Trent Reznor - Katharsis przez autodestrukcj (2001)
Dodane przez NINa dnia 01.09.2007 15:28
Trent Reznor - Katharsis przez autodestrukcj

Chc帷 napisa o jakichkolwiek informacjach na temat NINE INCH NAILS najcz窷ciej u篡wa si s這wa "podobno". Nic dziwnego, bowiem wok馧 NIN, jak i wielu zespo堯w uznawanych za kultowe, naros這 ju tyle legend, 瞠 ci篹ko wyci庵n望 spo鈔鏚 nich te wiarygodne. A Reznor nie jest w stanie reagowa na ka盥 fa連zyw, zreszt po co mia豚y to robi - prowokacja to najlepszy spos鏏 reklamy.
Po latach eksperymentowania z muzyk i szarpaniny ze samym sob, lider NIN zaczai si w Nowym Orleanie. Mieszka tam w du篡m, starym domu, przy tej samej ulicy co znana pisarka Anne Rice. Spokojne miasto, uspokojony cz這wiek i jego spokojniejsza muzyka. Niedawno uko鎍zone trzydzie軼i pi耩 lat, mn鏀two zu篡tej podczas tras koncertowych energii psychicznej, odci郾i璚ie swoich 郵ad闚 na p造tach znanych muzyk闚, zilustrowanie muzyk paru kasowych film闚 i przede wszystkim przetarcie szlaku w obr瑿ie rocka industrialnego - tak min窸y dla Reznora lata dziewi耩dziesi徠e. Wydawa這by si, 瞠 spokojnie m鏬豚y zaszy si w jakim zacisznym zakamarku, odcina kupony od s豉wy i przelicza mamon na bankowym koncie. Ale m闚imy o Trencie Reznorze, osobie powa瘸nej w Stanach na r闚ni z samym prezydentem USA.

Cia這 pochwycone przez wielk, zepsut maszyn.Michael Trent Reznor, bo tak brzmi jego pe軟e imi, jest z pochodzenia Amerykaninem (rodzinne miasto Mercer) i urodzi si 17 maja 1965 roku, jak podaj niekt鏎e 廝鏚豉 o godzinie 7:30. Ma o pi耩 lat m這dsz siostr Ter, z kt鏎 zamieszka u dziadk闚 zaraz po rozwodzie rodzic闚 we wczesnych latach siedemdziesi徠ych. Niedawna 鄉ier jego babki wp璠zi豉 go w spor depresj, zreszt nie ma si czemu dziwi, bo dla dojrzewaj帷ego nastolatka niejednokrotnie lepszym, bardziej wyrozumia造m przyjacielem okazuje si w豉sny dziadek lub babcia ni na przyk豉d rodzice. Nic dziwnego, 瞠 Trent bardzo si do nich przywi您a - r騜nica pokole jest ju tak du瘸, 瞠 dziadkowie o wiele 豉twiej akceptuj poczynania swoich wnuk闚.
Media, chyba zgodnie z jego staraniami zawsze kreowa造 go na perwersyjnego cyborga, u篡waj帷 takich okre郵e jak: "nawiedzony", "zakr璚ony", "facet o z造m gu軼ie", "operator piekielnej maszyny", czy "kole o szata雟kich pomys豉ch". Jednak瞠 w niekt鏎ych wywiadach m闚i, 瞠 nie posiada osobowo軼i typowego rockmana, 瞠 jest troch nie鄉ia造 i melancholijny. W dzieci雟twie Trent nale瘸 do grupy skaut闚, posy豉no go do niedzielnej szk馧ki, budowa modele samolot闚 i pobiera lekcje gry na pianinie.
W szkole 鈔edniej gra na saksofonie, keyboardzie, pianinie i gitarach w kilku lokalnych zespo豉ch. Przez swoich klasowych koleg闚 zosta uznany za najlepszego w sztuce dramatycznej. Efekty takiej oceny wida na scenie podczas koncert闚 NIN, gdzie Reznor odgrywa naprawd dobry show - skrada si do publiczno軼i, uwodzicielsko szepcze, a za sekund rzuca si na jednego z muzyk闚, dusi go kablem od mikrofonu, symuluje kopulacj z syntezatorem albo celowo zapl徠uje si w kable od gitar. Kt騜 inny, jak nie sam artysta mo瞠 najlepiej zobrazowa swoje dzie這? Na jednym z takich koncert闚 o ma這 nie dosz這 do tragedii - mikrofon przypadkowo i na o郵ep rzucony przez Reznora trafi w perkusj, a talerz dosy powa積ie przeci掖 czo這 perkusi軼ie, kt鏎y heroicznie kontynuowa gr z krwawi帷 ran.

Nie da si ukry, 瞠 Trenta poci庵a akt destrukcji, ale raczej nikt nie s造sza, 瞠by NIN na wz鏎 innych kapel, urz康zali demolki w hotelach, wyrzucali telewizor przez okno, chodzili nago po ulicach, albo bili przypadkowych fan闚 czy fotoreporter闚,. Destrukcja w wykonaniu Reznora ma miejsce tylko na scenie i ewentualnie tylko w nim samym. Trzydziesto-pi璚ioletni muzyk jest ciekawym przypadkiem dla psychoanalityka; najcz窷ciej wyst瘼uj帷ymi w jego tekstach zaimkami s egocentryczne "ja" i "m鎩". Przez d逝gi czas nienawidzi 鈍iata, nie dostrzega w nim 瘸dnych warto軼i, dla niego wszystko umar這, a wr璚z zdech這. Trent wydaje si by osob bardzo wra磧iw i emocjonaln, wi璚 jego z gruntu pesymistyczne podej軼ie do 篡cia znalaz這 odzwierciedlenie w tekstach utwor闚: "Chc czego, czego nigdy nie b璠 mia", "Nienawidz siebie za to czym si sta貫m", "Nie wiem czym jestem", "Nic mnie nie mo瞠 powstrzyma, po prostu mnie to nie obchodzi", "Moje usta mog sk豉da obietnice, ale moje serce jest jak kurwa", "Nadal nie umiem naprawi tej zepsutej maszyny", "Ten 鈍iat mnie odrzuca", "Im wi璚ej ci daj, tym bardziej umieram" by przytoczy te najbardziej wyraziste. Kiedy powo豉 do 篡cia NIN, stwierdzi, 瞠 musi w sobie co zmieni, bo nawet nie wygl康a tak interesuj帷o jak Perry Farrell (lider Porno For Pyros). Wykreowa sobie taki, a nie inny image, bo w jego mniemaniu nie by nikim interesuj帷ym - ani m瘰k dziwk, ani narkomanem uzale積ionym od heroiny - by po prostu normalnym facetem.

