Wurst |Metropolis Rec./KMFDM Inc., 2010|
1. D.I.Y. (Edit), 2. Tohuvabohu (Edit), 3. Son Of A Gun (Overhauled Mix Edit), 4. Juke Joint Jezebel (Single Mix), 5. Naive (Edit), 6. Sucks (12" Mix Edit), 7. Hau Ruck (Edit), 8. More and Faster (12" Mix), 9. Money (Radio Mix), 10. Megalomaniac (Single Mix Edit), 11. Virus (12" Mix Edit), 12. Light (Cellulite Radio Mix), 13. Anarchy (Edit), 14. Vogue (Edit), 15. Split (12" Mix Edit), 16. WWIII (Edit), 17. Godlike (12" Mix Edit), 18. A Drug Against War (Single Mix), 19. Power (Single Mix Edit)
Z ka¿dym wydaniem The Best Of, zestawu singli, B-side'ów, remasterów, miksów i remiksów, zespó³ KMFDM zmusza mnie do powrotu do poprzednich albumów w ramach samych tylko porównañ. A jest co porównywaæ, bo oficjalna dyskografia tego zespo³u liczy ponad 29 p³yt i 26 singli, zrealizowanych od po³owy lat 80-tych
do 2010 r*.
Wierzê jednak, ¿e wierni fani KMFDM znaj± ka¿dy ich utwór na pamiêæ i to g³ównie dla nich wydawane s± takie w³a¶nie kompilacje, jak± jest te¿ Wurst.
Album liczy sobie dziewiêtna¶cie utworów, problem jednak w tym, ¿e jako p³yta kompilacyjna zawiera znowu te same utwory, które pojawia³y siê na poprzednich sk³adakach, czyli znowu mamy tu nie¶miertelny Money, Godlike, Juke-Joint Jezebel, Naive, Light, Virus, Vogue, A Drug Against War i Split. Pozostaje dla mnie zagadk±, dlaczego zespó³ nie poprawia np. takich ciekawych utworów ze starszych p³yt, jak Unfit, Move On, Murder, Zip, Trash Up!, Thumb Thumb, Leibeslied albo nawet ca³ej p³yty Don't Blow Your Top, która jak dla mnie jest najs³absza w dyskografii, i któr± spokojnie mo¿na by³oby tuningowaæ. No, ale jak ju¿ zapowiedzieli w pierwszy utworze: "KMFDM nigdy nie przestanie".
Podnios³e tony rodem z reklamówki studia Metro-Goldwyn-Mayer, wprowadzaj±ce do wiêkszo¶ci kasowych filmów rozpoczynaj± ten album, tworz±c intro do utworu D.I.Y (Edit), który w dalszej czê¶ci jest ju¿ utrzymany w dynamicznym i co do sekundy wyliczonym tempem, tak typowym dla muzyki KMFDM.
Tohuvabohu (Edit) zosta³ wystylizowany na muzykê electro-EBM, nadal jednak zachowuj±c cechy orygina³u, i taki to raczej remiks ni¿ miks. Z kolei, Son Of A Gun (Overhauled Mix Edit) zawiera elementy stosowane z muzyce trance (jak np. w nagraniach Infected Mushroom), chocia¿ ca³y utwór bazuje na mieszance elektroniki z wokalami i riffami gitar. W zasadzie te krótkie riffy tworz± charakterystyczne dla KMFDM brzmienie i je¶li inny zespó³, nawet nie znaj±c muzyki KMFDM przypadkiem je zastosuje, to ³atwo bêdzie o pos±dzenie go o kopiowanie.
Dalej, hicior Juke-Joint Jezebel (Single Mix) - chyba nie ma osoby na scenie industrial rock, industrial, electro itd., która nie zna³aby tego utworu. W zasadzie ka¿da wersja tego utworu, przygotowana przez jego twórców, brzmi mniej wiêcej tak, jak i orygina³. I dobrze, bo to bardzo fajny, taneczny kawa³ek, chyba nadal najlepszy w dyskografii grupy, mimo ¿e nagrany piêtna¶cie lat temu. Powy¿sze dotyczy tak¿e utworu Light (Cellulite Radio Mix), bêd±cym kolejn± wizytówka KMFDM.
