16volt [recenzje]
Dodane przez NINa dnia 29.09.2007 22:34
American Porn Songs |Metropolis, 2009|

1. Alkali, 2. Enjoy The Pain, 3. With Fire And Burning, 4. American Porn Song, 5. Blessed, 6. To Hell, 7. It All Turns Bad, 8. Blackbird, 9. The Lord Doesn't Want Her, 10. Become Your None, 11. Can You Find God?, 12. Orange Insect, 13. Useless People, 14. Somebody To Hate, 15. American Bomb Song


Zawsze cieszy³o mnie, ¿e nadal istniej± zespo³y, które wspieraj± scenê industrial rock aktywnie od czasu, kiedy ten styl muzyki sta³ siê znany, czyli od lat 90-tych. Zespo³y te mo¿e nie wydaj± p³yt czêsto, ale kolejne nie odbiegaj± brzmieniowo od poprzednich, ci±gle utrzymane s± w lubianym przez nas stylu, ale muzycy konsekwentnie pod±¿aj± wytyczonymi sobie na pocz±tku ¶cie¿kami. Styl industrial rock sta³ siê znany miêdzy innymi dziêki zespo³owi 16volt, wokó³ którego zgromadzi³a siê i pozosta³a (mimo, ¿e ostanie lata nie by³y tak cudowne dla tej muzyki) najwiêksza liczba fanów subkultury rivethead, zainteresowanych muzyk± równie zimn± i agresywn±, co taneczn± i beatow±.
I kiedy dwóch konkurentów ze starej gwardii odesz³o ze sceny industrial rock na dobre, (tzn. w 2009r. NIN, który ju¿ od ponad 9 lat przesta³ wydawaæ p³yty stricte industrialno-rockowe, i rok wcze¶niej Ministry, mimo odej¶cia w dobrym stylu, zaczyna psuæ swój wizerunek wydaj±c 'po¶miertn±' p³ytê z remiksami), na arenie pozostaje 16volt. I wykorzystuje t± pozycjê we w³a¶ciwy sposób.

16volt to grupa bez sta³ego sk³adu, poza jej za³o¿ycielem, Eric Powell'em, który od 20 lat (1988 r.) pcha swój zespó³ zarówno dobrymi pomys³ami jak i koncertami oraz supportem, du¿ych wytwórni p³ytowych (sic!), chocia¿ ani razu nie przekroczy³ granic komercji i pozosta³ sob± (no poza wydzierganiem sobie kilku dodatkowych tatua¿y ;)). W stosunku do p³yty FullBlackHabit wydanej w 2008 r. s± pewne zmiany personalne, ale niektóre osoby nadal pozosta³y. Je¶li ten sk³ad zespo³u przetrwa³by do nastêpnej p³yty, to 16volt by³aby tzw. supergrup±, jak Pigface, Dessau czy H3llb3nt.

I tak, na Amercian Porn Songs wyst±pili: Mike Peoples (16volt, Skrew), Steve "Pig" White (KMFDM, Pig, Schaft), Scott Robison (Dr0ne), Jason Bazinet (SMP, 64k), Sean Payne (Cyanotic), Joseph Bishara (16volt, Marilyn Manson, NIN, Prong, Bauhaus, Jane's Addiction, but also soundtracks for Crow, Mortal Combat, Repo!), Tim Skold (Shotgun Messiah, Skold, Marilyn Manson), Bildeaux Sarver (Ohn), James Hall, Jeremy Inkel (Left Spine Down, Frontline Assembly), Marc Lacorte (16volt, Chemlab, Powerman 5000). Wystarczy? No có¿, z pomoc± takich s³aw p³yta mog³a siê albo nie udaæ wcale (za du¿o indywidualistów ze swoim charakterystycznym stylem grania), albo udaæ bardzo dobrze (dziêki kooperacji i du¿emu do¶wiadczeniu powy¿szych).

Trudno s³uchaæ nowej p³yty zespo³u, bez porównañ do poprzednich, je¶li zespó³ wyda³ ich ju¿ sporo, jakkolwiek pozwala mi to opisaæ j± perspektywicznie, i dziêki czemu jej ocena bêdzie wyra¼nie obiektywna, a nie jak w przypadku nowych zespo³ów wydaj±cych jedn± tylko p³ytê, kiedy nie mam szansy spojrzenia w przesz³o¶æ. Aby rozwiaæ pytania, American Porn Songs jest przed³u¿eniem FullBlackHabit, wiêc to ju¿ powinno zasugerowaæ jej zawarto¶æ.

