O Fabryce
[16/07/2011] Problemy twórców filmu FIX: The Ministry Movie
[16/07/2011] Aktualizacja: Jak donosi gazeta Chicago Reader w artykule z 15.07.2011 r., Al Jourgensen zniós³ akt oskar¿enia przeciwko producentom filmu FIX, wystosowanym w kwietniu 2011 r., zaraz po premierze tego filmu na festiwalu Chicago International Movies and Music Festival. Dystrybutor filmu Ed Bates z Gigantic Pictures okre¶li³ to oskar¿enie jako "raczej gro¼bê ni¿ cel sam w sobie". W akcie tym, Al domaga³ siê zablokowania kolejnych pokazów i dystrybucji filmu oraz zap³aty 70.000 dolarów nale¿nych mu d³ugów wraz z odsetkami.


Niedawna premiera amerykañskiego filmu pt. FIX: The Ministry Movie, ukazuj±cego kulisy trasy koncertowej Sphinc Tour industrialno-metalowej grupy Ministry spotka³a siê z zaskakuj±c± reakcj± jej lidera w postaci pozwu s±dowego, wystosowanego przeciwko producentowi filmu.

Kiedy w 1996 r. pomys³odawca FIX, Doug Freel dosta³ zaproszenie od wytwórni Warner Brothers do przygotowania promocyjnego wideo na potrzeby trasy koncertowej Sphinc Tour, mia³ ju¿ za sob± do¶wiadczenie wyniesione z produkcji filmów dla Red Hot Chili Peppers, Metallica, Cheap Trick i The Replacements. Prywatnie mia³ wtedy tyle samo lat co Al i od dekady by³ na odwyku heroinowym, podczas, kiedy Al ¿y³ takimi u¿ywkami na co dzieñ.

Po kilku dniach filmowania, Jourgensen zaproponowa³ Freelowi pozostanie w ich autokarze przez resztê trasy koncertowej, co by³o dobrym pomys³em na stworzenie niezale¿nego filmu o liderze Ministry. Celem filmu, jak przyznaje Freel, by³o zdemitologizowanie Ala jako gwiazdy rocka, przedstawienie go takim, jakim by³, jako lider Ministry, z akcentem po³o¿onym na jego arogancjê, prowokacjê, ironiê, obra¿anie muzyków, fanów oraz wszechobecne wtedy u¿ywki. Nie jest to film strikte biograficzny, ale stworzony z lu¼nych ujêæ zebranych w czasie trwania trasy koncertowej; ze sceny, spoza niej, z garderoby, z ³odzi lub z autokaru. W filmie tym, mo¿na jednak zobaczyæ tak¿e sporo znanych muzyków wypowiadaj±cych siê na temat Jourgensena, Ministry i ich muzyki, takich, jak Trent Reznor, Jonathan Davies, Maynard J. Keenan, Dave Navarro, a tak¿e muzyków grup Skinny Puppy, Dead Kennedys, Motorhead, Melvins, czy Jane's Addiction.

Freel pracowa³ nad FIX ponad 10 lat i, jak twierdzi, koszt produkcji wyniós³ 180.000 dolarów, a sam czêsto dok³ada³ do tego bud¿etu z w³asnej kieszeni.
W grudniu 2009 r. zaprezentowa³ film w domu Jourgensenów, jednak¿e pó¼niej usun±³ z niego dwie niechciane sceny, na ¿yczenie Ala. Pierwsza z nich, przedstawia³a muzyka pobieraj±cego sobie krew z ramienia przez strzykawkê, której uprzednio u¿y³ do wstrzykniêcia dawki heroiny. Druga dotyczy³a rozmowy, w której Al zasugerowa³, kto poda³ kokainê i heroinê Riverowi Phoeniksowi w noc Halloween 1993 r. w klubie Viper Room (Kalifornia), po których aktor zmar³ w wyniku zawa³u serca (Jourgensen zagra³ wtedy z zespo³em P, z udzia³em za³o¿yciela Gibby Haynes'a z Butthole Surfers, basisty Flea z Red Hot Chilli Peppers i znanego aktora Johnny'ego Deppa, wspó³w³a¶ciciela klubu w tamtych czasach).
Zmodyfikowana wersja filmu zosta³a wys³ana do Ala, ale ten, wed³ug Freela, w ogóle nie odpowiedzia³ na przesy³kê. Freel o¶wiadczy³ tak¿e, ¿e Jourgensen zerwa³ z nim kontakty w grudniu 2009 r. i od tego czasu odmawia jakiegokolwiek kontaktu, chocia¿ umowa, któr± obaj podpisali posiada zapis, ¿e Freel musi skonsultowaæ z Jourgensenem ostateczn± wersjê filmu FIX.

