Fabryka - Sk康 si wzi掖 styl 'industrial music'?
Dodane przez NINa dnia 01.09.2007 15:44
Industrial Rock
R騜nice mi璠zy industrialem i rockiem industrialnym.

[Ten artyku nie by aktualizowany od 2003 r.]

Nale篡 odzieli industrial od rocka industrialnego. Rock industrialny pojawi si znacznie p騧niej i bazowa jedynie na industrialu. Mo積a powiedzie, 瞠 RI powsta poprzez dodanie industrialu do surowego, agresywnego, gitarowego grania. RI jest bardziej przyst瘼ny i gitarowy, a mniej awangardowy i elektroniczny. Najcz窷cciej posiada warstw wokaln, a oryginalny industrial sk豉da si g堯wnie z d德i瘯闚 i wtr帷onych komentarzy. Ale do tego przejdziemy w dalszych dywagacjach.

Najlepsze lata...
...ma ju za sob. Mi璠zy 1989r. a 1994r. powsta這 par niez造ch zespo堯w, a istniej帷e grupy elektroniczne wyda造 bardzo dobre p造ty. Osobi軼ie uwa瘸m, 瞠 od roku 1988, (za po鈔ednictwem Ministry i nast瘼uj;cych po nim zespo豉ch) rock industrialny przeszed do swojej najlepszej fazy. Dzi瘯i Fear Factory, Godflesh czy Skrew zosta mocno "zmetalizowany".

Cechy
Rock to rock, musi by energia. Z drugiej strony ide tej muzyki jest pokazanie w jaki spos鏏 mo積a t energi stworzy przy u篡ciu program闚 komputerowych do obr鏏ki d德i瘯u, sampler闚, sekwencer闚 itp. Najwa積iejszym elementem jest jednak瞠 gitarowy riff, im bardziej drapie積y tym lepiej. Przyk豉dowo, utw鏎 mo瞠 rozpocz望 si fragmentem dialogu z jakiego filmu, a potem dochodzi do niego perkusja. Do tego miksu do陰czy zap皻lony riff melodyczny, najcz窷ciej gitarowy lub syntetyczny. Utw鏎 b璠zie si rozwija poprzez budowanie takich struktur i dodawanie kolejnych sampli d德i瘯owych. Mo磧iwe jest te przyspieszanie tempa lub tworzenie tzw. 軼iany d德i瘯u, kakafonii zestawionych ze sob sampli i riff闚, kt鏎e mimo swojej wielo軼i nie b璠 wprowadza造 chaosu.

Producenci
Warto zwr鏂i uwag na takie nazwiska: Rick Rubin, Dave Ogilvie, Adrian Sherwood, Trent Reznor, Keith LaBlanck, Mark 'Flood' Ellis, John Fryer, Genesis P-Orridge, Al Jourgensen, Rhys Fulber, Bill Leeb, Charlie Clouser, Jimmy "Foetus" Thirlwell, Alan Moulder, Martin Atkins.


Muzyka industrialna (z j瞛. ang. "industrial" oznacza przemys) czyli taka, kt鏎a powstawa豉 z wykorzystaniem techniki, elektroniki, ale nie tylko. Industrial mo積a jednak 鄉ia這 tworzy u篡waj帷 tak "篡wych" i prostych instrument闚 jak tara do prania czy werbel. Industrial sk豉da si z dw鏂h element闚 - ogromnej masy elektroniki i surowego brzmienia, tego samego, kt鏎e mo積a odnale潭 w punku czy heavy metalu. Id帷 tym tropem mo積a skonstruowa tak oto definicj muzyki industrialnej:

Muzyka industrialna jako gatunek muzyki popularnej charakteryzuje si twardym, dobitnym brzmieniem instrument闚 perkusyjnych, elektronicznymi melodiami, zniekszta販onym wokalem i konstrukcj zbudowan na zasadzie wytnij-wklej. Wykonawcami s najcz窷ciej muzycy rasy bia貫j, pe軟i z這軼i, wyalienowani, zbuntowani, kt鏎ych porusza zar闚no b鏊 jak i nadmierna kontrola. Industrial taneczny zawiera dodatkowo powtarzaj帷y si rytm i grupowe intonacje skonstruowane na zasadzie zwrotka-zwrotka-refren-zwrotka.

Wysuwaj帷ym si na sam prz鏚 brzmieniem jest beat lub brzmienie perkusji. Wiele industrialnych utwor闚 rozpoczyna si od takiego beatu, kt鏎y cz瘰to tworzony jest za pomoc syntezator闚 i kontynuowany w stabilny, powtarzaj帷y si spos鏏. Pomimo, 瞠 wi瘯szo嗆 utwor闚 industrialnych jest niesprzyjaj帷a ta鎍zeniu, to z racji dominuj帷ego, powtarzaj帷ego si beatu mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 rytm w industrialu jest taneczny.