To d³uga p³yta; zawiera piêtna¶cie utworów nagranych w latach 2008-2009, a Eric Powell rozpocz±³ pracê nad nowym albumem zaraz po wydaniu FullBlackHabit i promuj±cej go trasie koncertowej. Ponadto, od samego pocz±tku, tzn. od przedsprzeda¿y i pogl±dowych utworów do³±czonych do playera 16volt na ich profilu na Myspace, p³yta ta zbiera bardzo dobre recenzje.
I szczerze mówi±c po przes³uchaniu tych¿e utworów z Myspace, nie za bardzo mi siê podoba³y, pomijam ju¿ nisk± jako¶æ po kompresji. Podobnie po otrzymaniu albumu od Metropolis te¿ nie do koñca by³am przekonana, czy to tak doskona³a p³yta, jak bezkrytycznie widz± j± fani 16volt. Musia³am przes³uchaæ jej ponad dziesiêæ razy i w koñcu daæ muzyce pop³yn±æ przez s³uchawki, bez skupiania siê na konkretnych utworach.
I to poskutkowa³o, pewne utwory same zahaczy³y mi siê o uszy, inne pozosta³y w tle, ale generalnie jest to p³yta, na której ka¿dy znajdzie ciekawy utwór. Ja zazwyczaj wybieram tylko utwory proste, ciê¿kie, ze ¶cian± gitar, basu i mroczn± elektronik±, ale kto¶ inny polubi j± za kompozycje skoncentrowane na melodii i 'miêtko¶ci', a takich jest z regu³y kilka na 90% wszystkich p³yt 16volt; na APS przyk³adowo s± to "It All Turns Bad" i po czê¶ci "Blackbird".

Moimi ulubionymi utworami s± klasyczne, industrialno-rockowe "The Lord Doesn't Want Her" i "With Fire And Burning" (oba w klimatach muzyki grupy Filter), "Become Your None" (jakbym ju¿ s³ysza³a ten gitarowy motyw na jednej z p³yt NIN, chocia¿ sam utwór jest typowy dla 16volt), "Orange Insect" (i nie dlatego, ¿e w tytule jest o pomarañczowym), "Somebody To Hate" (tempo jak w "Aces of Spades" Motorhead'u). Doskona³y "Can You Find God?" przywodzi mi na my¶l kolejne nawi±zanie do NIN, tym razem tylko klimatycznie; je¶li kto¶ jeszcze pamiêta, ¿e wysz³a kiedy¶ tak znacz±ca dla tego gatunku muzyki p³yta, jak The Downword Spiral z utworem "Reptile" to ma pe³ny obrazek czego mo¿e siê spodziewaæ po tym utworze.

Wszystkie wymienione maj± sta³y dodatek agresji dziêki umiejêtnemu podgrzewaniu brzmienia przez ostre riffy gitarowe i niepokoj±c±, dobrze zaaran¿owan± elektronikê.
Przy ca³ej tej dobrze wykonanej pracy, jest jednak co¶, co mnie dra¿ni w niektórych nowych utworach ("Useless People", "American Porn Song") - ten sam motyw perkusji, który przy powtórzeniach staje siê bezosobowy i nudny.

Na albumie pojawiaj± siê te¿ dwa utwory, jak "Alkali", w nieco przyspieszonej, agresywniejszej wersji ni¿ jego poprzednik, wydany na soundtracku do gry Primal Combat i "American Porn Song", który pojawi³ siê jako mix pt. "American Porn Song (Glitch Itch Mix v1.)", powsta³y przy wspó³pracy Cyanotic i 16volt i zamieszczony na kompilacji GlitchMode Hordes of the Elite (2006 r.)

Natomiast "American Bomb Song" to najbardziej intryguj±ca kompozycja jak± s³ysza³am ze strony 16volt, chocia¿ i króciótka, bo trwa zaledwie 2 minuty i 30 sekund. To jest dok³adnie ten sam trik, jak w "Violent Fluid" Nine Inch Nails. Bardzo chcia³abym us³yszeæ ci±g dalszy, jakkolwiek Reznor nie pokusi³ siê o rozszerzenie go na kolejnych p³ytach i remiksach. Ale mo¿e w tym tkwi urok obydwu utworów. Brzmieniowo te¿ mo¿na pokusiæ siê o porównania, te same mistyczne klimaty w chmurze sampli i atmosferze niepokoju, z jednym, '¶lizgaj±cym siê' po ¶cie¿kach motywem.

