Cyanotic (2005)
Dodane przez NINa dnia 29.09.2007 21:44
[NINa, wywiad e-mail, 17.10.2005r.]

NINa: Cyanotic oznacza sinienie skóry z powodu niedostatku tlenu we krwi. Dlaczego wybrali¶cie tak± w³a¶nie nazwê?
Sean: Z braku lepszego powodu, poniewa¿ brzmia³o o niebo lepiej ni¿ jakakolwiek inna nazwa, która mi kiedykolwiek przysz³a na my¶l. Pamiêtam, ¿e natkn±³em siê na to s³owo, kiedy, w czasach nauki w liceum wpisywa³em dane, bêd±c w szpitalu.

Niestety pod
nazw± Cyanotic dzia³a te¿ inna grupa. Czy bêdziecie starali siê o wy³±czno¶æ?

Nawet siê o to nie bêdziemy martwiæ. Ten drugi Cyanotic, wcze¶niej znany jako Gravel, przyj±³ t± nazwê, kiedy my byli¶my gotowi wydaæ ju¿ 'Mutual Bonding Through Violation' demo E.P w pierwszej po³owie 2003r. Nie za bardzo mogli¶my co¶ z tym zrobiæ, nawet je¶liby¶my chcieli zmieniæ nazwê. P³yta posz³a do t³oczenia zanim odkryli¶my t± zbie¿no¶æ nazw. W sumie mieli¶my t± nazwê kilka lat wcze¶niej i nawet maj±c ró¿ne rodzaje dowodów, nie mogliby¶my zrobiæ nic w sprawie nazwy tej drugiej grupy. Byli¶my bardzo biedni i ledwo co zdo³ali¶my wydaæ w³asnym sumptem demo 'Mutual Bonding', wiêc mo¿esz sobie wyobraziæ ile pieniêdzy poch³onê³oby op³acenie prawników i ca³ego tego biznesu od legalizowania.

Co was inspiruje do pisania do utworów?
Science fiction lat 80tych, mroczny drum 'n' bass, filmy Johna Carpentera, które nakrêci³ przed 'Wiosk± Przeklêtych', stare katalogi Wax Trax! oraz Re-Constriction Records, pigu³ki przeciwbólowe, ¶cie¿ki d¼wiêkowe do filmów, udany seks, 'prze¶lizguj±ce siê' (glitching) loopy perkusyjne i udane koncerty.

Jak± plotkê chêtnie rozg³osiliby¶cie na swój temat?
S³ysza³em plotkê, ¿e handlujemy narkotykami, ¿eby mieæ kasê na nagrywanie muzyki. Szkoda, ¿e nie mo¿emy zdobyæ popularno¶ci na ulicy jak N.W.A. [N.W.A (Niggaz With Attitude) hip hopowy band z Ice-T na czele, który spopularyzowa³ gangsta rap - przyp. NINa] i wszyscy inni, których wyp³ata za robienie muzyki polega na opychaniu paczek z kokain± na rogu ulicy, ale plotka o handlowaniu narkotykami jest, niestety, nie do potwierdzenia.

Opowiedzcie proszê koncertach - jak ludzie reaguj± na wasz± muzykê i który z koncertów by³ najbardziej ekscytuj±cy?
Ludzie zaczynaj± siê coraz bardziej w to wci±gaæ, a ka¿da nowa kapela z etykietk± 'industrial' zaczyna brzmieæ podobnie do poprzedniej.
My¶lê, ¿e ludzie oczekuj± czego¶ innego od europejskiego trance z przera¿aj±cymi niemieckimi wokalami. Wiem, ¿e jest wystarczaj±co du¿o ludzi, którzy chc± czego¶ innego, poniewa¿ mamy fanów. Nie 'fanów', ale prawdziwych, wiernych fanów, którzy przychodz± na nasze koncerty i daj± cholerny odzew na nasz± muzykê, a nie nastolatków, dla których muzyka jest dodatkiem do wygl±du, tak, jak to ma miejsce na wielu klubowych imprezach.
Nie ma ¿adnej ró¿nicy miêdzy tym, a Studiem 54 w latach 70tych, z ich nêdznymi 'lud¼mi sceny', pojawi³o siê tylko wiêcej lateksu i winylowych gorsetów. Wracaj±c do tematu, zazwyczaj ludzie na parkiecie szalej± w chwili, gdy gramy ostatnie kawa³ki. Czasem trzeba trochê czasu, aby rozgrzaæ publiczno¶æ, by zareagowali na nowe d¼wiêki, ale z regu³y schodzimy ze sceny z pozytywnymi do¶wiadczeniami, nawet je¶liby siê okaza³o, ¿e nasz koncert NAPRAWDÊ nie pasowa³ do publiczno¶ci.

