmienie basu powoduje, ¿e utwór jest nadal rozpoznawalny, dla tych, którzy ju¿ go s³yszeli w oryginale. Wiêkszo¶æ zespo³ów ogranicza siê do utrzymania oryginalnej formy utworu, co akurat uwa¿am za lenistwo. Jeden ze wspanialszych coverów nale¿y do Johnny'ego Casha, ktory zrobi³ cover utworu 'Hurt', w wersji pierwotnej autorstwa Nine Inch Nails. I o¶mielê siê nawet stwierdziæ, ¿e jego cover jest lepszy od orygina³u.
Filth (perkusista) Dok³adnie, te¿ zawsze uwa¿a³em ¿e robienie coverów jest czym¶ wspania³ym. Dobry cover nie jest z³y. Jeden z najlepszych coverów znajduje siê na p³ycie Johnny'ego Casha zawieraj±cej przeróbki utworów innych artystów. Zrobi³ wersjê 'Hurt' NINów i jest poprostu magiczna. Mam nadziejê, ¿e The Strange popracuje w przyszo¶ci nad jakim¶ coverem.
Jakie gatunki muzyczne s± najpopularniejsze w waszym kraju - Australii? Czy muzyka alternatywna jest tam w podziemiu?
Syres (gitarzysta) Ogromna czê¶æ populacji karmi siê muzyk± propagowan± przez masowy rynek, zespo³ami kreowanymi przez telewizjê, tak¿e takimi ponownie odgrzebywanymi i przerabianymi na nowo bzdurami. Okropny MOR pop, zespoliki wymy¶lone po to, ¿eby wytwórnie mog³y zbijaæ na nich kasê, plastikowe ¶mieci z gatunku R'n'B, piosenkarze bez talentu i muzyka z podk³adem formatu Midi, okropnej jako¶ci elektronika. To siê ca³y czas ci±gnie, produkuj± to lokalnie, ale g³ównym dostawc± s± Stany Zjedniczone. Na szczê¶cie dzia³aj± te¿ niezale¿ne stacje radiowe prezentuj±ce ró¿n± muzykê lokalnych zespo³ów i jest te¿ ca³kiem zdrow scena muzyczna skupiaj±ca siê na koncertach organizowanych w ma³ych salach lub pubach. Tutaj powróci³ rock - jest du¿o zespo³ów graj±cych muzykê z pogranicza brzmieñ AC/DC, The [Rolling] Stones i paru innych, dzia³aj±cych w latach 70-tych. Nie jest to mo¿e wspania³e, ale napewno lepsze od pop punka. Ciê¿ko jest zdefiniowaæ alternatywne brzmienie w tych czasach, ale zdecydowanie jest tu scena podziemna, któr± tworz± zespo³y odstaj±ce od tego, co obecnie lansuj± media. Pozytywnym aspektem jest to, ¿e od paru lat obserwuje siê widoczny przesyt kultem DJa, a ludzie powrócili do uczestniczenia w koncertach.
Filth (perkusista) Istnienie ma³ej sceny undergroundowej jest dla nas jak±¶ alternatyw±. Przez wiele lat gra³em w alternatywnych zespo³ach i zauwa¿y³em, ¿e przybywa jej zwolenników w porównaniu do tego, z czym siê do tej pory kojarzy³a. Najcze¶ciej popularna staje siê muzyka gówniana, bezwarto¶ciowa, ale s±dzê, ¿e taki trend utrzymuje siê na ca³ym ¶wiecie.
Na podsumowanie chcia³am wspomnieæ o waszej, doskonale zrobionej stronie www. Wyraznie widaæ, ¿e dbacie o t± stronê marketingu i komunikacji z fanami. Kto jest wykonawc± strony?
Filth (perkusista) Je¶li chodzi o nasza stronê (
http://www.thestrangemusic.com), to ka¿dy z nas ma swój czyny udzia³ w jej tworzeniu, ale nad ca³okszta³tem panuje Devo. To, ¿e spotkali¶my siê kilka lat temu zaowocowa³o czym¶ bardzo fajnym w moim ¿yciu. Devo jest geniuszem, który tworzy design tej strony. Poza tym, Syres fotografuje i s±dze, ¿e w przysz³o¶ci bêdziemy mogli zobaczyæ wiêcej jego wydrukowanych prac.
Devo (basista) Dziêkujê! Ta strona istnieje dziêki wysi³kowi ca³ej naszej grupy. Ch³opaki podsuwaj± mi pomys³y, a pózniej pod ich kierunkiem tworzê z tego ca³o¶æ. Jest mnóstwo zespo³ów, których oficjalne strony internetowe s± nudne, albo które aktualizuj± je raz na pó³ roku, a my chcieli¶my byæ pewni, ¿e robimy co¶ odwrotnego. Ca³y czas dodajemy tam nowe utwory, newsy, wywiady (tak jak ten!), klipy video, a w dodatku prowadzimy dziennik, blog, w którym ka¿dy z nas co¶ dopisuje od siebie. My¶lê, ¿e najbardziej interaktywn± czê¶ci± tej www jest forum; jest jakby osi±, wokó³ której krêci siê wiele osób, dyskutuj±c i wymieniaj±c siê pogl±dami, ka¿dy z ka¿dym. I tak powinna wygl±daæ wolno¶æ w wyra¿aniu emocji i otwarta komunikacja. To jest bardzo fajna spo³eczno¶æ, pe³na naprawdê pomys³owych i utalentowanych ludzi i uwa¿amy ich za cz³onków naszej ma³ej rodziny. A co do wygl±du strony - to wszystko jest dzie³em Syresa i jego niesamowitych zdolno¶ci fotograficznych. Ja to tylko uk³adam w ca³o¶æ!
---------
*Dubya = slangowe okre¶lenie na George W. Busha, prezydenta USA. Literê 'w' w jêz. ang. czyta siê jako 'Dablju', a 'Dubya' to ironiczne odniesienie do teksañskiego akcentu Busha - przyp. NINa]
THE STRANGE OFFICIAL |
THE STRANGE AT MYSPACE
Fotografie pochodz± ze zbiorów The Strange, wszelkie prawa zastrze¿one © by The Strange.