Burning In Water, Drowning In Flame |Metal Blade, 1992|
01. Orifice, 02. Burning In Water, Drowning In Flame, 03. Cold Angel Press, 04. Charlemagne, 05. Gemini, 06. Indestructible, 07. Feast, 08. Once Alive, 09. Sympathy For The Devil, 10. Poisonous, 11. Prey Flesh
Debiutancki album Teksañczyków ze Skrew przynosi s³awne nazwiska, thrashowe riffy gitar... i nieco po amatorsku brzmi±cy industrial. Te cechy da siê jednak ³atwo wyt³umaczyæ. Skrew, jako kolejny projekt gitarzysty i wokalisty Adama Grossmana powsta³ z popio³ów jego eksperymentalno-thrashowej grupy Angkor Wat. Z tego zespo³u wywodzi siê te¿ paru innych muzyków, jak pochodz±cy z tego samego teksañskiego miasta Corpus Christi i ówczesny kolega Adama, gitarzysta Danny Lohner (Nine Inch Nails, Reinholder) oraz Mike Titsworth, który przewodzi³ grupie Pail, a obecnie wspó³tworzy projekt Dolphin Teeth.
Kiedy w 1990 r. Angor Wat zakoñczy³ dzia³alno¶æ, niektórzy z muzyków kontynuowali rozwijanie swoich pasji wraz z nowo powsta³a grup± Skrew. Na potrzeby nagrania pierwszej p³yty, zaproszono do wspó³pracy kilku znajomych artystów, zyskuj±cych wtedy na popularno¶ci wraz z dojrzewaniem sceny metalowo-industrialnej, jak Al’a Jourgensena (Ministry, Buck Satan & The 666 Shooters), Phila Owena (The Skatenigs, Revolting Cocks), Mike’a Scaccia (Ministry, Rigor Mortis) i Jima Marcusa (Die Warzau).
Je¶li chodzi o elektronikê, mówimy o pocz±tku lat 90-tych, kiedy muzyki nie tworzy³o siê i miksowa³o za pomoc± komputerów w domowych studiach nagraniowych, ale na analogowych syntezatorach, samplerach i konsolach mikserskich o bardzo podstawowych funkcjach. Brzmienie sampli, o które wzbogacono t³a utworów czuæ wiêc starzyzn±.
Na albumie znajduj± siê dwie grupy utworów. Pierwsz± charakteryzuj± mroczne i ciê¿kie klimaty wkomponowane w takie utwory, jak
Orfice, Cold Angel Press i
Feast. Druga grupa zawiera wiêcej dynamiki i agresji, tak wiêc do niej mo¿na zaliczyæ
Gemini (ciekawostka: Adam jest zodiakalnym Bli¼niakiem),
Once Alive, Charlemagne z zaakcentowan± lini± basu, black metalowy
Indestructible, tytu³owy
Burning In Water, Drowning In Flame oraz trudny do rozpoznania cover utworu The Rolling Stones
Sympathy For The Devil.
Poisonous jest tutaj odmieñcem z powodu DJ-skich scratchy i rapowania, ale na uwagê zas³uguje koñcz±cy p³ytê
Prey Flesh, w którym wokale Jima Marcusa dok³adnie odzwierciedlaj± charakterystyczny g³os Douglasa McCarthy’ego z Nitzer Ebb nawet, je¶li taki zabieg nie by³ planowany.
Burning In Water, Drowning In Flame to tak¿e najbardziej ha³a¶liwa p³yta z ca³ej dotychczasowej dyskografii Skrew, gdzie mocnym akcentem s± gitary i wokale, ale mastering pozostawia wiele do ¿yczenia.
Ta reaktywowana w 2010 r. grupa wydaje siê zataczaæ ko³o wraz z wydaniem najnowszej p³yty pt.
Universal Immolation, wracaj±c do swojego pierwotnego, thrashowo-industrialnego brzmienia. (Aktualizacja 02.01.2012, NINa)
Ocena: 2.5
Dusted |Metal Blade, 1994|
01. In Tongues, 02. Seeded, 03. Picasso Trigger, 04. Albatross, 05. Jesus Skrew Superstar, 06. Skrew Saves, 07. Season for Whither, 08. Sour, 09. Mouthful of Dust, 10. Godsdog
Drugi w dyskografii Skrew album pt.