Powstaje wi璚 pytanie, jak on to robi, 瞠 tak d逝go utrzymuje si na rockowej drabinie? Odpowied wydaje si prosta - Reznor ma siln osobowo嗆, a ponad to jest uzdolniony, pomys這wy, dok豉dny, ostro積y i lubi eksperymenty. Cz這wiek wyposa穎ny w takie cechy charakteru mo瞠 zajecha bardzo daleko. Mnogo嗆 stron internetowych po鈍i璚onych NIN pokazuje, jak bardzo ten zesp馧 zapad w 鈍iadomo嗆 (albo pod鈍iadomo嗆) wielu osobom. Co wi璚ej, stron tych przybywa ka盥ego roku, pomimo tego, 瞠 szanowny pan Trent Reznor przez ostatnie pi耩 lat milcza jak zakl皻y. W oczekiwaniu na The Fragile fani NIN prognozowali przysz這嗆 swojego ulubie鎍a. Mno篡造 si domys造, czy Reznor si w og鏊e wycofa z muzyki, czy przeszed na stron filmu, czy NIN umar這 鄉ierci naturaln. Nierzadko pojawia造 si spekulacje na temat dalszej egzystencji samego Reznora; wielu wr騜y這 mu samob鎩stwo, maj帷 na uwadze jego dotychczasowy 鈍iatopogl康. Dla zabawy projektowano nowe ok豉dki do p造ty i zgadywano kto m鏬豚y zaj望 si remiksowaniem nowego materia逝. Wymieniano ju takich muzyk闚 jak No Doubts, Coolia czy Roba Zombiego. W sieci pojawi si nawet kto, kto podawa si za Reznora i nakr璚a ludzi do dyskusji. Wielu fan闚 podpisywa這 si w internetowych czatach i emailach jako Trent Reznor. Spragnione Reznorowego Cia豉 kobiety pisa造 swoje oferty do takich "Trent闚", w nadziei na pozytywne rozpatrzenie propozycji i w rezultacie ostre r積i璚ie na tylnym siedzeniu samochodu. Zreszt m篹czy幡i te nie stali w tej kwestii na uboczu, bo, jako 瞠 lider NIN nigdy publicznie nie pokazywa si z swoj partnerk (partnerem), a na pytania o seks udziela enigmatycznych odpowiedzi o wielu podtekstach, dlatego jego preferencje seksualne nadal nie s do ko鎍a znane. Trent bardzo chroni swoj prywatno嗆, nie stara si na si喚 pokazywa w mediach, jest introwertyczny i jak sam przyznaje, nie czuje si gwiazdorem.

A wi璚 co wp造n窸o na popularno嗆 NIN? Na pewno sama posta Trenta R. - charyzmatyczny, agresywny, perwersyjny, niezr闚nowa穎ny, zamkni皻y w sobie i nieprzewidywalny cz這wiek - takie wra瞠nie mo積a by這 odnie嗆 po obejrzeniu wi瘯szo軼i wyst瘼闚 NIN na 篡wo. Neurotyczny lider podkr璚a zainteresowanie publiczno軼i sadomasochistycznymi wizjami, wyrafinowanym image, kontrowersyjnymi pogl康ami i pomys豉mi. Nie ma這 popularno軼i przynios造 mu cenzurowane wideoklipy, ale o tym p騧niej. Nagra The Downward Spiral w domu Pola雟kiego, gdzie banda Charlesa Mansona dokona豉 mordu na jego 穎nie i towarzysz帷ych jej osobom; fakt ten by wielokrotnie przytaczany przez pras. Pozwala sobie na bicie swoich muzyk闚 podczas koncert闚 (s造nny "worek treningowy" - Richard Patrick, p騧niejszy frontman Filtera) i zaciekle pastwi si nad sprz皻em muzycznym. Z niek豉man rado軼i u篡wa s這wa "fuck" jakby na przek鏎 ameryka雟kiej cenzurze. Wideoklipy do poszczeg鏊nych utwor闚 emanowa造 agresj, szale雟twem, destrukcj i perwersj. W鈔鏚 rosn帷ej liczby fan闚 pojawia豉 si ch耩 poznania tego ciekawego go軼ia i znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy Reznor faktycznie jest taki nienormalny, czy to wszystko co sob prezentuje jest tylko z g鏎y za這穎n strategi dla lepszej sprzeda篡 p造t. Trasy koncertowe nie musia造 mie specjalnych "przyci庵aczy" w postaci fajerwerk闚 czy rozebranych panienek na scenie. Wystarczy這 spojrze na taki NIN w czasie koncertu Woodstock ’94, kiedy zesp馧 wytapla si w b這cie. Zasychaj帷a na sk鏎ze masa ziemi jeszcze bardziej pot璕owa豉 wra瞠nie brudu i autodestrukcji wyp造waj帷ej z muzyki NINE INCH NAILS.

