Ministry [recenzje]
Dodane przez NINa dnia 31.08.2013 23:59
From Beer To Eternity |AFM Records, 2013|

01. Hail To His Majesty (Peasants), 02. Punch in the Face, 03. PermaWar, 04. Perfect Storm, 05. Fairly Unbalanced, 06. The Horror, 07. Side F/X Include Mikey's Middle Finger (TV 4), 08. Lesson Unlearned, 09. Thanx But No Thanx, 10. Change of Luck, 11. Enjoy The Quiet, 12. PermaWar Remix, 13. Thanks For The Dub Remix


Alowi Jourgensenowi nie mo積a odm闚i inteligencji, ironii, a szczeg鏊nie doskona貫j pami璚i. Je瞠li jednak kto twierdzi, 瞠 nagrywa album dla siebie - dla samej frajdy, ale mimo to wprowadza go do kana堯w dystrybucyjnych, sprzedaje i ostro promuje, to niestety jest hipokryt. A tak wygl康a sprawa z Ministry i ich From Beer To Eternity, 'ostatnim' albumem wydanym w p馧 roku po Relapse (2012), tak瞠 szumnie zapowiadanym jako 'ostatni' w dyskografii. Ma這 tego, utwory zosta造 nagrane 'od zera' w ci庵u zaledwie 19 dni.

Ministry najwyra幡iej nie umie odej嗆 z klas, a wystarczy這by spocz望 po wydaniu, bardzo ciekawej zreszt biografii lidera Ministry pt. The Lost Gospels, przesi彗ni皻ej szokuj帷ymi wydarzeniami z przesz這軼i, seksem, narkotykami i oczywi軼ie rock'n'industrialem. Al, dla kt鏎ego odzywka 'fuck you!' jest r闚noznaczna z 'cze嗆!', przyznaje w powy窺zej ksi捫ce, 瞠 podczas nagrywania nowego albumu nie da這 si odczu napi璚ia w鈔鏚 muzyk闚, co by這 dosy nietypowym zjawiskiem w historii zespo逝. Poprzednie albumy wi您a造 si z nadu篡ciami, k堯tniami i narkotykami. Zamiast tego, podczas sesji nagraniowych na potrzeby From Beer To Eternity mia這 miejsce spokojne picie piwka, spontaniczna zabawa, 瘸rciki i granie 'od serca'. Muzycy zapierali si, 瞠 nie chcieli powtarza motyw闚 zastosowanych na p造tach Relapse i Psalm 69. Zgodnie stwierdzili, 瞠 najnowszy album Ministry, jest jednocze郾ie najlepszym w dotychczasowej dyskografii tej grupy. Czy to znany chwyt marketingowy? D逝篡zny znane z Relapse pojawiaj si jednak w 'Punch in the Face', a nawi您ania do albumu z 1992 r. mo積a 豉two odnale潭 w utworach 'Fairly Unbalanced' i 'Side F/X Include Mikey's Middle Finger' - przekornie oznaczonym symbolem 'TV 4' (dla niewtajemniczonych - s造nny, thrashowy utw鏎 z Psalm 69 nosi tytu 'TVII').

Kompozycja 'Perfect Storm' spodoba si wybrednym (czytaj: starym) fanom Ministry, bo naznaczona jest ci篹kimi i mrocznymi akcentami oraz gitarowymi jazdami, tak bardzo charakterystycznymi dla p造t Filth Pig oraz Dark Side of The Spoon. Obok 'Perma War' i 'Punch in the Face', jest to wed逝g mnie najlepszy utw鏎 na tym albumie. Ciekawie brzmi te 'Change of Luck', w kt鏎ym jak mo瞠 si wydawa, przypadkowo wprowadzony ch鏎ek jest tylko potwierdzeniem ironicznego podej軼ia Ministry do tworzonej przez siebie muzyki.

W sesji nagraniowej najnowszego albumu wzi瘭i udzia Sin Quirin (gitara), Aaron Rossi (perkusja), basista Tony Campos (Static-X) oraz gitarzysta Mike Scaccia (zmar na zawa serca wyst瘼uj帷 na scenie z Rigor Mortis, w kilka dni po sesji nagraniowej dla Ministry). Oznacza to, 瞠 z nowego sk豉du zespo逝 zabrak這 tylko Tommy'ego Victora (Prong). Bez w徠pienia jednak ka盥y z muzyk闚, a tak瞠 in篡nier闚 d德i瘯u (w tym, nowy nabytek i ulubieniec Ala - Sammy D'Ambruoso), do這篡 co od siebie.
Muzyka na From Beer To Eternity brzmi miejscami bardzo nowatorsko, nierzadko balansuj帷 na granicy zaskoczenia. Utwor闚 doprawionych tak nowoczesn (i niezbyt oryginaln) elektronik mo積a by si pr璠zej spodziewa po otwartej na eksperymenty grupie Skinny Puppy, ni znanym z radykalnego brzmienia Ministry.
W鈔鏚 takich kontrowersyjnych utwor闚, znajduj si elektroniczne 'Hail To His Majesty (Peasants)' i 'The Horror' oraz 'Lesson Unlearned' przywodz帷y na my郵 klimaty lat 70-tych dzi瘯i funkowym, damskim ch鏎kom w stylu ABBY czy Diany Ross. Nic doda, nic uj望 - hicior. Poza tym, kompozycja 'Thanx But No Thanx' utrzymana jest w stylu reggae, jednak瞠 aran瘸cje prze豉mane zosta造 doskona造m basem i ostrymi riffami gitar. Dodatkowo, utw鏎 ten zawiera fragmenty poematu A Thanksgiving Prayer autorstwa postaci znanej i po鈔ednio wp造wowej, je郵i chodzi o ide samplingu w muzyce industrialnej, a mianowicie Williama S. Burroughs.

Na koniec, drobna refleksja nad ok豉dk autorstwa fotografa Allana Amato. Ministry nigdy nie s造n窸o z osza豉miaj帷ych ok豉dek do p造t. Nie mo積a odm闚i im pewnych cech prowokacyjnych, nawi您uj帷ych do cynicznego zabarwienia utwor闚 czy innych symbolicznych odniesie. Jednak ju na Relapse (grafik jak powy瞠j) zaznaczy豉 si tendencja do ilustracyjnej amatorszczyzny, a co za tym idzie, wielu estet闚 narzeka這 na gnu郾o嗆 designu. Tym razem, na ok豉dce do From Beer To Eternity dominuje wszechpot篹ny (odchudzony i odm這dzony) Al, kt鏎y niczym seksistowski guru trzyma na uwi瞛i (w rybackiej sieci!) kobiety - blondynk, rud i a cztery brunetki - stadko seksownych groupies. Ilustracja, kt鏎a ma podobno nawi您ywa do poskramiania siedmiu grzech闚 g堯wnych, rozdra積i feministki.

