Jak oceniacie p³yty do recenzji?
Generalnie staramy siê braæ do recenzji tylko bardzo dobre p³yty i wystawiaæ wysokie noty, bo nie ma sensu marnowanie czasu na pisanie o rzeczach wtórnych i ma³o wci±gaj±cych. Fabryka ma za zadanie zgromadziæ tylko najlepsze zespo³y, których muzyka jest warta wydania pieniêdzy czy to w postaci zakupu p³yt, czy biletów na koncerty. Recenzje s± pisane pod k±tem zasugerowania czytelnikowi zakupu albumu, ale tak¿e dla potwierdzenia lub zaprzeczenia przydatno¶ci danej p³yty, podkre¶lenia s³abych i mocnych stron muzyki, jak i muzyków - ich umiejêtno¶ci i pomys³owo¶ci. Odwo³ujemy siê do wytycznych wielu gatunków i do gustu fanów tej muzyki, szukaj±c (je¶li mo¿liwe!) najbli¿szych analogii.
Wg. starego systemu, ocena p³yty zawiera siê w czterogwiazdkowej oraz po³ówkowej punktacji, czyli:
- tylko dla kolekcjonerów, fatalna jako¶æ, zero dobrych pomys³ów, brak spójno¶ci, brak dobrych aran¿acji, nie pasuje do ¿adnego z dwóch promowanych gatunków muzycznych.
- mo¿na nieobowi±zkowo pos³uchaæ, albo nie wpasowuje siê idealnie w rock industrialny, albo p³yta zawiera tylko 1-2 ciekawe utwory na ca³ej trackli¶cie.
- bardzo dobra, chocia¿ obecne s± niedoci±gniêcia, mo¿na by³o j± jeszcze lepiej dopracowaæ lub nie wszystkie utwory wpasowuj± siê w rock/metal industrialny.
- wybitna ze wzglêdu na aran¿acje, oryginalne pomys³y, wykonanie, jako¶æ masteringu, tak¿e czasem opracowanie graficzne, atmosferê, agresjê, dynamizm = spe³nione zosta³y wszystkie wymagania co do wytycznych dla rocka czy metalu industrialnego.
oraz:
, itd. - po³ówki dodajemy dla docenienia wk³adu zespo³u w jak±¶ specyficzn± czê¶æ zawarto¶ci p³yty, albo zamieszczenie jakiego¶ wybijaj±cego siê z p³yty, ale pojedynczego utworu lub nawet samo graficzne opracowanie (projekt ok³adki, ciekawe opakowanie czy inne pozamuzyczne dodatki itp.)
Piêciogwiazdkowy system oceny jest stosowany od ok. 2011 r. w zwi±zku z tym, ¿e Fabryka oferuje mo¿liwo¶æ recenzji korzystaj±c z systemu Music Xray. Platforma ta korzysta z 5-ciu gwiazdek zamiast 4 (kompozycja, produkcja, aran¿acja, wykonanie i potencja³ na hit).
, itd.
Dlaczego jedne p³yty s± przyjmowane do recenzji, a inne nie?
Zale¿y to tylko i wy³±cznie od ich przydatno¶ci muzyki do tre¶ci i celów edukacyjnych magazynu. Utwory oceniane s± i subiektywnie i obiektywnie, a nierzadko po konsultacjach z pozosta³ymi wspó³pracownikami, którzy s± lud¼mi os³uchanymi z ró¿nymi gatunkami muzycznymi. Je¿eli zespó³ nie wie, jak± muzykê tworzy i jak± chce tworzyæ, nie wie dla jakich fanów chce egzystowaæ i czy na pewno gra rock industrialny (jak zak³ada zapewne pisz±c do magazynu o promocjê), to z reakcji Fabryki dowie siê czy zosta³ zakwalifikowany jako interesuj±cy dla rozwoju tych gatunków muzycznych.
Je¿eli jaki¶ email pozosta³ bez odpowiedzi, oznacza to, ¿e jego nadawca albo nie zapozna³ siê z wytycznymi Fabryki i rocka/metalu industrialnego, pisa³ 'w ciemno', aby zwróciæ uwagê na swój zespó³ i jego muzyka nie ma nic wspólnego z promowan± w magazynie, albo te¿ dos³ownie kopiuje inne znane zespo³y.