Naive (Edit), z charakterystycznym brzmieniem wprowadza w klimaty legendarnej, amerykañskiej wytwórni p³ytowej Wax Trax!, a kto¶, kto zna nagrania wydawanych przez nich p³yt, analogicznie pomy¶li te¿ o muzyce zespo³u My Life With The Thrill Kill Kult. Naive, jak i wiêkszo¶æ utworów MLWTTK oparte jest na housowo-rave'owym beacie, z kobiecymi chórkami (tu w wykonaniu Lucii Cifarelli), a podobieñstwa zaznaczaj± siê te¿ w g³ównych wokalach, aran¿acji utworu (powtarzalne refreny, sampling) i jego tematyce, podbarwionej erotyk± ("Tell Me Secrets, Tell Me Sweet Secrets").
Sucks (12" Mix Edit) to zuchwa³a autoreklama zespo³u. Oryginalny utwór pochodzi z p³yty Angst (1993 r.) i zawiera niejako wyja¶nienia czym jest KMFDM ("Jeste¶my KMFDM a inne kapele s± gówniane (…) My¶licie mo¿e, ¿e jeste¶my g³upi, ale jeste¶my daleko ponadto, nie przejmujemy siê niczym, a dzieciaki w³a¶nie to uwielbiaj±"). Muzycy ¿artobliwie odnie¶li siê tak¿e do interpretacji skrótu KMFDM ("Nie lubimy Michael'a Jacksona, nienawidzimy Depeche Mode, nie interesuje nas ani Madonna ani Kylie Minogue"), który co poniektórzy odczytywali jako: "zabiæ skurwysyñskie Depeche Mode" (Kill Mother-Fucking Depeche Mode) czy analogii do Kylie Minogue: "fani Kylie Minogue nie masturbuj± siê" (Kylie Minogue Fans Don't Masturbate). W jednym zdaniu obja¶nili, jak powstaje ich muzyka ("Jest samplowana, kompletnie sztuczna, stworzona przez maszyny, poniewa¿ one siê nie myl±") i jak± ma warto¶æ ("Bez w±tpienia, KMFDM jest do dupy"). No có¿, niewiele grup staæ na tak± autoironiê.
Je¶li chodzi o Hau Ruck (Edit), to niewiele ró¿ni siê on od orygina³u, ale nowa wersja, to dosyæ ciekawy remiks, w którym zachowano dynamiczne riffy gitar i dodano wiêcej beatu, a na wokale na³o¿ono efekty.
More and Faster (12" Mix) to tak¿e brzmienie WaxTrax!, chocia¿ zawiera we wstêpie rytmy wyssane z glam-rockowego hiciora "Rock'n'Roll" Gary'ego Glittera i, w zasadzie do samego koñca jest kontynuowany w oparciu o ten rytm. Megalomaniac (Single Mix Edit) zosta³ przystosowany na potrzeby klubów z podobnym, jak w Son Of A Gun trance'owym rytmie, a Virus (12" Mix Edit) zawiera funkowe gitary i housowe sample.
Anarchy (Edit) niestety jest spaskudzony przez gotycko-elektroniczne nalecia³o¶ci, tak jak Tohuvabohu (Edit) opisany powy¿ej. Vogue (Edit) by³ zawsze s³abym utworem, wiêc i nowy miks niczego nie zmieni³, natomiast Split (12" Mix Edit) to po raz trzeci na tej p³ycie skok w brzmienie labela WaxTrax! lub jak kto¶ woli inne porównanie, muzyki MLWTTK, dziêki klangowanej linii basu, groove'owym klimatom, ¿eñskim chórkom i powtarzalnym tekstom.
Wraz z rozpoczêciem WWIII (Edit) dostajemy na wstêpie trochê teksañskich klimatów (jakby stepowanie + mandolina), ale utwór szybko nabiera agresywno¶ci przez du¿y udzia³ gitar, krzycz±cy g³os Lucii i dynamiczne tempo. Godlike (na tej p³ycie jako 12" Mix Edit), podobnie jak Juke-Joint Jezabel i Light nale¿y do najlepszych utworów KMFDM, które w sumie trudno zepsuæ, pod warunkiem, ¿e zachowa siê ich oryginaln± dynamikê. Bardzo ciekawy miks, krótki i przez to nie przynudzaj±cy.