Nigdy nie b璠zie ci dosy, by m鏂 mnie wype軟i.
Reznor powiedzia kiedy, 瞠 cokolwiek by nie nagra, to tr帷i to popem. Zgoda, mo瞠 utwory Maybe Just Once czy The Purest Feeling nale膨 do tych, kt鏎ych nie powstydzi豉by si Majka Je穎wska, podobnie jak Ringfinger, czy Into The Void - nios ze sob pozytywne, taneczne wibracje. Ale przewa瘸j帷y materia p造towy NIN sk豉da si na kompozycje ponure, agresywne, zimne i na poz鏎 zdehumanizowane. W muzyce NIN nie ma miejsca na niepotrzebne, zb璠ne d德i瘯i; nawet te przypadkowe zosta造 tak wkomponowane aby stanowi造 kompletn, harmonijn ca這嗆. A 瞠 Reznor nie mo瞠 si oby bez sampler闚? Tym lepiej dla niego. Wielu muzyk闚 brzydzi si ingerencj komputer闚 w tworzenie muzyki. Wyt逝maczenie dla takiego zachowania jest jedno - nie potrafi z nich korzysta. Reznor przez swoje eksperymentatorskie podej軼ie do 陰czenia d德i瘯闚 doszed do perfekcji i o jego pomoc w realizacji materia逝 zabiega wiele mniej, czy bardziej znanych os鏏.

Nie mam zamiaru wdawa si w szczeg馧owe opisywanie muzycznej kariery Reznora; zrobi這 to ju wielu dziennikarzy przede mn. Wystarczy chyba tylko wspomnie, 瞠 zanim za這篡 NIN, gra w takich zespo豉ch jak Option 30, The Urge, The Innocents, Slam Bam Boo, Hanson: The Movie, Lucky Pierre, The Problems (w filmie The Light of Day) i The Exotic Birds. Korzenie NINE INCH NAILS si璕aj w豉郾ie tej ostatniej kapeli; stamt康 Reznor wyci庵n掖 Chrisa Vrenn i Richarda Patricka, by wymieni tych najbardziej istotnych. By rok 1988, kiedy surowy industrial spod znaku Throbbing Gristle, Suicide czy Clock DVA powoli przekszta販a si w form bardziej przyst瘼n, 瞠by nie powiedzie komercyjn. W tym samym roku inny industrialny zesp馧, Ministry, nagra p造t The Land of Rape and Honey czym bardzo zmotywowa Reznora do p鎩軼ia w tym kierunku. Ma豉 wytw鏎nia p造towa TVT Records, z kt鏎 Reznor podpisa kontrakt, nastawi豉 si bardziej na odniesienie sukcesu, dlatego do pracy nad albumem zaprz璕ni皻o Adriana Sherwooda (nie tak dawno go軼i w Polsce), Marka "Flooda" Ellisa, Keitha LaBlanca i Johna Frayera. Mieli oni za sob spore sukcesy w produkcji p造t takich wykonawc闚 jak Nitzer Ebb, Depeche Mode, Cocteau Twins czy U2.

Skutek tej wsp馧pracy jest taki, 瞠 Pretty Hate Machine uchodzi w鈔鏚 wielu fan闚 NIN za ich najlepsz p造t, chocia w por闚naniu z nast瘼nymi albumami mo瞠 dra積i przez swoj prostot i melodyjno嗆 niekt鏎ych utwor闚 (wspomniany wy瞠j Ringfinger czy The Only Time). Nie zabrak這 tam oczywi軼ie kompozycji surowych i zimnych, jak Sanctified, Something I Can Never Have czy Terrible Lie, ale na pe軟e rozwini璚ie stylistyki NIN musia這 poczeka jeszcze par 豉dnych lat. Na uwag zas逝guje wygl康 muzyk闚; NIN z tamtego okresu to banda kolesi w prowokacyjno - perwersyjnych szmatkach z lateksu, kabaretkach, glanach i makija簑, a dodatkowo Reznor by wtedy posiadaczem cienkich, d逝gich, czarnych dred闚. Tak ubrani panowie, uzbrojeni w gitary i syntezatory podgrzewali publiczk przez pokazanie totalnego braku zahamowa.
Kooperacja z TVT nie mia豉 si najlepiej, dlatego Reznor ostatecznie nie rozstaj帷 si z nimi, podpisa now umow z Interscope.
Na wydanym w 1992 roku mini albumie Broken znalaz這 uj軼ie apogeum agresji i nienawi軼i, wyra穎ne przez ostre brzmienia gitar, szybko narastaj帷e tempo, uwodzicielskie szepty. W tekstach Reznor zdawa si traci swoj podmiotowo嗆 na rzecz przedmiotowo軼i. Ciekawostk, cho nie nowatorstwem w kwestii rozmieszczenia utwor闚 na p造cie jest zastosowanie ma貫go tricku - po w這瞠niu p造ty do odtwarzacza pokazuje si a 99 utwor闚. Oczywi軼ie jest to bujda, bo po sz鏀tym kawa趾u licznik przeskakuje co sekund a do numeru 98. Tam te znajduj si dwa "ukryte" utwory, cover Physical Adama Anta i Suck Pigface. Wkr鏒ce do Broken do豉czy豉 p造ta Fixed, zawieraj帷a zremiksowany materia z Broken. Album ten to wirtuozeria remiksowania w wykonaniu muzyk闚 NIN z towarzyszeniem J. "Foetusa" Thirwella, Butcha Viga czy grupy Coil.

Kolejn studyjn p造t by豉 The Downward Spiral, kt鏎a w wielu mediach uzyska豉 status najlepszego wydawnictwa sygnowanego nie鄉ierteln piecz徠k NIN. The Downward Spiral faktycznie zawiera豉 atrakcyjnie zaaran穎wany i ambitny materia. Z tekst闚 mo瞠my dowiedzie si, 瞠 Reznora z瞠ra造 l瘯i (Piggy: "Wszystkie moje l瘯i si spe軟i造/ zostawi豉 mnie tutaj /jestem teraz sam"), nienawidzi 鈍iata, w kt鏎ym przysz這 mu 篡 i chcia豚y si unicestwi (Hurt: "Zrani貫m si dzisiaj, 瞠by sprawdzi, czy potrafi jeszcze co czu"), mia zdecydowany pogl康 na religi (Heresy: "Wymy郵i sobie boga i nazwa to chrze軼ijanstwem/ je郵i jest gdzie piek這 to ch皻nie bym ci tam ujrza"), i lubi seks "z pieprzykiem" (Closer: "Chc ci zer積望 jak zwierz/ ca貫 moje istnienie jest pokalane/ przybli瘸sz mnie do boga"). Z popularno軼i utworu Closer zwi您ana jest taka historyjka: kiedy Trent przyszed z gotowym materia貫m do wytw鏎ni, powiedzia - "S逝chajcie, musz was przeprosi za zawarto嗆, ale nie my郵, 瞠by jakakolwiek stacja radiowa co z tego zagra豉. Nie ma tam nic takiego jak Head Like A Hole". Na to oni - "Closer.To jest hit." A Reznor - "Jaja sobie ze mnie robicie..." Dla niego by to najgorszy utw鏎 jaki uda這 mu si stworzy; z rytmami w stylu g逝piego disco spod znaku Prince’a czy Soft Cell.
Remiksy do The Downward Spiral te by造 niczego sobie - pere趾i typu At The Heart Of It All czy koncertowa wersja Hurt m闚i same za siebie. Do pracy nad Further Down The Spiral, bo o nim mowa, Reznor pozyska grono ju sprawdzonych, ale tak瞠 i nowych wsp馧pracownik闚: wspomnianego ju Foetusa, Charliego Clousera, Seana Beavana czy Dave’a Navarro.