Industrial cz瘰to zapo篡cza sobie elementy elektroniczne, kt鏎e tworz g堯wn cz窷 tzw. body utworu. Mo瞠 si to przejawia pod postaci powtarzanych w k馧ko linii melodycznych lub sampli wyci庵ni皻ych z r騜nych 廝鏚e (najcz窷ciej film闚).

Inne elementy to np. metaliczne, zdehumanizowane d德i瘯i wydawane przez pracuj帷e maszyny (np. odg這sy narz璠zi, metalowych obiekt闚, wiertarek, m這ta pneumatycznego, klikanie poruszaj帷ego si cyborga, aparatury fabrycznej, a najcz窷ciej odg這s spr篹onego powietrza wydostaj帷ego si z aparatury hydraulicznej lub kaskadowy stukot spadaj帷ych na posadzk 逝sek od naboj闚 z karabinu maszynowego).

Ostatnim elementem jest technika tworzenia utworu. Zawsze odbywa si to metod wytnij-wklej (cut-and-paste), tak cz瘰to spotykan przy obs逝dze program闚 komputerowych (Ctrl x + Ctrl v). R騜ne utwory pozostaj帷e na poszczeg鏊nych warstwach zostaj splecione ze sob, tak aby zasygnalizowa swoj wielostopniowo嗆.

Makieta dla utworu industrialnego wygl康a mniej wi璚ej tak: powtarzaj帷e si szumy w r騜nych cz瘰totliwo軼iach, strz瘼y dialog闚, g這sy przepuszczone przez efekty do gitar, szokuj帷e i niesmaczne teksty utwor闚 i grafika bazuj帷a na okropie雟twach wojny, fotografiach medycznych, pornografii, generalnie wszystkim co mo瞠 wzbudzi niezdrowe zainteresowanie. Simon Raynolds trafnie zauwa篡, 瞠: "Grupy generuj帷e ha豉s s blisko zwi您ane z antyhumanizmem - okrucie雟twem, przemoc, szokiem, traum, ekstremalnymi skrajno軼iami, prowokacj, obsesjami i psychopatiami". St康 muzyka industrialna jest okre郵ana jako "zdehumanizowana".

Warto doda, 瞠 technika sta豉 si tak prosta, 瞠 ka盥y, kto potrafi obs逝giwa sekwencer, programy do tworzenia muzyki i kto m鏬 pod陰czy mikrofon do fuzztonu by w stanie 豉two i szybko wyprodukowa sobie kawa貫k fajnego, industrialnego utworu. Du瞠 o篡wienie w dziedzinie tego gatunku muzycznego panowa這 mi璠zy 1991r. a 1996r.


Industrial w Fabryce 妃ierci
Industrial jako gatunek muzyczny zosta powo豉ny do 篡cia i szerzej rozpropagowany przez Genesisa P-Orridge w 1975r. Sta這 si to w piwnicy (a gdzie indziej!), w dzielnicy Londynu - Hockney. Piwniczka zosta豉 ochrzczona jako Fabryka ¦mierci (The Death Factory) poniewa w pobli簑 piwnicy, pod zielonym parkiem znajdowa這 si masowy gr鏏, w kt鏎ym w XVII grzebano zw這ki zmar造ch na d簑m. Z takim s御iedztwem za 軼ian Genesis stara si stworzy nowe oblicze dla muzyki. Przemy郵enia zakotwiczy造 w jednym punkcie - nie ma ju niewolnictwa na polach bawe軟y. Teraz jest niewolnictwo w fabrykach, a ludzie powtarzaj帷y do znudzenia te same czynno軼i, s otoczeni i zdominowani przez ha豉郵iwe maszyny. 砰jemy w spo貫cze雟twie uprzemys這wionym (ang. "industrialized"). I dlatego nowa muzyka o篡豉 pod nazw industrial, a pierwsz industrialn p造t wydan w wytw鏎ni Industrial Records jest 'The Second Annual Report' autorstwa grupy Throbbing Gristle, kt鏎ej liderem by oczywi軼ie wspomniany wy瞠j P-Orridge. Warto doda, 瞠 dla Industrial Records nagrywa造 tak瞠 takie grupy jak Cabaret Voltaire, S.P.K czy Clock DVA.

