f.e.v.e.r. [recenzje]
Dodane przez NINa dnia 06.10.2007 18:03
4st |RagingPlanet, 2007, ++++|

Forced, Beyond and Beyond, Clockwork, Bipolar [-], One Foot Dance, An Enzyme Called Love, Twilight Roadkill, Kill Me Twice, Pure


To pierwszy zespó³ z Portugalii, który przyci±gn±³ moja uwagê. Od razu zaznaczam, ze obecno¶æ Toma Bakera, który dokona³ masteringu najnowszej produkcji [f.e.v.e.r.] ma znaczenie, jako, ze najwyra¼niej doceni³ on talent i zaanga¿owanie w pracê portugalskich muzyków. Tom Baker wspó³pracowa³ wcze¶niej z takimi zespo³ami jak Nine Inch Nails, Rob Zombie, Deftones, Marilyn Manson, wiec powierzenie mu masteringu tego materia³u by³o trafnym rozwi±zaniem.

[f.e.v.e.r.] realizuj±cy swoje ostanie p³yty dla portugalskiego labela p³ytowego RageingPlanet http://www.ragingplanet.web.pt, zajmuj±cego siê ciê¿k± rockowa muzyka, jest niew±tpliwie jedna z najciekawszych i bardzo profesjonalnych grup, które mia³am przyjemno¶æ odkryæ w tym roku wraz z Mephistosystem, Fanoe czy Lucky Striker 201. To co od razu przyci±ga to poza, bardzo profesjonalnie i ze smakiem zaprojektowana ok³adka. Graficzna strona dla zespo³u zajmuje siê basista Filipe von Geier, odpowiedzialny za ok³adki ale tak¿e, za multimedialn±, flashow± zawarto¶æ CDków oraz promocyjnego klipu singla Bipolar [-] utrzymanego w konwencji czarno bia³ej, komiksowej animacji.

Muzyczna zawarto¶æ p³yty to g³ównie gitarowo-elektroniczne kompozycje o niesamowitym ³adunku emocjonalnym, a tak¿e doskonale zaaran¿owanych partiach utworu rozpisanych na poszczególne instrumenty. Przyk³adowe utwory to Forced, Clockwork, Bipolar [-], One Foot Dance, Twilight Roadkill. Jest jaka¶ niesamowita magia w tej muzyce, niby 9 (w sumie 10, jeden ukryty, nie wymieniony we wk³adce do CD) utworów, ale po przes³uchaniu automatycznie chce siê s³uchaæ jeszcze raz, i jeszcze, i jeszcze... Nie wiem jakie wp³ywy muzyczne ma [f.e.v.e.r.], ale da siê tam s³yszeæ i Devina Townsenda (Strapping Young Lad), i Rush, i Massive Attack, a wszystko spiête oryginalnym brzmieniem tego portugalskiego zespo³u.

Utwór Pure zawiera motyw przewodni z Forced i jest bardzo zgrabnie po³±czony z tym tajemniczym, ukrytym utworem na 4st, praktycznie nie s³yszalna jest ró¿nica miedzy koñcem a pocz±tkiem obu kompozycji. Najlepszy utwór to jak dla mnie Forced, od którego nie mogê siê oderwaæ odk±d po raz pierwszy us³ysza³am do na, znalezionym zreszt± przypadkiem, oficjalnym profilu zespo³u na Myspace.

Najs³abszy utwór? Brak. Do recenzji dosta³am tylko CDR przed jej oficjalnym wydaniem, wiêc nie wiem czy znajdzie siê tam jaka¶ multimedialn± zawarto¶æ, jak mia³o to miejsce na poprzednich p³ytach tego zespo³u. Je¿eli chcecie poznaæ [f.e.v.e.r.] z najlepszej strony, to zacznijcie od tej p³yty. Je¶li zespó³ zdecyduje siê na karierê w tym kierunku muzycznym, jaki zaprezentowali na 1st_Fourth jednocze¶nie dobieraj±c sobie odpowiednio do¶wiadczonych producentów lub ludzi od masteringu (jak w tym przypadku Tom Baker), to w tym momencie przepowiadam im miêdzynarodowy sukces. Powodzenia! :) (NINa)

Bipolar [-] |RagingPlanet, 2006, +++|

Bipolar [-], Bipolar (Whore house mix), Bipolar (reinterpreted by corvos), Bipolar (Martin Rev Mix), Bipolar (Midi_geek Mix), Bipolar (Video edit), Bipolar (free samples)


Bipolar [-] to p³ytka, na której znajduje siê zestaw miksów do utworu Bipolar [-] oryginalnie wchodz±cy w zestaw utworów najnowszego CD 4st_Fourth. Dodatkowo zespó³ potar³ siê o urozmaicenie w postaci darmowych sampli, klipu video (bardzo ciekawa, czarno bia³a i komisowa opowie¶æ ilustruj±ca ten utwór) oraz.. dwóch dzwonków do komórek i skryptów z nutami dla partii skrzypiec i wiolonczeli :) Miksy utrzymane s±, jak to na miksy przysta³o, w ró¿nej konwencji, z dodatkami elementów muzyki drum'n'bass, wy¿ej wspomnianych partii skrzypiec i wiolonczeli, elementów muzyki 8bitowej (tak, znanej z starych komputerków w stylu Commodere lub Atari - patrz miks Bipolar (reinterpreted by corvos). Jak dla mnie jest to bardziej kolekcjonerskie wydanie z ciekaw± zawarto¶ci± multimedialn±, wykonan± w postaci na prawdê eleganckiej prezentacji flashowej, designersko stanowi±cej rozszerzenie dla opakowania p³yty, przypominaj±cego tekturowe pude³ko w jakie pakowane s± na czas transportu telewizory czy
pralki ;) (NINa)

