vs. General Failure |BitRiot, 2009, +++|
01. Defrosted, 02. Abort, 03. Don't Quit Your Day Job, 04. I've Sold Your Organs On The Black Market To Finance The Purchase Of A Used Minivan, 05. Retry, 06. The Droids You're Looking For, 07. Bitch Stole My Time Machine, 08. Ignore, 09. Unleash The Kraken, 10. Monsters Of The Modern Age, 11. Ice Brigade, 12. Refrozen, 13. Fail
Everything Goes Cold to zespó³ nowej generacji muzyki elektroniczno-rockowej z dobrze opracowan± strategi± i charakterystycznym motywem graficznym, którym jest... w¶ciek³a lodówka, pojawiaj±ca siê na wiêkszo¶ci materia³ów reklamowych, a zaprojektowana przez ilustratora Andrew Yanga (
stitchmind.com). Nie mam w±tpliwo¶ci, ¿e komiksowe nalecia³o¶ci ¶wiadcz± o psychologicznym dystansie, jaki Eric Gottesman wraz z muzykami koncertowymi maj± do tego projektu.
Pewnego rodzaju oryginalno¶æ, to tak¿e rozpoczêcie kariery pod szyldem EGC i debiutancka p³yta (2008) wype³niona... remiksami, która od razu wzbudzi³a zainteresowanie mediów jak i s³uchaczy. W tym samym roku pojawi³y siê propozycje wspólnych koncertów (MLWTTK, SMP, Dismantled, 16volt, Bella Morte, Mankind is Obsolete, Babyland, Combichrist, Caustic itd.) i kontrakt p³ytowy podpisany rok pó¼niej z tak¿e m³od± jeszcze, ale obiecuj±c± wytwórni±
BitRiot, ga³êzi± chicagowskiego WaxTrax 2.
Wreszcie w „remiksowym” roku A.D. 2009 pojawia siê konkretna, nie-remiksowa p³yta zawieraj±ca szereg utworów znanych z Prepare To Be Refrigerated, ale w oryginalnych wersjach, zmasterowanych przez Seibiolda (Hate Dept, Pigface) i z uczestnictwem takich muzyków jak Daniel Myer (Haujobb), Marco Visconti (Grendel, XP8), Dave Creadeau (Society Burning), J. Ned Kirby (Stromkern), Jason Bazinet (SMP), Kaine Delay
(Left Spine Down), Matt Fanale (Caustic), Tyler Newman (Battery Cage) oraz oczywi¶cie samych muzyków EGC – Eric Gottesman, …
Album rozpoczyna nieco chilloutowe intro w stylu utworów Moby'ego, ale potem pojawiaj± siê ju¿ utwory znane z poprzedniej p³yty - agresywny „Abort” z mnóstwem sampli i wrzasku, „Don't Quit Your Day Job” inspirowany chyba muzyk± 8-bitówek (w stylu Atari/Commodore); genialny tytu³ (i wskazówka dla muzyków, ¿e pewne style muzyki nie przynosz± pieniêdzy), chocia¿ sam utwór nie jest zbyt ciekawy. Potem pojawia siê bardzo rozpoznawany utwór o d³ugim i intryguj±cym tytule „I've Sold Your Organs On The Black Market To Finance The Purchase Of A Used Minivan”, ale te¿ nie takiej znów ciekawej zawarto¶ci, w zasadzie s± refreny o wiele ciekawsze od zwrotek. Nastêpnie „Retry” elektroniczno-gitarowa mieszanka z du¿± doz± agresji, zwariowany „The Droids You're Looking For” i „ Bitch Stole My Time Machine” o wielorakich nastrojach. „Ice Brigade” niew±tpliwie nadaje siê na imprezy z powodu beatowej dynamiki, ale te¿ bardzo fajnych, industrialno-rockowych gitar. Podobnie „Fail”, a utwór ten to ju¿ koncertowa i „radiowa” wizytówka EGC.
Mo¿na siê tak zag³êbiaæ w poszczególne utwory i analizowaæ je z ró¿nych perspektyw, ale jedno jest pewne – p³yta jest wype³niona trzynastoma utworami, które buduj± odmienne nastroje. Utwory te nigdy nie pozostaj± do koñca ciê¿kie, bo miejscami wstawione s± dosyæ miêkkie syntezatory i sample. Mimo, ¿e dominuje w nich mechaniczno¶æ i industrializm, to je¶li by oczy¶ciæ je z tych dodatków, pojawi³yby siê ca³kiem popowe piosenki ze zwrotkami i refrenami.
Mam co prawda jedno ‘ale’ - mo¿na by³o zrobiæ z tej p³yty koncept album, bo utwory s± stworzone w okre¶lony sposób, ale „Refrozen” powinno by³o koñczyæ album i ³adnie zazêbiaæ siê z Defrosted, pod wzglêdem zgodno¶ci znaczenia tytu³ów i dopasowania klimatu. Tymczasem to „Fail” koñczy t± p³ytê i wed³ug mnie niezbyt tam pasuje, bo po nim powinien pojawiæ siê „Refrozen”, lub nawet „Ignore” albo „Retry”. Niestety „Refrozen” zosta³ tak skonstruowany, ¿e koñcz±ce go d¼wiêki zawieraj± ju¿ w sobie motywy z „Fail”,wiêc nic nie da celowa podmiana ich w playerze. No dobra, czepiam siê ;)
Nie wiem na jak d³ugi czas muzycy zaplanowali swoj± strategiê, bo mo¿e siê okazaæ, ¿e EGC jest zespo³em dzia³aj±cym na przestrzeni kilku tylko (2-3) lat, ale ich pewnego rodzaju ‘komiksowo¶æ’ i próba stworzenia nowego brzmienia powinna spodobaæ siê tym z Was, którzy wymagaj± od muzyki ironii i niezbyt skomplikowanej konstrukcji utworów, a tak¿e d±¿enia do przedstawienia w³asnych pomys³ów na swój sposób.
Vs. General Failure i Prepare to Be Refrigerated stanowi± jak dla mnie pewn± ca³o¶æ i z ³atwo¶ci± mog³y zostaæ wydane jako dwup³ytowy album. Na pewno warto mieæ je obydwie i miejmy nadziejê, ¿e muzykom nie zabraknie pomys³ów na nastêpne albumy. (NINa)