Manifest futurystyczny o Sztuce Ha豉su (1913r.)
"Ha豉s narodzi si w XIXw. wraz z wynalezieniem maszyn. W dniu dzisiejszym Ha豉s triumfuje nad wra磧iwosci cz這wieka. (...) D叱i瘯 w muzyce jest zbyt ograniczony w swoich licznych brzmieniach (...) Musimy wy豉ma si z tego ograniczonego kr璕u d叱i瘯闚 i zaw豉dn望 niesko鎍zon r騜norodno軼i szum闚." - tak t逝maczy sw鎩 manifest Luigi Russolo. Swoj koncepcj opar na Manife軼ie Muzyki Futuryst闚 z 1911r. autorstwa Balilla Pratella, kt鏎y brzmia: "Muzyka musi reprezentowa duch ludu, ducha ogromnych kombinat闚 przemys這wych, poci庵闚, okr皻闚, samochod闚 i samolot闚."
Russolo by wynalazc takich instrument闚 jak Whistler, Burner czy Croaker (ang. whistle - gwizda, 鈍ista, burn - pali, croak - rechota) z kt鏎ych ka盥y generowa jaki poziom ha豉su. [Foto: Luigi Russolo]

Industrial koegzystuje ze sztuk teatraln...
Je郵i zgodzi si z za這瞠niem, 瞠 industrial w muzyce rozpowszechniony zosta przez Genesisa P-Orridge, kt鏎y by uwik豉ny w grup teatralno muzyczn COUM Transmissions to koneksje industrialu z sztuk wydaj si jasne. W 1969 r. Genesis pozna 16-letni wtedy, ciemnow這s Cossey Fanni Tutti, kt鏎a zosta連 wci庵ni皻a do Throbbing Gristle w charakterze gitarzystki. Zosta豉 tak瞠 na d逝瞠j w 篡ciu Genesisa jako jego kochanka i wsp馧pracowniczka wielu projekt闚 artystycznych realizowanych pod szyldem COUM Transmissions. Program trupy by bardzo frywolny, 瞠by nie powiedzie szokuj帷y - przedstawienia bazowa造 na takich aktach jak samookaleczanie, picie uryny, onanizm, stosunki seksualne. Chodzi這 o zdemaskowanie tabu jakie od zawsze otacza seks, rytua造 czy szamanizm. P-Orridge kilkakrotnie wbija sobie w moszn ig喚, po czym wyci庵ni皻 krew wstrzykiwa sobie z powrotem do 篡造 na przedramieniu, albo onanizowa si g這wami kurczak闚.
Muzyka industrialna do tej pory jest u篡wana w podk豉dzie muzycznym dla performaces, happening闚, przedstawie teatralnych, czy kr鏒kich film闚 dokumentalnych.

...plastyk i literatur...
Dadai軼i. "Dada" (z francuskiego, jest okre郵eniem dla zabawki dzieci璚ej lub oznacza pierwsze s這wa wypowiadane przez dziecko) by awangardowym ruchem w sztukach plastycznych i literaturze, kt鏎y powsta w Szwajcarii w 1916r. (w Zurychu Tristian Tzara i animatorzy klubu Cabaret Voltaire szydz z sztuki, ugrupowa politycznych, obyczaj闚 i obiegowych idei). Z z這瞠nia mia na celu zabaw przeciwstawienei si logice, normom etycznych i moralnym, natomiast wysoko stawia fantazj, wyobra幡i, niekonwencjonalno嗆, spontaniczno嗆, kreatywno嗆 i improwizacj. Poeci dadaistyczni nie przejmowali si brakiem sensu tak cz瘰tym we w豉snych wierszach. Wszystko co dadaistycznie mia這 by z za這瞠nia kpiarskie. Sami dadai軼i szydzili z siebie, tworzyli sztuki absurdalne w wymowie, a celem najwy窺zym sta si bunt przeciwko tradycjonaliznowi i kanonom przyj皻ym w sztuce i literaturze. O ile futury軼i wierzyli w przysz這嗆, tak dadai軼i nie wierzyli w nic, nawet we w豉sn tw鏎czo嗆. Jeden z manifest闚 opiera si na tworzeniu dzie w oparciu o tzw. technik collage'u. "W堯盧ie s這wa do kapelusza, zamieszajcie, wyci庵nijcie kilka na chybi-trafi, z堯盧ie je jak popadnie i otrzymacie ten spos鏏 poemat dada." Utwory takie by造 zlepkiem nieartyku這wanych d德i瘯闚 lub lu幡ym potokiem s堯w kojarzonych automatycznie (np. Bruno Jasie雟ki i jego "But w Butonierce"). To jest dok豉dnie to, czym zajmowa si tak瞠 William S. Burroughs (poni瞠j).
W plastyce przejawia這 si to tworzeniem cz瘰to b豉ze雟kich i ironicznych obraz闚, z wykorzystaniem technik kola簑 i asambla簑 bazuj帷ym na u篡ciu takich materia堯w jak wycinki z prasy, szmaty, plastik, szk這, s這ma oraz na fotografii (fotomonta). Do g這su dosz豉 naiwna tw鏎czo嗆 dzieci璚a i deformacja pi瘯na. Nieistotny sta si literacki temat ale kontrastowa gra kolor闚 i kszta速闚. Zrodzi豉 si te nowa ga陰 sztuki i architektury - urbanistyka. W鈔鏚 malarzy panowa造 ironiczne nastroje, np. Duchamp domalowa w御y Giocondzie. Picabia zastosowa w swoich obrazach takie materia造 jak pi鏎ka, druciki czy zapa趾i; korzysta tak瞠 z przedmiot闚 (wykorzystanie przedmiot闚 znalaz這 szersze zastosowanie w nast瘼uj帷ym po dadai幟ie stylu surrealistycznym).

