FABRYKA - w latach 2001-2016 r. by³a jedynym w internecie, profesjonalnym magazynem muzycznym dedykowanym wy³±cznie tym dwóm muzycznym - rockowi i metalowi industrialnemu. Obecnie posiada status Encyklopedii rocka i metalu industrialnego z bogat± list± w³asnych recenzji p³yt, wywiadów, newsów, oraz kilkoma podcastami. Darmowego hostingu dostarcza Darknation.eu. |
|
Nine Inch Nails [recenzje] |
|
Ghosts I-IV |2008|
{halo 26}
Ghosts I
01. 1 Ghosts I, 02. 2 Ghosts I, 03. 3 Ghosts I, 04. 4 Ghosts I, 05. 5 Ghosts I, 06. 6 Ghosts I, 07. 7 Ghosts I, 08. 8 Ghosts I, 09. 9 Ghosts I
Ghosts II
10. 10 Ghosts II, 11. 11 Ghosts II, 12. 12 Ghosts II, 13. 13 Ghosts II, 14. 14 Ghosts II, 15. 15 Ghosts II, 16. 16 Ghosts II, 17. 17 Ghosts II, 18. 18 Ghosts II
Ghosts III
19. 19 Ghosts III, 20. 20 Ghosts III, 21. 21 Ghosts III, 22. 22 Ghosts III, 23. 23 Ghosts III, 24. 24 Ghosts III, 25. 25 Ghosts III, 26. 26 Ghosts III, 27. 27 Ghosts III
Ghosts IV
28. 28 Ghosts IV, 29. 29 Ghosts IV, 30. 30 Ghosts IV, 31. 31 Ghosts IV, 32. 32 Ghosts IV, 33. 33 Ghosts IV, 34. 34 Ghosts IV, 35. 35 Ghosts IV, 36. 36 Ghosts IV
Najnowszy, cztero-p³ytowy album Nine Inch Nails ukaza³ siê praktycznie bez zapowiedzi, znienacka, w przeciwieñstwie do wydanego w 2006 r. With Teeth otoczonego nimbem bardzo dobrze dopracowanej, interaktywnej kampanii promocyjnej. ró¿nica w stosunku do tamtej p³yty jest tak¿e znacz±ca w kontek¶cie zawarto¶ci albumu, na którym znalaz³o siê 36 wy³±cznie instrumentalnych nagrañ, w których udzia³ wziêli, poza Trentem Reznorem, Atticus Ross, Alan Moulder, Alessandro Cortini, Adrian Belew, Brian Viglione, a ca³o¶æ podda³ masteringowi ceniony i wspó³pracuj±cy ju¿ wcze¶niej z NIN Tom Baker.
P³yta w przedsprzeda¿y oferowana by³a po pierwsze na licencji Creative Commons, co oznacza, ¿e mo¿liwe jest wspó³dzielenie i remisowanie utworów, ale oczywi¶cie u¿ycie materia³u muzycznego ma swoje granicê, jednak nadal pozostawia spore pole do manipulacji plikami. Po drugie p³yta Ghosts I-IV dostêpna w kilku opcjach, tak¿e jako pliki ¶ci±galne z serwisu NIN, (który zreszt± prze¿y³ niema³e oblê¿enie i na kilka chwil zamilk³), i z torrentowego serwisu The PirateBay. Limitowana do 2500 egz. wersja drukowana i sygnowana autografem Reznora, zosta³a wyprzedana w przeci±gu 2 dni, osi±gaj±c dzieñ pó1niej ceny wysoko¶ci 1500-2000 dolarów za sztukê w serwisach aukcyjnych eBay (cena na nin.com to 300 dolarów za zestaw p³yt), przy czym aukcje by³y dosyæ szybko usuwane.
Tê 36 utworów nagrano w ci±gu 10 tygodni, bez wcze¶niej ustalonego szablonu i konceptu, co zreszt± s³ychaæ. Mimo tego, bardzo lubiê, kiedy muzycy improwizuj±, co chyba najlepiej wypada w kompozycjach jazzowych, ale tu mamy do czynienia z muzyk± ambientow±, elektroniczn± i na po³y rockow± dziêki brzmieniu gitar Adriana Belew, znanego z King Crimson, który pracowa³ ju¿ z NIN przy wcze¶niejszych p³ytach – The Downward Spiral i The Fragile. W sumie jego improwizacje wpad³y mi w ucho najszybciej, s± intryguj±ce i oryginalne, a d¼wiêk p³ynie bez ograniczeñ, przy czym mo¿na cieszyæ siê zmian± jego wysoko¶ci i kontrastami.