Brzmienie A Drug Against War (Single Mix) nie pozostawia w±tpliwo¶ci, kto jest autorem utworu – te same krótko przyciête riffy gitar udynamicznione szybkim beatem i tekstami, wy¶piewanymi zuchwa³ym g³osem Saschy Konietzko, a w tle dodatkowa elektronika.
P³ytê koñczy Power (Single Mix Edit), dziêki ¿ywemu g³osowi Lucii tak¿e wieloletni hicior zespo³u, ale niewiele zmieniony w stosunku do orygina³u.
S³uchaj±c Wurst mam wra¿enie, ¿e KMFDM znowu zaczyna odgryzaæ swój w³asny ogon. Jest dla mnie zrozumia³e, ¿e je¶li zespó³ ma nadal potrzebê tworzenia, to wydaje nowe p³yty, ale z nowym materia³em. Ale je¶li co roku wydaje jednak zestawy starych, zmiksowanych utworów, mo¿e to oznaczaæ, ¿e chce utrzymaæ siê ze sprzeda¿y materia³ów dla najwierniejszych fanów i nie chodzi tu o utrzymanie pozycji na scenie ani nawet konkurowanie z innymi zespo³ami. Wystarczy tak¿e wej¶æ na np. profil zespo³u na Myspace i zobaczyæ, ¿e od 2005 r. zgromadzili w tym serwisie ponad 98 tys. fanów, ale tak naprawdê ramkê z wybranymi tzw. top friends wype³nia tylko 5 profili – muzyków KMFDM.
My¶lê, ¿e (nie tylko moje) oczekiwania co do KMFDM s± o wiele wiêksze, g³ównie z racji tego, ¿e jest to jeden z niewielu zespo³ów rocka industrialnego, który przetrwa³ na scenie ponad 20 lat, podczas kiedy muzycy innych grup z braku pomys³ów stworzyli dodatkowe projekty, albo zwrócili siê w stronê pozamuzycznej dzia³alno¶ci zarobkowej.
KMFDM nie mo¿na jednak odmówiæ profesjonalizmu w produkowaniu wysokiej jako¶ci nagrañ i stabilnej autopromocji w internecie. Pomaga im w dzia³alno¶ci tak¿e w³asny sklep on-line, dziêki któremu zespó³ mo¿e bezpo¶rednio kontrolowaæ wp³ywy ze sprzeda¿y muzyki i innych gad¿etów. P³yta Wurst polecana jest jednak tylko wytrwa³ym kolekcjonerom, bo jak dla mnie, nie wnosi nic nowego do historii zespo³u. (NINa, 27/10/2010)
Blitz |Metropolis, 2009|
1. Up Uranus (symbol), 2. Bait & Switch, 3. Davai, 4. Never Say Never, 5. Potz Blitz!, 6. People Of The Lie, 7. Being Boiled, 8. Strut, 9. Bitches, 10. Me & My Gun, 11. Take'm Out.
KMFDM kontynuuje swoje dzie³o od ponad 25 lat, podczas gdy wiele zespo³ów po prostu wstrzyma³o, lub wrêcz ca³kowicie zaprzesta³o dzia³alno¶ci muzycznej.
Sukces KMFDM polega prawdopodobnie na wielonarodowo¶ci, z jakiej sk³ada siê ta grupa, bo muzycy pochodz± zarówno z Niemiec, Stanów Zjednoczonych, jak i Wielkiej Brytanii. KMFDM ma te¿ niejako konotacje z Rosj± i tam prawdopodobnie spodobali siê najbardziej, na co wp³yw na pewno mia³ soczysty, krzykliwy i komiksowy design ok³adek oraz u¿ywanych czcionek, nawi±zuj±cych do tych stosowanych w czasach ZSRR.
Wabik KMFDM to tak¿e atrakcyjna, utalentowana Lucia o drapie¿no-s³odkim g³osie, która bierze udzia³ tak¿e w innych projektach pobocznych jak MDFMK, KGC i Drill.
