Vein Cage [recenzje]
Dodane przez NINa dnia 30.11.2008 16:48
Killing Days... The Lost Years |2007, Radio Valkyrie Records, +++|

01 I Pray For You Pt. 1, 02 My Brother Madness - Eviceratedmix, 03 I Pray For You Pt.2, 04 Frustrated - Novox, 05 East Coast Psycho - Greedmix, 06 Goodbye - Novox, 07 (Life Is Not A) Sunny Day, 08 Killingdays - Novox, 09 Untitled, 10 Sleep - Shewasmurderedmix, 11 Abyss - Novox, 12 This Frozen Earth - Livedownheremix, 13 Planetcrash - Novox, 14 Mr. Hollow Man, 15 My Brother Madness - Bloodismix


Vein Cage stara siê robiæ co¶ oryginalnego. Nic dziwnego, bo mamy na rynku tylu s³abych wykonawców, ¿e w Fabryce zawsze chêtnie witany jest kto¶ z ambicjami. Ta oryginalno¶æ powoduje, ¿e jego industrialno-metalowe kompozycje, przeplatane s± tak¿e wp³ywami stylów cold wave i hard core. I t± inno¶æ s³ychaæ. St±d te¿ krótkie kompozycje oparte na stabilnym rytmie, zapêtlonych wokalach, ostrych riffach gitarowych. Nie da siê tego opisaæ w sposób, który dawa³by wam od razu pojêcie czym jest muzyka Vein Cage. S³ychaæ tu i oryginaln± dziko¶æ pomys³u i znane ju¿ wp³ywy Ministry, 16volt, Circle of Dust, ciê¿ar Godflesh, gitarowe rozwi±zania zaczerpniête od Bad Brains, Biohazard, Suicidal Tendencies czy Sick of It All.
I tak, pierwszy utwór I Pray For You to wprowadzenie do CD, króciutkie, ponad minutowe intro, które ma swój urok. Nastêpnie My Brother Madness z tym Godfleshowym tempem. Potem znowu wracamy do nieco rapowych rytmów w I Pray For You Pt. 2, ale kolejny utwór Frustrated to ju¿ typowe brzmienia muzyki znanej pod has³em coldwave, czyli zimna elektronika z agresywnym wyd¼wiêkiem.

Zaczepnie gitarki i delikatny bas przynosi we wstêpie utwór East Coast Psycho – Greedmix, ale pó¼niej nastrój zmienia siê na bardziej monotonny, z powtarzaj±cym siê refrenem. Utwór zdecydowanie za d³ugi jak na tak prost± formu³ê.

Goodbye – Novox zaczyna siê wstêpem, który mo¿na by poci±gn±æ nieco d³u¿ej, bo potem przechodzi w rapowane tempo, które ju¿ mi siê mniej podoba³o. Natomiast (Life Is Not A) Sunny Day – co¶ dla fanów Ministry z ich najmroczniejszej p³yty (The Dark Side of a Spoon – s± tu podobieñstwa do utworu 'Kaif'), powoli, ciê¿ko, ale pojawiaj± siê te¿ rytmy downtempo i bardzo fajne linie basu w stylu Paula Barkera.

Killingdays - Novox to ju¿ majstersztyk i bez w±tpienia znajdzie uznanie u ka¿dego fana takiej muzyki. Jest ciê¿ko, a je¶li siê bardzo uprzeæ, tak¿e tanecznie. Cieniutka, p³aczliwa gitarka pojawia siê na tle kusz±cego t³a zmiksowanych sampli. Jedyne co nudzi, to niezbyt ciekawy beat, tzn. same sample wybrane na beat. Tempo utworu i jego stopniowy wzrost pasuje do co poniektórych filmów akcji, ale jak kto¶ woli to i do 'przyrodniczych' te¿, dla wzmocnienia efektu ;) Utwór wy³±cznie instrumentalny, którego ogromnym plusem jest kontrast miêdzy delikatnym riffem gitary i zimno-falowym t³em, gêsto utkanym zapêtlonymi samplami i beatami.