...oraz muzyk
W muzyce skoncentrowano si na "matematycznie" budowanej konstrukcji utworu, pe軟ej zimnego wyrachowania, czystego intelektu i skrajnych pomys堯w formalnych. Odrzucono tradycyjny system gamy dur-moll i zasad, 瞠 utw鏎 musi by utrzymany w okre郵onej tonacji. Nowym tworem sta豉 si skala atonalna, oparta na gamie z這穎nej z 12 p馧ton闚, kt鏎ej tw鏎c by Arnold Schonberg, Alan Berg i Antoni Webern. Rozbijano harmoni i melodyjno嗆, wprowadzaj帷 formy operuj帷e kontrastem i dysonansem, w imi ukazania niespokojnej, nerwowej i zaskakuj帷ej ekpresji.

Ci璚ia - idea samplowania
Pisarz William S. Burroughs przyczyni si do sposobu konstruowania industrialnych utwor闚 muzycznych. Jego technika tworzenia opowiada mia豉 czysto artystyczne podej軼ie - stw鏎z tekst, potnij zdania i wyrazy na kawa趾i, potem je po陰cz w dowolnym szyku, d逝go軼i i kolejno軼i, a na koniec zobacz co ci z tego wyjdzie. Pisarz stosowa tak koncepcj tak瞠 w stosunku do nagrywanych rozm闚 lub przem闚ie telewizyjnych (st康 w industrialu s obecne wplatane dialogi z r騜nych film闚).

Czas przysz造 dokonany
Niebagatelny wp造w na kultur industrialn mia te ruch futurystyczny, kt鏎ego g堯wnym celem by這 sprzeciwi si racjonalizmowi (we Francji), romantyzmowi (w Polsce) i klasyce (we W這szech). Przeciwko sentymetalizowi i sta這軼i postawiono dynamik, przysz這嗆 przeciw przesz這軼i, a klekot maszyny przedk豉dano nad pi瘯ne, zgrabne i harmonijne utwory romantyczne.
Pomys這dawc futuryzmu, og這szonego w 1909r. by w這ski poeta Filippo T. Marinetti. Futury軼i uwa瘸li si za awangard nowych czas闚, odcinali si od przesz這軼i, szukali nowych form ekspresji, fascynowa豉 ich walka z tradycj, ch耩 rozpocz璚ia wszystkiego od nowa, czynniki irracjonalne, spontaniczno嗆, oraz post瘼 technologiczny, urbanizacja, dynamiczne tempo wielkomiejskiego 篡cia czyli wszystko co kryje si pod has貫m: "miasto, masa i maszyna". W這ski futuryzm 陰czy si ponad to z gloryfikowaniem brutalno軼i, myzoginizmu (niech璚i wobec kobiet), agresji, odwagi i kultu nadcz這wieka (tu wyra幡e zapo篡czenia od filozofii Nietzschego). Pochwa豉 przemocy i wojny zaowocowa豉 tym, 瞠 wielu spo鈔鏚 w這skich futuryst闚 przyst徙i這 w latach mi璠zywojennych do ruchu faszystowskiego.

Wynalazki XX wieku
Pierwszy instrument elektroniczny powsta w 1874r. a jego wynalazc by Elisha Grey. Nat瘼nie Thaddeus Cahill wymy郵i telharmoni w 1900r., instrument dwustu-tonowy, z kt鏎ego budowy, ju w prostszej formie skorzysta Hammond w 1929r., twor望 organy Hammonda. Komercyjne instrumenty elektroniczne by造 dost瘼ne od 1920r, a korzysta z nich mi璠zy innymi awangardowy kompozytor Edgard Varese. W 1931r. Leon Theremin wyprodukowa specjalny instrument klawiszowy nazwany rytmikonem, kt鏎y by w stanie zagra serie powtarzaj帷ych si fraz d叱i瘯owych i by to prawdopodobnie pierwszy na 鈍iecie sekwencer. Muzycy jednak ci庵le marzyli o czym mniejszym, bardziej por璚znym; pude貫czku, kt鏎e mog這by generowa d叱i瘯i, szumy, oraz by這by w stanie wyj嗆 na przeciw oczekiwaniom i pod dyktando kompozytora.