W 2010 r. podpisano now± umowê miêdzy Paulem Barkerem, Dougiem Freelem, Jeffrey'em Kinartem i Jourgensenem (czyli osobami podpisuj±cymi pierwszy kontrakt w 1996 r.) oraz nowym cz³onkiem spó³ki (Ed Bates), w³a¶cicielem firmy Gigantic Pictures, a jednocze¶nie konsultantem finansowym i osob± zajmuj±c± siê post-produkcj±. Umowa ta mia³a docelowo obowi±zywaæ przez kolejnych siedem lat, a jej przedmiotem by³o wydanie pozwolenia firmie Gigantic Pictures na dystrybucjê filmu FIX. Na jej podstawie Jourgensen mia³ otrzymaæ 100.000 dolarów z tytu³u przekazania praw dotycz±cych 'historii jego ¿ycia', co by³o zmian±, której za¿±da³ Al w stosunku do starej umowy. Wed³ug producentów, Al za¿±da³ pieniêdzy z góry, zanim film zacz±³ generowaæ jakiekolwiek zyski. Bates przes³a³ spó³ce 30.000 dolarów, która przekaza³a je Jourgensenowi. Al o¶wiadczy³ jednak Freelowi, ¿e naruszy³ on postanowienia umowy i winien mu jest jeszcze pozosta³e 70.000 dolarów. Z tego te¿ powodu nie wolno mu by³o opublikowaæ filmu ani prezentowaæ go publicznie, co tyczy³o siê planowanej premiery FIX na festiwalu CIMM.
Freel twierdzi natomiast, ¿e cz³onkowie spó³ki zgodzili siê ostatecznie zap³aciæ Alowi resztê pieniêdzy z tytu³u podzia³u zysków, ale jako, ¿e rozminêli siê z terminem ustalonym na 1 marca 2011 r., spó³ka utraci³a swój status prawny. Dopóki kolejna umowa nie zostanie wynegocjowana, Bates ma otrzymywaæ 30% z przychodu z dystrybucji filmu, ale pozosta³e 70% zostanie zamkniête w depozycie wraz z pieniêdzmi nale¿nymi liderowi Ministry.
Pani Jourgensen broni siê logicznymi wywodami, o¶wiadczaj±c, ¿e Al nie ma umowy z Batesem, ale z podmiotem-spó³k±, a ten podmiot z³ama³ postanowienia umowy. Zaprzecza temu Freel, celuj±c w Ala, jakoby 'magicznie' uwolni³ siê od odpowiedzialno¶ci udzia³owca tej¿e spó³ki.

Jourgensenowie atakuj± jednak dalej. W marcu tego roku, adwokat Jourgensena - Stephen F. Moeller opieraj±c siê na o¶wiadczeniu Ala, jakoby film nie zosta³ przez niego finalnie zaaprobowany, wystosowa³ list do Ilko Davidova (wspó³organizatora CIMMfest), twierdz±c, ¿e "nieautoryzowany pokaz premierowy filmu o Ministry mo¿e byæ powodem do wyst±pienia Ala na drogê s±dow±". Domaga³ siê w tym li¶cie tak¿e zakoñczenia promocji FIX i zdjêcia go z listy prezentowanych filmów, gro¿±c, ¿e w razie, je¶li Davidov nie dostosuje siê do polecenia, Ministry zacznie procesowaæ siê z CIMMfest z racji obrony swoich praw autorskich.

W tym samym miesi±cu, Bates otrzyma³ list przes³any przez wytwórniê Warner Brothers (przez ponad piêtna¶cie lat Ministry podpisywa³o z nimi kontrakty p³ytowe), informuj±cy go, ¿e nie posiada odpowiednich zezwoleñ na wykorzystanie w filmie muzyki Ministry. Jednak¿e po rozmowie z Gigantic i Barkerem (który posiada prawa do wydawnictwa utworów razem z Jourgensenem i który popiera powstanie filmu), Warner wycofa³ swoje zarzuty.