Iconflict |RagingPlanet, 2003, +++|

Connection, Welcome, Argonaut, [IIII], Heaven Dividind Heaven, On Loss, Disconnection, Heaven Dividing Heaven (Video)


[f.e.v.e.r.] na swoich pierwszych p³ytach nie brzmi typowo industrialnie-rockowo, wiêc tak¿e nie pod tym k±tem nale¿y rozumieæ ich muzykê. Ich utwory to bazuj±ce na gitarach, basie, perkusji i wokalach progresywne kompozycje, wzbogacane samplami, które w zale¿no¶ci od intensywno¶ci albo dodaj± utworom dynamiki, albo finezji. Inconflicts zaczyna siê samplem, który bardzo przypomina mi fragment z muzyki do gry Unreal, ale mo¿e siê mylê :D Mój faworyt z tego CD to utwór On Loss, bardzo finezyjny, gitarowy, spokojny, zawieraj±cy nawet elementy rocka progresywnego spod znaku grup Pendragon czy I.Q. Bardzo filmowy utwór to Disconnection, z ponurym, dark ambientowym t³em i radiowym monologiem. Stanowi on ciekawe po³±czenie z utworem Connection rozpoczynaj±cym CD przez co p³yta nabiera konceptualnego charakteru. Na ocenê tej p³yty wp³ywa te¿ jej graficzna strona, bo dzie³a [f.e.v.e.r.] to bardzo ciekawe, profesjonalnie wykonane ok³adki i flashowe prezentacje stanowi±ce dodatkowe urozmaicenie p³yt tego zespo³u. CD zawiera koncertowe video do utworu Heaven Dividing Heaven. (NINa)

...of Human Bondage |RagingPlanet, 2001, +++|

D.W.D.H., Easy Scars, Do You Breed Summer?, This Easy, This Is Disease, Need To Bleed, Wide Awake + Looking Below, Hellraiser (Bonus), London Dungeon (Bonus), Need To Bleed (Video), This Easy (Video)


P³yty [f.e.v.e.r.] ró¿ni± siê znacznie i widaæ, ¿e zespó³ stara siê pog³êbiaæ swoje umiejêtno¶ci za ka¿dym razem, nie rezygnuj±c przy tym z gitarowego grania z delikatnie zastosowanymi samplami. Na p³ycie ...of Human Bondage pojawiaj± siê ró¿ne klimaty, od progresywno-metalowych kawa³ków wzbogaconych beatem jak Easy Scars, po industrialne, bardzo filmowe pasa¿e (This Easy, Wide Awake + Looking Below) z przymusowym przystankiem na industrialno-rockowy utwór Hellriser (Bonus) - totalny hit na tej p³ycie z przesterowanymi gitarami, wiod±c± solówk± i dosyæ transowym rytmem, a nale¿y dodaæ, ¿e jest to cover w oryginale napisany przez Lemmy'ego z Motorhead, a pó¼niej wykorzystany prze Ozzy'ego Osbourne'a, pojawiaj±cy siê te¿ w grze video Grand Theft Auto: San Andreas. Drugi cover to London Dungeon oryginalnie napisany przez Glenna Danziga, kiedy ten przez za³o¿eniem grupy firmowanej swoim w³asnym pseudonimem wystêpowa³ w The Misfits, a sam utwór wydany zosta³ w 1981r. na 7" winylowej EPce. Tradycyjnie ju¿ w przypadku zespo³u CD zawiera te¿ tre¶æ multimedialn± w postaci flashowej prezentacji przedstawiaj±cej klip do utworu Need To Bleed (warto zobaczyæ jak cybernetycznie wygl±da³ wtedy perkusista!) i dosyæ impresjonistyczne, mroczne wideo do This Easy. (NINa)

Electronics (remixes) |Thisco, 2005, ++|

Heaven Diving Heaven (Heaven remix by Bizzara Locomotiva), Do You Breed Summer (Shhh... mix), Easy Scars (Architectural mix by The Ultimate Architecs), This Disease (Thisease Demo by Moonspell), Need to Bleed (Nebula mix by Mofo), Argonaut (in Deep Space mix by Sci Fi Industries), On Loss (Aenima mix), Welcome (Through dub by Mecanosphere).


Electronics to zestaw remiksów wykonanych przez ró¿nych artystów takich jak Bizarra Locomotiva, Moonspell, Aenima, Sci Fi industries czy te¿ Mofo i wielu innych. Remiksy te obejmuj± utwory wydane przez [f.e.v.e.r.] na dwóch poprzednich p³ytach - ...of Human Bondage z 2001r. i Iconflict z 2003r. S³ychaæ wyra¼nie, ¿e z wybranymi utworami, przy du¿ej wyobra¼ni muzycznej mo¿na zrobiæ praktycznie wszystko, poniewa¿ muzyka [f.e.v.e.r.] nie jest schematyczna. Jak dla mnie najlepiej brzmi remiks do utworu Heaven Dividing Heaven w interpretacji Bizarra Locomotiva - ostry, agresywny, dynamiczny i gitarowy. Inne, l¿ejsze klimatycznie remiksy to Easy Scars w wykonaniu The Ultimate Architects i On Loss w wykonaniu Aenimy. Czuje siê ¶wie¿o¶æ i to dodaje p³ycie uroku. Tym razem brak na CD zawarto¶ci multimedialnej. (NINa)