Kolejnym prze這mem w muzyce by這 pojawienie si magnetofonu. Pierwszy taki egzemplarz pojawi si w 1898r. za spraw du雟kiego wynalazcy Valdemara Poulsena. Ur康zenie to dzia豉這 na zasadzie przenoszenia impusl闚 elektromagnetycznych mi璠zy mikrofonem a stalow strun od pianina. Muzyka tworzona przy pomocy zaawansowanego wtedy sprz皻u zosta豉 przedstawiona szerszej publiczno軼i w 1948r. In篡nier d叱i瘯u - Pierre Schaeffer wykorzysta w swojej etiudzie odg這s pary wydobywaj帷ej si z lokomotywy, co mia這 by nawi您aniem do wsp馧czesnego przemys逝, tak gloryfikowanego przez Futuryst闚. Gdy instrumenty elektroniczne i magnetofony zosta造 spopularyzowane, nie trzeba by這 czyta z nut i 獞iczy godzinami aby poprawnie zagra jak捷 parti utworu.
Proste syntezatory pojawi造 si na poczatku lat 50-tych. Zacz掖o si od RCA Synthesizer, a jego miejsce zaj窸y syntezatory Moog i Buchla w latach 60-tych, potem przyszed czas na organy Hammonda (lata 70-te), syntezatory Roland, Korg i Akai dominowa造 w latach 80-tych. Lata 90-te a do dzi, to ju g堯wnie technika komputerowa, programy muzyczne (Cubase, Cakewalk, Ableton i inne) poparta jedynie r騜nego typu samplami nagranymi przy u篡ciu syntezator闚 z r騜nych dekad.

Cabaret Voltaire propagowa technik, kt鏎a teraz nazywa si loopowaniem, zap皻laniem okre郵onych sampli by uzyska okre郵on struktur muzyczn, zazwyczaj podk豉d do utworu. Do tego dodawali odg這sy powstaj帷e przez uderzanie w metalowe przedmioty, stosowali prymitywne instrumenty perkusyjne.
Studia nagra dzia豉造 zwykle przy rozg這郾iach radiowych np. brytyjskie BBC Radiophonic Workshop i Northwetst German Studio dzia豉j帷e w Kolonii. BBC.R.W. tworzy這 soundtracki i specjalne efekty d叱i瘯owe dla audycji radiowych i telewizyjnych (np. do audycji na temat science fiction).

Narz璠zia pracy
Throbbing Gristle swoje charakterystyczne brzmienie uzyskiwali albo buduj帷 w豉sne instrumenty np. Gristle-izer (ang. gristle - chrz御tka) albo u篡waj帷 przystawek do gitar. Co ciekawe, Cossey nigdy nie uczy豉 si gry na gitarze, co uwa瘸豉 za zalet: "Mog wydoby z gitary d叱i瘯i, kt鏎ych kto;, kto zna podstawy gry na tym instrumencie nigdy by nie zrobi". TG z za這瞠nia u篡wa這 instrument闚 w taki spos鏏 jakby zrobi這 to dziecko, nie maj帷e poj璚ia o wirtuozerii. Co wi璚ej instrumenty by造 nienastrojone, a Genesis gra na basie w sk鏎zanej r瘯awiczce. Jedyn osob z grupy T.G., kt鏎a mia豉 jakie; poj璚ie na temat technologii i syntezator闚 by Chris Carter.
Inn grup, kt鏎a wywar豉 niebagatelny wp造w na rozw鎩 muzyki industrialnej jest niemiecki Einsturzende Neubauten (czyli "upadaj帷e nowe budynki") - podesz豉 ona do industrialu w spos鏏 dos這wny: instrumentarium u篡wane przez nich do tworzenia muzyki sk豉da這 si z m這ta, betoniarki, spawarki, i naturalnie zwyczajnych instrument闚 przeznaczonych do grania.
Po E.N. wystartowa造 w Niemczech takie grupy jak D.A.F i Die Krupps, w Zjednoczonym Kr鏊estwie Test Departament i Whitehouse, a z Australii wyp造n掖 na szersze wody S.P.K oraz 'P堯d' czyli Jim Thirlwell aka Foetus, kt鏎y tak瞠 mia swoje pi皻na;cie minut. W1979 r. Foetus, jako sprzedawca w sklepie Virgin Records zacz掖 od zorganizowania spotkania fan闚 z Throbbing Gristle, potem przez znajomo; z muzykiem T.G. - Peterem Christophersonem produkowa albumy Coil, wp造n掖 te na popularno; Einsturzende Neubauten w Anglii, w latach 90-tych g堯wnie remiksowa utwory takich grup jak NIN, Pantera, Front 242, Prong czy Megadeth. Foetus przyznaje si do inspiracji muzykiem awangardowym Johnem Cage. Ten ostatni u篡wa fortepianu w spos鏏 niekonwencjonalny - na struny k豉d np. sztu熯e i nast瘼nie gra swoj kompozycj na klawiaturze.