Miesi±c pó¼niej adwokat Moeller wystosowa³ kolejne pismo, o¶wiadczaj±c, ¿e warunki umowy o dystrybucjê zosta³y z³amane oraz, ¿e Al umowy tej nie podpisa³. Re¿yserowie filmu odrzucaj± ten zarzut, twierdz±c, ¿e maj± na umowie autentyczny podpis lidera Ministry.
Kiedy gazeta Chicago Reader chcia³a porozmawiaæ z Alem na ten sporny temat, jego ¿ona nie pozwoli³a na wywiad, upieraj±c siê, ¿e "film jest nielegalny i, ¿e m±¿ nie ma nic do powiedzenia w tej sprawie". O¶wiadczy³a tak¿e, ¿e powodem ich decyzji nie jego uzale¿nienie Ala od narkotyków, które tak bardzo zosta³o zaakcentowane w filmie, poniewa¿ "wszyscy o tym wiedz±, a Al nie wstydzi siê swojej przesz³o¶ci" (chocia¿, jak stwierdzi³ Al w innym wywiadzie, nie jest szczê¶liwy z powodu takiej narkotykowej przesz³o¶ci).

Premiera filmu odby³a siê jednak 14 kwietnia 2011 r. w Chicago podczas planowanego CIMMFest, a Jourgensen zgodnie z zapowiedzi± z³o¿y³ pozew przeciwko Freelowi i wspó³pracownikom, mimo, o¶wiadczenia Freela, który twierdzi, ¿e wys³a³ mu t± sam± wersjê filmu, któr± Al widzia³ i zatwierdzi³ w 2009 r., z wyciêtymi scenami, których usuniêcia za¿±da³.

Dziwnym (lub nie) zbiegiem okoliczno¶ci, premiera FIX mia³a miejsce, w tym samym czasie i mie¶cie, gdzie odbywa³ siê dwudniowy festiwal Restrospectacle zorganizowany przez... wytwórniê WaxTrax!, a z któr± Ministry by³ zwi±zany w latach 80-tych. Chocia¿ ani CIMMFest ani WaxTrax! nie wspó³pracuj± ze sob± pod k±tem filmu FIX, to Al Jourgensen nie zosta³ zaproszony na festiwal Retrospectacle, podobnie jak i Sascha, lider zespo³u KMFDM, tak¿e przez wiele nagrywaj±cego dla tego labela. Pikanterii dodaje fakt, ¿e WaxTrax! zaprosi³ jednak inne osoby bêd±ce w pewnych okresach czasu cz³onkami KMFDM (Raymond Watts, Gunter Schulz i En Esch) oraz Paula Barkera, który przez wiele lat pracowa³ na sukces Ministry wspólnie z Jourgensenem, i który odszed³ z grupy na d³ugo przed jej rozpadem.
Organizatorka festiwalu Retrospectacle, Julia Nash (córka zmar³ego w 1995 r. Jima Nasha, za³o¿yciela WaxTrax!) zapytana o t± sporna sprawê, twierdzi, ¿e w lipcu 2010 r. wys³a³a do ¿ony Ala – Angie Jourgensen zaproszenie dotycz±cego tego koncertu, ale e-mail pozosta³ bez odpowiedzi. Angie zaprzecza, aby otrzyma³a kiedykolwiek takie zaproszenie i uwa¿a, ¿e Al powinien byæ g³ówn± postaci± na tej premierze, poniewa¿ film FIX opowiada g³ównie o nim samym.

Re¿yserowie filmu FIX nie zaprosili Ala na premierê, twierdz±c z kolei, ¿e to Angie kontroluje dostêp do mê¿a oraz, ¿e ilekroæ staraj± siê dodzwoniæ do Ala, ten nie odbiera po³±czenia, ani te¿ nie oddzwania. Angie i Al Jourgensen, obwarowani prawnikiem i adwokatem, twierdz±, ¿e film jest wyprodukowany nielegalnie, ze wzglêdu na u¿ycie muzyki Ministry, ich logotypu, nazwy i innych w³a¶ciwo¶ci nale¿±cych do zespo³u, a tak¿e z powodu nieotrzymanych a'konto pieniêdzy, wynikaj±cych z podpisanej umowy.

21 lutego 2011 r. Sasha oraz Al wydali o¶wiadczenie opublikowane na stronach KMFDM oraz 13th Planet (wytwórnia p³ytowa zarz±dzana przez Angie), twierdz±c, ¿e "og³aszanie premiery filmu FIX zazêbiaj±cego siê w czasie z festiwalem WaxTrax! jest niedojrza³e i prawdopodobnie fa³szywe". Zarówno ani film, ani umowy nie zosta³y sfinalizowane. Obaj kategorycznie stwierdzili tak¿e, ¿e nie pojawi± siê ani na festiwalu, ani na premierze filmu i s³owa dotrzymali.