W zasadzie nie tyle zawarto¶æ muzyczna, co produkcja American Porn Songs jest jej najwy¿szym atutem, bo w p³ytê zaanga¿owani byli do¶wiadczeni muzycy, który bez w±tpienia dostarczyli wysokiej jako¶ci materia³u, bez znaczenia czy pracowali w jednym studiu, czy ich wspó³praca odbywa³a siê za pomoc± Internetu. Wszystkie te dodatkowe d¼wiêki wype³niaj±ce przestrzenie miêdzy standardowo zastosowanymi instrumentami bardzo wzbogaci³y architekturê utworów. Jestem przekonana, ¿e Ericowi nie bêdzie trudno przebiæ siê przez to, czego ju¿ dokona³ przy nagrywaniu nastêpnego albumu, obojêtne czy bêdzie mia³ w rêkawie asy pokroju muzyków pomagaj±cych mu do tej pory, czy zdecyduje siê wydaæ p³ytê solow±.

Muzyka na Amercian Porn Songs jest rozgrzewaj±ca w sam raz na nadchodz±ce, zimne dni i powinna zaspokoiæ ciekawo¶æ zarówno zdeklarowanych fanów 16volt, industrial-rocka, jak i wszystkich pozosta³ych s³uchaczy. (NINa)

FullBlackHabit |Metropolis Records, 2007|

I'm Just A Mess,Come For You,Cables and Wires,Suffering You,And You Are All Alone Again,The End Of It All,Afterglow,Feel It Through,The Defect People,The Error,
You Run,Whisper Cure,Therapy


Dla tych, którzy nie s± w temacie rocka industrialnego podpowiadam, ¿e 16volt to jedne z bardzo znacz±cych, zespo³ów tego nurtu, tworz±cych muzykê, która sprawdza siê doskonale zarówno na studyjnych p³ytach, jak i podczas koncertów. Grupa za³o¿ona w 1991 r. przez Erica Powella, przesz³a ju¿ kilka zmian personalnych, jednak¿e nadal udowadnia dobr± formê i umiejêtno¶æ korzystania, ¿e zdobyczy techniki. Kiedy po wydaniu The Best Of w 2005 r. wydawa³o siê, ¿e 16volt przechodziæ bêdzie w stan letargu, i kiedy Eric rozpocz±³ kolaboracje z zespo³ami elektronicznymi pokroju Ohn czy Ringer, fani nadal wierzyli, ¿e to nie koniec 16volt, mimo, ¿e zainteresowanie tego typu muzyk± ci±gle pozostawa³o elitarne. W efekcie okaza³o siê, ¿e to w³a¶nie nie 16volt, a Ringer przeszed³ w stan u¶pienia. Eric nie daje za wygran±, wiedz±c o nies³abn±cym zainteresowaniu fanów nowymi wydawnictwami 16v.

FullBlackHabit, pod k±tem nazewnictwa przekornie nawi±zuj±cy do tytu³u filmu Kubricka - FullMetalJacket to ju¿ ósme wydawnictwo sygnowane mark± 16volt. To tak¿e bardzo dojrza³a p³yta. Wydaje mi siê, ¿e Eric Powell niejako rozliczy³ siê z swoimi muzycznymi fascynacjami i pomys³ami, co przybra³o formê utworów bardzo zró¿nicowanych jednak¿e pe³nych, o ciekawych kompozycjach i od razu kojarzonych z dokonaniami 16volt. S³yszê tu i fascynacje Garym Numanem, Ministry i now± wersj± NIN, zarówno ostre jak i bardziej spokojne elektroniczne utwory, bior±c pod uwagê udzia³ Powella w zespole Ringer.

Muzyka 16volt zawsze mie¶ci³a siê gdzie¶ miedzy infantylno¶ci±, przekor±, s³odko¶ci± i agresj±. Eric bawi siê z nami, dozuj±c wszystkie te emocje w odpowiedniej dawce, ale ma siê wra¿enie, ¿e robi to bardzo serio, i ¿e w pewnym momencie ¿arty siê naprawdê skoñcz±. Ta p³yta jest prawdziwie rockowo-industrialna, ma w sobie wszystkie mo¿liwe elementy typowe dla tego gatunku, rozszerzone o niewielkie, ale znacz±ce dodatki (np. w Cables and Wires).