U篡wki (OK, twarde narkotyki) zniszczy造 Ala, a po鈔ednio zabi造 Scaccia'e oraz basist Paula Ravena. Jakkolwiek lider Ministry przejdzie do Krainy Wiecznych υw闚, tak jego prochy maj ju zapewnione miejsce w kosmosie. Stanie si to dzi瘯i notatce w testamencie jego starego przyjaciela i jeszcze wi瘯szego dziwaka, Williama S. Burroughs oraz finansom Ministry. By mo瞠 From Beer To Eternity przypadnie do serca zami這wanym piwoszom, ale mnie, mi這郾iczki wina jako specjalnie nie rzuci na kolana.

(Katarzyna 'NINa' G鏎nisiewicz, Fabryka Music Magazine, 31.08.2013 r. Kr鏒ka, darmowa recenzja. Zobacz not o prawach autorskich)
Relapse |AFM Records, 2012|

01. Ghouldiggers, 02. Double Tap, 03. FreeFall, 04. Kleptocracy, 05. United Forces, 06. 99 Percenters, 07. Relapse, 08. Weekend Warrior, 09. Git Up Get Out 'n Vote, 10. Bloodlust, 11. Relapse (Defibrillator Mix)


Czy pami皻acie polsk komedi Poszukiwany, poszukiwana, w kt鏎ej pad這 s造nne okre郵enie "za ma這 cukru w cukrze"? Parafrazuj帷, w przypadku Relapse odnosi si wra瞠nie, 瞠 s逝chacz dostaje "za ma這 Ministry w Ministry", poczynaj帷 od rozczarowuj帷ej ok豉dki po sam opraw muzyczn.

Album jest dobrze wyprodukowany, brzmienie jest czyste i wyra幡e. S豉bo嗆 tego albumu tkwi w przerysowanych, ma這 intryguj帷ych aran瘸cjach i bezw徠kowych kompozycjach, kt鏎ym brakuje g喚bi, zaanga穎wania, i kt鏎e nie pobudzaj szarych kom鏎ek w przeciwie雟twie do poprzednich album闚 tej grupy. Nawet ustawiczne krytykowanie ameryka雟kich konserwatyst闚 powodowa這, 瞠 s逝chacz zaczyna szuka 廝鏚e informacji, cytat闚 i klip闚 z wpadek republika雟kich polityk闚 z G.W. Bushem na czele. Na Relapse znajduj si wy陰cznie melodie, rymowanki, hymny z dominuj帷ym "la-la-la", kt鏎e pr鏏owano zatuszowa nadmiernie powtarzaj帷ymi si speed metalowymi sol闚kami. Z takich rozwi您a (i nadu篡wania s這wa 'yeah' w tekstach) znany jest np. Rob Zombie.

Nienaganne sol闚ki i riffy w wykonaniu poprzednich wsp馧pracownik闚 grupy, jak Mike'a Scaccia (Rigor Mortis) i Tommy'ego Victora (Prong), basowe partie Tony'ego Camposa (Static-X) oraz beaty Aarona Rossi'ego (Prong) i (nieliczne) klawisze Johna Bechdela (Fear Factory) w takich utworach jak "United Forces", "Relapse" czy "Git Up Get Out 'n Vote" nie rekompensuj niestety u這mno軼i tych kompozycji. Ci muzycy dopasowali si do oczekiwa Al'a, co mog potwierdzi sceny z sesji nagraniowych opublikowane na YouTube.
Wi璚ej bojowego napi璚ia wprowadza natomiast by造 gitarzysta grupy, Sin Quirin (obecnie muzyk reaktywowanego American Head Charge) w utworze "Double Tap", niestety kompozycja utworu nie odbiega od nieciekawego schematu zastosowanego na ca造m Relapse.
Ciekawie natomiast brzmi "Bloodlust", poniewa mo積a rozr騜ni w nim wszystkie obecne instrumenty, tempo jest wolniejsze, a sama kompozycja, mimo melodyjno軼i jest konkretnie rozbudowana i dopracowana.

Tytu這wy utw鏎 "Relapse" jest mo瞠 najbli窺zym og鏊nej tw鏎czo軼i Ministry, chocia wokale brzmi ma這 przekonuj帷o i niezbyt agresywnie. Niestety 'm霩g' grupy, niegdy charyzmatyczny Al Jourgensen wypad s豉bo. Zaczyna on przypomina g逝pkowato u鄉iechni皻 i ci庵le sil帷 si na prowokacje marionetk, jak w wyniku nadu篡wania narkotyk闚 sta si tak瞠 Ozzy Osbourne. Al'owi wyra幡ie nie chce si ju nagrywa ostrej muzyki (patrz: 鈍i徠eczna kol璠a A.D. 2009*). Podczas gdy on sam ma frajd z b豉znowania, dawni fani przerzucaj swoje fascynacje ku innym, metalowym zespo這m, kt鏎e powa積ie podchodz do swojej tw鏎czo軼i i utrzymuj bezpo鈔edni kontakt ze s逝chaczami.

Ma這 tego, promuj帷y p造t utw鏎 "99 Percenters" odnosi si do ameryka雟kiego ruchu The Occupy, kt鏎y wyra瘸 protesty obywateli USA przeciwko bogaceniu si bank闚, manipulacjach Wall Street i ubo瞠niu klasy 鈔edniej. Idea ta przyci庵a artyst闚 chc帷ych wykorzysta moment uwagi lub wesprze protestant闚, jednak瞠 ci inni tw鏎cy udost瘼niaj swoje utwory za darmo. Ministry natomiast nagra這 utw鏎 w celach komercyjnych. Jakie w tym wsparcie dla idei, albo ubo瞠j帷ych?

Ministry bardzo rzadko dopuszcza do swojego grona obcych muzyk闚. Na tej p造cie pojawia si jednak inny wokalista. W dosy ciekawie skomponowanym "Weekend Warrior" mo瞠my us造sze Samuela D'Ambruoso, kt鏎y wsp馧pracowa wcze郾iej z Ministry w charakterze in篡niera d德i瘯u (obecny by na albumie Every Day Is Halloween - Greatest Tricks i w utworze "It's Always Christmas Time"). W dodatkowych, kobiecych i 'techniczno-komunikacyjnych' wokalach zaprezentowa豉 si ma鹵onka Ala - Angelina.

Najlepsza muzyka Ministry opiera豉 si na powt鏎zeniach, w kt鏎ych nie by這 popowych melodii ("So What", "N.W.O.", "Just One Fix") i z tego tytu逝, nadzieje (pocz徠kowo!) wzbudza "Kleptocracy". Pomimo ostrego i ci篹kiego intro oraz powracaj帷ych partii gitar, refreny rozmywaj si w popowe melodie. Czark goryczy przepe軟ia zupe軟ie niepotrzebny, super-d逝gi "Relapse (Defibrillator Mix)" utrzymany w tonie muzyki electro.