Osobn± kwesti± s± p³yty z remiksami i coverami, które uwa¿amy za wtórne, nudne i nie przyjmujemy do recenzji, bo nastawieni jeste¶my na pisanie o ca³kiem nowych utworach, których nikt nigdy wcze¶niej nie s³ysza³, i które mówi± nam o kierunku rozwoju danego zespo³u oraz tego, czy warto nadal ich wspieraæ.
Je¶li chodzi o recenzje utworów spoza grupy 'industrial', przyjmowane s± tylko te p³yty/utwory, które recenzent mo¿e zaopiniowaæ pozytywnie. Recenzje s± p³atne i nie uwa¿amy za w³a¶ciwe pobieranie op³at i marnowanie czasu na rozpisywanie siê o muzyce, która nam siê nie podoba, i której czytelnicy/s³uchacze mog± nie kupiæ na podstawie negatywnej recenzji.
Jak mogê przys³aæ utwór lub p³ytê do recenzji w Fabryce?
Aby recenzja mog³a zostaæ opublikowana w magazynie Fabryka, muzyka grupy musi byæ bezpo¶rednio zwi±zana z rockiem industrialnym lub metalem industrialnym (ale patrz ni¿ej*). Nie akceptujemy remiksów, dem i coverów.
Od kwietnia 2011 r., w zwi±zku z przekazywaniem artystom recenzji do wykorzystania w celach promocyjno-komercyjnych na bazie licencji niewy³±cznej (zastosowanie - sklep, aukcja, rekomendacja, materia³y prasowe, strona internetowa itd.), recenzje te s± p³atne. Cenniki s± identyczne dla ka¿dego gatunku, uzale¿nione jedynie od ilo¶ci utworów na p³ycie/EP. Prosimy o kontakt w sprawie wyceny.
Do recenzji przyjmowane s± utwory/p³yty w formacie wy³±cznie cyfrowym (nie CD), które recenzent mo¿e pozytywnie zaopiniowaæ. W tym celu wymaga siê podania w e-mailu zg³oszeniowym linka do strony, na której mo¿na przes³uchaæ dok³adnie tych utworów, które wymagaj± recenzji.
W ka¿dej stopce takiej recenzji znajd± siê linki do stron/profili artysty oraz sklepów, gdzie utwór/album jest aktualnie sprzedawany, aby przekierowaæ s³uchacza/czytelnika na te strony.
*Je¶li chodzi o gatunki muzyki inne ni¿ wymienione powy¿ej, tzn. rock, metal w tym metal progresywny, hard rock, hair metal, hardcore, dark ambient, to w dalszym ci±gu istnieje mo¿liwo¶æ otrzymania recenzji z licencj± na komercyjne zastosowanie.
Nie recenzujemy muzyki pop, hip-hop, jazz, klasycznej, death metal, disco, techno itp. z braku do¶wiadczenia i mo¿liwo¶ci zaoferowania rzetelnej opinii.
Publikacja w/w recenzji bêdzie mia³a miejsce w magazynie Fabryka, na stronie Google+ Music Reviews oraz blogach Tumblr i Blogger. Sugerujemy zamówienie recenzji w jêzyku angielskim w zwi±zku z czynnikami demograficznymi czytelników powy¿szych stron. Istnieje te¿ mo¿liwo¶æ przet³umaczenia recenzji z jêz. polskiego na jêz. angielski, a cena jest liczona od 1 s³owa.
Link do ka¿dej recenzji opublikowanej w Fabryce i/lub na stronach Google+ bêdzie przez krótki czas promowany poprzez profile spo³eczno¶ciowe nale¿±ce do magazynu Fabryka (Last.FM, Google+, Twitter, Myspace, PureVolume, Facebook, LinkedIn) tak, ¿e taka promocja zwiêkszy mo¿liwo¶æ odnalezienia informacji o arty¶cie w Internecie (SEO). Nie spamujemy.
Dlaczego recenzje s± p³atne?
Praca recenzenta jest tak samo wymagaj±ca i czasoch³onna, jak ka¿da inna, za której rezultaty siê p³aci. Jest to us³uga promocyjno-dziennikarska, od której odprowadzamy podatek dochodowy. Piszemy recenzje dla Was, a nie dla siebie. Poniewa¿ wspieramy sprzeda¿ muzyki, recenzja taka jest pisana pod k±tem sprzeda¿y utworu/albumu, chocia¿ ci±gle jest to recenzja pisana z niezale¿nego punktu widzenia i nie jest ona artyku³em sponsorowanym. Posiadamy odpowiedni± widzê, mo¿liwo¶ci i czytelników.
|