Jaki jest wasz ulubiony utwór z p³yty „Transhuman”?
Do s³uchania prawdopodobnie 'Axiom' albo 'Beta Blocker', a do wykonywania na koncertach 'Insurgence' albo 'Transhuman'.

Jak dugo trwa³a produkcja „Transhuman”?
Mieli¶my kilka awarii twardego dysku podczas produkcji... o WIELE wiêcej ni¿ siê spodziewali¶my. W³a¶nie mia³em na chwilkê odej¶æ z mojego mini-studia, kiedy dysk nawali³ po raz drugi, wiêc szukaj±c pomocy w dopasowaniu odpowiednich d¼wiêków do odpowiednich poziomów g³o¶no¶ci, poszed³em z utworami do Cracknation Studios - studia Jasona Novaka wspó³pracuj±cego z Acumen Nation i DJ? Acucrack. Spêdzi³em tam godzinê nad pojedynczym basowo-perkusyjnym samplem, wiesz ca³a ta wstrz±saj±ca mózgiem praca.
Pomijaj±c wszystkie awarie dysków i zmarnowany czas po¶wiêcony na odbudowywanie utworów pomiêdzy ka¿d± z awarii, powiedzia³bym, ¿e produkcja zajê³aby nam 6 miesiêcy. Dziêki awariom proces produkcyjny trwa³ oko³o 22 miesiêcy.

Czy mieli¶cie jakie¶ problemy z nagrywaniem i wydawaniem p³yty? Co by³o najbardziej problematyczne?
Patrz wy¿ej w temacie przera¿aj±cych historii zwi±zanych z produkcj±. Heh. Na szczê¶cie nie by³o problemów z wydawaniem p³yty. Posz³o g³adko. Pocz±tkowo zamierzali¶my wydaæ p³ytê tak, jak zrobili¶my to z EPk±, czyli w³asnym sumptem, we w³asnej wytwórni, ale zjawili siê Digital Brothel i daj±c nam trochê gotówki, pomogli op³aciæ sesjê nagraniow± gdzie¶ w po³owie ca³ego projektu. Pomoc ze strony Cracknation przysz³a na samym koñcu miksowania i masteringu, w momencie, kiedy byli¶my gotowi wys³aæ g³ówne pliki do t³oczni. Jason Novak z Cracknation naprawdê zrobi³ dla nas bardzo du¿o w tamtym czasie i prawdziwym zaszczytem by³o dla nas to, ¿e jego wytwórnia pomaga³a nam w wydawaniu i promowaniu albumu.

Z jakimi zespo³ami chcieliby¶cie wybraæ siê w trasê?
Z Ministry w ka¿dym okresie ich dzia³alno¶ci a ju¿ najlepiej w 1988r. Z Trentem Reznorem i jego Nine Inch Nails w latach 1991/1992. Z Chemlabem, Numbem, Skinny Puppy, Acumen Nation, DJ? Acucrack, KMFDM, Strapping Young Lad, Cubanate i jakimikolwiek rockowo-industrialnymi kapelami dzia³aj±cymi w po³owie lat 90tych. :-)

Kiedy zamierzacie wydaæ nastêpn± p³ytê?
Odpoczêli¶my po letnim tournee z Dismantled i najwcze¶niej w tym tygodniu wrócimy do budowania struktury d¼wiêków i tworzenia rytmów.
Mia³em nadziejê na wcze¶niejsze wspólne pisanie utworów, ale wyjecha³em
do Chicago, i przez ponad miesi±c nie kontaktowa³em siê z reszt± zespo³u. Zamierzamy popracowaæ nad dodatkowym kr±¿kiem do 'Transhuman'. Powstanie kilka utworów, które mo¿na zmie¶ciæ na EPce i bêd± te¿ reinterpretacje utworów z „Transhuman” w wykonaniu kilku znanych muzyków. I mo¿e do tego wszystkiego materia³ video. Mam nadziejê mieæ to wszystko przed przed rozpoczêciem sezonu letniego w 2006r roku.