Nieograniczone powt鏎zenia oraz niepotrzebnie wyd逝穎ne aran瘸cje pojawiaj帷e si w ka盥ej kompozycji powoduj, 瞠 do zestawu jedenastu utwor闚 nie chce si ju powraca. Dlaczego jednak Ministry powr鏂i這? Bo tak chcieli fani. Bo Al dorabia do emerytury. Bo re篡ser FIX: The Ministry Movie twardo promuje dzie這 swojego 篡cia. Bo festiwale oferuj kas za wyst瘼, 瞠by tylko mie nazw Ministry na rozpisce. Bo znani muzycy chcieli mie jeszcze jeden dobry wpis w CV i stworzy dodatek do pot篹nej dyskografii *tego* Ministry zanim Al zapije si na 鄉ier (patrz: historia o wrzodach, wymiotach, utracie krwi i hospitalizacji w 2010, a tak瞠 obci皻ym du篡m palcu u nogi). Dalsz list powod闚 mo積a domniemywa.

Tak, chcieli鄉y powrotu Ministry, takiego jaki znamy z jego najlepszych p造t (uwaga, liczba mnoga, co oznacza, 瞠 grupa nie wbi豉 si w histori industrialno-metalowej muzyki jednorazowym wyczynem!), ale z tak s豉b form, jaka charakteryzuje Relapse, niech ju lepiej Ministry przejdzie na zas逝穎n emerytur. Grupa, kt鏎a kiedy nie musia豉 si specjalnie wysila, aby przyci庵n望 do siebie i fan闚, i pras, obecnie robi wszystko, 瞠by takowych 軼i庵n望 ponownie, ale teraz brakuje w ich muzyce pierwotnej, prawdziwej z這軼i.
Poza tym, szumne u篡wanie etykiety "ojcowie metalu industrialnego" w kontek軼ie tego albumu jest zmy趾 i nadu篡ciem, podobnie jak Filter promowa sw鎩 niedawny, s豉biutki album Inevitable Relapse (sic!) por闚nuj帷 go do Shortbus, a kt鏎y zawiera ich najbardziej znany utw鏎 "Hey Man, Nice Shot". Ministry najwyra幡iej zapomnia這, jak si robi prawdziwy industrial metal, bo ta p造ta jest speed-popowo-metalowa.
ζtwo te zauwa篡, 瞠 te grupy, kt鏎e w latach 90-tych wynios造 rock i metal industrialny do zauwa瘸lnego w mediach poziomu, a mam na my郵i Nine Inch Nails i Ministry, niszcz sw鎩 wypracowany, niejako elitarny wizerunek przechodz帷 na muzyk ma這 ambitn i zrobion 'dla wszystkich' zamiast za這篡 nowe zespo造, i co wa積e, pod nowymi nazwami.

Efektownie nie oznacza efektywnie. Relapse jest jak kilkusekundowy fajerwerk, albo jak pi璚iominutowy stosunek w ocenie partnera oczekuj帷ego wi璚ej, z powodu poprzednich i sukcesywnych igraszek. (Katarzyna 'NINa' G鏎nisiewicz, Fabryka Magazine, 29/03/2012)
*It’s Always Christmas Time YouTube
Cover-Up |13th Planet, 2008|

01. Under My Thumb (Rolling Stones), 02. Bang a Gong (T. Rex), 03. Radar Love (Golden Earing), 04. Space Truckin (Deep Purple), 05. Black Betty (Ram Jam), 06. Mississippi Queen (Mountain), 07. Just Got Paid (ZZ Top), 08. Roadhouse Blues (Doors), 09. Supernaut (Black Sabbath), 10. Lay Lady Lay (Bob Dylan), 11. What a Wonderful World (Louis Armstrong), 12. Untitled*, 13. Untitled**, 14. Untitled***
(* "What A Wonderful World" (First Part), ** "What A Wonderful World" (Second Part), *** "Stigmata (Outro)" (tekst recytowany)


To znamienne 瞠 Al, kt鏎y wraz z Jello Biafr zrobi kawa貫k 70's Rock Must Die nagra dzi zestaw rockowych song闚 z tamtych czas闚. Cover-Up skonfundowa wielu odbiorc闚, pojawi造 si pytania czy taka p造ta jest w og鏊e potrzebna, czy w obliczu informacji o ko鎍u kariery jest to godne wielkiego 'rockera' po瞠gnanie. C騜, wyprodukowane przez Ministry totalne solid body granie nie by這 nigdy 'rockiem' per se. Al nie by nigdy typem rasowego, ow這sionego rockera z pretensjami. Ministry by zbyt nihilistyczny, cyniczny zbyt industrialny wreszcie.
Cover-Up zaczyna si brawurowo Under My Thumb Rolling Stones. I oczywi軼ie jest to 'pokryte kowerami', zamaskowane Ministry, nie Stones. Kawa趾i klasyk闚 rocka lub rock'n'rolla staj si tu jurne i witalne jak samo Ministry. Dok豉dnie wykorzystana osza豉miaj帷a bieg這嗆 w rozpracowywaniu i pi皻nowaniu utwor闚 innych wykonawc闚 swoim brandem naprawd imponuje. Bombastyczni giganci typu Deep Purple czy ZZ Top rozegrani zostaj w thrash op皻a鎍zym tempie i z zab鎩cza ci篹ko軼i. Nie potrzeba dodawa 瞠, jak zawsze, odbywa si to przy u篡ciu cholerycznych riff闚, maniakalnych sol闚ek, 軼ian harsh ha豉su. Ministry to 逝panie i miazga i nie zmienia si to nawet na chwil.

Cz窷 materia逝, kapitalne wykonania Lay Lady Lay Boba Dylana czy Supernaut Black Sabbath by造 znane ju z wcze郾iejszych dokona Ala i sp馧ki 'spiskowc闚'. Tutaj kompletnym bang jest dla mnie Wonderful World Louisa Armstronga. Sprokurowane przez Ala Jourgensena wariacje na temat orygina逝 brzmi jak kowbojski hymn do ziemi obiecanej i sumuj si na bezlito郾ie cyniczn i przewrotn kod tego albumu. Ministry nie byliby sob bez dodatkowego 瘸rtu. Jako ultimate bonus s造cha wy酥iewany, g這sem jakiego lalusia a capella utw鏎 samego Ministry - Stigmata.

Nie mam w徠pliwo軼i, ten album jest naprawd OK i nosi znamiona dobrego konceptu. Nie nale篡 go traktowa zbyt serio. By zrobiony for fun i tym bardziej mog go poleci wszystkim. (Wiktor Skok)
The Last Sucker |13th Planet, 2007|

01. Let's Go, 02. Watch Yourself, 03. Life is Good, 04. The Dick Song, 05. The Last Sucker, 06. No Glory, 07. Death & Destruction, 08. Roadhouse Blues, 09. Die in A Crash, 10. End of Days (Pt. 1), 11. End of Days (Pt. 2)


Zwarta, gro幡a i bez hamulc闚. To na temat najnowszej p造ty Ministry, zespo逝 b璠帷ego podwalin dla ameryka雟kiego metalu industrialnego. Na The Last Sucker nie ma czego takiego jak stopniowe dochodzenie do najlepszych lub najbardziej agresywnych utwor闚 ukrytych gdzie w 鈔odku p造ty. Od razu dostajemy w pysk. Let's Go? OK, idziemy.