Audio-wideo i egzotyka
Ruch dadaistyczny polega g堯wnie na eksperymentowaniu, tak i cz這nkowie zepo逝 Cabaret Voltaire kombinowali z magnetofonami i prostymi syntezatorami z pocz徠kiem lat 70-tych. W trakcie wyst瘼闚 stosowali filmy jako t這 do ich muzyki i z tego tytu逝 mo積a nazwa ich propagatorami stylu audio-wizualnego tak cz瘰to wykorzystywanego przez wiele grup industrial z prze這mu lat 1980/90. Styl taki polega g堯wnie na dezorientacji i wprowadzeniu w trans - d德i瘯i i obrazy atakuj ogl康aj帷ego ze wszystkich stron i zmieniaj si, zanim zostan rozpoznane i przyswojone przez m霩g. W muzyce industrialnej mo積a znale潭 tak瞠 odniesienia do muzyki szama雟kiej, rytualnej i muzyki orientalnej, g堯wnie arabskiej z typowymi nawo造waniami muezin闚 do modlitwy pod strzelistymi minaretami. Wplatanie takich motyw闚 do muzyki elektronicznej tak瞠 wysz這 do cz這nk闚 Cabaret Voltaire.

Awangarda muzyczna mia豉 wp造w na industrial g堯wnie w kontek軼ie metody komponowania i typ闚 prezentowanej muzyki - takie w豉郾ie brzmienia prezentowa造 grupy Zoviet France, Hafler Trio, P16D4 lub Nurse with Wound. Z kolei kompozytor Luc Ferrari, zacz掖 do陰cza do takiej muzyki odg這sy natury, przetworzone tak, by by造 jak najmniej rozpoznawalne, co mia這 tworzy nastr鎩 dramatu narracyjnego.
Eksperymentowano te z ekstremalnym ha豉sem, w czym celowa造 grupy Non, Controlled Bleeding czy Merzbow.

Punk vs Industrial
Ruch punkowy i industrialny narodzi造 si w tym samym Londynie, w tym samym okresie czasu (lata 70-te). Nic wi璚 dziwnego, 瞠 oba gatunki musia造 si krzy穎wa. Jednak do zjednoczenia nie dosz這, okaza這 si, 瞠 industrial jest zbyt ci篹ki, zbyt prowokacyjny, trudny i szokuj帷y. Punkuj帷a z The Banshees Siouxie Sioux, przed p鎩軼iem na koncert Throbbing Gristle dosta豉 ostrze瞠nie od Billego Idola: "Uwa瘸j na tego P-Orridge. To wariat." G這郾io by這 o wyst瘼ach Genesisa z COUM Transimissions, dlatego jedni si bali, a inni byli zafascynowalni takim brakiem zahamowa przedstawianych na scenie. Mimo to grupa industrializuj帷a Suicide zdecydowala si na tournee z punkowymi grupami jak The Clash i The Slits.

Czy mog prosi do ta鎍a?
Scena industrialna zacz窸a si komercjalizowa oko這 1983r. Dzi瘯i MTV mo積a by這 zaistnie dla szerszej publiczno軼i, ale MTV nie prezentowa豉 bardzo ambitnych przedsi瞝zie artystycznych. Niebagatelne znaczenie mia te fakt, 瞠 ludzie dobrze bawili si wtedy przy muzyce new romantic i electro popie. Syntezatory wesz造 ju na powa積ie w style muzyczne, a m這dsze pokolenie chcia這 si bawi przy innej muzyce ni ich hippisowscy czy glam rockowi rodzice. I tu pojawi這 si miejsce dla takich grup jak Nitzer Ebb, KMFDM, Die Krupps, D.A.F. czy Front 242. Niemiecka grupa KMFDM wychowa豉 si tak瞠 na sztuce i muzyce spod znaku Throbbing Gristle i Cabaret Voltaire, ale, jak m闚i Sasha Konietzko: "Robili鄉y wszystkie te rzeczy, pokrywali鄉y sie krwi zmieszan z m彗, strzelali鄉y do telewizor闚, podpalali鄉y scen... ale to wszystko sta這 si nudne. Chcieli鄉y stworzy nowe wytyczne, chcieli鄉y tworzy piosenki."
O takie "piosenki" zahaczy te w 1985r. rodzynek Ministry - Al Jourgensen.

