Filter [recenzje]
Dodane przez NINa dnia 04.12.2010 23:46
The Trouble With Angles |Rocket Science/Nuclear Blast, 2010|

CD1: 01. The Inevitable Relapse, 02. Drug Boy, 03. Absentee Father, 04. No Love, 05. No Re-Entry, 06. Down With Me, 07. Catch A Falling Knife, 08. The Trouble With Angels, 09. Clouds, 10. Fades Like A Photograph (Dead Angel)
CD2: 01. The Inevitable Relapse (Clayton Worbeck Mix), 02. Drowning, 03. Shot From The Sun, 04. My Life Before, 05. Plume


Jak to? Filter, taka ikona rocka industrialnego i tylko p馧torej gwiazdki? Nawet nie z jak捷 dodatkow po堯weczk, chocia瘺y za cycuszki Carmen Electry, zaanga穎wanej do najnowszego wideoklipu tego zespo逝? No, niestety. Ostatnio wybiera豉m same dobre p造ty do recenzji w Fabryce, wi璚 teraz mam okazj si wy篡 ;)

Kiedy wiadomo嗆 o nowej p造cie grupy Filter zaczyna豉 nabiera kszta速闚, podsycana przez sam zesp馧, podczas por闚nywania jej zawarto軼i do legendarnego albumu Short Bus (kt鏎y tak naprawd mia tylko jeden legendarny utw鏎 "Hey Man Nice Shot" i par bardzo dobrych, 'brudnych', gitarowych kawa趾闚), istnia豉 nadzieja, 瞠 Filter rozrusza rock industrialny, jak zrobi to w 1995 r. Ale jak to si m闚i, nadzieja jest matk g逝pich i tak te ci przy nadziei zostali 'og逝pieni' efektem, jaki ta p造ta w ko鎍u przynios豉, bo nawet nie 'oszo這mieni' rozmachem, z jakim zesp馧 go promuje, anga簑j帷 coraz to nowe magazyny, fan闚, dziennikarzy, blogger闚, portale spo貫czno軼iowe, itd., pod warunkiem, 瞠 pisz o nowej p造cie pozytywnie. Magazynu Fabryka w tym gronie, z pe軟 鈍iadomo軼i, zabraknie.

Filter postara si o znane nazwiska zaanga穎wane w powstanie albumu – od ok豉dki (Deborah Norcross – ju przedtem na d逝go zwi您ana z Filterem, a tak瞠 Armageddon Dildos, Guns'n'Roses, Porno For Pyros), przez producenta (Bob Marlette – Black Sabbath, 2wo i Halford, Alice Cooper, Saliva, Ill Nino), masteringowca (Ted Jensen – The Who, Diana Ross, Disturbed, Korn, Slipknot, Grace Jones, Delerium, Robert Palmer, Styx, Ratt) i programist (Brian Liesegang - Skrew, Filter, 13 Mg., NIN, Prick), do bujnych piersi (w roli piersi - Carmen Electra, obecna narzeczona nowego gitarzysty Filtera - Roba Pattersona, kt鏎y gra tak瞠 w grupie Otep i wyst瘼uj帷a w wideoklipie do „No Love”).

Ale co z tego. P造ta s豉biutka, bez charakteru. Odtwarzaj帷 t p造t, mam ochot przerzuca utwory zaraz po zapoznaniu si z pierwsz minut ka盥ego z nich, z nadziej (znowu!), 瞠 w ko鎍u trafi na jaki fajny. Zaczynaj ostro i po max. minucie sami si zatrzymuj. Albo nie mog kontynuowa. Pr鏏a rozruszania s逝chacza, oczekuj帷ego przecie reklamowanych klimat闚 a'la Short Bus sprawia wra瞠nie wysi趾闚 impotenta staj帷ego si dogodzi nawet ma這 wybrednej kobiecie.
Zrozumia豉bym, gdyby celem Filtera by這 dra積ienie si ze s逝chaczem, ale ostre nastroje z pocz徠ku wi瘯szo軼i utwor闚 po prostu wi璚ej nie wracaj. Ma這 tego, w „The Inevitable Relapse”, wybranym na utw鏎 promocyjny pojawia si cz瘰to efekt... auto-tune, kojarzony z Cher, chyba prekursork tych zajawek w muzyce pop.
Nie ma znaczenia, 瞠 Richard Patrick profesjonalnie si 'wydziera', je郵i nie jest to poparte 軼ian gitar, perkusji i basu, tak, jak w niekt鏎ych znanych utworach Filtera, np. wspomnianym Hey Man Nice Shot czy Columind.