Watch Yourself z szybkim tempem, g瘰ta perkusj, gitarami w wykonaniu Tommy'ego Victora (Prong), rytmika basu Paula Ravena (Killing Joke, Prong) i tak typowe, agresywno-mechaniczne wokale Ala. Dalej, Life is Good, miazga. Unisono gitar i basu rozdwaja si, wchodzi Jourgensen jak zwykle robi wra瞠nie. The Dick Song to g堯wnie na這穎ne na siebie gitary i dialogi prze鄉iewaj帷e, jak si mo積a domy郵a, prezydenta George'a W. Busha, a to ju 'standardowa zagrywka' w wykonaniu Ministry.

Tytu這wy The Last Sucker mo瞠 nie jest najlepszym utworem na p造cie, bo brzmi dosy monotonnie, brakuje mu szale雟twa, ale np. nast瘼uj帷y po nim No Glory nale篡 do tych utwor闚 z bardzo szybka rytmik. Jeszcze szybszy jest Death and Destruction - nie wiem co dzieje si z publiczno軼i, kiedy wykonuj ten kawa貫k na 篡wo, ale brzmi jak podk豉d pod niez陰 orgi ;) Roadhouse Blues, w wykonaniu Ministry to mieszanka hard rocka i oczywi軼ie metalu industrialnego, a w oryginale utw鏎 rockowo-bluesowy autorstwa The Doors. Bardzo fajne wykonanie zw豉szcza z harmonijk, na kt鏎ej zagra Al. Die in a Crash to dosy punkowy utw鏎 z industrialnymi samplami, czu tu ducha The Clash i Sex Pistols.

No i na koniec The End of Days Part 1 i Part 2, mistrzowskie wykonanie, si豉, pot璕a, bunt cz窷ci pierwszej i przepi瘯na, melodyjna cho niepozbawiona pazura cz窷 druga utworu, przy kt鏎ej chce si p豉ka, bior帷 pod uwag, 瞠 The Last Sucker jest zapowiadany jako p造ta ostatnia w tw鏎czo軼i Ministry. Ten utw鏎 to ju bardziej temat muzyczny, dobry na wykorzystanie np. w dokumentalnym filmie o Ministry, w momencie, gdzie pojawiaj si ju ko鎍owe napisy, a ogl康aj帷emu pozostaje jedynie 瘸l, 瞠 TAKI zesp馧 postanawia zako鎍zy dzia豉lno嗆. "Industrial complex... " Powi您anie ostatniego utworu z pierwszym mo瞠 brzmieniowo nie jest udane, ale ideologicznie na pewno tak - co si ko鎍zy, by co nowego mog這 mie miejsce na rozw鎩.

Wizja Ala odno郾ie Ministry nie zmieni豉 si od lat i w niej, a tak瞠 uporze Ala tkwi si豉 zespo逝, kt鏎y przecie przeszed ju znaczne zmiany sk豉du i wydawa這 si, 瞠 po odej軼iu Paula Barkera zesp馧 straci na warto軼i. Co prawda jak dla mnie p造ty Ministry z okresu po odej軼iu Paula nie by造 najlepsze, by造 za bardzo trashowe a za ma這 industrialne, brakowa這 im jakiej g喚bi. Brzmia造 jak odreagowanie stresu. The Last Sucker jest inny, chocia nosi 郵ady wszystkich poprzednich wydawnictw, no z wyj徠kiem nawi您a With Sympathy i Twich. W nagraniu tej p造ty wzi瘭i udzia te, poza Victorem i Ravenem - Sin Quirin (Revolting Cocks) i Burton C. Bell (Fear Factory, AotW).

The Last Sucker to czwarta, najlepsza p造ta Ministry, mieszcz帷a si pomi璠zy Psam 69, The Land of Rape and Honey i The Mind Is a Terrible Thing To Taste, i kt鏎 z przyjemno軼i polecam. To tak瞠 p造ta, jak ju wy瞠j wspomnia豉m, zapowiadana pocz徠kowo jako finalna p造ta Ministry, po kt鏎ej zesp馧 ma zosta rozwi您any. Ci篹ko w to uwierzy, a w dodatku w jaki czas p騧niej pojawi豉 si informacja, 瞠 Al pracuje nad p造t z coverami, by dopiero po jej wydaniu skoncentrowa si nad swoim labelem 13th Planet, dla kt鏎ej ostatnio nagrywa np. Prong. Zobaczymy, bo jako nie chce mi si wierzy, 瞠 kto, kto sp璠zi ponad 30 lat na scenie, podziwiany i wzbudzaj帷y kontrowersje zdecydowa si na obj璚ie mniej eksponowanej pozycji - w豉軼iciela swojego biznesu i producenta nagra. Jedno jest pewne, je郵i Al ma wizj, b璠zie j uparcie realizowa, a o skutkach tej wizji na pewno nied逝go si przekonamy. (NINa)
Rio Grande Blood |13th Planet Records, 2006|

01. Rio Grande Blood, 02. Senor Peligro, 03. Ganggreen, 04. Fear (Is Big Business), 05. Lieslieslies, 06. The Great Satan (Remix), 07. Yellow Cake, 08. Pelestina, 09. Ass Clown (Featuring Jello Biafra), 10. Khyber Pass, 11. Bonus


Najnowsza plyta Ministry nacechowana jest innym brzmieniem gitar i prawie niedostrzegalnym, a tak akcentowanym niegdy basem Paula Barkera, kt鏎y dodawa nagraniom Ministry dobrej dynamiki. Inny sk豉d zespo逝 to g堯wnie bardzo ostre, metalowe brzmienie. My郵, 瞠 ta p造ta ukaza豉 si za szybko i na nowe brzmienie Ministry mia豉 wp造w zmiana muzyk闚: gitarzysta Tommy Victor (Prong, ex-Danzig), na basie Paul Raven (Killing Joke) i na perkusji Mark Baker, oraz specjalny go嗆 (z kt鏎ym Jourgensen gral w Lard) - Jello Biafra (ex-Dead Kennedys) i Sgt. Major.

