Nerve [recenzje]
Dodane przez NINa dnia 19.02.2010 16:47
Blood & Gold |Play It Again Sam Records, 1995| star rating

1. Blood, 2. Rain, 3. My Mind, 4. Dirt, 5. Sane Men, 6. Gaia, 7. The Carpet Man, 8. Scream In Silence, 9. Exposure, 10. Discouragement, 11. Nihil, 12. Gold


Szczerze m闚i帷, kiedy par lat temu po raz pierwszy us造sza豉m muzyk z Blood & Gold wydawa豉 mi si za ci篹ka. Po jakim czasie jednak przekona豉 mnie jej wyrazisto嗆, 篡wotno嗆, a tak瞠 ponadczasowo嗆. Blood & Gold ma w sobie ten sam urok co nagrania Machines of Loving Grace i poniek康 Course of Empire - to samo kuszenie, g喚bi, perfekcj wykonania, bogactwo d德i瘯闚, kompletno嗆 zabudowania kompozycji i integralno嗆 wszystkich jej element闚.

Nerve by jednym z tych ma這 znanych wtedy belgijskich zespo堯w, kt鏎y pozostawi po sobie tylko dwie pe軟e p造ty wydane przez Play It Again Sam Records. Ten brak doj軼ia do 鈍iatowych scen metalu industrialnego dziwi mnie dosy, bo PIAS mia這 wtedy ca趾iem dobr dystrybucj, a ich p造ty mo積a by這 dosta np. w Polsce dzi瘯i SPV. Nie pami皻am jednak瞠 czy mieli w swoim katalogu Nerve. Ta grupa jest tak nieodkryt pere趾, albo raczej, pere趾 odkryt tylko przez prawdziwych fan闚 gatunku, otwartych na pog喚bianie wiedzy, a nie tylko pod捫anie za takimi grupami jak Ministry czy Nine Inch Nails.
Co najciekawsze, t pot篹n muzyk tworzy造 tylko dwie osoby: Phil Mills i Tom Holkenborg. Tom, po zako鎍zeniu Nerve, powo豉 do 篡cia sw鎩 nowy projekt Junkie XL, kt鏎y ze wzgl璠u na bardziej elektroniczne brzmienia, zyska o wiele wi瘯szy rozg這s ni Nerve.

P造t rozpoczyna ci篹ki, tocz帷y si w "godfleshowskim" tempie utw鏎 "Blood", tu i 闚dzie przetykany ja郾iejszymi plamami d德i瘯闚. A potem? Jeden z kultowych nagra zespo逝 – "Rain"! Mnie zawsze kojarzy si z tak sytuacj: patrz na je寮嬈a w stylu pseudo-wiking闚 z filmu "Tropiciel" (Pathfinder), w pot篹nej, czarnej zbroi pe軟ej kolc闚 i innych niebezpiecznych ozdobnik闚, kt鏎y na muskularnym, czarnym koniu pruje przez otwarte przestrzenie prosto do celu, aby gwa速ownie uderzy we wroga i zmia盥篡 go si陰 rozp璠u. Tak samo mia盥篡 "Rain".

Kolejny utw鏎 to "My Mind" z fina這wym unisono gitar, basu i perkusji, utrzymanym w stylu nagra Skrew. Utw鏎 ten ma tak瞠 dosy 酥iewne, rockowe refreny.
"Dirt" to przedsmak brzmie proponowanych p騧niej przez wspominany wy瞠j Junkie XL, i techno-podobne beaty kojarzone z Cubanate, Front 242 czy C-Tec, ale w otoczce pi瘯nych, rozwibrowanych riff闚 gitar i agresywnych wokali. "Sane Men" jest bardzo prostym utworem, bardzo dobrym na koncerty, je郵i wymaga si na nich tylko przep造wu energii i poskakania sobie. Z jednej strony dynamiczny rock, a z drugiej elektroniczne, a wr璚z techno-podobne t豉, uwypuklone w odpowiednich miejscach i nie przeszkadzaj帷e sobie nawzajem. Po nim nast瘼uje "Gaia", kolejny kultowy utw鏎 Nerve, z 豉twym do zapami皻ania refrenem, kt鏎y a wymusza 酥iewanie go podczas s逝chania. Ten utw鏎 bardzo przypomina mi nagrania Machines of Loving Grace, przede wszystkim z p造ty Gift.
"The Carpet Man", to pot篹ny, industrialno-metalowy utw鏎, kt鏎y banalnie m闚i帷, "powala". Pora瘸j帷e jest nat篹enie poszczeg鏊nych element闚 buduj帷ych ten utw鏎, od gitar, basu i wokali po industrialne t豉. Co mo瞠 zainteresowa fan闚 Revolting Cocks czy Front 242, to fakt, 瞠 utw鏎 ten zosta nagrany z go軼innym udzia貫m Luca Van Acker"a.