Co mo¿esz powiedzieæ na temat wspó³pracy z Acumen Nation?
Wszystkie sprawy zwi±zane z nagrywaniem i miksowaniem materia³u by³y najlepszym do¶wiadczeniem w moim ¿yciu. Mamy nadziejê, ¿e w przysz³o¶ci znowu bêdziemy razem wspó³pracowaæ. W tym momencie jeste¶my w trakcie wyruszania na mini-tour po Stanach. Acumen Nation, DJ? Acucrack i Cyanotic. Nie móg³bym wymarzyæ sobie lepszego sk³adu, chyba, ¿e mieliby¶my rok 1996.

Jakie macie plany na przysz³o¶æ?
Wiêcej nowych nagrañ, wiêcej koncertów, akcji promocyjnych, trasa (mam nadziejê) poza Stanami Zjednoczonymi, produkowanie i remiksowanie nagrañ innych wykonawców.

Zauwa¿y³am na jednym ze zdjêæ kogo¶, a mo¿e nawet ciebie Sean, w koszulce z logiem Quake. Co s±dzisz o grach z serii Quake i szczególnie o jej czwartej czê¶ci?
To nasz koncertowy perkusista Jan. Wiem tyle, ¿e podoba mi siê muzyka do Quake i to wszystko. Nie znam siê na grach komputerowych poza 'Contra' i 'Tetris'. :-)

Jakie s± twoje ulubione zespo³y i p³yty?
Je¶li mam mówiæ za siebie to g³ównie wydawnictwa z Wax Trax Records z pó¥nych lat 80tych i z Re-Constriction Records z po³owy lat 90s. Wszyscy lubimy gangsta rap, wczesne p³yty Nine Inch Nails, trochê metalu, Squarepusher, trochê punka i Ohgr.

Wspomnieli¶cie na Myspace.com, ¿e jednym z inspiruj±cych was zespo³ów jest Panic DHH. Czy oni s± jacy¶ oryginalni?
My¶lê, ¿e ch³opaki maj± ciekawe brzmienie. Brzmi± jak Nine Inch Nails albo Ministry remiksuj±ce Atari Teenage Riot albo co¶ w tym stylu. To brzmienie jest przepe³nione ha³asem i pali zmys³y. Koncertowanie z nimi poza Stanami Zjednoczonymi przynios³oby natychmiastow± reakcjê publiczno¶ci.

Osobi¶cie jestem rozczarowana najnowsz± produkcj± NIN. Co s±dzisz o tym zwrocie Reznora o 180 stopni? Czy to mo¿e byæ ju¿ tak na sta³e?
Nie wiem. Wszystkie albumy wydaj± siê byæ nagrane w odpowiednim dla siebie okresie, poza 'The Fragile'. 'Pretty Hate Machine' doskonale pasuje do czasów, kiedy zosta³a wydana. By³a wyj±tkowo znacz±ca i zawiera³a g³ównie industrialno-taneczne rytmy. 'Broken' i 'The Downward Spiral' ukaza³y siê kilka lat pó¼niej i spowodowa³y, ¿e rock industrialny pojawi³ siê w audycjach radiowych. Mija kilka lat i radio alternatywne jest nêdznym echem w³asnej przesz³o¶ci, pe³nym nu metalu i nudnego rocka, a¿ tu zjawia siê 'The Fragile', pseudo-nieudolna próba bycia komercyjnym a ZARAZEM eksperymentalnym. Ci±gle lubiê t± p³ytê, chocia¿ jest jedyn±, na której Reznor stan±³ w miejscu. Nawet ten nowy album, który mnie w ogóle nie zainteresowa³, poza paroma utworami, tak¿e pasuje do okresu, kiedy siê ukaza³. Indie rock jest potê¿ny. Czemu by nie po³±czyæ rocka industrialnego z indie rockiem? Pos³uchaj tej p³yty, a dowiesz siê, ¿e by³o tam parê ¶wietnych utworów.

Co chcia³by¶ powiedzieæ swoim polskim fanom?
Dziêkujemy za wsparcie i zainteresowanie muzyk±.

[podziêkowania dla Vespera za t³umaczenie paru trudniejszych wyra¿eñ]
Fotografie pochodz± ze zbiorów Cyanotica, wszelkie prawa zastrze¿one © by Cyanotic.