Za pierwszym przes逝chaniem mo瞠 nie spodoba si komu, kto albo zacz掖 poznawanie od Psalm 69 albo od Twitch. Rio De Grande jest bli窺za p造tom Houses of the Mol oraz Animositisomina. Pod k徠em tekst闚 jak zwykle poruszana jest tematyka USA, wojny z Irakiem i z造ch rz康闚 Busha. Ministry jako zagorzaly przeciwnik swojego prezydenta ju od paru plyt troche m璚zy nas nadmiarem polityki w swoich tekstach, co ewidentnie s造szalne jest w takich utworach jak Rio Grande Blood i w ostatnim, bonusowym tracku. Najlepszy utw鏎 - brak. No chyba, 瞠by ze wzgl璠u na sentyment podkre郵i Yellow Cake, bo jest tak typowy dla Ministry i tak gor帷o-zimny, 瞠 nie spos鏏 nie rozpozna, kto jest jego autorem ;) (NINa)
Rantology |Sanctuary Records, 2005|

01. No W (Redux), 02. The Great Satan, 03. Wrong (Update Mix), 04. N.W.O. (Update Mix), 05. Stigmata (Update Mix), 06. Waiting, 07. Warp City (Alternate Mix), 08. Jesus Built My Hotrod (Update Mix), 09. Bad Blood (Alternate Mix), 10. Animosity, 11. Unsung (Alternate Mix), 12. Bloodlines, 13. Psalm 69 (Live In Paris), 14. Thieves (Live In Seattle), 15. The Fall (Live In London)


Nie macie si o co obawia, zmiany s niewielkie. Rantology to p造ta z remiksami i jednocze郾ie p造ta przekrojowa przez 25 lat dzia豉lno軼i zespo逝. Pokazuje ci庵le to samo Ministry, z punkow zadziorno軼i i ostrymi, gitarowymi riffami. Nie znajdziemy tu jednak瞠 瘸dnych odniesie ani do With Sympathy, ani do Twitch ani nawet do The Land of Rape and Honey; co do pierwszej, to nie ma si co dziwi - zesp馧 odcina si od dyskotekowej muzyki jak przysz這 im wtedy gra; Twitch zosta這 zremasterowane i wydane pod tytu貫m Twitched. Na Rantology s dwa utwory, kt鏎e nie znalaz造 si (jeszcze) na 瘸dnej p造cie, my郵 tu o "Great Satan" - przedsmaku nowej p造ty, kt鏎a ma si ukaza w 2006r. - utw鏎 ostry, bazuj帷y na wypracowanym na dw鏂h ostatnich p造tach brzmieniu, plus par gitarowych sol闚ek. Druga z nowo軼i to Bloodlines, nagrana w 2004r. na potrzeby gry Bloodlines (RPG o wampirach ;)) Ciekawym zako鎍zeniem p造ty jest koncertowy utw鏎 The Fall (koncert闚ki brzmi tu na szcz窷cie jak studyjne nagrania), w bardzo ciekawej aran瘸cji. Mo瞠 troch nie pasuje klimatycznie do charakteru Rantology, ale zmiany co do orygina逝 s tu chyba najbardziej s造szalne. (NINa)
Houses Of The Mole |Sanctuary Records, 2004|

01. No W, 02. Waiting, 03. Worthless, 04. Wrong, 05. Warp City, 06. WTV, 07. World, 08. WKYJ, 09. Worm, 10. Psalm 23 (Bonus Track), 11. Walrus (Bonus Track)


No i pi瘯nie! :-) Po paru dr璚z帷ych uszy (i psychik) p造tach, Ministry wyda這 album jak najbardziej przypominaj帷y swoje wcze郾iejsze dokonania, przez kt鏎e sta si zespo貫m zwi您anym z rockiem-metalem industrialnym i kojarzony by z muzyk drapie積, agresywn, buntownicz. Taki sam klimat ma p造ta Houses of The Mole. Wystarczy wys逝cha utwor闚 No W, Waiting, Worthless czy Wrong. Jak wida, Ministry nadal pozosta這 ironiczne, 95% tytu堯w utwor闚 zaczyna si na liter "W" i 瞠by by這 鄉ieszniej to utw鏎 1, "nie zaczyna si na W" ;-D Z spokojniejszych klimat闚 polecam World i Worm. Zar闚no wymowa p造ty jak i klip do No W utrzymany jest w charakterze antybushowskim. (NINa)
Animositisomina |Sanctuary Records, 2003|

01. Animosity, 02. Unsung, 03. Piss (Ministry), 04. Lockbox, 05. Broken, 06. The Light Pours Out Of Me, 07. Shove, 08. Impossible, 09. Stolen, 10. Leper


Poza tytu貫m jest to p造ta baaardzo dobra. W starym stylu, mocna, ostra, surowa; 陰czy to, co by這 przed Filth Pig i to, co pojawi這 si w okolicach Dark Side of... Na這穎ne na siebie przesterowane wokale, transowa atmosfera, metalowe riffy gitar, sprz篹enia zwrotne... Jest to szale雟two, kt鏎ego mi brakowa這 na p造tach wydanych po 1996r. a kt鏎e mnie przyci庵n窸o do muzyki Ministry w og鏊e. To dobrze, 瞠 po wydaniu materia逝 z koncertu i epizodu The Best Of, mo積a si by這 doczeka na tak doskona陰 p造t. I po raz pierwszy w swojej historii Ministry doda這 we wk豉dce teksty utwor闚. Do tej pory odpowiedzialny za teksty Jourgensen uwa瘸, 瞠 interpretacja nale篡 do s逝chacza - zrozumie tyle ile us造szy.

Wraz z now p造t dostajemy 10 ostrych, transowych utwor闚, z kt鏎ych najbardziej zajawi造 mnie dwa: 6 - stare brzmienie, mo瞠 jeszcze nawi您uj帷e do punk i cold wave z lat 80tych, stara surowo嗆 i dodatki w stylu hendrixowskich riff闚 prosto z Woodstock. Grupa New Model Army te by豉by zadowolona: marszowe tempo, punkowa prostota. W rzeczywisto軼i nie jestem daleko od por闚na - 'The Light Pours Out Of Me' to cover utworu grupy Magazine, dzia豉j帷ej w豉郾ie na pocz徠ku lat 80-tych. Wyb鏎 takiego utworu nie wydaje si dziwny, zwa篡wszy na to, 瞠 i Jourgensen i Barker w m這do軼i s逝chali du穎 nowofalowego punk rocka (Wire, Killing Joke, The Slits). Z kolei utw鏎 'Shove' pokazuje prostot zestawienia surowych d德i瘯闚 generowanych przez bas i ponure brzmienie wokalu. No jednym s這wem ta p造ta jest jak transowa i agresywna apokalipsa. Ponad to przej軼ie do wytw鏎ni wydaj帷ej nagrania metalowych wykonawc闚, Pitch Shifter te si tam przeni鏀. (NINa)
Twitched |Radioactive, 2003|

01. Just Like You, 02. We Believe, 03. The Angel, 04. Isle of Man (Version 1) [previously unreleased], 05. Over The Shoulder, 06. Possession [previously unreleased], 07. Abortive [previously unreleased], 08. Twitch (Part 1) [previously unreleased], 09. The Angel (Short Version) [previously unreleased], 10. Over the Shoulder (Extended Version), 11. Isle of Man (Version 2), 12. Twitch (Version 2)