Mam 4 faworytów na tej p³ycie. Defect People, jeden z pierwszych utworów odtajnionych na Myspece'owym profilu 16volt z go¶cinnym udzia³em Steve Pig'a z KMFDM i Jasona Bazineta z SMP/64K. Drugi rodzynek to And You Are All Alone Again, z dynamicznym tempem i kilkoma delikatniejszymi momentami (refreny). Trzeci to The Error, który ju¿ z krótkich sampli dostêpnych w internecie sprawia³ wra¿enie, ¿e to jednak stary dobry 16volt, który rozkrêca siê w miarê lat jeszcze bardziej, wdra¿aj±c do swojej muzyki wiele innych wp³ywów z innych gatunków muzycznych, jednocze¶nie zachowuj±c swój oryginalny, agresywny wyraz. The Error ma typowe dla 16v rozwi±zania gitarowe, i je¶li mam polecaæ ta p³ytê do ods³uchu to tylko w sposób niezgodny z narzuconym odgórnie tracklistingiem i z akcentem na The Error.

Czwarty bardzo dobry utwór tej p³ycie to Come For You, bardzo dynamiczny dziêki brzmieniu basu, na którym go¶cinnie zagra³ nie kto inny, jak Paul Raven (Ministry, ex-Killing Joke, Prong) z go¶cinnym udzia³em takich muzyków jak Steve White (gitara, KMFDM) i Jason Bazinet (perkusja, SMP, 64K), gdzie wyra¼nie s³odko¶æ miesza siê z brutalno¶ci±, co daje dosyæ zaskakuj±cy i pobudzaj±cy swoj± motoryk± wyd¼wiêk. Ten utwór zapamiêtuje siê chyba najszybciej, ale co ciekawe, nie nudzi siê równie szybko. Po pierwszych przes³uchaniach mia³am wra¿enie, ¿e jest za krótki, ale przy jego strukturze faktycznie nie powinien byæ d³u¿szy, bo straci³by na atrakcyjno¶ci.

Natomiast totalnym radiowo-koncertowym hiciorem w celu uspokojenia umys³u po gitarowo - wokalnych wyczynach Erica bêdzie utwór Therapy, bardzo intryguj±cy, a nawet delikatny, balladowy utwór utrzymany na przyzwoitym poziomie z interesuj±cymi samplami i nie wiem ale wydawa³o mi siê s³yszeæ jakie¶ egzotyczne instrumenty w tle, w sumie Eric móg³by zaakcentowaæ je mocniej i spowodowaæ, ¿e utwór nabra³by nawet orientalnego wyrazu. Innym spokojniejszym utworem jest The End of It All, a sam tytu³ jak i wyd¼wiêk utworu przynosi mi na my¶l nowe dokonania zespo³u, który w obecnej formie nie przypomina ju¿ agresywnej grupy sprzed 10 lat.
Na FullBlackHabit jest te¿ jeden rodzynek, Suffering You, utwór znany z poprzedniej p³yty 16volt - SuperCoolNothing 2.0 jednak¿e tutaj w innej wersji, z go¶cinnym udzia³em Kreiga Tylera (Chemlab, Virus23) na gitarze i basie.

Apogeum zainteresowania rockiem industrialnym przypada³o na lata 1990-1996r., jednak¿e od 2-3 lat obserwuje siê, g³ównie w jego kolebce - USA, a tak¿e w Szwajcarii i Francji ponowny wzrost zainteresowania t± muzyk±, przebudzenia, zespo³ów, pozytywn± odpowied¼, ze strony starych i nowych fanów, trwaj±ce lub nadchodz±ce wydarzenia koncertowe itp. Ta p³yta rozbudza rock industrialny na nowo. Chcia³am znale¼æ s³aby utwór, ale na FullBlackHabit nie ma takiego, i nic dziwnego, ¿e p³yta ta od miesi±ca (czerwiec-lipiec 2007 r.) utrzymuje siê na 1 miejscu w Top 10 sprzeda¿y p³yt sklepu wytwórni Metropolis Records, która jest wydawc± tego albumu. Album zyska³ dziêki temu bardzo dobr± dystrybucjê i zbiera bardzo wysokie noty od recenzentów. Ja te¿ siê do³±czam. (NINa)

Supercoolnothing |Slipdisc/Mercury, 1998|

I Fail Truth, Everyday Everything, Don't Pray, Keep Sleeping, Moutheater, Happy Pill, The Enemy, Machine Kit, Low, And I Go, Dead Weight, At The End