Nazewnictwo tytu³ów tym razem nie powa³±. Zastosowano schemat, wed³ug którego ponumerowano 36 utworów – 1 Ghosts I, 23 Ghosts III, ale jak ju¿ s³usznie zauwa¿y³ satyryk i komentator posuniêæ Trenta Reznora – Meathead, bêdzie nieco ¶miesznie i niezrêcznie poprosiæ Reznora podczas koncertu o zagranie utworu 9 Ghosts II czy podobnie. No, ale NIN pró¶b o konkretne utwory nie realizuje, wiêc t± kwestiê mo¿emy pomin±æ.
To jest jednak¿e zestaw p³yt, na których zawarta muzyka wymaga skupienia uwagi. Do jednych tê utwory mog± w ogóle nie dotrzeæ lub po pewnym czasie zaskoczyæ, inni mog± pogr±¿yæ siê w stanie alfa i pop³yn±æ razem z d¼wiêkami. Muzycy u¿yli ca³ego spektrum instrumentów, w¶ród nich dulcimera i marimby (forma ksylofonu, u¿ywana np. w muzyce afrykañskiej). Ta mieszanka wypada ciekawie, aczkolwiek magazyny muzyczne i sklepy p³ytowe bêd± mieæ problem, gdzie zaszufladkowaæ ten album. Jak dla mnie jest to ju¿ ambient.
Tak¿e fani zastanawiaj± siê, do czego zdolny jest jeszcze Reznor, maj±c w pamiêci pocz±tki NIN pe³ne agresji i izolacji od ¶wiata, zespó³ demoluj±cy sprzêt na koncertach i taplaj±cy siê w woodstockowym b³ocie. Kolejne lata przynios³y p³yty i remiksy niezbyt ambitne, a ostatnia p³yta zawiera niemal popowe piosenki wykonywane przez niejako napompowanego sterydami osi³ka, który oczywi¶cie nic nie robi sobie z dyskusji, ale idzie swoj± ¶cie¿k± i realizuje swoje pomys³y.
p³yta oficjalnie uka¿e siê w sklepach p³ytowych 8 kwietnia tego roku. Nie za bardzo wiem jak wam opisaæ poszczególne utwory, bo nie wydaje mi siê mo¿liwe opisanie plam d¼wiêku, czêsto o pod³o¿u ambientowym lub balladowym, poprzecinanych brzmieniem gitar, egzotycznych instrumentów i czasem drum'n'bassowych bêbnów, ale to jeden z lepszych albumów NIN po¶ród takich ju¿ klasyków jak wspomniany The Downward Spiral czy The Fragile, niew±tpliwie nawi±zuj±cy do tego ostatniego. Osobi¶cie najbardziej spodoba³y mi siê utwory z p³yt Ghosts II i III ale tak¿e wymieniê 3, 7, 12, 14, 18, 20 (niew±tpliwie industrialny), 21 (wspania³a gitara Adriana Belew), 23, 31, 32, 33 i 35 (kolejne industrialne na miarê p³yty TDS), 26 (jedyny tak rockowy utwór na tym albumie) i 29 (za bas). Jednak¿e, je¶li kto¶ mnie zapyta, który pojedynczy utwór podoba³ mi siê najbardziej, nie bêdê w stanie wskazaæ go z pamiêci. (NINa)
|
2001-2020 © Fabryka - Encyklopedia Rocka i Metalu Industrialnego. Wszelkie prawa zastrze¿one. Nazwa magazynu (³±cznie z 'Magazyn Muzyczny Fabryka', aktywny w latach 2001-2016), pomys³y, wykonanie, opracowanie tre¶ci, ikony albumów p³yt i publikacja zastrze¿one przez © Katarzyna 'Draconina' Górnisiewicz.
1. Zabrania siê u¿ywania oryginalnych recenzji i wywiadów w celach komercyjnych i/lub promocyjnych np. w sklepach p³ytowych, press kitach, na aukcjach internetowych, blogach, ksi±¿kach itp. Dla mediów i artystów - istnieje mo¿liwo¶æ sprzeda¿y konkretnej recenzji lub wywiadu na cele komercyjne i/lub promocyjne z licencj± niewy³±czn±. Mo¿na te¿ zamówiæ podobn± recenzjê w wersji rozszerzonej ( napisz do nas).
Zabrania siê u¿ywania oryginalnych recenzji p³yt zawartych w magazynie Fabryka dla polecania nielegalnie kopiowanej i rozpowszechnianej muzyki!
2. Pliki graficzne inne ni¿ przedstawione na stronach dot. Ok³adki do CD, Galeria, Sk³ad Fabryki oraz materia³y reklamowe dot. imprez Maszyneria, Malfunction i Suburban Sounds zosta³y do³±czone wy³±cznie w celach edukacyjnych, a wszelkie prawa autorskie nale¿± do ich twórców. |
|
|