Osobi軼ie uwa瘸m, 瞠 odgrzewanie starych album闚 grup, kt鏎e do momentu wydania re-master闚 p造ty, jak to ma miejsce w przypadku Twitched, zosta造 ju dostrze穎ne zar闚no przez fan闚 i wysoko usytuowane media, ma dwa cele: kasa i edukacja. O kasie dyskutowa nie potrzeba, a cel edukacyjny jest ju bardziej ambitny, w miejsce nagrywania ca趾iem nowych utwor闚. Ministry przyci庵n窸o do siebie wiele os鏏, pochodz帷ych z subkultur metalowych, rockowych i elektronicznych. Ten nieoficjalny i podobno nieautoryzowany re-master ukaza si w 2003 r., a wi璚 siedemna軼ie lat po wydaniu orygina逝. W tym czasie, grupa na bie膨co tworzy豉 nowe p造ty (poza paroma wyj徠kami) i ich muzyka dociera豉 do coraz nowych s逝chaczy. Stare p造ty nie by造 na topie, wi璚 znalaz si kto, kto chcia je wypromowa, w nowej rzeczywisto軼i i z u篡ciem nowych 鈔odk闚 przekazu.
Na albumie tym znalaz造 si, poza oryginalnym i poprawionym zestawem oryginalnych utwor闚, tak瞠 bonusy w postaci utwor闚 wcze郾iej nie wydanych („Isle of Man (Ver. 1)”, „Possession”, „Twitch (Part 1)”) B-side'闚 i remiks闚 oraz utw鏎 „Abortive” w niewydanej wcze郾iej wersji, (oryginalnie opublikowany w 1988 r. na p造cie The Land of Rape and Honey).
Gratka dla kolekcjoner闚, chocia osobi軼ie m璚zy mnie przebijanie si przez poszczeg鏊ne wersje utwor闚. (NINa, 05/06/2011)
The Greates Fits |Warner Bros, 2001|

01. What About Us?, 02. Stigmata, 03. The Land of Rape and Honey, 04. Thieves, 05. So What [Live], 06. N.W.O., 07. Just One Fix, 08. Jesus Built My Hotrod, 09. Reload 12", 10. Lay Lady Lay, 11. Supermaniac Soul, 12. Bad Blood, 13. Supernaut


Przerazi豉m si. Ministry, kultowa grupa rocka industrialnego wydaje zbi鏎 najlepszych swoich kawa趾闚. Zbi鏎! The Best Of! No to chyba ju jest bardzo 幢e i zapowiada si na rozpad. Albo chc dorobi na nagranie kolejnej p造ty, ale czy takiej grupie brakuje kasy?? No, jakkolwiek by na to nie patrze, wnioski nasuwaj mi si jak Kubusiowi Fatali軼ie. Sk豉dak zawiera utwory z p造t wydanych mi璠zy 1989 a 2000r. plus otwierajacy p造t najnowszy utw鏎 What About Us, kt鏎y zosta nagrany z my郵 o filmie "A.I". Spielberga. I Supernaut, cover Black Sabbathowego utworu, kt鏎y Jourgensen wykona niegdy z zespo貫m 1000 Homo DJs (wtedy z Reznorem jako dodatkowym wokalem). Cieszy obecno嗆 takich nagra jak Stigmata, So What, Just One Fix, Lay Lady Lay (to z koleji cover utworu B. Dylana), no i Matrixowa pere趾a - Bad Blood. Szkoda, 瞠 nie ma tu Brick Window. Materia wystarczaj帷y, 瞠by laik m鏬 posmakowa brzmienia Ministry i aby kolekcjoner dyskografii dorzuci sobie co na p馧eczk. Jednak, uwa瘸m, 瞠 dla jednego nowego utworu, 12" wersji Reload, innej wersji Supernaut, i koncert闚ki So What chyba nie warto kupowa. (NINa)
Dark Side Of The Spoon |Warner Bros, 1999|

01. Supermanic Soul, 02. Whip And Chain, 03. Bad Blood, 04. Eureka Pile, 05. Step, 06. Nursing Home, 07. Kaif, 08. Vex & Siolence, 09. 10/10, 69. Linda Summertime


Za這篡ciele Ministry - Al Jourgensen (jako producent p造t innych wykonawc闚 znany tak瞠 jako Hypo Luxa, Buck Satan lub Alien) nagra swoj pierwsz p造t w 1983r. Z racji tego, 瞠 闚czesne czasy sprzyja造 tworzeniu i promowaniu muzyki tanecznej, wi璚 album With Sympathy zawiera takie w豉郾ie brzmienia. Alain nigdy ne by zadowolony z tego wydawnictwa, dlatego te kolejne p造ty, nagrywane ju z Paulem Barkerem (aka Hermes Pan) zawiera造 materia coraz bardziej urozmaicony, ostrzejszy i ci篹szy, bowiem g堯wn rol zacza tam odgrywa sampling i agresywne, gitarowe riffy.

Wydany w 1996 r. Filth Pig zosta okre郵ony przez Ala "najwolniejsz i najbardziej agresywn p造t jak kiedykolwiek nagrali". Tym razem jest i wolno i szybko. Materia na Dark Side of the Spoon sk豉da si z utwor闚 o wielowarstwowej strukturze.

Po dw鏂h pierwszych, do嗆 agresywnych kompozycjach, pojawia si Bad Blood, rozpoznawalny ju przez mi這郾ik闚 soundtracku do filmu Matrix. Warstwa rytmiczna utworu Eureka Pile przypomina mi troch dokonania White Zombie: prosty, "do逝j帷y" rytm, z powtarzaj帷 si, mocno osadzon lini basu, a brzmienie Ala w utworze Step kojarzy mi si z wokalem modnego ostatnio zespo逝 Monster Magnet. Na DSOTS transowe, gitarowe i agresywne brzmienia przeplataj si z tymi bardziej rozbudowanymi pod wzgl璠em u篡tego instrumentarium. Po ci篹kim i transowym Kaif (uwielbiam go!), przypominaj帷ym najbardziej ponure utwory Joy Division, pojawia si r闚nie "duszny", chocia o篡wiony l瞠jszym przewodnim riffem gitarowym Vex & Silence. Ponim nast瘼uje instrumentalna suita 10/10 w aspekcie strukturalnym przywodz帷a na my郵 opery rockowe typowe dla King Crimson, pe軟e "przeszkadzajek" tworz帷ych do嗆 chaotyczny nastr鎩. Chyba po raz pierwszy w swojej historii Ministry u篡這 takich instrument闚 jak.. saksofon i banjo.

