Lustmord (2006)
Dodane przez NINa dnia 09.09.2007 22:02
[NINa, e-mail interview, 2006-10-27]

NINa: Co s±dzisz o muzyce industrialnej i ca³ej rzeszy zespo³ów graj±cych miêkk± elektroniczkê lub death metal, dodaj±cych kilka sampli i efektów, aby sprawdziæ wra¿enie, ¿e s± zespo³ami 'industrialnymi'? Czy industrial jako gatunek zatraci³ ju¿ swoj± szorstko¶æ przez ludzi leniwych, którzy nie chc± odbieraæ jej w oryginalnej formie?
Lustmord (Brian Williams): Nie mam zdania na temat takich bzdur. Oni nie rozumiej± idei i nie warto o nich my¶leæ.

NINa: Czy w takim razie tworzenie muzyki jest dzie³em samym w sobie? Mo¿e w³a¶nie na¶ladowcy maja teraz swój dobry czas, bo wszystko w muzyce zosta³o ju¿ pokazane? Czy zauwa¿y³e¶, ¿e style muzyczne powtarzaj± siê prawie co 10 lat, wraz ze zmutowanymi dodatkami?
Tak, to siê dzieje, ale tylko dlatego, ¿e ludzie s± leniwi. S± te¿ tacy, którzy tworz± dzie³a szczególne i ciekawe (oraz szczególne i nieciekawe), z ta ró¿nic±, ¿e ciê¿ko ich u¶wiadczyæ w ca³ym tym zgie³ku.

NINa: Czy we wspó³czesnym ¶wiêcie jest miejsce na takie akty artystyczne, jakie w latach 80tych by³y udzia³em zespo³ów Throbbing Gristle, SPK, Current 93 czy Nurse With Wound?

Nie jestem przekonany, ¿e jest dla nich miejsce. To co dzia³o siê wtedy, by³o wytworem tamtego czasu, i teraz wa¿niejsze jest, ¿e kto¶ nowy i m³odszy poka¿e starym pierdzielom jak na prawdê powinno siê taka muzykê robiæ, czego obecnie niestety nie widaæ. Ludzie bardziej s± zainteresowani powielaniem ni¿ rozwijaniem pomys³u lub kierowaniem go na inne tory. Id±c tym tropem dobrze, ¿e Throbbing Gristle nadal dzia³a jako zespó³, a nowe pokolenie ma szansê ogl±daæ ich na koncertach. A co do Nurse With Wound; oni nigdy nie mieli dla siebie miejsca, wiêc dobrze, ¿e Steve nadal pod±¿± w znanym sobie kierunku.

Co do Throbbing Gristle, z ca³ym szacunkiem dla sztuki, ale czy Genesis P. Orridge jest sztuk± sam w sobie, po tym jak przerobi³ siê na kobietê i szpanuje cyckami w ró¿nych miejscach na ¶wiecie?
A kogo to obchodzi? Nie interesuje mnie co on ze sob± robi.

NINa: Czy dziêki komputerowi nie mo¿na stworzyæ takich d¼wiêków, jakie mo¿na zarejestrowaæ w naturalnym ¶rodowisku, w g³êbokich jaskiniach albo pod wod±?

Od kilku lat jest to bardzo mo¿liwe.

NINa: To jak w takim razie tworzysz swoje kompozycje? Czy przystêpuj±c do nagrywania masz ju¿ ca³okszta³t utworu w g³owie, czy powstaje on na bie¿±co przed komputerem, poprzez zabawê z d¼wiêkami, eksperymentowanie?

Zawsze mam w g³owie ogóln± budowê utworu i jego atmosferê, i zazwyczaj d¼wiêki jakich chce u¿yæ. Z regu³y tworze sobie bibliotekê d¼wiêków, której bêdê u¿ywa³ w jakimkolwiek projekcie. Czêsto co¶ nowego mnie inspiruje, tak ze zmieniam decyzjê, co do planowanego u¿ycia danego d¼wiêku, i co w efekcie rodzi pomys³ na inny utwór, albo na co¶, co dodam do pierwotnego pomys³u, i co rozbuduje jego konstrukcjê.

