Mephistosystem (2007)
Dodane przez NINa dnia 03.09.2007 11:26
[NINa i Brian Backlash, wywiad email, 02.02.2007r.]


NINa: Co wed³ug ciebie okre¶la nazwa Mephistosystem?
Abele Franzé: Mephistosystem to dla mnie pewien rodzaj diabelskiego systemu. Wybra³em t± nazwê, bo postrzegam politykê, spo³eczeñstwo czy rz±d jako swojego rodzaju diabelskie systemy. Fakt, ¿e kto¶ musi siê dopasowaæ do spo³eczeñstwa jest dla mnie trudny do zrozumienia. Nie móg³bym tak ¿yæ. Je¿eli nie starasz siê wpasowaæ w normy to jeste¶ wrogiem, tak to wygl±da. Nie oznacza to, ¿e jestem jakim¶ kryminalist± czy morderc±. Jestem artyst±, który ma co¶ do przekazania spo³eczeñstwu i mo¿e od czasu do czasu chcê byæ w³a¶ciwie zrozumiany... Zacz±³em zdawaæ sobie sprawê, ¿e ten "diabelski system" istnieje wszêdzie. Nie tylko w polityce i w spo³eczeñstwie rz±dz±cym siê w³asnymi prawami, ale te¿ pomiêdzy przyjació³mi, kochankami, w zespole, biznesie muzycznym, w grupie bliskich ci ludzi i w koñcu w nas samych. Czyli tam, gdzie niespodziewa³bym siê z tym zetkn±æ...

NINa: Wasza muzyka wyra¿a szczery entuzjazm, którego wielu zespo³om brakuje. Co jest dla was najwa¿niejsze, kiedy s³uchacie muzyki innych kapel?
Nie warto¶ciuje ich. Bycie uczciwym i sposób tworzenia muzyki ma dla mnie znaczenie. By³o du¿o p³yt, które na pocz±tku mi siê nie podoba³y, ale w jaki¶ czas pó¼niej by³y w stanie mnie oczarowaæ. To s± takie p³yty, których mogê s³uchaæ latami i jako¶ mnie nie nudz±. To jest jak z mi³o¶ci±: po prostu siê przydarza ;) S³ucham du¿o ró¿nych gatunków muzyki: klasycznej, jazzu, electro, rocka itp., zawsze znajdzie siê co¶, co pasuje do mojego aktualnego nastroju. Nie mogê powiedzieæ, co mi siê najbardziej podoba, poniewa¿ mam bardzo zró¿nicowany gust.

Brian Backlash: Mephistosystem jest nowym, ci±gle rozwijaj±cym siê zespo³em. Czy trudno by³o wam ustawiæ siê w tych industrialno-rockowym ¶wiecie? Co jest waszym najwiêkszym osi±gniêciem w tym kontek¶cie?
Najwiêksz± gratyfikacj± jest to, ¿e ludzie s³uchaj± naszej muzyki, kupuj± sobie CD, przychodz± na koncerty i poruszaj± ich teksty utworów. To jest trudne do osi±gniêcia, je¶li nie tworzysz muzyki popularnej w danym momencie.

Brian Backlash: Pochodzicie i dzia³acie w Szwajcarii, wiêc dlaczego zdecydowali¶cie siê ¶piewaæ po angielsku?
Dlatego, ¿e angielski idealnie pasuje do tego rodzaju muzyki. Inspiruje mnie i perfekcyjnie wspó³gra z naszym brzmieniem.

Brian Backlash: W Stanach jest jaki¶ g³êboko zakorzeniona obawa i paranoja przed wprowadzaniem elektroniki do muzyki rockowej. Czy w Szwajcarii zauwa¿asz podobne uprzedzenia?
Nie wydaje mi siê. Muzyka musi po prostu przekonywaæ sama w sobie.

Brian Backlash: Wasza oficjalna strona jest genialna, dobrze odzwierciedla cyberpunkowe klimaty. Czy posiadanie strony "oficjalnej" jest tak bardzo wa¿ne w tych czasach, skoro Myspace i YouTube te¿ daj± mo¿liwo¶ci promocji?
Jestem pewien, ¿e nasz profil na Myspace cieszy siê o wiele wiêksz± popularno¶ci± ni¿ nasza strona oficjalna. Ale na tej drugiej jest wiêcej zagadnieñ dla naszych fanów. Mephistosystem.com jest bardziej reprezentacyjna dla zespo³u. Mo¿emy bardziej wyraziæ nasz indywidualny styl i image w³a¶nie dziêki posiadaniu strony oficjalnej. Wielu managerów koncertowych oraz dziennikarze pytaj± o link do strony oficjalnej i nie satysfakcjonuje ich posiadanie tylko i wy³±cznie profilu na Myspace.

Brian Backlash: Nagrali¶cie sporo klipów wideo, które mo¿na znale¼æ na YouTube. Czy chcecie nagraæ wiêcej? Czy poprzez ten zabieg zgromadzili¶cie wiêcej fanów, którzy mogli was w ten sposób i s³uchaæ i ogl±daæ?
Tak chcemy wiêcej. Efekty wizualne by³y zawsze wa¿ne w naszych wystêpach na ¿ywo, podobnie jak i taki sposób prezentacji pomaga w dotarciu do ludzi.

NINa: No to teraz takie klasyczne pytanko: jakiego sprzêtu u¿ywacie w studiu?
Haha moje ulubione pytanie ;) Sprzêtu mamy a¿ za du¿o! Oto lista najwa¿niejszych z nich: Moog Voyager, Virus Ti, Alesis Ion, Sherman II, Kaoss Pad, Line 6 Filter, Line 6 Modulator, Triton Pro X, Distressor Dual, Mindprint DTC Dual, Urei La 12 Dual, Rode Micros, ró¿ne wzmacniacze, Native Instruments i tona softu. Aran¿acje robimy na Cubase SX3.