To jest zdecydowanie najci篹sza p造ta w dyskografii Ministry, podejrzewam, 瞠 nast瘼na b璠zie jeszcze bardziej duszna, cie磬a, "g瘰ta" i ponura. Po pierwszym przes逝chaniu czua彩 sie jak po pierwszych randkach z Pornography The Cure czy Discipline King Crimson. Aby zrozumie i przyswoi sobie t p造t, trzeba jej pos逝cha kilka, lub nawet kilkana軼ie razy. Ci, kt鏎zy przywykli do monotonnych, prostych, transowych rozwi您a melodycznych, typowych dla poprzednich album闚 Ministerstwa, moga czu si rozczarowani. Pocieszaj帷e jest jednak to, 瞠 po ka盥ym nast瘼nym przes逝chaniu, odkrywa si co nowego. (NINa)
Filth Pig |Warner Bros, 1996|

01. Reload, 02. Filth Pig, 03. Lava, 04. Crumbs, 05. Useless, 06. Dead Guy, 07. Game Show, 08. The Fall, 09. Lay Lady Lay, 10. Brick Windows


Od tej p造ty zaznacza si nowe oblicze Ministry. Muzyka staje si ci篹sza i duszna, jedynie Lay Lady Lay to singlowy hicior, nieco l瞠jszy od pozosta造ch, ale nadal utrzymany w typowym dla Ministry transowym klimacie. Warto doda, 瞠 jest to cover utworu Boba Dylana. Og鏊nie ta p造ta ani mnie nie powala ani nie rozczarowuje. Wyci庵n窸帳ym st康 wszystko opr鏂z Lava, Brick Window i Lay Lady Lay. P造ta nie wyr騜nia si te niczym szczeg鏊nym, ale jak kto zbiera dyskografiami to powinien j mie w swoich zbiorach, chocia瘺y dla kontrastu w stosunku do wcze郾iejszych p造t Ministerstwa. (NINa)
Psalm 69: A Way To Succeed And A Way To Suck Eggs |Sire, 1992|

01. N.W.O., 02. Just One Fix, 03. TV II, 04. Hero, 05. Jesus Built My Hotrod, 06. Scarecrow, 07. Psalm 69, 08. Corrosion, 09. Grace


Ministry wci捫 ewoluuje, co uwidocznio si szczeg鏊nie na sze軼iu ostatnich p造tach, tak瞠 na Psalm 69. Wiele kapel, kt鏎e inspiruj si brzmieniem Ministry wymienia t w豉郾ie p造t jako punkt zwrotny w karierze zespo逝. Just One Fix siedzi mi w g這wie ju kolejny rok, podobnie NWO i Psalm 69. Minus? Grupa zrobi豉 wiele utwor闚, kt鏎e powalaj na pocz徠ku, ale po 6, 7 przes逝chaniach pami皻a si ka盥y d德i瘯 i nagrania zaczynaj nudzi. (NINa)
NEW: Ministry wci捫 ewoluuje, co uwidocznio si szczeg鏊nie na sze軼iu ostatnich p造tach, tak瞠 na Psalm 69. Wiele zespo堯w, kt鏎e inspiruj si brzmieniem Ministry, wymienia ten w豉郾ie album jako punkt zwrotny w karierze zespo逝. “Just One Fix” siedzi mi ju w g這wie kolejny rok, podobnie “NWO” i “Psalm 69”. To najbardziej znane utwory Ministry, ale album oferuje o wiele wi璚ej.

The Mind Is A Terrible Thing To Taste |Sire-Warner Bros, 1989|

01. Thieves, 02. Burning Inside, 03. Never Believe, 04. Cannibal Song, 05. Breathe, 06. So What, 07. Test, 08. Faith Collapsing, 09. Dream Song


To jest materia, kt鏎y si nie starzeje. Dla mnie kultowa p造ta Ministry, o wiele bardziej reprezentacyjna ni p騧niejsza Psalm 69. Nie mog si do niczego przyczepi. S ostre gitarki, trans, przestery, nawet 篡wy bas. Surowy Faith Collapsing. Ognisty Burning Inside. Ignorancki So What. Orientalny Dream Song. Szybciutki Thieves (ach, te wiertareczki!). Transowy Cannibal Song. Wszystko starannie wywa穎ne. Minus? Grupa zrobi豉 wiele utwor闚, kt鏎e powalaj na pocz徠ku, ale po 6, 7 przes逝chaniach pami皻a si ka盥y d德i瘯 i nagrania zaczynaj nudzi. (NINa)
The Land Of Rape And Honey |Sire, 1988|

01. Stigmata, 02. The Missing, 03. Deity, 04. Golden Dawn, 05. Destruction, 06. Hizbollah, 07. The Land Of Rape And Honey, 08. You Know What You Are, 09. I Prefer, 10. Flashback, 11. Abortive


Kolejna bardzo dobrze opracowana p造ta Ministry. Miejscami muzyka jest agresywna, a wokale rozwrzeszczane, z drugiej jednak strony na p造cie znajduje si kilka bardzo ciekawych utwor闚 jak np. wspania造 Golden Dawn utrzymany w wolnym tempie z klasycznymi ju dla Ministry riffami gitarowymi i lini basu oraz Hizbollah o orientalnym klimacie. Utw鏎 Stigmata, wraz z wykonujacym go live zespo貫m Ministry znalaz si w kultowym filmie science fiction pt. Hardware. :-) (NINa)
Twitch |Sire, 1986|

01. Just Like You, 02. We Belive, 03. All Day Remix, 04. The Angel, 05. Over The Shoulder, 06. My Possession, 07. Where Are You Now-Crash And Burn-Twitch (Version II), 08. Over The Shoulder (12'' Version), 09. Isle Of Man (Version II)


Kolejny album w dyskografii Ministry pod捫a 郵adami debiutu z 1983 r., przynajmniej pod k徠em muzyki elektronicznej, jednak瞠 w odr騜nieniu od With Sympathy, w wi瘯szo軼i utwor闚 pojawia si gitara basowa, kt鏎a nadaje albumowi nieco zimno-falowe brzmienie. Du膨 rol odgrywa tak瞠 sampling, kt鏎y p騧niej stanie si niezb璠n sk豉dow muzyki industrialnej. Przymiarki do takiego brzmienia mo積a us造sze ju na samym pocz徠ku p造ty, w utworze „Just Like You”, kontynuowane w „We Believe”, „Over The Shoulder” i „My Possession”.