Od wydania The Downward Spiral min窸o pi耩 lat. Chyba 瘸dna inna p造ta NIN nie by豉 tak oczekiwana, zw豉szcza, 瞠 stale przesuwano terminy jej wydania. Niekt鏎zy fani Reznora negatywnie oceniaj to wydawnictwo p造towe, a z ich komentarzy mo積a wywnioskowa jedno: Reznor si wypali. Czy aby na pewno? The Fragile mo積a postrzega jako jeden wielki eksperyment, maj帷 na uwadze par element闚, kt鏎e towarzyszy造 jej nagrywaniu. D逝gie milczenie Trenta mia這 swoje przyczyny - dyskomfort psychiczny z powodu 鄉ierci cz這nka rodziny, starcia z podopiecznymi z Marilyn Manson, liczne rozczarowania i pojawiaj帷e si przekonanie, 瞠 nikomu nie mo積a zaufa - to wszystko zaowocowa這 pewnym oci庵aniem si z nagraniem nowego materia逝. Reznor przyznaje, 瞠 przez chwil podda si nawet psychoterapii, lecz i tak w pe軟i mu to nie pomog這. Doszed wi璚 do wniosku, 瞠 z pewnymi rzeczami chce sobie radzi sam. Pocz徠kowo nie by pewien jak naprawd chce si muzycznie wypowiedzie, a nie mia zamiaru nagra p造ty tylko po to, 瞠by narobi zamieszania bez konkretnego powodu. Sprawdzonym lekarstwem na smutek okaza這 si jednak tworzenie muzyki. Zmiany w muzyce NIN by造 nieuchronne; Reznor wewn皻rznie dojrza. Stwierdzi, 瞠 nie ma zamiaru 酥iewa Head Like A Hole w wieku pi耩dziesi璚iu lat. W wywiadzie dla magazynu Ray Gun wyzna, 瞠 my郵a ju o ma鹵e雟twie, o tych wszystkich rzeczach dla doros造ch, o tym, 瞠 chcia豚y mie kiedy dzieciaka. Wa積e sta這 si pokazywanie siebie jakim naprawd jest; chcia by uczciwy wobec samego siebie. Zdawa sobie spraw z rozczarowania jakie mo瞠 stworzy wok馧 w豉snej osoby, ukazuj帷 swoje prawdziwe, a nie wypracowane "ja". Jednak瞠 przyzna, 瞠 z jakich powod闚 jego umys nie funkcjonuje poprawnie - pomimo sukces闚 i realizacji plan闚, czuje si smutny i nieszcz窷liwy. Przyzna te, 瞠 marzy o wynaj璚iu domu nad brzegiem morza, tylko dla siebie, psa i komputera. A po chwili zirytowany stwierdzi, 瞠 ma dosy mieszkania tylko i wy陰cznie z psem i zdaje sobie spraw, 瞠 sam z wzajemno軼i nienawidzi ludzi.

The Fragile nie obfituje ju w kurczowe trzymanie si stylistyki industrialnej. "Wybra貫m instrumenty strunowe, bo s z natury niedoskona貫" - wyja郾ie Trent. I o ile przyznaje si, 瞠 nie jest wirtuozem gry na takich instrumentach jak ukulele, wiolonczela czy skrzypce, bo takie pos逝篡造 do nagrania tego albumu, o tyle potrafi stworzy na nich ca趾iem ciekawe i zadowalaj帷e brzmienia. "Chcia貫m spr鏏owa nowych rzeczy, w pe軟i wykorzysta mo磧iwo軼i studia i w這篡 wi璚ej pracy w tworzenie melodii i struktury utwor闚" - t逝maczy Trent. - "Zamiast analizowa, co faktycznie tworz, po prostu pozwoli貫m temu swobodnie wyp造n望 i obserwowa貫m w jakim zmierza kierunku. Nie polega這 to na obawianiu si skutk闚 takich pomys堯w, ale na ich uwolnieniu." Dodaje te, 瞠 pojmuje muzyk jako sztuk. "Przez ostatnie dwa lata stara貫m si odnale潭 w sobie co nowego, pr鏏owa貫m stworzy co innego. Niczego nie planowa貫m; pozwoli貫m swojej pod鈍iadomo軼i pop造n望 tam, gdzie chcia豉 - w nieznanym kierunku".
W listopadzie 2000, nieco po premierze bardzo oczekiwanej p造ty by貫go wychowanka Reznora, zespo逝 Marilyn Manson, 鈍iat這 dzienne ujrza豉 Things Falling Apart, tradycyjna, w przypadku NIN, p造ta z remiksami nagra pochodz帷ych z The Fragile. W tym samym czasie ukaza豉 si te p造ta DVD z zarejestrowanymi koncertami z The Fragility Tour. W przypadku remiks闚 mamy okazj (bo nie mo積a tego nazwa przyjemno軼i), przekona si jak brzmi NIN, w sytuacji, kiedy Reznor dobrodusznie pozwala swojemu zespo這wi, a tak瞠, dawnym wsp馧pracownikom na zremiksowanie nowego materia逝. Efekt jest taki, 瞠 muzyka NIN nie jest ju taka, jak znana nam muzyka NIN, ale jak muzyka zupe軟ie nieznanego zespo逝, jakby utworzonego na pr鏏 i na si喚 przez niezbyt pomys這wych ludzi wzoruj帷ych si na tw鏎czo軼i NINE INCH NAILS. No c騜, czasami kole瞠雟ko嗆 nie pop豉ca.