KMFDM w ci±gu wszystkich lat swojej dzia³alno¶ci próbowa³o ju¿ ró¿nych chwytów, aby pozostaæ ci±gle atrakcyjnymi dla wiernych fanów i zgarniaæ coraz wiêcej s³uchaczy oraz nabywców p³yt. Na scenie muzyki rockowo-industrialnej s± chyba jedynymi, którzy wydali tak wiele singli, B-sidów, reedycji i niepublikowanych wcze¶niej dem.
Zespó³ ten mia³ tak¿e zazwyczaj wsparcie wiêkszych wytwórni p³ytowych, chocia¿ na d³u¿ej zwi±za³ siê g³ównie z WaxTrax! i Metropolis i obie s± jednak wytwórniami, które kieruj± (lub kierowa³y w przypadku nieistniej±cego ju¿ WaxTrax!) swoje wydawnictwa do konkretnego odbiorcy. Jakkolwiek KMFDM nagrywa we w³asnym studiu, dla w³asnej wytwórni (KMFDM Records), a muzycy przenie¶li siê nie tak dawno temu z USA z powrotem do Niemiec.
Blitz jest szesnast± studyjn± p³yt± w dyskografii KMFDM i... jak dla mnie, nie do koñca rewelacyjn±, chocia¿ nie uwa¿am siê za wiern± fankê tej grupy. Na Blitz s³ychaæ wyra¼nie, ¿e zespó³ stara³ siê poszerzyæ grono s³uchaczy i zmodyfikowaæ swoje charakterystyczne brzmienie, st±d pojawi³y siê niekiedy, nie zawaham siê u¿yæ tego okre¶lenia, popowe piosenki, jak gdyby stworzone na potrzeby standardowego radia. Takie utwory jak Strut, Bitches, Bait & Switch, brzmi± bardzo p³asko i lekko, jak na KMFDM, które znali¶my dotychczas.
Z drugiej jednak strony, na Blitz znalaz³y siê te¿ ciê¿kie utwory, mo¿e nie do koñca dorównuj±ce tym z Xtort, jak dla mnie najlepszej p³yty KMFDM, ale mimo wszystko takie brzmienia ciesz± i dobrze, ¿e zespó³ przy nich pozosta³. I do nich zaliczaj± siê Up Uranus oraz Never Say Never ze wzglêdu na dynamikê, agresjê, ciê¿ar gitarowych riffów, drapie¿no¶æ g³osu Lucii i sam wyd¼wiêk utworów. „Potz Blitz” to nieco 'rammstein'owy” utwór z uwagi na marszowe tempo i teksty w jêzyku niemieckim, natomiast „Me & My Gun” przypomina mi nagrania Angelspit, co w³a¶ciwie nie dziwi, ze wzglêdu na niedawne, wspólne koncerty KMFDM i Angelspit.
Na p³ycie znajduj± siê te¿ dwie niespodzianki. Pierwsza to „Davai” wykonany przez Sashê w doskona³ym rosyjskim, z typow± rosyjsk± werw± wzywaj±c± do 'zjednoczenia', o czym te¿ mówi tekst utworu. Dla niejednego Polaka ten tekst bêdzie na pewno zrozumia³y. Dla Amerykanów i reszty ¶wiata rosyjski brzmi egzotycznie, wiêc „Davai” zwróci uwagê s³uchaczy praktycznie na ca³ym ¶wiecie.
Drug± niespodziankê rozpoznaj± fani muzyki new romantic, bowiem jednym z sztandarowych wykonawców tego stylu poza Duran Duran i Garym Numanem by³ tak¿e zespó³ Human League, a ich utwór dziwny „Being Boiled” zosta³ przerobiony kilka razy przez ró¿ne zespo³y, tak¿e przez KMFDM. Jako by³a fanka new romantic zawsze podchodzi³am ze zdziwieniem do fascynacji tym utworem, bo „Being Boiled” to dosyæ prosta, mroczna i mechaniczna kompozycja, odstaj±ca od standardowych utworów tego stylu.
Na p³ycie pojawi³y siê te¿ dwie osobisto¶ci – Szwed Tim Skold (Shotgun Messiah, Marilyn Manson) i Cheryl Wilson, popowa piosenkarka, która pojawi³a siê ju¿ na p³ycie WWIII.