Kolejny 'Scream In Silence" roz這篡 najwi瘯szego twardziela. Wgryzie si w psychik i rozwali od 鈔odka. Pozytywnie. To przepi瘯na suita, prawie bez wokali (poza tytu這wym "I can scream in silence"), a jej pojawienie si zaraz po bezdusznym, industrialnym "The Carpet Man", zwi瘯sza efekt kontrastu, kt鏎y dostrze瞠 nawet kto bez wybitnego s逝chu muzycznego. Podobn pot璕 prezentuje zesp馧 w utworze "Discouragement", z szar簑j帷ymi riffami i klimatem p騧niejszych nagra Ministry jak np. ich "Kaif" i podobnie samplowanymi monologami. Utw鏎 przechodzi jednak w drugiej po這wie w jakie cieniutkie przy酥iewki, co psuje jego efekt ko鎍owy. Nie jest to dopracowana kompozycja. Od cienkich g這sik闚 zaczyna si te "Exposure", ale p騧niej niespodziewanie rozwija w ci篹kie gitary, dynamiczn perkusj i 軼ian d德i瘯u z wszystkimi tymi rockowo-industrialnymi nalecia這軼iami.

"Nihil" natomiast, to industrialny utw鏎 z dziwnymi d德i瘯ami, ale kt鏎y oczywi軼ie nie ogranicza si tylko do elektroniki. Pozosta豉 po這wa utworu rozgrzewa si od w軼iek造ch wokali i mikstury beat闚, chocia sam utw鏎 nie posiada jakie szczeg鏊nej g喚bi, zale篡 jednak od tego, jak go interpretowa.
No i na koniec spokojny, wr璚z ambientowy "Gold" na uspokojenie ci郾ienia ;)

Album Blood & Gold zosta nagrany zgodnie z trendami panuj帷ymi w latach 1994-1995 w muzyce metalowej i industrialnej... i nie doczeka si takiej wielko軼i, na jak zas逝guje. W muzyce Nerve, gitary wsp馧istniej z elektronik niczym yin i yang, a do tego Phil Mills jest doskona造m wokalist, kiedy ma 酥iewa "gro幡ie" i pot篹nie, chocia lekkie ch鏎ki mu nie wychodz.

Pot璕a Blood & Gold zabija niesmak okropnych, nowych, electro-metalowych produkcji z Niemiec i W這ch, oraz ameryka雟kich remiks闚. Zas逝穎na, najwy窺za nota. (NINa)

Cancer Of Choice |Play It Again Sam Records, 1994| star rating

1. Coins, 2. Fragments, 3. Oil, 4. Rage, 5. Closedown, 6. Water, 7. Seed, 8. Dedalus, 9. Trust, 10. Waters, 11. Thirties


Debiutancka p造ta Nerve nie jest niestety bli幡iakiem wydanej rok p騧niej, mistrzowskiej Blood & Gold, ani te nie pod捫a p騧niejszymi 軼ie磬ami zespo逝, chocia nie jest te taka z豉. Problem w tym, 瞠 Cancer Of Choice ma w sobie wi璚ej zmiennych nastroj闚, beat闚, industrialnych te i eksperyment闚. Znaj帷 Blood & Gold mog zaryzykowa stwierdzenie, 瞠 zesp馧 szuka dopiero metody na interesuj帷 muzyk i jednak wybra gitary zamiast sampli na drugi i jednocze郾ie ostatni, w swojej kr鏒kiej karierze, album.
Ponadto w muzyce na Cancer of Choice uwidacznia si szereg wp造w闚 ze strony innych zespo堯w i styl闚 muzycznych. Taka p造ta teoretycznie mog豉by powsta, gdyby Nerve mia ju w swojej dyskografii 4-5 wydawnictw p造towych, a Cancer of Choice by豉by umiejscowiona gdzie na ko鎍u jako album przekrojowy, prezentuj帷y dotychczasowe osi庵ni璚ia Nerve. Ta p造ta jest jednak debiutem, a jej r騜norodno嗆 muzyczna mo瞠 wskazywa w豉郾ie albo na poszukiwania (swojego stylu i odpowiednich fan闚) albo na do鈍iadczenie i os逝chanie z innymi gatunkami muzycznymi, co ju wtedy zesp馧 stara si zaprezentowa i st康 tak r騜ne rezultaty.