Mroczne pomys造 lidera NIN i jego umiej皻ny spos鏏 przekazywania emocji za pomoc muzyki przyczyni造 si do z這瞠nia mu propozycji przez inne media. W 1992 roku istotne wydarzenie wstrz御n窸o aren gier komputerowych - na rynku pojawi si Quake I, wed逝g kt鏎ego engine nadal programuje si wiele, ciesz帷ych si nies豉bn帷 popularno軼i gier typu FPP. Na potrzeby Quake I Reznor nagra jedena軼ie kr鏒kich utwor闚, b璠帷ych t貫m muzycznym tak bardzo ponurym i stresuj帷ym, 瞠 nawet nie trzeba uruchamia samej gry, by poczu jej klimaty - wystarczy zapu軼i sobie p造tk przez s逝chawki, a natychmiast przyjemne ciary zaczynaj pe透a wzd逝 kr璕os逝pa. W dodatku w grze, spor frajd sprawia zbieranie pude貫k z amunicj oznaczonych logiem NIN i, jak nie trudno si domy郵i, amunicj t s dziewi璚iocalowe gwo寮zie.
Kolejn gr, kt鏎ej premiera powinna by w 2003r. to Doom 3, do kt鏎ej Reznor ma tworzy t這 d德i瘯owe, efekty itp. Gra bardzo zaawansowana technicznie, ale nie powala na kolana je郵i chodzi o scenariusz i postaci.

Trent odcisn掖 swoje 郵ady na 軼ie磬ach d德i瘯owych do kilkunastu film闚: na The Crow znalaz si cover utworu Joy Division Dead Souls, na Class of 1999 i na Prayer of the Rollerboys - Head Like A Hole, na Conspiracy Theory - Closer(Precursor). W Doom Generation mo瞠my us造sze Heresy, w The Fan - Closer (Further Away) i The Art Of Self Destruction Part One. Z kolei Hot Wired Monster Trux zawiera utw鏎 Wish, a w Light of Day Reznor z fikcyjn kapelk The Problems wykona cover utworu Buddy Holly’ego True Love Ways. Film zatutuowany Nowhere zawiera utw鏎 Memorabilia (cover Soft Cell pod tym samym tytu貫m), na Young Americans znalaz si nowy mix kawa趾a Gave Up zremiksowanego przez Coil. No i na koniec powalaj帷y Burn do Natural Born Killers wraz z A Warm Place i Something I Can Never Have, do tego The Perfect Drug, rewelacyjny Driver Down i Videodrones; Questions na potrzeby Lost Highway oraz specjalny remix Closer (Precursor) do filmu Seven. Ostatni jak na razie produkcj Reznor jest utw鏎 pt. Deep do filmu Tomb Rider.

The Perfect Drug by pierwszym utworem, kt鏎y Reznor nagra po d逝gim milczeniu i, w por闚naniu z poprzednimi popisami Trenta, brzmi dosy sympatycznie; niczym piosenka o mi這軼i. W zwi您ku z tym w mediach pojawi豉 si spekulacja dotycz帷a nowej p造ty na podstawie mniemanego kierunku obranego przez lidera NIN.
Z Burn sprawa wygl康a豉 tak, 瞠 re篡ser filmu Oliver Stone us造sza utw鏎 Something I Can Never Have i zadecydowa, 瞠 chcia豚y aby Reznor popracowa nad 軼ie磬 do filmu Natural Born Killers. Podobno Reznor ogl康na ten film pi耩dziesi徠 razy, zanim uda這 mi si stworzy ostateczn wersj utworu. Burn zosta zaprezentowany szerszej publiczno軼i po raz pierwszy na Woodstock’94, a towarzyszy mu "oczojebny" wideoklip z obsesyjnie powtarzaj帷ym si refrenem: "Burn/ I never was a part of you".

Zda貫m sobie spraw, 瞠 to wszystko jest w mojej g這wie.
Filmiki do utwor闚 NINE INCH NAILS to uczta dla oczu. Dopasowany do muzyki monta, kolorystyka, scenografia i rekwizyty tworz niesamowity efekt. Inna sprawa, 瞠 wi瘯szo嗆 ze scen tych wideoklip闚 nie przypad豉 do gustu ameryka雟kim cenzorom, dlatego niejednokrotnie lepiej jest posiada wersj nieocenzurowan. Dla smaczku zaczn od opisania wideo do Happines In Slavery, bo wok馧 niego naros造 ju legendy, a w prasie przytaczane sa z regu造 same og鏊niki. Wideo wygl康a mniej wi璚ej tak: do obskurnego, ma貫go i ciemnego pokoju wchodzi facet w garniturze, na oko taki zwyk造 urz璠as. Przy 軼ianie stoi szafka, na szafce 鈍ieca. M篹czyzna zapala j, a potem rozbiera si do naga i zajmuje miejsce na stole umieszczonym po鈔odku pokoju. I tu zaczyna si ta ostra jazda, kt鏎a tak zbulwersowa豉 nie tylko puryta雟k Ameryk. Je郵i my郵icie, 瞠 jedynie os豉wiona Viagra jest lekarstwem po鈔ednio przyspieszaj帷ym orgazm, to jeste軼ie w b喚dzie. St馧 przekszta販a si w nie wiadomo przez kogo sterowan maszyneri, obr璚ze zaciskaj si na przegubach i kostkach m篹czyzny, a metalowe szczypce, szpikulce i tego typu wyrostki zaczynaj swoj zabaw. Poprzez k逝cie cia豉, szczypanie sutk闚 i szarpanie moszny pobudzaj m篹czyzn a do granic - facet krzyczy. W ko鎍owej fazie maszyna rozrywa sk鏎 i wyciaga na wierzch bebechy, w zwi您ku z czym m篹czyzna doznaje bardzo silnego szczytowania. Potem jego zw這ki l康uj w maszynce do mielenia, a wszystko wok馧 wraca do stanu sprzed paru minut. Drzwi otwiera Reznor, podchodzi do szafki, zapala 鈍iec i ... tu film si ko鎍zy.