Blitz, to pozycja p³ytowa stosowna do posiadanej kolekcji albumów KMFDM, a kilka utworów ewidentnie nadaje siê do podcastów i audycji radiowych. (NINa)
Brimborium |Metropolis Records, 2008|
01. Tohuvabohu (MS 20 Mix) By Combichrist, 02. Looking For Strange, (Super Strange Mix) By Die Krupps, 03. Superpower (Buttfunk Mix) By Kapt'n K., 04. Headcase (Hallowe'en Mix) By Jules Hodgson, 05. Tohuvabohu (Ex Nihilo Mix) By Angelspit, 06. I Am What I Am (The One And Only Mix) By Steve White, 07. Looking For Strange (All Strung Up Mix) By Velox Music, 08. Saft Und Kraft (Saft Und Crack Mix) By DJ Acucrack, 09. Not In My Name (Check Yourself Mix) By 16 Volt, 10. Headcase (Fix Mix) By Angelspit, 11. Spit Or Swallow (Electric Stomp Mix) By Velox Music, 12. You're No Good (Zomb'd Out Mix) By Zombie Girl, 13. What We Do For You
Kolekcja remiksów do wydanej rok temu p³yty Tohuvabohu jest jak dla mnie poprostu kolekcj± remiksów, jako ¿e nigdy nie by³am fank± przewracania utworu w te i wewte tylko po to, ¿eby spróbowac dodaæ mu wiêcej ekspresji ni¿ mia³ w oryginale, który faktycznie j± posiada³. Idea remiksowania wydajê siê byæ ju¿ bardzo czêsta w tych czasach i jest to forma na pozwolenie nieznanemu zespo³owi zaistnieæ na runky, lub daæ zarobiæ trochê pieniêdzy zespo³om ju¿ znanym. Plus satysfakcja. Dlatego te¿ us³yszycie tu takie s³awy jak 16volt, DJ Acucrack, Die Krupps, Angelspit i innych, obok samych muzyków KMFDM. Jak dla mnie jest tu jednak¿e tylko kilka remiksów, które zwróci³y moj± uwagê i by³y to zdecydowanie oba remiksy nagrane przez australijsk± gwiazdê sceny muzyki elektroniczno-noisowej - zespó³ Angelspit w Tohuvabohu (Ex Nihilo Mix) i Headcase (Fix Mix). S± tu te¿ bardziej rozrywkowy remiksy skierowany na imprezowe parkiety - Spit Or Swallow (Electric Stomp Mix) w wykonaniu Velox Music i Tohuvabohu (MS 20 Mix) w aran¿acji Combichrist. Zwróci³am szczególna uwagê na remiks 16volt, ze swoim sta³ym rytmem i fajnymi samplami, ale ostatecznie uwa¿am, ¿e jest nieco za d³ugi, a miejsca wype³nione tylko beatem za nieco têpe. Poza tym, remiks ten posiada swoje ciekawe, rozwibrowane momenty i wydaje siê naturalne, ¿e spe³ni swoj± funkcjê na imprezie wprowadzaj±c tañczacych w swoisty trans ;) (NINa)
Tohuvabohu |Metropolis Records, 2007|
1. Superpower,2. Looking For Strange,3. Tohuvabohu,4. I Am What I Am,5. Saft und Kraft,6. Headcase,7. Los Ninos Del Parque (cover, originally by Liaisons Dangereuses),8. Not In My Name,9. Spit or Swallow,10. Fait Accompli,11. Bumaye
KMFDM samorealizuje siê w muzyce industrialno-rockowej od wielu ju¿ lat, a ta p³yta jest jak dla mnie kontynuacj± wydanej w 2005 r. p³yty Hau Ruck. Co oczywi¶cie oznacza, ¿e to dobry kierunek, poniewa¿ zawarto¶æ na obu p³ytach jest interesuj±ca, taneczna, a Lucia jak zwykle kusi swoimi powabami (I Am What I Am, Fait Accompli) aby za chwilê pokazaæ pazury. Chocia¿ musze przyznaæ, ¿e ta p³yta dojrza³a we mnie po jakim¶ czasie. Za pierwszym przes³uchaniem uzna³am jej pocz±tkowe utwory za ca³kiem nieciekawe, ale sytuacja diametralnie zmieni³a siê od wspomnianego wy¿ej utworu I Am What I Am, i ju¿ do koñca mog³am doceniaæ pracê muzyków nad soczystymi kompozycjami. Nie mam pojêcia co wp³ynê³o na decyzjê o takim w³a¶nie ustawieniu utworów. Je¿eli na poczatku znalaz³by siê dosyæ trash metalowy Saft Und Kraft czy posiadaj±cy prosty ale wciagaj±cy rytm Spit or Swallow to mo¿e p³yta wci±ga³aby od razu.