Klimaty muzyki Filtera by造 i s zmienne, co s造cha na ka盥ej p造cie, bo z regu造 obok naprawd dobrze skonstruowanych i agresywnych utwor闚 pojawiaj si rzewne piosenki. Ta p造ta zawiera bez w徠pienia muzyk, kt鏎ej mo積a s逝cha od czasu do czasu, czy gra j w komercyjnym radiu, ale nie wolno by這 mami starych fan闚 zespo逝, por闚nuj帷 zawarto嗆 The Trouble With Angles do Short Bus. Nie jest to te rock industrialny, jak Richard zapowiada. Nie u篡wajmy hase貫k dla zaognienia zainteresowania, je郵i nie s one wsp馧mierne do zawarto軼i. Stylistycznie The Trouble With Angles wspiera scen rocka alternatywnego i zak豉dam, 瞠 zesp馧 dobrze o tym wie.
W kilku utworach pojawiaj si fachowe riffy gitar, 豉dnie zsynchronizowane z basem ("Drug Boy", "Absentee Father"), ale zbyt liryczna kompozycja warstwy wokalnej od razu rujnuje takie aran瘸cje ("No Love", "Down With Me"). Usu鎍ie w my郵ach gitary, bas i perkusj z g堯wnego szkieletu co dynamiczniejszych kompozycji, a zobaczycie, ile zostanie wyeksponowanych 'popowych' rozwi您a. Za du穎.

P造ta ukaza豉 si w dw鏂h wersjach, tak瞠 z dodatkowymi pi璚ioma utworami i jednym remiksem, w wykonaniu Claytona Worbecka (Stayte, RevCo), kt鏎y zastosowa w nim klimaty groove, disco i rocka industrialnego. Brzmi dosy fajnie. Pozosta貫 utwory, to takie typowe po軼iel闚y ze symulowanymi skrzypeczkami w tle, no mo瞠 poza rockowym "Shot From The Sun".
"No Re-Entry" (j瞛. ang. - brak mo磧iwo軼i powt鏎nego wej軼ia) to auto-odpowied na pr鏏 ponownego doczepienia Filtera do rocka industrialnego. Panowie, nast瘼nym razem we嬈ie sobie troch kokainy. (NINa, 02/12/2010)
Anthems for the Damned |2008, Pulse| star rating

1. Soldiers of Misfortune, 2. What's Next, 3. The Wake, 4. Cold (Anthem for the Damned), 5. Hatred Is Contagious, 6. Lie After Lie, 7. Kill the Day, 8. The Take, 9. I Keep Flowers Around, 10. In Dreams, 11. Only You, 12. Can Stop This


D逝go oczekiwany album ameryka雟kiej grupy Filter przyni鏀 brzmienia, b璠帷e pr鏏 pogodzenia osi庵ni耩 tej grupy z lat 90-tych, kiedy wyp造n瘭i na fali rocka industrialnego oraz tych, z jakimi mogli鄉y si zapozna na ich dw鏂h poprzednich p造tach.
Richard Patrick za這篡 Filter po opuszczeniu Nine Inch Nails, by wyda 3 pe軟e albumy, po czym w przerwie mi璠zy kolejnym okresem aktywno軼i Filtera by wokalist rockowego projektu Army of Anyone i wsp馧pracowa z The Damning Well, natomiast Brian Liesegang i Matt Walker wspomagali na koncertach solowy projekt Billy'ego Corgana (Smashing Pumpkins).