Dusted zawiera ju¿ wzorce prawdziwej muzyki, okre¶lonej jako metal industrialny. Rok 1994 obfitowa³ w jedne z najlepszych wydawnictw p³ytowych, nie tylko na scenie alternatywnej muzyki gitarowej, st±d te¿ Skrew idealnie wstrzeli³ siê w ten ciekawy okres w ca³ej historii muzyki rockowej.
P³yta zawiera zestaw dziesiêciu ciê¿kich, rytmicznych utworów rozgrzanych do czerwono¶ci fuzj± metalowych gitar, mocnych beatów perkusji i agresywnych wokali.
Po pierwsze, nad produkcj± i masteringiem czuwa³ niezast±piony Tom Baker (Ministry, Nine Inch Nails, Powerman 5000, Rob Zombie, Danzig , Marilyn Manson, Disturbed), a miksowaniem zajêli siê 'Critter' (Die Warzau, 13 Mg., Econoline Crush), Bill Garcelon (Monster Voodoo Machine, Chemlab, Sister Machine Gun, Ministry) i Mike Tholen (Chris Connelly, Armageddon Dildos, Iron Lung Corp), co ju¿ jest sporym osi±gniêciem, a jako¶æ dziêki nim, muzyka brzmi profesjonalnie.
Po drugie, odczytanie listy nazwisk muzyków mo¿e spowodowaæ chorobliw± ekscytacjê w¶ród fanów gitarowej muzyki industrialnej: Brian Leisgang (programowanie, muzyk Filter, 13 Mg., Nine Inch Nails), Mike Riggs i Clay Campbell (gitary, Mike wspó³pracowa³ z Robem Zombie, a z Clayem nagrywali dla Scum of The Earth – pó¼niejszej grupy Mike’a). Jest tak¿e Jim Vollentine (klawisze, Auschwitz 46), Mark Dufour na perkusji, Brandon Workman na basie i oczywi¶cie za³o¿yciel grupy - Adam Grossman (gitara i wokale).
Ten album nie móg³ siê nie udaæ. Potê¿ne brzmienie i obecno¶æ a¿ trzech gitarzystów sta³o siê znakiem rozpoznawczym Skrew, ale niektórzy pukali siê w czo³o za tak obszerny zestaw muzyków.
Na
Dusted nie ma s³abego utworu, a mówi±c wprost - zawiera same hity. Jak zwykle u Skrew, album rozpoczyna mroczne intro (
In Tongues), po którym przechodzimy do zasadniczej tre¶ci, charakteryzuj±cej ca³e to wydawnictwo. Genialne solówki i bardzo oszczêdnie zastosowany sampling, tworz± dynamiczne, mocne i zwarte brzmienie w utworach
Seeded, Albatross, Skrew Saves, Season for Whither, diabolicznym
Mouthful of Dust oraz tych najbardziej znanych –
Picasso Trigger i
Jesus Skrew Superstar.
Na koñcu listy utworów jest te¿ kompozycja, która odró¿nia siê od pozosta³ych (
Godsdog) ze wzglêdu na wiêkszy udzia³ samplingu i zapo¿yczenia z muzyki trance.
W odró¿nieniu od wspó³czesnych melodyjek prezentowanych nawet przez zespo³y metalowe, takie w³a¶nie ciê¿kie i intensywne brzmienie jest adekwatne do etykietki metal industrialny, wyznaczaj±c wytyczne dla tego stylu muzycznego. Album polecany fanom Ministry, Testify, N17 i American Head Charge. (Aktualizacja 02.01.2012, NINa)
Ocena: 4
Shadow Of Doubt |Metal Blade, 1996|
01. She Said, 02. Black Eye, 03. Knotted Twigg, 04. Head, 05. Swallow, 06. Sam I Am, 07. Going Down, 08. Generator, 09. Dark Ride, 10. Crawl
Nie od dzi¶ wiadomo, ¿e dobrze zaprojektowana ok³adka to po³owa sukcesu albumu lub ksi±¿ki. Z³o¶liwie u¶miechniêta, trupio-czarna postaæ, dodatkowo pod¶wietlona ciep³ym, ¿ó³tawym blaskiem niczym halloween’owa dynia spogl±da na nas z
Shadow of Doubt. Jej twarz przypomina maskê przeciwgazow±, a na piersi widnieje ¶lad po krawacie. Dziêki takiej, rzucaj±cej siê w oczy ilustracji, po p³ytê siêga siê niemal instynktownie i na d³ugo pozostaje w pamiêci. Tak¿e, z powodu zawarto¶ci muzycznej.
