DAX (2006)
Dodane przez NINa dnia 09.09.2007 20:55
[NINa i Brian Backlash, wywiad e-mail: 04.06.2006]


Brian Backlash: Zaczynam siê gubiæ, co do tego, ile naprawdê zespo³ów industrialno-metalowych pochodzi z rejonu Texasu. Czy tam siê dzieje cos naprawdê specyficznego?
Oczywi¶cie, to siê nazywa Porcja Teksañskiego Gniewu, a ma³e, chude gotyckie elfy wlewaj± ja do ujêæ wody.

NINa: Co oznacza nazwa "DAX"?
No có¿, mam na imiê Dax, a poniewa¿ jest to nietypowe imiê i jestem za³o¿ycielem zespo³u, tak wiec nadali¶my ta nazwê zespo³owi. Tak wiec nie oznacza nic specjalnego!

Brian: W jaki sposób uformowa³ siê DAX i czy twój styl muzyczny mia³ decyduj±cy wp³yw na rozwój DAXa w industrialna hybrydê?
W zasadzie nie mia³em jakiej¶ wizji poza ta, ze chce tworzyæ ciê¿k±, ale i taneczna muzykê. My¶lê, ze pó¼niej ca³y zestaw wp³ywów odegra³ swoja role, i z tego tytu³u to, co powsta³o jest mieszanka rocka, industrialu, funka, popu itp.

NINa: Kto ciê najbardziej zainspirowa³?
To naprawdê ciê¿kie pytanie i mo¿e to zabrzmi dziwnie, ale najwiêkszy wp³yw ma na mnie zespó³ Cocteau Twins. Obecnie DAX nawet w ma³ym procencie nie przypomina ich muzyki, ale ich wp³yw jest s³yszalny w konstrukcji melodii oraz przemieszania elektronicznych i organowych d¼wiêków. Inne moje oczywiste inspiracje, to: NIN, Bjork, David Bowie, Peter Gabriel, Pet Shop Boys, a nawet Prince.


Brian: DAX istnieje od prawie roku. Czy w tym czasie uda³o wam siê czym¶ zab³ysn±æ?
Najfajniejszym do¶wiadczeniem jak dot±d by³o otwarcie koncertu A Flock of Seagulls w klubie Elysium, w Austin. To by³a prawdziwa zabawa dzieliæ scenê z tak kultowym zespo³em!

NINa: Co by³o jak dot±d waszym najwiêkszym sukcesem?
Wypu¶cili¶my taki singiel CD, którego kopie móg³ rozdawaæ swoim znajomym ka¿dy, kto by³ chêtny. Na ok³adce w sekcji "Podziêkowania" znalaz³y siê imiona osób, które nam pomog³y w dystrybucji. Doliczyli¶my siê 10 000 rozdanych w ten sposób egzemplarzy, wszystkie na ¿yczenie! Musieli¶my zaprzestaæ tej promocji, poniewa¿ przekszta³ci³a siê w zadanie zajmuj±ce nam ca³y dzieñ. Ale my¶lê, ze w kontek¶cie "sukcesu" to w³a¶nie ten wynik uwa¿amy za satysfakcjonuj±cy.

NINa: Czy mogliby¶cie podaæ nam powody, dla których chcieliby¶cie zagraæ koncerty u boku wybranych wykonawców, i trzy osoby, z którymi chcieliby¶cie porozmawiaæ?
No nie wiem, chcieliby¶my zagraæ z wieloma zespo³ami, tak wiec ciê¿ko ograniczaæ siê do trzech. Na pewno chcieliby¶my zagraæ z Davidem Bowie, Depeche Mode, i oczywi¶cie NIN. A co do trzech osób, z którymi chcia³bym zamieniæ parê s³ów... George W. Bush - naprawdê chcia³bym mu spojrzeæ prosto w oczy i zobaczyæ czy jest tam cos warto¶ciowego. Nastêpnie John Lydon, poniewa¿ uwa¿am go za naj¶mieszniejszego go¶cia, z którym widzia³em wywiad. No i Miles Davis je¶li by jeszcze by³ miedzy nami.... to taki fajny kole¶.