Kolejny kontrowersyjny obraz to wideo do Closer, z ukrzy穎wan ma逍k na 軼ianie, wisz帷ymi kawa豉mi krowiego mi璚ha, 造s kobiet z wygolonym 這nem. Nie mo積a by這 oczekiwa, aby taki teledysk umkn掖 cenzurze - co bardziej "drastyczne" sceny zosta造 zamaskowane logiem NIN. Na podstawie Pinion mamy mo磧iwo嗆 zaobserwowania, gdzie tak naprawd l康uje woda spuszczona z kibla. W Wish Reznor wraz z kolegami zosta zamkni皻y w wielkiej, metalowej klatce, gdzie zachowuj si jak schwytane, dzikie zwierz皻a. Swoj drog ta klatka przypomina mi miejsce, gdzie Mel Gibson pojedynkowa si z przeciwnikami w filmie Mad Max III. Wideo do Sin pokazuje ca趾iem zuchwa貫 zabawy m篹czyzn, tak瞠 z akcesoriami. Jest nawet scena, w kt鏎ej jeden gej daje drugiemu w twarz, a nast瘼nie maluj sobie na cia豉ch s這wa, pos逝guj帷 si w豉sn krwi.

Moim ulubionym wideoklipem jest Hurt. Na olbrzymim, kinowym ekranie rysuje si ma豉, czarna sylwetka Reznora, a za ni wy鈍ietlany jest film o rozk豉dzie, o ko鎍u egzystencji. Nie wa積e, 瞠 pokazane s etapy rozk豉du lisa, jakby nie by這, symbolu sprytu. Lisek jest z瞠rany przez bia貫 robale, a potem rozpada si na futro i ko軼i. Wszystko to dzieje si w przyspieszonym tempie, a pod koniec film zostaje cofni皻y. W Down In It Reznor wspina si po dachach dom闚, by w finale skoczy z pi皻ra, co wygl康a na sugerowane samob鎩stwo. The Perfect Drug prezentuje nowy image Trenta. Jeden z w豉軼icieli nieoficjalnej strony NIN, okre郵i frontmana NIN w ten spos鏏: "Reznor si nie lubi". Faktycznie, Trent w wideoklipie, to tajemniczy m篹czyzna, posiadacz d逝gich w這s闚 i szwedzkiej br鏚ki, okutany w czarne, gotyckie szaty, w kt鏎ych jawi si niczym pokutnik. Biega po labiryntach wyci皻ych w鈔鏚 篡wop這t闚, czai si jak krododyl w lodowato zimniej wodzie. W dodatku pojawi si tam intryguj帷y, m這dy ch這piec, jakby 篡wcem wyci皻y z Opowie軼i Niesamowitych Edgara A. Poe. No i ten czarny jak smo豉 kruk... Chyba wypada doda, 瞠 taki ascetyczny i pe貫n symboli teledysk wyre篡serowa Mark Romanek, wcze郾iej odpowiedzialny za klip do utworu Closer. Jeszcze ciekawiej prezentuje si, podobnie jak sam utw鏎, pe軟e ekspresji wideo do Burn: ma豉 dziewczynka jest przera穎na zachowaniem swojego napastliwego, jakby mo積a by這 przypu軼i, ojczyma. P彗i kwiat闚 rozkwitaj, kwitn, wi璠n, gnij. Pod powierzchni oceanu unosi si demoniczna, czarna ka豉marnica. Atrakcyjno軼i dodaje temu teledyskowi szybki monta poszczeg鏊nych obrazk闚. Interesuj帷o wypada te Into The Void, gdzie mo瞠my przyjrze si Reznorowi naprawd z bliska, tak jakby chcia pokaza, 瞠 nie ma nic do ukrycia. Kamera w璠ruje przez jego w這sy i 郵izga si po ciele, ukazuj帷 ka盥y kawa貫czek sk鏎y, ka盥y pryszczyk i pieprzyk. Jak tak dalej p鎩dzie, to nied逝go b璠ziemy mogli przyjrze si pracy Reznorowej nerki, nie m闚i帷 ju o innych czynno軼iach jego organizmu. Jak dot康 ostatni z prezentowanych przez NIN wideoklip闚 do The Fragile, zawiera pewn niespodziank. Ot騜 w ostatniej scenie Starsuckers, pon皻na s御iadka Trenta, baraszkuj帷a z nim na tylnym siedzeniu limuzyny, zdejmuje blond peruk i naszym oczom ukazuje si... figlarz Mr. Manson!