NINa: (To nie jest reklamówka Apple'a ;)) Czy to jest jaki¶ przyjêty trend, ¿e muzycy chêtniej wybieraj± komputery Mac zamiast PC-ów do robienia muzyki? Czy tworzenie na PeCetach jest niemodne?
System operacyjny Macow jest o wiele bardziej 'elegancki' (co Microgówno chcia³o zastosowaæ u siebie ale im nie wysz³o) i system brany ca³o¶ciowo jest bardziej zwarty i lepszy do tworzenia, wiêc przyci±ga twórczych ludzi. A jak wiadomo twórczy ludzie maj± dobry gust :)

NINa: A to nie jest mêcz±ce, kiedy otwieraj± ci siê setki okienek podczas pracy na Macu?

Nie wiem co masz na my¶li. Setki okienek? Jeste¶ pewna, ¿e pracowa³a¶ na Macu? Czy na pewno jest taki z³y, je¶li Microgówno wyda³o kupê kasy i spêdzi³o du¿o czasu tylko po to, ¿eby go skopiowaæ?

NINa: Ostatnio zrobi³e¶ kilka remiksow (dla Tool'a, Gang of Four i Larsena). Kto jest nastêpny w kolejce?

Nie mam zaplanowanych remiksów, ale jestem otwarty na propozycje tak d³ugo, jak bêd± mi sprawia³y rado¶æ.

NINa: Co by³oby dla ciebie najwiêkszym wyzwaniem w kwestii remiksowania?
Jak mam byæ szczery, to nie mam pojêcia. Dam ci znaæ, jak siê to stanie :)

NINa: Wróæmy do Tool'a. Maj± z regu³y mroczne i symboliczne wideoklipy. Czy zastanawia³e¶ siê kiedykolwiek, jak powinny wygl±daæ klipy do twoich kompozycji?
Tak, ale ciê¿ko mi znale¼æ kogo¶, kto nadawa³by na tej samej fali co ja i chcia³ je zrobiæ, a moje pomys³y wymagaj± du¿o pieniêdzy. Ha! Jestem pewien, ¿e kiedy¶ na pewno bêd± jakie¶ wizualizacje do mojej muzyki. W chwili obecnej my¶lê o wizualizacjach na potrzeby wystêpów na scenie.

NINa: O, super! W takim razie, kiedy mo¿emy siê spodziewaæ zobaczyæ ciê na koncertach?
Pierwszy od 25 lat koncert mia³ miejsce w czerwcu, ale chcê wystêpowaæ czê¶ciej, co oczywi¶cie zale¿y od ofert i terminarza.

NINa: Wspó³pracowa³e¶ z takimi muzykami jak Robert Rich czy te¿ Andrew Lagowski, (którego bardzo ciekawy koncert mia³am okazje ogl±daæ podczas 4-ego Wroc³awskiego Festiwalu Industrialnego w 2005r.) Czy muzyk, z którym decydujesz siê wspó³pracowaæ musi mieæ jakie¶ specjalne kwalifikacje lub do¶wiadczenie?

Musi nadawaæ na tych samych falach co ja, musi byæ po¶wiêcony pracy, dostêpny, ³atwy we wspó³pracy, mieæ pewien poziom poczucia humoru i mieæ rozs±dny dystans do tego co robi. I tak na prawdê, ciê¿ko jest znale¼æ ludzi spe³niaj±cych te kryteria :)

NINa: Gdyby¶ mia³ wybieraæ miedzy Lis± Gerard a Diamand± Galas, to któr± z nich poprosi³by¶ o wspó³pracê? Czy kiedykolwiek rozwa¿a³e¶ kooperacje z kobiet±, by dodaæ jej 'niebiañski' glos do twojej 'diabelskiej' muzyki? ;)

Obie s± dosyæ sztuczne. Chocia¿ nigdy jeszcze nie pozna³em Diamany. Jarboe mog³aby byæ niez³a i w dodatku jest moja dobra znajom±. Nie widzê problemów przy wspó³pracy z kobietami i nie patrzê na ludzi poprzez pryzmat ich p³ci. Wiêcej kobiet powinno tworzyæ muzykê, w której siê obracam, bo aktualnie tworzy j± zbyt wielu facetów.

NINa: My¶lê, ¿e jest sporo kobiet, ale mo¿e s± zepchniête na bok przez facetów, nie sadzisz? Czy kiedykolwiek zetkn±³e¶ siê z kompozytorkami muzyki dark ambientowej, a je¶li tak, czy mo¿esz wymieniæ jakie¶ warte zapamiêtania nazwiska?

Nie spotka³em siê, ale nie pod±¿am za stylem muzyki "dark ambient" czy pokrewnych, wiêc i tak bym nie wiedzia³. Uwa¿am, ¿e im wiêcej kobiet tworz±cych muzykê, tym lepiej.