NINa: Du¿o ludzi przychodzi na koncerty, nastêpnie wypuszcza bootegi i rozprzestrzenia je po ¶wiecie. Fani uwielbiaj± robiæ tak¿e zdjêcia podczas koncertów. Czy uwa¿acie, ze to jest sprawiedliwe zakazaæ im takich fotograficznych praktyk i pozwalaæ im wy³±cznie na kupowanie wydruków ze zdjêæ zrobionych przez wynajêtego fotografa?
Nie, nie s±dzê. Zarówno arty¶ci jak i ich managerowie ciê¿ko pracuj± na image zespo³u, ale rzeczywisto¶æ jest taka, ze to fani posiadaj± twój wizerunek. Zw³aszcza w czasach mini urz±dzeñ cyfrowych. Musimy to zaakceptowaæ i cieszyæ siê tym, co robi± razem z nami. Prawdziwi fani zawsze kupi± nasz produkt, je¶li jest dobry.

NINa: Czy jeste¶cie bardziej profesjonalni, kreatywni czy niezale¿ni?
To tez pewnie zabrzmi dziwacznie, ale po pierwsze jestem profesjonalista. Po prostu jestem nim, a ta cala reszta czyli niezale¿no¶æ i kreatywno¶æ to opcje nad którymi musze jeszcze popracowaæ. Ca³y zespó³ jest bardzo profesjonalny, co jest ¶wietne.

Brian: W DAX gra sze¶æ osób. Czy proces tworzenia opiera siê na demokratycznym podej¶ciu czy tez ty sam przejmujesz kontrole nad koñcowym produktem?
Z racji tego, ze powo³a³em zespó³ do ¿ycia, tak wiec jego produkty to g³ównie moje pomys³y. Ale to siê ci±gle zmienia i bardzo mnie to cieszy! Wiem, ze pracuj±c razem mo¿emy ci±gle doskonaliæ nasze brzmienie i rozwijaæ siê w tworzeniu coraz lepszego materia³u. Tak wiec bardzo interesuj± mnie pomys³y kolegów z zespo³u.

NINa: Scena industrialna. My¶lisz ze jest ukryta czy bardzo rozbudowana?
Ciê¿ko powiedzieæ... Jako, ze jeste¶my dziwna hybryda, to czuje siê jakbym stal poza scena czystego industrialu, bo pozostawanie w niej czasami bywa trudne. My¶lê, ze jest ca³kiem spora i na pewno ukryta, szczególnie w Texasie. Dobrym aspektem, który ma miejsce w Austin, jest to, ze zespo³y trzymaj± ze sob±, co powoduje, ze ja promujemy.


Brian: DAX nie ma podpisanej ¿adnej umowy z wytwórnia p³ytowa. Do jakich wytworni uderzali¶cie ze swoim materia³em i z jaka wytwórnia chcieliby¶cie wspó³pracowaæ?
Nie uderzali¶my jeszcze do ¿adnej wytworni, bo ca³y czas czekamy a¿ bêdziemy gotowi na ten ruch. My¶lê, ze jeste¶my ju¿ w tym punkcie, ze sami zaczynamy zadawaæ sobie to pytanie: kto móg³by nas wydawaæ? Z racji tego, ze ciê¿ko nas zaszufladkowaæ, to powinni¶my zainteresowaæ sob± jak±¶ niezale¿n± wytwornie i znale¼æ takich pasjonatów muzyki, jakimi sami jeste¶my.