FIX jest przeznaczony zdecydowanie dla tych, którzy wiedz± kim jest Al Jourgensen, którzy znaj± go albo osobi¶cie, albo s± fanami muzyki jego zespo³u lub innych jego projektów muzycznych. Nie jest to jednak film opowiadaj±cy w detalach historiê zespo³u, który mia³ najwiêkszy wp³yw na powstanie sceny muzyki industrial-metal, ale o osobie lidera grupy, ¿yj±cego z dnia na dzieñ w otoczce ciê¿kich narkotyków, nikotyny i alkoholu.

I tu nale¿y tak¿e wspomnieæ o niedawnym za³amaniu stanu zdrowia lidera Ministry. W kwietniowym wywiadzie, udzielonym magazynowi Rocksalt, Jourgensen opowiada, jak przez ostatnie sze¶æ lat wymiotowa³ krwi± i nie wiedzia³ dlaczego; wzi±³ te objawy za efekt d³ugotrwa³ego koncertowania. Jak twierdzi w wywiadzie, w marcu 2010 r. straci³ 65% krwi, a lekarze zdiagnozowali u niego 13 wrzodów, z których jeden pêk³ mu w jelicie, co spowodowa³o krwawienie z ka¿dego otworu jego cia³a - nosa, ust, a tak¿e dolnych partii. W rezultacie mdla³, kiedy tylko próbowa³ wstawaæ, bo drastycznie spada³o mu ci¶nienie. Trafi³ do szpitala na leczenie i musia³ przesta³ piæ alkohol, bo inaczej znowu zaczyna³ wymiotowaæ. Nie wytrzyma³ jednak zbyt d³ugo bez picia. Piwo i wino pojawi³o siê sporadycznie i w ma³ych ilo¶ciach, co jednak nie powodowa³o kolejnych zapa¶ci.
Al stwierdzi³, ¿e je¶li jest z nim bardzo ¼le, to chcia³by zd±¿yæ z wydaniem debiutanckiej p³yty swojego pobocznego projektu Buck Satan & 666 Shooters, nad któr± prace trwa³y ju¿ od kilku lat. W tym celu, wszed³ do studia nagraniowego ze swoim starym wspó³pracownikiem z czasów Ministry (Mike Scaccia) i razem kontynuowali pracê nad ukoñczeniem p³yty, zawieraj±cej muzykê okre¶lan± przez Ala jako 'core-country'. Podczas tych sesji pi³ ju¿ po piêæ butelek wina, skutkiem czego organizm zareagowa³ tak, jak uprzednio i Al znowu znalaz³ siê w szpitalu.

Drugiego stycznia 2011 r. Jourgensen rozpocz±³ powa¿n± rehabilitacjê; przesta³ piæ, od¿ywia siê po wegetariañsku, leczy wrzody, wykonuje æwiczenia fizyczne i je¼dzi na rowerze. Jak sam przyznaje, nie zdawa³ sobie sprawy, ile naprawdê alkoholu wypija³ w studiu i w trasie, a rehabilitacja spowodowa³a, ¿e wygl±da i czuje siê ¶wietnie, co mia³a potwierdziæ tak¿e jego 26-letnia córka.

Niewykluczone, ¿e strony konfliktu spotkaj± siê w s±dzie, chocia¿ Bates twierdzi, ¿e Jourgensenowie zupe³nie niepotrzebnie stwarzaj± bariery dla publikacji tego filmu, poniewa¿ to oni najwiêcej na nim skorzystaj±. Bates zamierza³ prowadziæ rozmowy finansowe w celu uzyskania funduszy na dystrybucjê filmu na ¶wiecie podczas majowej edycji Cannes Film Market, jednak pozew s±dowy utrudnia kontynuacjê tego zamiaru.
W tym momencie FIX nie jest jeszcze dostêpny do obejrzenia w ca³o¶ci on-line, a jedynie kilka trailerów, które mo¿ecie znale¼æ na YouTube. (NINa, 03/05/2011)

¬ród³a informacji:

Chicago Reader
LATimes
RockSalt
Ology
Front Row Chicago
13th Planet
KMFDM February 21 2011: Transmission 4.863
FIX - strona oficjalna filmu
Buck Satan & 666 Shooters


Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiadów
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi±¿ek
Archiwum artyku³ów
Archiwum newsów
Archiwum podcastów
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifestów industrialnych
O FABRYCE
Sk³ad Fabryki
POZOSTA£E
Linki
Zaktualizowane artyku³y
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku³y
Legalne mp3
Linki
Follow us: Tumblr | Blogger

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

3,176,447 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.