NINa: Osobi¶cie uwa¿am, ¿e twoja najlepsza p³yta jest kolaboracyjny album nagrany z The Melvins i zatytu³owany 'Pigs Of The Roman Empire'. Takie zetkniecie siê dwóch artystów dr±¿±cych zupe³nie inne gatunki muzyki da³o szczególnie ciekawe, a nawet przysz³o¶ciowe brzmienie. Czy rozwa¿asz podobne projekty w przysz³o¶ci? Z kim chcia³by¶ wspó³pracowaæ?

Dziêki, fajnie by³o pracowaæ nad tym albumem i bardzo siê zaprzyja¼nili¶my z zespo³em. Jestem bardzo zainteresowany zrobieniem znowu czego¶ podobnego, a rezultat mo¿e byæ ciekawy. Nie mam nikogo konkretnego na my¶li.

NINa: Czy tytu³ p³yty 'Stalker" jest jako¶ powi±zany z postaci± stalkera z opowiadania "Piknik Na Skraju Drogi" B. i A. Strugackich? Co jest fascynuj±cego w stalkerach?

Album powsta³ w oparciu o inspiracjê filmem, który zosta³ nakrêcony na bazie tego opowiadania. Wyzwaniem by³o zrobienie z d¼wiêkiem tego, co film zrobi³ ze scenami. To nie jest zastêpczy soundtrack do filmu, jak by³o niew³a¶ciwie rozg³aszane.

NINa: Czy s± jakie¶ filmy, do których chcia³by¶ s³yszeæ zupe³nie inn± muzykê, zamiast tej oryginalnie u¿ytej?

Tak, jest ich wiele, zbyt wiele ¿eby wymieniæ, zw³aszcza, ¿e pytanie jest bardzo hipotetyczne ;)

NINa: Niektórzy ludzie utrzymuj±, ¿e UFO istnieje, a inni przeprowadzaj± badania i szukaj± cywilizacji pozaziemskiej. Je¿eli jakakolwiek w ogóle istnieje, czy mo¿liwe jest, ¿e s± bardziej do nas rozwiniêci pod katem technologii? A mo¿e nasz poziom techniczny móg³by byæ odebrany przez Obcych jako zagro¿enie?

Dziwne pytanie... i takie, na które nie mogê daæ jednoznacznej odpowiedzi. Jestem pewien, ¿e nasz gatunek jest ostani± rzecz±, jak± ka¿dy inny, wysoko wyspecjalizowany móg³by siê zainteresowaæ, chyba ¿e zaczniemy byæ zdolni do rozprzestrzeniania siê, chocia¿ jeste¶my raczej niebezpieczni, ¿eby mieæ nas za s±siadów.

NINa: Hmmm.... Chcia³am ciê odci±gn±æ od pytañ dotycz±cych wy³±cznie muzyki, bo czasami nudne jest pytanie ci±gle o te same rzeczy... ale jak nie chcesz.... Dobrze, wróæmy do normalniejszych pytañ ;] Mieszkasz w Los Angeles. Czy ¿ycie w takim pe³nym gwiazd miejscu dobrze ci s³u¿y? Czy tam nie jest za gor±co?

W lecie robi siê gor±co (32-43 C) a dzisiaj (polowa pa¼dziernika) by³o prawie 30 C, ale to jest akurat fajne, jak dorastasz w Anglii. To co jest wa¿ne mówi±c o L.A., to ogrom tego miasta. Musisz tu mieszkaæ nawet kilka lat, ¿eby zdaæ sobie sprawê jakie jest wielkie. Po³udniowa Kalifornia to fajne miejsce.

NINa: Jakie jest twoje ulubione miejsce w Los Angeles? Czy zdarzy³o ci siê natkn±æ na jakie¶ gwiazdy filmowe, kiedy kupowa³e¶ jedzenie dla psa? ;)
Ulubione miejsca mam poza miastem, na pustyni. Spotka³em s³awnych ludzi w ró¿nych okoliczno¶ciach, ale nie przyk³adam wagi do ludzi 'na topie', wiêc nie widzê powodu, ¿eby o tym rozmawiaæ.

NINa: D³ugo oczekiwany film Zoetrope wreszcie jest dostêpny przez sieæ Soleilmoon. Czy zosta³ zauwa¿ony przez krytyków? Czy pracujesz nad jego nastêpc±?