Zjednoczeni
Posta ta jest o tyle znacz帷a, bo uwik豉na w mn鏀two projekt闚 muzycznych i produkujaca innych wykonawc闚 industrialno-rockowych. Kolaboracje Jourgensena si璕aj od Trenta Reznora (razem w 1000 Homo DJs), Nivka Ogre (ze Skinny Puppy), cz這nk闚 Front 242 (w postaci grupy Revolting Cocks), Cabaret Voltaire (razem w Acid Horse), Jello Biafry wokalisty Dead Kennedy's (w Lard) czy Ianem MacKaye (muzyk Fugazi, a razem z Alem grali w Pailhead). Wsp鏊ne projekty muzyczne by造 rozpowszechnione w ko鎍u lat 80-tych. Powsta這 wtedy mn鏀two supergrup, by wymieni Pigface (muzycy Ministry bez Jourgensena + muzycy NIN, Skinny Puppy, Killing Joke, The Rollins Band i The Jesus Lizard), Excessive Force (KMFDM + My Life With Thrill Kill Cult) czy Cyberactif (Front Line Assembly + Skinny Puppy).

Ci皻a riposta - ci皻y riff
Druga po這wa lat 80-tych to tak瞠 rozwijanie industrialu w kierunku muzyki heavy metal poprzez wcielanie do zespo堯w nowych muzyk闚, kt鏎ych korzenie si庵a造 do grup death metalowych (np. Mike Scaccia z Rigor Mortis udziela si Ministry na p造cie Psalm 69). Die Krupps za這篡豉 wytw鏎ni p造t Atom H dla wykonawc闚 cross over - metalowych, przez co sama w陰czy豉 w sw鎩 repertuar du穎 ostrych, gitarowych brzmie. Nowo軼i jest samplowanie i zap皻lanie gitarowych riff闚, co uczyni這 industrial 豉twiejszym w odbiorze i zaowocowa這 powstaniem rocka industrialnego. Na pocz徠ku lat 90-tych powr鏒 gitarowego grania wszed w sprz篹enie zwrotne z stylem grunge. Z jednej strony m這dzi ludzie wci庵ali si w tw鏎czo嗆 Nirvany, The Soundgarden, Rage Against The Machine czy Jane's Addiction, z drugiej wychwytywali industrialne sample po鈔鏚 gitarowego zgie趾u generowanego przez Ministry, Skrew, Chemlab, Pitch Shifter, Gravity Kills, Stabbing Westward, Filter, Godflesh, Prong czy Nine Inch Nails.

Naprz鏚!
Post瘼 techniki komputerowej nabiera tempa z roku na rok. Pojawiaj si te p造ty z coverami, a zespo造 kiedy industrialne czy rockowo industrialne porzucaj swoje stare szmaty, wydaj The Best Of, albo zmieniaj kierunek rozwoju. Muzycy tych grup przechodz na stron filmu (Spawn, Mortal Kombat, Crow, Lost Highway) i gier komputerowych (Test Drive 5, Wing Commander the Prophecy, Quake 1,2,3, Doom 3 itd.) tworz帷 soundtracki lub po prostu produkuj p造ty innych wykonawc闚. Inni wik豉j si w projekty ambientowe, popowe lub noise - poszukuj, albo tylko zarabiaj pieni康ze produkuj帷 muzyczk chodliw ale wt鏎n. Zobaczymy co b璠zie dalej, industrial bazuje na elektronice wi璚 jest szansa na kolejn ods這n.

Subkultura

Ukryta
Industrialowcy sporadycznie maj swoje imprezy, fanziny, zloty. Wszystko jest organizowane w豉snym kosztem wi璚 z braku sponsora projekty ko鎍z si po 3-6 podej軼iach. Nie wychodzi 瘸dna profesjonalna prasa, dost瘼na np. w sklepach muzycznych czy nawet kiosku. Informacje o rynku industrialnym czerpie si z prasy wydawanej w USA, Niemczech, Wielkiej Brytanii, no i oczywi軼ie z sieci. W Krakowie na awangardowo-industrialno-noisowe imprezy i performances pozwoli sobie Klub Re. Co roku we Wroc豉wiu z inicjatywy muzyk闚 zespo逝 Job Karma - Ma熥a Fretta i Aureliusza Pisarzewskiego odbywa si Wroclaw Industrial Festival, na kt鏎y zapraszani s polscy i zagraniczni wykonawcy zwi您ani z muzyk industrialn, neofolkow i dark ambientow.

Prasa / Fanziny

Polska: Fanziny wydawane s w豉snym kosztem - czytaj: gazetka ko鎍zy 篡wot po 2,3 numerach z powodu niemo積o軼i znalezienia sponsora. Sponsora nie b璠zie, bo towar jest niezbyt chodliwy. Najwi璚ej kosztuje poligrafia, potem reklama. B喚dne ko這. Ju lepiej produkowa strony www i za darmo dociera do osob zainteresowanych.