NINa: Czy krêc± was obecnie jakie¶ gry, filmy, muzyka?
Musze siê zmuszaæ do tego, ¿eby trzymaæ siê z daleka od gier, bo ³atwo siê od nich uzale¿niam i przepadam z nimi na cale tygodnie. Jestem fanem filmów na DVD i aktualnie ogl±dam serie Sopranos, która jest zajebista. Od¶wie¿y³em sobie tez filmy z Woodym Allenem i jeden z moich ulubionych - Ostatnie Kuszenie Jezusa (wspania³y film, a mówi wam to ateista!). Muzyka jest dla mnie na pierwszym miejscu. Ci±gle poluje na rzeczy, których jeszcze nie uda³o mi siê zdobyæ. Odkry³em niedawno Mogwai, którzy s± doskonali. Dowiedzia³em siê tez, co to jest Sister Machine Gun i... w wygl±da na to, ze graj± podobnie do nas!


Brian: Grali¶cie koncerty w rejonie Texasu. Z kim ju¿ grali¶cie i z kim chcieliby¶cie wyst±piæ na przysz³o¶æ?
Najfajniej gra³o nam siê z lokalnymi zespo³ami takimi jak Ghetto Princess i LUST MURDER bOX. Tak jak ju¿ wspomnia³em, grali¶my przed A Flock of Seagulls a tak¿e przed Gene Loves Jezebel, co by³o zajebiste. Kiedy¶ siê ¶mia³em, ze je¶li do miast zawita jak±¶ kapela d³ugow³osych metalowców popularnych w latach 80-tych to koniecznie powinni¶my spróbowaæ zagraæ z nimi!

NINa: Pierwszy cz³owiek na Ksiê¿ycu, to prawdziwe czy sfabrykowane wydarzenie w twoim przekonaniu?
Prawdziwe, hehe, wierzê w to.

Brian: Na waszej oficjalnej stronie znajduje siê wiele profesjonalnie wykonanych studyjnych zdjêæ ciebie i zespo³u. Czy uwa¿asz, ze dobry image to podstawa dla zespo³u czy mo¿e tylko marketingowy trick?
I to, i to, ale g³ównie narzêdzie marketingu. Prawda jest taka, ze ¿yjemy w kulturze skoncentrowanej na wizerunku i ludzie lubi± kojarzyæ wygl±d zespo³u z muzyka, jaka prezentuj±. Wiec pracowali¶my z kilkoma profesjonalistami od fotografii. Lubiê im dawaæ sporo twórczej swobody, poniewa¿ uwa¿am, ze to mo¿e nam dodaæ sporo do tego, co chcemy pokazaæ. Chce pokazaæ nie tylko fajne fotki ale tak¿e sztukê.


Brian: Ostatnio wypu¶cili¶cie za w³asne pieni±dze EPke z siedmioma utworami, która sprzedajecie przez Amazon i CDbaby.com. Jak odbiorcy zareagowali na wasza muzykê i w jaki sposób reklamujecie ta p³ytê?
Nie zrobili¶my nic w kierunku reklamy tego kr±¿ka, a jej sprzeda¿ idzie wspaniale! Tak d³ugo jak Amazon i CDbaby bêdzie nas prosiæ o dostarczanie p³yt, bêdê szczê¶liwy. Jeste¶my tez dostêpni poprzez iTunes, co jest ju¿ kwintesencja dystrybucji.

NINa: Fabryka [Industrial Rock] webzine jest zakorzeniony w Polsce. Powiedzmy, ze macie mo¿liwo¶æ wybrania siê do Polski. Czego spodziewaliby¶cie siê w kontek¶cie ludzi, muzyki, biznesu, krajobrazów?
Polska ma tak niesamowita historie muzyczna, ze czu³bym siê onie¶mielony graj±c tam. Ale oczywi¶cie bardzo chcia³bym! Przypuszczam, ze ludzie mog± byæ (mam nadzieje) przyja¼nie nastawieni, aby powitaæ amerykañsk± kapele. Ciekaw tez jestem, czy spodobaliby¶my siê tamtejszej scenie industrial lub gothic. Mam nadzieje, ze tak.

DAX na Myspace | DAX official


Fotografie pochodz± z archiwum DAX, wszelkie prawa zastrze¿one © by DAX.