Nerve mia to szcz窷cie, 瞠 ju na pocz徠ku zainteresowa這 si nimi belgijskie Play It Again Sam, wytw鏎nia znana z wychwytywania oryginalnych artyst闚, nastawionych na zar闚no gitarowe i elektroniczne brzmienia. PIAS to du篡 label, posiadaj帷y szerokie kana造 dystrybucji w Europie i USA, st康 dziwi tak wspania貫 Nerve, nie robi帷e kariery pod ich skrzyd豉mi. Mog jedynie spekulowa, 瞠 PIAS zwr鏂i這 uwag na Nerve ze wzgl璠u na pierwsz, tak r騜norodn nastrojowo p造t, albo, 瞠 album nie sprzedawa si rewelacyjnie i zesp馧 celowo wybra brzmienia ci篹sze na nast瘼ny album, aby trafi do wi瘯szej grupy odbiorc闚 ze sceny metalowej, co jednocze郾ie nie spodoba這 si PIAS i label zadecydowa o zako鎍zeniu wsp馧pracy z Nerve. O prawdziwe przyczyny zdobycia kontraktu z PIAS, a potem szybkiego rozpadu zespo逝 nale瘸這by jednak spyta Phila Millsa lub Toma Holkenborga (obecnie Junkie XL), co te prawdopodobnie zrobimy z ramienia magazynu Fabryka.

Eksperymentalny, chocia ci庵le oparty na ci篹kiej elektronice utw鏎 "Coins" otwiera ten album. Potem mamy jaki wr璚z ambientowo-popowo-metalowy "Fragments", ci篹ki, metalowo-industrialny "Oil" i rapowo-industrialny "Rage".
"Closedown" bardzo mi przypomina nagrania The Young Gods, z atmosfer pe軟 napi璚ia i agresji, utw鏎 w identycznym stopniu gitarowy co elektroniczna, natomiast "Water" powinni polubi fani nagra 16Volt, tych s這dszych, ale nie pozbawionych gitar. Utw鏎 ma niestety a 5 minut, podczas kt鏎ych s造sz te same brzmienia od pocz徠ku do ko鎍a, co szybko staje si nudne.
"Seed" mnie zaskoczy, bo po pocz徠kowej, bardzo p造tkiej zawarto軼i, drug po這w utworu wype軟iaj ostre, taneczne beaty utrzymane w stylu nagra Front 242 i Cubanate. "Dedalus" niczym nie zachwyca, bo brzmi zbyt standardowo, ale za to nast瘼uj帷y po nim, instrumentalny "Trust" od razu ukazuje swoj pot璕! Powolne riffy gitar i p豉cz帷e sol闚ki przypominaj niekt鏎e nagrania Skrew, a pod koniec, ta ci篹ka kompozycja pi瘯nie rozja郾ia si, przechodz帷 na nieco wy窺ze tony.
"Waters" poniek康 kontynuuje pi瘯no "Trust", ale znajduje si tu te zapowied "Screaming in Silence" z p造ty Blood & Gold, jak gdyby zesp馧 nie by zadowolony z "Waters" i postanowili p鎩嗆 jeszcze g喚biej i wyra幡iej wraz z "Screaming in Silence" . Gdyby kto bardzo chcia por闚nywa, to w utworze tym znajdziemy te delikatne echa "Something I Can Never Have" Nine Inch Nails.
P造t ko鎍zy "Thirties", kt鏎y jako kompletnie nie przypad mi do gustu i po p造cie Blood & Gold nawet nie przypuszcza豉m, 瞠 Nerve nagrywa kiedy takie rzeczy.

Niestety tylko dwie gwiazdki za brak zdecydowania, ale warto mie ten album, chocia瘺y dla zobrazowania, w jaki spos鏏 zesp馧 rozwin掖 swoj muzyk na drugiej i ostatniej p造cie. (NINa)


Discogs