Patrick potrafi wraca na scen w dobrym stylu, zdaj帷 sobie spraw, 瞠 aby zaistnie na nowo nale篡 si wizualnie pokaza. St康 te reaktywacja oficjalnej strony www, uaktualnianie wpis闚 biograficzno-dyskograficznych w r騜nych katalogach i serwisach internetowych, preferencje wyst瘼闚 na festiwalach zamiast w ma造ch klubach, interakcja z wyczekuj帷ymi powrotu Filtera fanami, np. podpisywanie p造t w sklepach muzycznych, wreszcie profil na Myspace, a co za tym idzie, udzia w wydarzeniu Operacja Myspace na wiosn 2008 r., kiedy kilka wybranych zespo堯w zagra這 swoje koncerty dla ameryka雟kich 穎軟ierzy stacjonuj帷ych w Iraku. I 穎軟ierzom jest ta p造ta zadedykowana, jak mo積a by si domy郵a patrz帷 na ok豉dk p造ty ukazuj帷 zachmurzone niebo, fragment pustyni i he軛 Armii Ameryka雟kiej, umieszczony na wbitej w ziemi broni. Symbol ko鎍a walk, chocia przes豉nie nie do ko鎍a pozytywne, nie wiadomo czy niebo si rozja郾ia czy chmurzy.

Wracaj帷 do muzyki, jak ju wspomnia豉m na albumie, obok utwor闚 przypominaj帷ych pocz徠ki Filtera z zadziornymi wokalami i agresywnymi, gitarowymi riffami (What's Next, The Take i totalny hicior In Dreams), s te w wi瘯szo軼i, rockowo-balladowe kawa趾i zape軟iaj帷e p造t typu The Wake (z wokalami jak u Creed), Cold (Anthem for the Damned), Hatred Is Contagious, Lie After Lie, Kill the Day czy instrumentalny Can Stop This.

Anthems for the Damned nie wyr騜niaj si niczym, tzn. nie mam si do czego przyczepi, poniewa charakteryzuje go zgrabna budowa i swobodnie przep造waj帷e brzmienie, a tak瞠 naturalno嗆, kt鏎e zaowocowa造 utworami uprzyjemniaj帷ymi przede wszystkim podr騜e. Nie ma znaczenia, czy chodzi o lot nad jeziorem Michigan, czy monotonn jazd wielk ci篹ar闚k przez bezkresne i upalne tereny Arizony, czy stanie w korku w b造szcz帷ym i ha豉郵iwym Seattle. Nie bez przyczyny podaj przyk豉dy miejsc w USA, bo muzyka Filtera jest na wskro ameryka雟ka i w徠pi, 瞠by taka muzyka mog豉by zosta napisana w Europie.

Do tego wszystkiego dochodzi typowy dla Patricka nieco wysoki ale 'brudny' i nosowy wokal, kt鏎y potrafi doskonale kontrolowa raz to 酥iewaj帷 prawie ciep這, a innym razem g這郾o krzycz帷. W obu przypadkach mog zapewni, 瞠 Patrick 酥iewa potrafi, co ma niebagatelne znaczenie w przypadku muzyki rockowej bazuj帷ej na brzmieniu gitar. Praktycznie rzecz bior帷 Anthems for the Damned jest oparty na sekcji wokal-gitara-bas, z wyciszeniem perkusji, co nie dodaje utworom nachalnej dynamiki na rzecz swobodnego przep造wu gitarowych riff闚.

P造ta na pewno jest daleka od brzmie industrialnych i nie w tych kategoriach nale瘸這by ten zesp馧 obecnie postrzega. Anthems for the Damned niew徠pliwie jest albumem warto軼iowym. (NINa)
Shortbus |Reprise,1995| star rating
Hey Man Nice Shot,Dose,Under,Spent,Take Another,Stuck In Here,It's Over,Gerbil,White Like That,Consider This,So Cool


Robert Patrick wy篡wa si w Terminatorze, a jego niemniej s造nny brat Richard po odej軼iu z Nine Inch Nails za這篡 sw鎩 zesp馧 i pokaza, 瞠 dobrze czuje si tak瞠 w rocku industrialnym, a 瞠 lata na tak muzyk by造 odpowiednie, tak i Filter odni鏀 spory sukces. Utwory produkowane przez Filter s zgrabne, komercyjne, do zagrania i w radiu i na koncercie. Filter to jest jeden z zespo堯w, kt鏎e rozpropagowa造 rock industrialny w mediach, a singlowy utw鏎 Hey Man Nice Shot, chocia kontrowersyjny (pewna wdowa mia豉 wnie嗆 pozew s康owy przeciwko Patrickowi) to utrzymywa si przez d逝gi czas na listach przeboj闚 alternatywnych w radiu i TV. Muzyka zadziorna, przekorna, ma nieco punkowego ducha, rockowej energii i ch這du industrialu. Zdecydowanie najlepiej prezentuje si pierwszy utw鏎, tak czesto zarzynany w mediach - Hey Man Nice Shot. (NINa)
Title Of A Record |Reprise, 1999| star rating