Nie za boje siê tego, co krytycy powiedz± o filmie, ale nie przewiduje jego nastêpcy. Pracowa³em z Charlie'm Deaux, re¿yserem filmu nad ró¿nymi pomys³ami, ale ¿aden z nich niestety nie zosta³ zrealizowany.

NINa: Kilka popularnych gier komputerowych zosta³o przeniesione na ekrany kin, jak np. Resident Evil, Doom, Mortal Kombat, ¿eby wymieniæ kilka z nich. Jest tak¿e bazuj±ca na post-apokaliptycznej przysz³o¶ci gra pt. Fallout z fantastyczn± muzyk± Marka Morgana. Czy s±dzisz, ¿e dobrze by³oby nakrêciæ film oparty na tej grze, czy raczej by³aby to zniszczenie pierwotnej idei zwi±zanej z Falloutem?

Nie znam tej gry, wiêc nie mogê skomentowaæ, ale mówi±c ogólnie, zamiana gier na filmy to z³y pomys³, bo oba nios± ze sob± inne wra¿enia, a dobra gra jest zaprojektowana po to, ¿eby by³a gr±. Taka konwersja ma jednak miejsce, poniewa¿ hollywoodzka finansjera jest zainteresowana profitami i wierzy w pomys³y typu "cross-marketing" i "name recognition".

NINa: Pracowa³e¶ z multimedialnym przedsiêwziêciem pt. Happy Pencil. Muzyka Lustmorda wzbogaca ich stronê internetow±. Na stronie znajduje siê du¿o ciekawych szkiców, rysunków, grafik, a tak¿e moje ulubione, przera¿aj±ce rze¼by autorstwa Rikka Robertsa. Czy zamierzasz bardziej zaanga¿owaæ siê w tego typu projekty, powi±zane z rysownikami i grafikami?

Tak, je¶li o to zapytaj±. Jestem otwarty na wspó³pracê, tak d³ugo jak jest ona ciekawa, ³atwo siê ze mn± skontaktowaæ i by³bym niezmiernie szczê¶liwy, gdyby zaczepi³ mnie kto¶ z pomys³ami wartymi zachodu. Niestety ci±gle jestem pytany o wspó³pracê albo przez osoby bez dobrych pomys³ów albo bez bud¿etu na ich realizacjê, i co ciekawe jedynie ci czuj± siê obra¿eni, kiedy mówiê im, ¿e zarabiam tak¿e na robieniu muzyki.

NINa: Tak, to dziwne. Ludzie nie staraj± siê chyba zrozumieæ, ¿e ciê¿ka praca i dobre pomys³y wymagaj± zap³aty równowa¿nej z w³o¿onym wysi³kiem. Jak d³ugo tworzysz muzykê?

Od dwudziestu piêciu lat.

NINa: Niektórzy utrzymuj±, ¿e sztuka jest dobrym ¶rodkiem na wyra¿enie siebie, rodzajem terapii, wyzwoleniem dla ukrytych emocji. Czy odczuwasz jakie¶ ci¶nienie, nienasycenie, z³o¶æ, któr popycha ciê w kierunku tworzenia?

Wcale nie.

NINa: To dlaczego tworzysz muzykê powa¿n±, mroczna zamiast zarabiaæ na ¿ycie jak np. Jenny Lopez?

Po prostu. Poniewa¿ jestem szalony. Trzeba byæ nieco stukniêtym, ¿eby anga¿owaæ siê w takie rzeczy. To nie koniecznie jest fajne.

NINa: Czy wierzysz w mi³o¶æ, wiarê, reinkarnacje, religiê i czy przypadkiem te rzeczy nie s± tylko wymys³em wizjonerów, poetów lub filozofów?
Hmmm.... Na pewno istniej± jako koncepty i w tym sensie tak, wierzê w nie, ale osobi¶cie nie mam ¿adnego po¿ytku z wiary lub religii, a je¶li inni maja to ju¿ ich sprawa, nie moja. Wierzê w mi³o¶æ, raczej ciê¿ko nie wierzyæ w to id±c przez ¿ycie, i dostrzegaj±c, ¿e jest tam co¶, co czyni je wartym zachodu.