W utworze Untitled – mamy jakie¶ rytmy zaczerpniête jak gdyby z wczesnych p³yt Ministry (Flashback?). Sleep - Shewasmurderedmix – bardzo dobry przyk³ad na to, jak mo¿na wykorzystaæ hardcorowe wp³ywy w po³aczeniu z industrial-metalem i nie przekroczyæ granic agresywno¶ci. Tutaj sytuacjê ³agodzi naturalny, chocia¿ nieco przesterowany bas i leciutko faluj±ce riffy gitar.

Abyss - Novox – ciekawa konstrukcja, ale moim zdaniem mo¿na by³o zrobiæ z tego utworu co¶ wiêcej. Nie potrzebne te syntetyczne wstawki, ale bardzo ciekawe riffy gitar i mroczny wyd¼wiêk. Utwór za d³ugi, bez podtekstów, podobnie jak East Coast Psycho – Greedmix. This Frozen Earth - Livedownheremix – na pierwszym planie sampler, gitary w tle. Przy pierwszym przes³uchaniu mia³am wra¿enie, ¿e mo¿e powinno byæ odwrotnie, ale po zastanowieniu stwierdzi³am, ¿e tak wyra¼ne gitary na pierwszym planie zdominowa³yby utwór, i z industrialno-metalowego sta³by siê zbyt metalowym. Chocia¿ sam utwór mnie nie przekonuje, za du¿y tu rozd¼wiêk miêdzy elektronik± i agresywno¶ci±, brak jakiego¶ pomys³u na konstrukcjê, niektóre sample wydaj± siê zbêdne, jakby powk³adane, aby zapchaæ dziury w kompozycji.

Planetcrash - Novox to najciê¿szy i najbardziej przyt³aczaj±cy utwór na tej p³ycie. Idealnie pasuje do mrocznego i za¶mieconego fragmentu lasu z ok³adki p³yty, gdzie jedynym ¿yj±cym stworzeniem jest nie mniej podejrzane, czarne ptaszysko. Ciekawy utwór, o konkretnej kompozycji i sta³ej dynamice, z równym udzia³em elektroniki i gitar. Mr. Hollow Man to z kolei rozpoznawalne przez fanów Ministry klimaty jakby z p³yty Filth Pig i, ponownie z The Dark Side of a Spoon. Ociê¿a³e tempo, przesterowane gitary i wokale, jakie¶ dziwne sample w tle. Podobaj± mi siê ciê¿kie gitary, ale nieco mniej puste i standardowe beaty.

Na koniec My Brother Madness – Bloodismix w metalowo-industrialnym klimacie, bardzo ciê¿kim i zdominowanym przez równy zasiêg gitar i elektroniki. Niestety znowu sztuczne beaty zamiast ¿ywej perkusji, która spowodowa³aby wiêksz± dynamikê i g³êbiê. No ale trudno samemu spe³niæ wszystkie te wymagania, jako, ¿e Vein Cage jest projektem solowym Petera DiNardiego.

Nad ca³o¶ci± masteringu i produkcji tej p³yty czuwa³ wieloletni wspó³pracownik Petera - Mark Alan Miller z cenionej grupy Out Out, a p³ytê 'pope³niono' w jego studio Slaughterhouse.

Vein Cage znany w USA, w Europie chyba mniej, w Polsce raczej w ogóle (chocia¿ p³yty mo¿na czasem zdobyæ na Allegro) przygotowuje siê do wydania najnowszej p³yty. Nagrania trwaj± bodaj¿e od wiosny tego roku, muzyk przeprowadzi³ siê do nowego domu, gdzie bêdzie mia³ wiêcej kreatywnej swobody, a tak¿e w³asne studio. Nowe dema zapowiadaj± siê ciekawie, z akcentem po³o¿onym na poprzednie dokonania, czyli mix industrialu z hardcorem, tak wiêc po przyswojeniu sobie dotychczasowych p³yt Vein Cage, nowa p³yta nie bêdzie zaskoczeniem. Vein Cage podejmuje siê tak¿e remiksów, wiêc je¶li masz zespó³, szukasz profesjonalisty do remiksu -> uderzaj do Petera.
Po detale i aktualizacje zapraszam na http://www.myspace.com/veincage
(NINa)