Warto wspomnie te o dw鏂h wydawnictwach sygnowanych znakiem NIN. S to filmy Broken Movie i ponad dwugodzinny Closure. Pierwsze z nich to kolekcja wczesnych materia堯w NIN z lat 1989-92, zrealizowana przy pomocy Petera Christophersona z grupy COIL. Zawiera takie wideoklipy jak Help Me I’m In Hell czy Gave Up. Broken Movie to ju filmik o statusie dzie豉 kultowego i jest dost瘼ny bardziej w pok徠nym handlu strefy internetowej ni w jakimkolwiek sklepie muzycznym. Z kolei Closure to dwie ta鄉y wideo, zach璚aj帷e ju samymi ok豉dkami; zawieraj obrazy Russela Millsa, autora prac zamieszczonych tak瞠 na ok豉dkach The Downward Spiral i Further Down The Spiral (pami皻ny spiralnie skr璚ony sznurek). Zawarto嗆 jest r闚nie interesuj帷a; na jednej z ta鄉 zarejestrowany jest koncert z Self Destruction Tour’94. Mo積a tam obejrze Hurt w wykonaniu Reznora i Bowiego, skacowanego Mr. Mansona, pomys這wych fan闚 NIN odwiedzaj帷ych ich garderob, oraz na w豉sne oczy przekona si jak pociesznie wygl康a Reznor zaraz po wstaniu z 堯磬a.
Druga z ta鄉 zawiera wideoklipy, w tym tak poszukiwane pere趾i jak niecenzurowane Happines In Slavery i Closer, perwersyjny Sin, Help Me I’m In Hell, po kt鏎ym przechodzi ochota na dania mi瘰ne czy te Gave Up. Ten ostatni zosta nagrany w przydomowym studiu Reznora. Wok馧 domu sielska atmosfera, basenik z turkusow wod, ogr鏚ek i te sprawy, a w budynku trzech znanych pan闚 - Mr. Manson (jeszcze z brwiami), m這dziutki Richard Patrick i sam maestro, kt鏎y tutaj, trzeba przyzna, da z siebie wszystko.
Reznora podobno mo積a te ujrze w paru teledyskach innych wykonawc闚, np. w wideo Glitch PIGFACE czy Faster Than Light grupy LEAD INTO GOLD.

Nie obchodzi mnie co oni m闚i.
Podczas pierwszej edycji Lalapalloozy (rok 1988), Trent pozna szefa Ministry Ala Jourgensena. Pod szyldem 1000 Homo DJs nagrali p造tk z czterema utworami, zatytuowan po prostu 1000 Homo DJs. Opr鏂z takich kawa趾闚 jak Apathy czy Hey Asshole, znalaz si cover Black Sabbatowskiego Supernaut, gdzie Reznor zagra na gitarze i udzieli si wokalnie.
W przerwach mi璠zy nagrywaniem p造t nie pr騜nowa i postara si o to, by s逝chaj帷 remiks闚 utwor闚 KMFDM, Megadeath, Puffa Daddy’ego, czy Butthole Surfers nie mo積a by這 mie watpliwo軼i co do osoby remiksuj帷ej; to tak jakby na ko鎍u ka盥ego utworu dopisa notatk: "Tu by貫m. Reznor" i przybi piecz徠k NIN. W przypadku kolaboracji z Adamem Antem obaj panowie 鈍ietnie bawili si na jednym z koncert闚, wykonuj帷 wsp鏊nie takie utwory, jak Physical, Red Scab czy Beat My Guests z repertuaru Anta. Przyznam, 瞠 zawsze mnie ciekawi這, jakby brzmia Bootsy Cat przetrawiony przez Reznorowskie samplery. Trent po這篡 swoje zdolne 豉pki tak瞠 na utworach grup Curve, Garbage, Lucky Pierre, Machines of Loving Grace, Crunch-0-Matic, Pigface, Prick, Queen, Revolting Cocks, Tori Amos i prawdopodobnie nowofalowego zespo逝 The Wolfgang Press (nadal kwestionowany jest udzia逝 Trenta w remiksie jednego z utwor闚 zamieszczonych na p造cie Queer).

Na uwag zas逝guje wsp馧praca Reznora z grupami Marilyn Manson, Two i Davidem Bowie. Gdy w 1994 roku us造sza materia Briana Warnera, postanowi rzuci go na po篡wk nieco wstydliwej Ameryce. Wyprodukowa Portait of An American Family, osobi軼ie zremiksowa utw鏎 Mother Inferior Got Her Gunn, a na w豉snych koncertach wyst瘼owa ubrany w podkoszulek z logiem Marilyn Manson. Promocja da豉 swoje rezultaty. Zainteresowanie medi闚 i fan闚 wok馧 MM zacie郾ia這 si coraz bardziej.
Grupa ta, przez jednych uwa瘸na za zjawisko przera瘸j帷e, przez innych za 鄉ieszne zdo豉豉 wpisa si w histori rocka, je郵i nie muzycznie to przynajmniej wizualnie. I o to chodzi這, bo z za這瞠nia Marilyn Manson mia szokowa, straszy, prowokowa, mia by na ustach wszystkich. Na kolejnej p造cie MM Antichrist Superstar, Reznor sta si jakby sz鏀tym cz這nkiem zespo逝 i pos康zano go nawet o to, 瞠 sam anga簑je si bardziej w egzystencj MM ni prawowity frontman Mr. Manson. Opr鏂z produkcji albumu, zagra w wielu utworach (Cryptochild, Deformography, Mister Superstar czy A Man That You Fear). Do pracy nad Antichrist Superstar zaci庵n掖 swoich muzyk闚 - Lohnera, Vrenn, Clousera a tak瞠 鈍ietnego przy konsoli Dave "Rave" Ogilvy’ego, wcze郾iej muzyka Skinny Puppy. Jednak瞠 kiedy Warner opublikowa swoj autobiografi i nagra nowy materia na p造t, tak inny od ustalonego schematu, Reznor powiedzia jednej z gazet, 瞠 poczu si zdradzony przez nielojalno嗆 podopiecznego i wsp馧praca z MM zosta豉 przerwana. Niedawne wsp鏊ne wyst瘼y NIN i Mr. Mansona podczas Fragility Tour 鈍iadcz chyba o pogodzeniu si sk堯conych stron, tak jak i fakt, 瞠 Mr. Manson wyst徙i w wideo do Starsuckers.

Nast瘼nie duet Reznor - Bowie; astralny Byk i Kozioro瞠c. Wed逝g prawide astrologii taka wsp馧praca nie mog豉 si nie powie嗆. Te dwie tw鏎cze indywidualno軼i wcze郾iej czy p騧niej musia造 natkn望 si na siebie - Reznor zremiksowa dwa utwory Bowiego- Heart’s Filthy Lesson i I’m Afraid Of Americans, kt鏎e po takim zabiegu nabra造 pewnej zadziorno軼i. W 1995r. obaj panowie wyst瘼owali wsp鏊nie podczas tras koncertowych i nie da si ukry, jak wspaniale brzmi drapie積y Reptilian czy romantyczny Subterranean.