Moda

Uniform imprezowy: Niekt鏎zy preferuja wizerunek Genesisa P-Orridge - "na wojskowo", plus sk鏎zane dodatki. Kolory - jak zwykle czer, ziele, "moro", "panterka". Inne wersje to ubi鏎 "pod Reznora", "pod Jourgensena", "pod Pitch Shifter", "pod Skinny Puppy" itp. czyli 軼i庵anie image z idola. Na imprez mo積a zabra kombinezon robotniczy i maski przeciwgazowe. Styl ubioru musi sprawia wra瞠nie surowego, prostego, agresywnego i twardego. Nie spotyka si typowych dla Got闚 koronek czy hiphopowych szerokich spodni z opuszczonym krokiem.
Buty: najcz窷ciej glany. Ale mo積a eksperymentowa.
Fryzury imprezowe: ekstrawaganckie, awangardowe, szokuj帷e - kolorystyka dowolna, byle widoczna. Ostre kontrasty mile widziane, mo積a po這w w這s闚 na czarno po這w na czerwono i inne kombinacje. Cz瘰te s w這sy wystrz瘼ione, irokezy, dredy, ko雟kie ogony na czubku g這wy, podgolone boki g這wy z pozostawionym pasmem w這s闚 na 鈔odku i inne, generalnie fryzury typowe dla punk闚. Pomys這wi pod tym wzgl璠em s Niemcy, Brytyjczycy i Amerykanie.
Makija: mocny, czasem tak瞠 u m篹czyzn.
Na Zachodzie fan闚 (tak瞠) rocka industrialnego czy industrialu lub muzyki elektro-gotyckiej okre郵a si nazw "rivethead".

Wytw鏎nie p造towe, netlabele, dystrybucja

Rock industrialny mo瞠 pochodzi z wytw鏎ni p造towych takich jak: Wax Trax! (wykupiona i wcielona do TVT Records), TVT Rec., Rough Trade, Earache, RoadRunner, Sire, 21st Circuity, Re-Constriction, Slip Disc, Bile Style, Fifth Colvmn Records, Energy Records, Van Richter, Nothing Records, DHR, Devotion, Columbia, Play It Again Sam, Mute, Music For Nations, Cleopatra Records, Sanctuary Records, Invisible Records.
Industrial i noise pojawia si w Cold Meat Industry, Cop International, Ant-Zen, Metropolis Rec., Nettwerk, Nuclear Blast, Offbeat, SPV, Zothommog, Decibel.
Polska: Metal Mind Rec. (na grzbiecie kasety/p造ty jest przed numerem znacznik "indu").

Si豉 przebicia (Polska)

Chyba 瘸dnej miarodajnej, polskiej wytw鏎ni p造towej nie interesuje kreowanie wykonawcy maj帷ego na swoim koncie dokonania zahaczaj帷e o industrial, noise, czy rock industrialny. Wytw鏎nia nie zarobi na takiej muzyce, wi璚 nie op豉ca im si w inwestowa w taki zesp馧. Je瞠li s jakie kapele industrialne, to robi wszystko po cichu w domu. Chyba 豉twiej maj Ci, kt鏎zy graj metal-industrial, bo muzyka metalowa ma jednak w Polsce wci捫 ma wysokie notowania, wi璚 zespo造 zawsze mog si "podpi望" pod metalowe klimaty i sprzeda / zapoznawa ludzi ze swoj muzyk.
Requiem Production Records: Promuje wydawnictwa muzyczne z kr璕u muzyki niekonwencjonalnej. Wszystkie pozycje wydawane w limitowanych edycjach. Do 2000r. ukaza這 si ponad 900 wydawnictw, mi璠zy innymi materia takich wykonawc闚 jak: Nemezis, Kalinovsky, Marchoff, Schistosoma, NH, Syndrom 4737, Kuna, Ko鎍a Taniec, Genetic Transmission i innych.
Ponadto ciekawe produkcje wydaje Bunkier Productions (industrial, ambient) i FarFromShowbitz (industrial, darkambient, noise).

Obja郾ienia

Opracowanie artyku逝

Artykul powstal w opraciu o kilka zrodel dotyczacych muzyki industrialnej, historii, wynalazkow zawartych w czesci o industrialu, a takze o wlasne spostrzezenia, dotyczace rocka industrialnego, wytworni plytowych, subkultury, mody czy tez fanzinow. Od 2003 roku jest publikowany tylko w magazynie Fabryka Industrial Rock Magazine. Wszelka publikacja bez zgody autorki zabroniona.

Pomocne linki

Manifest Futurystyczny Bailla Pratella :: Filippo T. Marinetti

Throbbing Gristle

The Death Factory

Industrial Records

Coum Transmissions

Cabaret Voltaire(zesp馧)

Dadaizm

Arnold Schoenberg (gama atonalna)

William S. Burroughs

Instrumenty muzyczne (historia elektroniki)

Ministry oficjalna, opisowa
muzyka industrialna
Industrial metal
Industrial rock

Tekst i opracowanie: Katarzyna 'NINa' G鏎nisiewicz, 2003. Fotografie: Internet.