Brian Backlash: Ostatnio grali¶cie sporo koncertów, a kolejne s± przed wami. Z jakimi zespo³ami chcieliby¶cie pojechaæ na tournee?
Najwa¿niejsze jest to, ¿eby dzia³a³a miêdzy nami chemia. Nie móg³bym jechaæ w trasê z kim¶, kogo nie lubiê.

Brian Backlash: Niektóre z waszych utworów jak na przyk³ad Anybody Cares ma alternatywny wyd¼wiêk. Czy inspirowa³y was takie grupy jak The Pixies albo Franz Ferdinand?
Nie za bardzo... Anybody Cares powsta³ z racji mojej ¿yciowej sytuacji i wra¿eñ z ni± zwi±zanych.

NINa: Wasza debiutancka p³yta Endless Crawl, któr± mam w rêce, jest wype³niona bardzo entuzjastycznie wykonanymi utworami. Gdzie mo¿na j± kupiæ?
W handlu miêdzynarodowym np. na Arachnophobia.ch i innych sklepach on-line. W Niemczech, Austrii i Szwajcarii we wszystkich dobrze zaopatrzonych sklepach muzycznych.

Brian Backlash: Jakie zespo³y braliby¶cie pod uwagê w kwestii zremiksowania waszych utworów, albo odwrotnie, komu chcieliby¶cie wykonaæ remiksy?
Sporo wykonawców z krêgu muzyki electro da³o nam znaki, ¿e s± zainteresowani remiksowaniem naszych nagrañ. My¶lê, ¿e pasowaliby. Sam chêtnie podj±³bym siê remiksowania w³asnych utworów. Chcia³bym te¿ bardzo remiksowaæ utwory ka¿dej innej kapeli, tak d³ugo, jak bêdzie mi siê podoba³a ich muzyka!

Brian Backlash: Jak wygl±da u was proces tworzenia utworów?
Najpierw muszê byæ w odpowiednim nastroju. Potem muszê mieæ pomys³. Nastêpnie sprawdzam, dok±d prowadz± mnie sztuczki z instrumentami i g³osem. Potem zapada decyzja, czy w ogóle mi siê ten pomys³ podoba. Je¶li nie - kosz, je¶li tak - robiê jedn± zwrotkê, refren, od jednego do dwóch przej¶æ i zakoñczenie. Potem programuje partiê bêbnów, tak± szablonow± dla studyjnego perkusisty. A pó¼niej wpadam ju¿ w jaki¶ trans, zaczynam demolowaæ sekwencery i dodawaæ jakie¶ psychodeliczne, syntezatorowe d¼wiêki.

Brian Backlash: Po czym poznajesz, ¿e praca nad albumem dobieg³a koñca?
Po d³ugim czasie komponowania utworów, aran¿acjach i produkcji robiê sobie ró¿ne playlisty. Usuwam wszystkie utwory, które nie pasuj± do konceptu albumu i s³ucham ca³o¶ci jeszcze raz. Je¿eli okazuje siê, ¿e ka¿dy z utworów daje mi wra¿enie, ¿e osi±gn±³em dok³adnie to, co chcia³em wyraziæ, to oznacza, ¿e p³yta jest gotowa. Oczywi¶cie pozostaje jeszcze kwestia masteringu i ok³adki, musz± pasowaæ do ca³o¶ci. Wiêkszo¶æ decyzji zapada jednak podczas procesu komponowania.

NINa: Czy do¶wiadczy³e¶ kiedykolwiek zjawiska deja-vu? Jak my¶lisz, czego jest skutkiem? Czemu siê przydarza niektórym ludziom?
Tak, zdarzy³o mi siê to parê razy. Ci±gle zadajê sobie to pytanie, czemu tak siê dzieje. Nie ma dla mnie zupe³nie sensu, ale jest to cudowne uczucie!

Brian Backlash: Szwajcaria jest notorycznie neutralna w czasach miêdzynarodowych wy¶cigów zbrojnych?. Jakie s± nastroje w¶ród Szwajcarów odno¶nie wojny w Iraku i amerykañskiego prezydenta?
Nastroje s± z³e z tego powodu. Ludzie nie lubi± Busha i jego politycznych zagrywek. Nie jeste¶my w stanie odró¿niæ prawdy od k³amstw. I to jest niekorzystne!

NINa: Polska policja zamiast zaj±æ siê mordercami, z³odziejami i w³amywaczami stara siê walczyæ z piractwem muzycznym. Jak to wygl±da w Szwajcarii? Kto zwalcza takie praktyki pirackie? Czy w ogóle mo¿na powstrzymaæ taki precedens nielegalno¶ci kopiowania muzyki, filmów i programów?
Je¿eli chcieliby w ogóle zrobiæ co¶ przeciwko piractwu, to mogliby robiæ o wiele dalej. Nikt tak na prawdê nie wie, co nale¿y do zadañ naszej policji...

NINa: Wyobra¼ sobie, ¿e w twoim mie¶cie przez tydzieñ nie ma pr±du. Po ilu dniach pokazywa³by¶ wyra¼nie oznaki rozdra¿nienia?
Ju¿ po jednym dniu! Jeste¶my bardzo uzale¿nieni od elektryczno¶ci, wiêc nie mog± jej wy³±czaæ ot tak sobie! Jeszcze jeden przyk³ad diabelskiego systemu.

MEPHISTOSYSTEM NA MYSPACE | STRONA OFICJALNA


Fotografie pochodz± ze zbiorów Mephistosystem, wszelkie prawa zastrze¿one © przez autorów fotografii.