Granie w stylu Rorschach Test i (bardzo wyostrzonego) Gravity Kills - rock industrialny bez os³onek. Na potrzeby radia Keep Sleeping ale reszta jest jak najbardziej niekomercyjna. Nie wiem czy utwór Low mia³ siê znale¼æ na TEJ p³ycie, podejrzewam jaki¶ dowcip... (N)


Wisdom |Re-Constriction, 1993|

Motorskill, Wisdom, Head of Stone, Filthy Love of Fire, Hand Over End, Will, Dreams of Light, Downtime Part One


Jeszcze nie s³ysza³am p³yty, która zajawi³aby mnie ju¿ pierwszym utworem - Motorskill: industrialny podk³ad, precyzyjny, matematyczny, ch³odny i dynamiczny, a od po³owy gitarowe sample. Obawia³am siê, ¿e na pierwszym kawa³ku siê skoñczy, ale gdzie tam. Wisdom ma klimat utworów Ministry (z p³yty The Mind Is A Terrible Thing To Taste), a dla przyk³adu wystarczy pos³uchaæ Head of Stone (najlepszy!), Filthy Love of Fire czy Will. Czê¶æ druga Downtime znajduje siê na p³ycie Skin. (N)


Skin |Re-Constriction, 1994|

Skin,Perfectly Fake,Uplift,Slow Wreck,Skin Graft,Stitched,Built To Last,Bottle Rockets,Downtime Part Two,Flick,Dead Skin


Ostra jazda, zró¿nicowana stylistycznie, bo i industrial - metal, i rock indu, a tu¿ przed koñcem trochê noise. Najciekawszy utwór z tej p³yty to Perfectly Fake. (N)


LetDownCrush |Re-Constriction, 1999|

Swarn, The Dreams That Rot In Your Heart,A Cloth Like Gauze,Something left,The Cut Collector,Crush,Breed,Two Wires Thin,Shameface,Carla's Tarantulas


P³yta, na której zaznacza sie przede wszystkim poszukiwanie wla¶ciwych brzmieñ. Muzycy jak gdyby nie mogli siê zdecydowaæ co i dla kogo chc± graæ. Czy ekstremalnie ostro czy utwory na potrzeby mediów. Ale na tej p³ycie jest te¿ pere³ka w postaci utworu Crush - dosyæ spokojna, transowa atmosfera, ale sporo siê tam dzieje. (N)

Demography |Slipdisc/Mercury, 2000|

Imitation,Hang Your Head,Hate Rivet,To Another World,Darkest Before Dawn,Sister Friday,Out of Time,Free People,Speedpig,Too Late,This,I Make It Rain


Uk³on w stronê Ministry (p³yty Land of Rape and Honey i Twitch). Taki sam sampling, nawet zastanawiam siê czy przy p³ycie nie grzeba³ Jourgensen. Dobry wzorzec i dobre wykonanie. Muzyka na Demography jest hermetyczna, z przewag± elektroniki, prawie bez gitar, je¿eli ju¿ to czê¶ciej pojawia siê bas. Wyj±tkowo nowofalowo, a mo¿e i... gotycko brzmi± utwory Too Late i I Make It Rain. (N)


Supercoolthing V 2.0 |Dark City Music, 2002|

At The End (Club Mix), Happy Pill (Durtee Mix), Keep Sleeping (Radio Edit), Low (Filtered Mix), Suffering You (Demo Version), Plastic Blue (Demo Version)


Dwup³ytpwy zestaw The Dark City Music jest do nabycia na oficjalnej stronie internetowej 16 Volt i na ich koncertach, a jest to zestaw sk³adaj±cy siê z 2 p³yt. Pierwsza to materia³ wydany ju¿ wcze¶niej (1998r.) a druga zawiera dwa niezrealizowane dema i remiksy niektórych utworów w wykonaniu grup takich jak Filter, Orgy i Crazy Town. To p³ytka raczej dla kolekcjonerów; mo¿e jedynie demo Suffering You (Demo Version) pokazuje ostrzejszy pazurek 16 Volt, znany z wcze¶niejszych p³yt... (N)


Imitation Demo |1991|

Imitation, Hang Your Head, Hate Rivet


Utwory pochodz± z ta¶my demo wydanej przez zespó³ jako debiutancki materia³ w 1991r. Te trzy utwory trafi³y nieca³e 10 lat pó¼niej na p³ytê Demography. Du¿o aggro-electro z elementami rocka industrialnego, w brudnej oprawie. (N)