W 1998r. zawi您a si zesp馧 TWO; kolaboracja z by造m lidrem Judas Priest i Fight, Robem Halfordem zaowocowa豉 wydaniem p造ty Voyeurs. Reznor zetkn掖 si z Halfordem, kiedy ten mia ju gotowy materia na now p造t i nie chcia firmowa jej pod szyldem Fight. Reznor zainteresowany muzyk Halforda, stwierdzi, 瞠 chcia豚y nad ni popracowa, co obudzi這 w Robie w徠pliwo軼i.
Przyzna, 瞠 niezbyt podoba造 mu si pomys造 Trenta, ale nazwisko Reznor ma ju swoj renom. Podejrzewam, 瞠 do kolaboracji dosz這 dlatego, 瞠 Halford jest cz這wiekiem otwartym na eksperymenty, prowokacyjnym, (bo jak sam uwa瘸, prowokacja stymuluje ludzi do my郵enia), i zamkni皻ym na fan闚; nie ukrywa, 瞠 tworzy muzyk dla siebie. Wed逝g mnie, najciekawiej prezentuj si utwory If, Leave Me Alone i My Ceiling’s Low, bo oddaj pe軟i wsp馧pracy obu muzyk闚. Generalnie ca豉 p造ta jest "przesi彗ni皻a" Reznorem, ale rozczarowuje ze wzgl璠u na niezbyt ciekawy materia, nad jakim pracowa - bez polotu, taneczny i delikatny, w stylu zwrotka-refren-zwrotka.

W豉郾ie znalaz貫m wszystko, czego potrzebowa貫m.

Trent przyznaje, 瞠 dlatego tak d逝go zwleka z nagraniem The Fragile, bo zda sobie spraw, 瞠 osi庵n掖 w 篡ciu wszystko co chcia. Z psychologicznego punktu widzenia jest to znane zjawisko - kiedy cz這wiek o okre郵onych cechach osobowi軼i sam spe軟i wszystkie swoje marzenia, nachodzi go zw徠pienie w dalszy sens 篡cia, a osi庵ni皻e sukcesy przestaj cieszy. To jakby frustracja z powodu zrealizowania wszystkich swoich pragnie i 鈍iadomo嗆, 瞠 jako trzeba 篡 dalej. Reznor odczu pustk w sobie i wygl康a na to, 瞠 po latach tworzenia i niszczenia tego co stworzy, przeszed przez stan absolutnego katharsis, kt鏎e spowodowa這 spustoszenie w jego psychice. I czego zabrak這. Zreszt z wiekiem przychodzi taki czas, kiedy cz這wiek czuje, 瞠 nie jest nie鄉iertelny, 瞠 g這s maj te inni, a nierzadko oni w豉郾ie maj racj. Tytu The Fragile ("kruchy", "delikatny") sugeruje stan psychiki Reznora ostatnich paru lat; w muzyce na niej zawartej uzewn皻rzni swoje frustracje i s豉bo軼i, w inny spos鏏 ni poprzez agresj, jak mia這 to miejsce za czas闚 Pretty Hate Machine czy Broken. Cz窷ciowo nowe brzmienia NIN na pewno przyczyniaj si do zdobycia nowych fan闚. Zespo造 pokroju KMFDM czy Gravity Kills z p造ty na p造t prezentuj t sam, sprawdzon muzyk, a przez to licz g堯wnie na poparcie ze strony starych fan闚. Jest to dosy ryzykowny zabieg, bo mimo tego, 瞠 stary, lojalny fan jest jak sta造 klient na kt鏎ego mo積a liczy, to jego gusta b璠 si zmienia造 wraz z wiekiem. W przypadku NINE INCH NAILS istotne znaczenie ma te inna kwestia - Trent potrzebuje muzyk闚 do swojej jednoosobowej orkiestry. Wsp馧pracuj帷 z MM zdradzi im: "Zazdroszcz wam tego, 瞠 macie sw鎩 zesp馧". Na 鈍iecie jest mn鏀two zdolnych, pomys這wych muzyk闚, tak wi璚 zamykanie si w jednym okre郵onym 鈔odowisku nie mia這by sensu.

Najbli窺za przysz這嗆 NIN zapowiada si ciekawie z jednego powodu: bardzo mo磧iwe, 瞠 nied逝go us造szymy o zespole TAPEWORM, kt鏎y Reznor powo豉l do 篡cia w 1994r. Na pytanie czy muzyka TAPEWORM r騜ni si od NIN, Reznor odpowiedzia: "Mo瞠 pewnego dnia zagram cholernie dobry riff i nie b璠zie on pasowa do NIN. I je郵i znajd inny teren dla swojej muzycznej dzia豉lno軼i jako miejsce do odpoczynku i przyjemno軼i to mo瞠 to sprawi, 瞠 stworzymy muzyk lepsz ni NIN". W sk豉d TAPEWORM wchodz, mi璠zy innymi, Danny Lohner i Charlie Clouser, chocia m闚i si te o J.M. Keenan z Tool i Phill’u Anzelmo (Pantera). Je郵i cz這nkowie tej supergrupy mieliby do嗆 samozaparcia, aby dogada si, przeforsowa swoje pomys造 i wyda je na p造tce, to na rynku p造towym mia豉by ona naprawd wysokie notowania.
Teraz powstaje pytanie, co dalej z naszym bohaterem? Czy jak niekt鏎zy s康z, zajmie si tworzeniem muzyki tylko na potrzeby film闚 i gier komputerowych? Czy mo瞠 rozwi捫e NIN, i na rzecz innego projektu b璠zie kontynuowa swoje muzyczne eksperymenty albo zajmie si przyuczaniem do zawodu innych m這dych i zdolnych? A mo瞠 w otch豉ni smutku strzeli sobie w czo這? Jedno jest pewne, media i fani nie dadz mu spokoju, dop鏦i nie da o sobie zna. Miejmy nadziej, 瞠 jeszcze nie raz nas sprowokuje.



Tekst, opracowanie, wszelkie prawa zastrze穎ne (poza fotografiami): NINa, 2001r.
Fotografie: internet