NINa: Jest kilka tematów z regu³y powoduj±cych lawinê dyskusji w¶ród ludzi na ca³ym ¶wiecie, np.: seks, rasizm, prostytucja, WTC albo wynalazki techniczne w dalekiej przysz³o¶ci. A który z tych tematów jest twoja domen±? ;)

Mogê d³ugo mówiæ na ka¿dy z nich. Mam sporo wyrobionych opinii na te tematy, patrz±c z opozycyjnego punktu widzenia. Niektóre rzeczy maja dla mnie dla mnie powszechne znaczenie, jak np. równo¶æ.

NINa: Czy kiedykolwiek czu³e¶ siê a¿ tak wypalony, aby zakoñczyæ projekt Lustmord raz na zawsze?

Parê razy, ale jak widaæ nie zdecydowa³em siê ostatecznie.

NINa: Co mog³oby zawa¿yæ na zakoñczeniu projektu?

Kilka rzeczy, np. w razie, kiedy musia³bym spêdziæ czas po¶wiêcany na tworzenie muzyki aby pomagaæ komu¶, na kim mi zale¿y, ale te¿ wtedy, kiedy granie przesta³oby mnie cieszyæ.

NINa: Nazwa Lustmord dzia³a na fanów mrocznej muzyki niczym zaklêcie. Czy czêsto dostajesz p³yty CD od innych muzyków szukaj±cych porady, opinii, promocji?

Kiedy¶ tak, ale nie przyjmujê ich wiêcej, bo zbyt wiele próbuje przypominaæ moje pracê i nie widzê w tym wiêkszego sensu.

NINa: To bêdzie nieco prowokacyjne pytanie, wiêc mo¿esz je omin±æ. Twoja pe³na dyskografia jest dostêpna w sieciach P2P. Czy zastanawia³e¶ siê kiedykolwiek, jak zatrzymaæ taka nielegaln± dzia³alno¶æ? Czy sieci P2P s± faktycznie tak szkodliwe dla artystów?

Nie mogê wymy¶liæ ¿adnego sposobu na powstrzymanie takiej dzia³alno¶ci, szczególnie, kiedy ludzie przyzwyczaili siê dostawaæ wszystko za darmo. Ten problem dotyczy g³ównie ma³ych, niezale¿nych artystów, bo powodzenie ich projektów jest uzale¿nione od ilo¶ci sprzedanych p³yt.

NINa: Czy to nie brzmi frustruj±co, ¿e tworzenie niezale¿nej sztuki i muzyki jest skazane na bycie zajêciem nieop³acalnym finansowo? Czy jest tylko jedno wyj¶cie - potraktowaæ robienie muzyki jako hobby, jako co¶ rozprzestrzenianego tylko przez P2P i znale¼æ sobie inn± pracê, z której mo¿na siê utrzymywaæ?

Frustruj±ce? My¶lê, ¿e mog³oby byæ, ale to jest to czym siê zajmujê, i czym bym siê zajmowa³, nawet gdym nie mia³ na tym polu ¿adnych sukcesów. Takie rzeczy robi siê dla siebie, a nie dla innych.

NINa: Niektórzy muzycy maj± inne, pozamuzyczne hobby. Pisz±, maluj±, grzebi± w ogródkach, czytaj± lub co¶ kolekcjonuj± . Czy masz jakie¶ inne hobby? Czy s³uchasz du¿o muzyki w wolnym czasie? Czy jest jaki¶ zespó³, którym siê fascynujesz?

S³ucham bardzo du¿o muzyki, wielu stylów, ale g³ównie tej rytmicznej. Szczególnie lubiê wolne kawa³ki w stylu groove i dub. Zawsze mi siê takie podoba³y. (Zobacz mój blog na Myspace i forum, ¿eby sprawdziæ listê 10-ciu moich ulubionych albumów.)

NINa: Wiadomo, ¿e twoja muzyka bazuje na elektronice. Czy kiedykolwiek gra³e¶ na gitarze, basie, klawiszach, a mo¿e nawet ¶piewa³e¶? ;)

Nie.

NINa: O ile wiem masz wielu fanów w Polsce. Chcia³by¶ u nas zagraæ? ;)

Jasne.

NINa: ¯yczê ci wszystkiego najlepszego i mam nadziejê, ¿e bêdziesz kontynuowa³ przedsiêwziêcia wymagaj±ce ³±czenia muzyki ze sztuk± plastyczn±. ;)
Dziêki, spróbujê, ale nie obiecujê ;)

Lustmord na Myspace | strona oficjalna

Fotografie pochodz± ze zbiorów Lustmorda, wszelkie prawa nale¿a do ich autorów.