Bullets in a Burning Box [recenzje]
Dodane przez NINa dnia 29.06.2008 21:34
Afear |2007, Og Doggio, +++|

01. Aabalsamifera Flaw, 02. Aarons Rod, 03. Abaddon Threads [Lyrics], 04. Absinthium Flow Ring, 05. Acannabinum Unfold, 06. Accession Budding, 07. Acetylene in Matryoshka, 08. Aelimifera Stacking, 09. Aepypterus Red H, 10. Aleatory Ode, 11. Alyrata Let Go, 12. Anomie Deeper Now, 13. Aphasia Leaf, 14. Apostasy Maestro, 15. Axiom Oblivion, 16. Ayrie Inside Out


Strach wynikaj±cy z pocz±tku, co sugerowa³aby litera A? Czy mo¿e tylko zabawa z s³ownikiem? Jakkolwiek by nie analizowaæ tytu³y utworów i tytu³ p³yty, nie nasuwa mi siê jaka¶ g³êbsza analiza, w tym wypadku nale¿a³oby siê skupiæ bardziej na muzyce.

By³ sobie kiedy¶ taki zespó³ HaloBlack, za³o¿ony przez Bryana Blacka, który w 1996 r. wyda³ p³ytê Funky Hell. Brzmienia tej p³yty przypominaj± mi niektóre z utworów zamieszczonych na Afear zespo³u Bullets in a Burning Box, przede wszystkim pod postaci± prostoty aran¿acji, opartych na brzmieniu basu i dotkniêciach strun wyliczonych w czasie niczym zgodnie z metronomem, a do tego szeptano-deklamowany tekst przepuszczony przez efekt zniekszta³caj±cy (np. w Aabalsamifera Flaw). Ró¿nica jest taka, ¿e u Bullets in a Burning Box nastrój ro¶nie, a pocz±tkowo proste ¶cie¿ki ka¿dego z instrumentów komplikuj± siê, oczywi¶cie w pewnym momencie znów wychodz±c na prost±.

Odno¶nie pozosta³ych utworów, idea jest mniej wiêcej podobna, jednak¿e chwilami pojawiaj± siê te¿ tematy stworzone na potrzeby gier komputerowych typu Diablo, a tak¿e gitarowy chaos znany z niektórych nagrañ Nine Inch Nails. Ta walka miêdzy ¶cie¿kami wokali, gitar, basu i beatu tworzy oryginaln± i dobrze zaprojektowan± mieszankê. Nathanael Matthias Weiss ¶piewa (czy raczej deklamuje teksty) w celowo infantylny sposób, nadaj±c utworom psychotycznego charakteru.

Acetylene in Matryoshka prawie dotyka rock'n'rolla i hard rocka z przewodz±cymi mu riffami gitar niczym w muzyce Stone Temple Pilots, wzbogaconych beatem oraz basem. Natomiast tego, czego mi brakuje i w tym i pozosta³ych nagraniach, to ¿ywa perkusja, chocia¿ trudno wymagaæ od jednego cz³owieka, ¿eby gra³ na wszystkim. Tak, Bullets in a Burning Box to projekt jednoosobowy stworzony przez Kalifornijczyka, Nathanaela Matthiasa Weissa.

Aelimifera Stacking kontynuuje gitarowe brzmienie z Acetylene in Matryoshka, chocia¿ wiêcej tu drum'n'bassowych rytmów. Analogii mo¿na by szukaæ nieco w nagraniach wspomnianego ju¿ NIN, a tak¿e muzyki grunge i hard rocka lat 90-tych. Na p³ycie pojawia siê zdecydowanie du¿o oryginalnych aran¿acji, eksperymentalnych mieszanek sampli i brzmieñ ¿ywych gitar oraz basu, jak np. w Aepypterus Red H, Aleatory Ode, Apostasy Maestro.

Alyrata Let Go brzmi niczym kontynuacja Aabalsamifera Flaw pod k±tem tej monotonnej i bardzo charakterystycznej linii basu. Jest tu jednocze¶nie wiêcej chaosu ni¿ w pierwszym utworze, dochodzi inne brzmienie gitar, po czym utwór urywa siê i jako Anomie Deeper Now kontynuuje ju¿ w przyspieszonym rytmie, z innymi samplami w tle.

Nie mo¿na odmówiæ Nathanaelowi muzycznego os³uchania i chêci do stworzenia czego¶ nowego. To siê czuje. Po przes³uchaniu p³yty nie ogarnia jaki¶ weso³y nastrój, bo ta muzyka dotyka jednak innych sfer umys³u i niesie za sob± nieco schizofreniczne aspekty, ale jak wiemy, w schizofrenii nierzadko czai siê geniusz. Nagrania wymagaj± skupienia na czêsto po³amanym rytmie, ³atwo siê zgubiæ, wiêc nie polecam do s³uchania w czasie kierowania samochodem.

Poza HaloBlackiem nie przychodz± mi do g³owy ¿adne inne analogie, ale te¿ z braku os³uchania z muzyk± ambientowo-industrialn± (nie gitarow±), i z tego powodu ciê¿ko mi wyja¶niæ, na czym polega istota stylu Bullets in a Burning Box. Muzyka tego projektu nie jest taneczn± muzyk± na imprezy. Musicie sami pos³uchaæ, utworów jest a¿ 16-cie wiêc ka¿dy powinien znale¼æ co¶ interesuj±cego. P³yta jest dostêpna w opcji ¶ci±gnij za free albo zap³aæ kwotê wed³ug w³asnego uznania. (NINa)

http://bulletsburning.com/ | http://www.myspace.com/bulletsburning