Na Twitch jest tak瞠 par tanecznych utwor闚, z rozbujanymi klawiszami i transowym klimatem, i tu nale篡 wymieni „All Day Remix” oraz m鎩 ulubiony, czaruj帷y „The Angel”, w zasadzie pasuj帷y do popularnych w tamtych czasach film闚 typu Top Gun czy Airwolf.
Ko鎍owe utwory („Where Are You At Now/Crash And Burn_Twitch (ver. 2)”, „Over The Shoulder ver. 12", „Isle of Man (ver. 2)”) celuj ju dok豉dnie w styl industrial z powodu zastosowania wspomnianego wy瞠j samplingu i wykorzystania wielu efekt闚, stylizowanych na brzmienie odg這s闚 wydawanych przez pracuj帷e maszyny i innych, nawi您uj帷ych do przemys逝 ci篹kiego. Nie da si ukry, 瞠 Ministry sporo eksperymentowa這 w utworze „Where Are You At Now/Crash And Burn_Twitch”. Konstrukcja utworu z minuty na minut staje si coraz bardziej skomplikowana, aby w finale przekszta販i si w chaotyczn mieszanin d德i瘯闚.
Podobnie, monologi i dialogi zapo篡czone z r騜nych film闚 i program闚 TV, a tak瞠 z przem闚 polityk闚 b璠 cz瘰to pojawia si w p騧niejszych utworach tego zespo逝 oraz muzyce grup zainspirowanych 'brzmieniem Ministry', bo o takim mo瞠my ju m闚i w kontek軼ie p造ty Twitch.

Album Twitch to pierwszy, nie鄉ia造 krok w kierunku zmian, kt鏎e w ci庵u kilku nast瘼nych lat doprowadz ten zesp馧 na szczyt kariery. (oryg. 2000, aktualizacja 2011, NINa)
12 Inch Singles |Wax Trax!, 1985|

01. Everyday Is Halloween, 02. The Nature Of Love, 03. All Day, 04. Cold Life, 05. Halloween (Remix), 06. Nature Of Love (Cruelty Mix B), 07. All Day (Remix B), 08. Cold Life Dub


Twelve Inch Singles, jak sama nazwa wskazuje, jest zbiorem wczesnych utwor闚 Ministry, w tym kilka remiks闚wydanych na 12” winylach. Za remiksami nie przepadam, natomiast zabi mnie debiut Ministry, singlowy utw鏎 „Cold Life”, sprzed... 20 lat! (Niemo磧iwe?!) Bardzo fajny basik w podk豉dzie - mocny, funkuj帷y klang, przypomina mi zagrywki z jakiego utworu grupy A Certain Ratio, no ale wtedy by豉 taka moda, 瞠 korzysta這 si z wp造w闚 funky. (NINa)
With Sympathy |Arista, 1983|

01. Effigy (I'm Not An), 02. Revenge, 03. I Wanted to Tell Her, 04. Work for Love, 05. Here We Go, 06. What He Say, 07. Say You're Sorry, 08. Should Have Known Better, 09. She's Got a Cause


W豉軼iwie zawsze zastanawia豉m si, jak mo瞠 brzmie ta p造ta, bo d逝go nie mog豉m na ni trafi. My郵a豉m, 瞠 po Twitch ju nic nie jest mnie w stanie zadziwi, a jednak... Jourgensen, kt鏎y wed逝g niekt鏎ych biograf闚 obskoczy par zak豉d闚 poprawczych, bierze nas tutaj z zaskoczenia - cienkim g這sikiem 酥iewa serenady w “Say You're Sorry” i “She's Got A Cause”. Brzmienie tej p造ty zdominowa造 jednak dwa akcenty – wytw鏎nia p造towa i rok wydania.
Ministry zawsze d捫y這 do zwi您ania si z du篡mi labelami, ale tym razem muzycy podpisali przys這wiowy pakt z diab貫m. Wyb鏎 pad na wytw鏎ni Arista, kt鏎a wydawa豉 muzyk takich artyst闚, jak Gary Glitter, Patti Smith, The Grateful Dead, Alan Parsons Project, Wang Chung i Thompson Twins, a w 1984 r. jej nak豉dem ukaza si tak瞠 doskona造 album Heaven Is Waiting gotycko-nowo-falowej grupy The Danse Society. Arista w p騧niejszych latach opublikowa豉 kilkana軼ie hit闚, mi璠zy innymi, „When The Rain Begins To Fall” (Jermaine Jackson i Pia Zadora), czy „Wanna Dance With Somebody (Who Loves Me)” (Whitney Houston). Taka muzyka zdefiniowa豉 brzmienie tego labela pod k徠em muzyki elektronicznej, a co za tym idzie, zawarto嗆 debiutanckiego albumu Ministry idealnie wpasowa豉 si w zapotrzebowania Aristy.

Rok 1983 zapisa si w historii muzyki, jako okres wspomagaj帷y boom na styl new romantic, gdzie dyskotekowe parkiety zape軟iali fani takiej w豉郾ie muzyki - ze swoimi finezyjnie u這穎nymi i mocno wylakierowanymi fryzurami, mocnym makija瞠m, wymy郵nymi ciuszkami, flirtuj帷y i d捫帷y do idealnej mi這軼i, o kt鏎ej przynajmniej 酥iewali ich idole. Z lekko cukierkowat muzyk wi您a造 si tak瞠 najcz窷ciej niezbyt oryginalne tytu造, co wida po li軼ie utwor闚 With Sympathy.
Ogl康aj帷 klipy wideo nagrane w czasie powstawania Ministry mo積a dostrzec, 瞠 Al nie by taki znowu s這dziutki - wida w nim ch耩 do wyra瞠nia si w muzyce mocniejszej, emocjonalnej, ku kt鏎ej skieruje si w p騧niejszych latach. 妃iesznie wsp馧gra tytu „Revenge” (ang. "zemsta") z synthpopow muzyk, a “Say You're Sorry” to typowa nowo-romantyczna balladka. Trzeba pos逝cha samemu, aby uwierzy, 瞠 Al 酥iewa bez przester闚, bez 'darcia si', ba!, z ch鏎kami w tle.

Jednymi z wi瘯szych odbiorc闚 muzyki w latach 80-tych by豉, poza USA, tak瞠 Wielka Brytania produkuj帷a wi瘯szo嗆 popowych artyst闚, wi璚 teksty 酥iewane przez Jourgensena “mia造 brzmie” po brytyjsku. St康 te pojawi si w utworach sztuczny, brytyjski akcent, ale pami皻ajmy, 瞠 Jourgensen wychowa si w Stanach (Illinois i Kolorado, a p騧nej zamieszka w Teksasie) i jego wymow cechuje charakterystyczny, ameryka雟ki akcent.

P造t With Sympahy mo積a albo kocha albo nienawidzi, bo chyba nie wzbudza po鈔ednich uczu. Pod wzgl璠em technicznym, nale篡 j traktowa jako sp鎩n ca這嗆, bo 瘸den z utwor闚 nie odstaje od syntezatorowych brzmie pokrytych lukrowanymi tekstami. Album ucieszy fan闚 wczesnej muzyki lat 80-tych, ale b璠zie niestrawny dla fan闚 zespo逝, kt鏎zy poznali go dzi瘯i Psalm 69 czy The Last Sucker. (oryg. 2000, aktualizacja 2011, NINa)


Discogs | Oficjalna | Last.FM | Facebook