Potêga, agresja, ciê¿ar, dynamika i dosadno¶æ. Te piêæ rzeczowników w skrócie definiuje brzmienie albumu, a trzeba nadmieniæ, ¿e jest to kolejna znacz±cej pozycja w dyskografii amerykañskiego zespo³u Skrew.
Na wyró¿nienie zas³uguj± utwory takie, jak „Dark Ride”, „Sam I Am”, „Black Eye”oraz „Generator”, ale pozosta³e w niczym im nie ustêpuj±. Mia¿d¿±ca si³a gitar, basu oraz beatów perkusji wraz z przesterowanymi wokalami Adama Grossmana to mieszanka trudna do podrobienia. Jak zwykle, Skrew wrzuci³o te¿ w zestaw utworów element utrzymany w innym klimacie ni¿ pozosta³e kompozycje, a mam na my¶li „Crawl”z bluesow± koñcówk± i deklamowanym tekstem, odtworzonym od ty³u.
Nad produkcj±
Shadow of Doubt czuwa³ znakomity Neil Kernon (Nile, Dokken, Nevermore, Nihil, N17, Red Harvest, Deicide), miksami zaj±³ siê Bill Metoyer (Slayer, Secred Reich, Corrosion Of Conformity, Deliverance, Six Feet Under), a Jed Simon - gitarzysta Strapping Young Lad, go¶cinnie zagra³ w utworze „Knotted Twigg”. Nie ma cienia w±tpliwo¶ci, ¿e z tak± obsad± (i ok³adk±) album musia³ zostaæ dostrze¿ony.
Shadow of Doubt to obowi±zkowa pozycja p³ytowa dla fanów metalu industrialnego, która pozwala uprzytomniæ sobie, jak bardzo gatunek muzyczny, podpinany 15 lat pó¼niej pod etykietkê ‘nowy industrial metal’ zosta³ sp³aszczony i okrojony w stosunku do orygina³u. (Aktualizacja 06.01.2012, NINa)
Ocena: 4
Angel Seed XXIII |Metal Blade, 1997|
01. Open Up, 02. Sea Man, 03. Seventh Eye, 04. King Of The Hole, 05. Porcelain, 06. Kosmo's Seed, 07. Sputnik,
08. Angel Suck, 09. Horsey (Man), 10. Slip, 11. Helter Skelter
Angel Seed XXIII jest czwart± p³yt± Skrew i jednocze¶nie bardzo spójnym albumem, któremu niczego nie brakuje w porównaniu do poprzedników. Nie jest prawd±, g³oszon± przez niektóre media w latach 90-tych, ¿e jest to album s³aby, który nie zachwyci³ odbiorców i tym samym, przyczyni³ siê do zakoñczenia dzia³alno¶ci zespo³u. Skrew rozwi±zano z zupe³nie innych powodów, a album ten powinien zajmowaæ wysokie miejsce w rankingu p³yt industrialno-metalowych.
Podobnie jak na
Shadow of Doubt, elektronika zosta³a zastosowana bardzo oszczêdnie, w zamian za potê¿ne brzmienie wygenerowane za pomoc± kilku gitar. S³ychaæ je w "Kosmo's Seed", "Sputnik" i "Porcelain", a wokale z dodatkowym efektem nadaj± ca³o¶ci dosyæ industrialnego smaku. W nagraniu niektórych utworów wykorzystano te¿ takie instrumenty, jak pianino, wiolonczela, a nawet kobza. Oczywi¶cie wszystkie d¼wiêki zosta³y odpowiednio spreparowane i dostosowane do industrialno-metalowych aran¿acji.
Utwory takie jak "Seventh Eye" i "Open Up" nie doczeka³y siê jeszcze oficjalnych wideoklipów i wielka to szkoda, bo nios± one w sobie kreatywn± moc. Natomiast "Helter Skelter" to cover grupy The Beatles. Podczas miksowania utworu, celowo nie usuniêto z niego pocz±tkowych pomy³ek wokalisty i gitarzysty Adama Grossmana, który niezadowolony ze swojej prezentacji, przerywa³ sesjê jeszcze dwukrotnie, co w efekcie brzmi dosyæ ¿artobliwie.
Angel Seed XXIII to album jak najbardziej reprezentacyjny, którego Skrew nigdy nie bêdzie musia³ siê wstydziæ, zawieraj±cy moc, której brakuje albumom innych grup dzia³aj±cych aktualnie na scenie muzyki metalowej. (Aktualizacja 23.02.2012, NINa)
Ocena: 4
Strona oficjalna |
Last.FM |
Myspace |
Discogs |
Facebook