Sand,Welcome To The Fold,Captain Bligh,It's Gonna Kill Me,The Best Things,Take A Picture,Skinny,I Will Lead You,Cancer,I'm Not The Only One,Miss Blue


Co wam tak weso這, ch這paki? Rozp璠 na maksa i hamowanie, znowu rozp璠 i zn闚 hamulec. Tak jest do ko鎍a p造ty, grzeczne wokale zamieniaj sie w drapie積y krzyk, a tempo nabiera szybko軼i, brzmienie gitar - rozmachu. Przyk豉dowe utwory o takiej budowie to: It's Gonna Kill Me (najlepszy na tej p造cie), Welcome To The Fold, I Will Lead You. Take A Picture, m璚zony na ViVie, nic dziwnego, bardzo mi豉 balladka (bo Filter nagrywa balladki albo mi貫 albo md貫) i uspokaja. Jedynym ponurym utworem jest Cancer, ale trudno si dziwi, taka tematyka.... Gdyby mi kto to pu軼i luzem, to nie wiem, czy od razu wykrzykn窸帳ym "Tak, to Filter!". I na koniec akustyczna Miss Blue; Patrick bardzo prze篡wa jaki zaw鏚 mi這sny pisz帷 tekty na t p造t, niew徠pliwie kumulacja nast徙i豉 w豉郾ie w tym utworze. Og鏊nie :-T (NINa)
Amalgamut |Reprise, 2002| star rating

You Walk Away,American Cliche,Where Do We Go From Here,Columind,The Missing,The Only Way (Is The Wrong Way),My Long Walk To Jail,So I Quit,God Damn Me,It Can Never Be The Same,World Today,The 4th


Zaczyna si przyjemnie, jakie ostrzejsze gitarki, ale gdy nadchodzi czas na refren, to... hmmm, czy瘺y transformacja Filtera w Stone Temple Pilots? Bardzo podobne rozwi您ania melodyczne. Ale jedziemy dalej: American Cliche - bardzo fajny utw鏎, du穎 si dzieje (te same rytmy co w I Will Lead You z poprzedniej p造ty); szczerze m闚i帷 ile razy s造sz ten utw鏎, to widz w wyobra幡i wielkiego trucka-cystern przeje盥瘸j帷 z maksymaln pr璠ko軼i przez zakorkowane skrzy穎wanie w du篡m, ameryka雟kim mie軼ie. Kolejny utw鏎 Where Do We Go From Here to ju klimaty z poprzedniego albumu Title of Record, przyjemne chocia nie pozbawione (w naszym wypadku) mi貫j dla ucha drapie積o軼i.

Columnid ostry, ale The Missing balladkowy, 瞠 a si md這 robi. Pierwsze rytmy nakr璚ane przez perkusj (lub automat perkusyjny) w The Only Way dobi造 mnie totalnie, ale w nagrod nast瘼ny utw鏎 My Long Walk To Jail pozwala zapomnie o poprzednich 'cierpieniach'. No i kolej na najbardziej rozgrzany utw鏎 na Amalgamut - my郵 tu o So I Quit - 軼iana gitar, szybkie tempo i charakterystyczny krzyk Patricka oraz... par瘽a軼ie standardowych przekle雟tw. Jak kto nie lubi balladek to opuszcza nast瘼ny utw鏎, a dalej wy豉nia si surowy It Can Never Be The Same z transowym rytmem i fajnymi b璠nami, mo積a powiedzie 瞠 to najlepszy utw鏎 na tej p造cie, tyle 瞠 s造cha tu pewne nawi您ania do muzyki zespo逝 Deftones.

"World Today" to chyba jaki kawa貫k, kt鏎y wszed na p造t przypadkowo, dziwny, brzmi jak remiks i oby nie by to wyznacznik nowego stylu Filtera, by豚y to co prawda nowy patent, bo tak chyba jeszcze nikt nie gra przed nimi, ale... lepiej nie.
Na koniec tajemnicza suita The 4th, no i mamy ca陰 p造t Amalgamut, kt鏎a nie sprawia k這pot闚 w dobrni璚iu do jej ko鎍a. (NINa)


Oficjalna strona | Last.FM | Discogs | Myspace | Facebook