Poza wskazanymi utworami chcia³am zwróciæ wasza uwagê na Bumaye, z fajnymi daleko-wschodnimi dodatkami. na p³ycie zaznacza siê bardzo zrównowa¿ony poziom miêdzy gitarami i elektronik±, chocia¿ np. Looking For Strange jest ju¿ bardziej taneczny i chyba skrecaj±cy w stronê innego gatunku muzycznego. Utwór otwieraj±cy p³ytê Tohuvabohu utrzymany jest bardzo w chicagowskim stylu spod znaku wytwórni WaxTrax!, z któr± KMFDM w latach 90-ych by³ zwi±zany a¿ do samego koñca tego labela, co mo¿e spodobaæ siê starszym fanom muzyki industrialno-rockowej, którym nieobce s± brzmienia MLWTTK czy Revolting Cocks. (NINa)
Agogo |1998, TVT/Wax Trax!|
Thank You,Godlike,Virus-Dub,Rip The System,Naff Of,Mysterious Ways,Ooh La La,Hole In The Wall,Agogo,Zip
Mia³am kiedy¶ flashow± gierkê pt. Pico, o tym jak amerykañski nastolatek zastrzeli³ kilunastu kolegów w szkole i w jednej scenie by³ zapêtlony, ostry gitarowy riff, potem okaza³o siê, ¿e to fragment z utworu 'Godlike', w³a¶nie z p³yty Agogo. Jest tu tak¿e cover utworu Mysterious Ways w oryginale autorstwa U2. (NINa)
Angst |TVT/Wax Trax!, 1993|
Light,A Drug Against War,Blood (Evil Mix),Lust,Glory,Move On,No Peace,A Hole In The Wall,Sucks,The Problem
To samo co powy¿ej, kolejne nudne 50-parê minut muzyki, mo¿e jedynym utworem, który w jaki¶ sposób 'wybija siê' z tej p³yty jest utwór Glory, co¶ siê tam dzieje i te gitarki jako¶ bardziej o¿ywczo dzia³aj± na cia³o. P³yta ogólnie jest ju¿ bardziej gitarowa ni¿ poprzednie, ale ci±gle czego¶ brak i pozostaje tylko niesmak! Utwór Light zremiksowa³ sobie pó¼niej Reznor; remiks pod tytu³em 'Light (Fat Back Dub)' jest dostêpny na pirackim sk³adaku The Tainted Touch of Trent's Carress. (NINa)
Attak |?, 2002|
Attak/Reload,Skurk,Dirty,Urban Monkey Warfare,Save Me,Yohoho,Super Hero,Sturm und Drang,Preach/Pervert,Risen,Sleep
KMFDM ma ju¿ w swoim dorobku bardzo du¿o p³yt, ich muzyka jest zaliczana do rocka industrialnego, a sam zespó³ twardo wydaje kolejne p³yty, chocia¿ moim zdaniem powinien ju¿ dawno zakoñczyæ dzia³alno¶æ albo poprzestaæ na nagrywaniu utworów na potrzeby gier komputerowych. Ciekawe utwory: Skurk (w stylu Gravity Kills), Preach / Pervert oraz Risen. (NINa)
Don't Blow Your Top |Wax Trax!, 1988|
No Meat - No Man,Don't Blow Your Top,Killing,Disgust,Oh Look,King Kong Dub Rubber Mix,What A Race,No News,Tod Durch Bongo-Bongo,Killing (For Your Sampling Kit),Oh Shit
Monotonny automat perkusyjny, jakie¶ cytaty, g³upkowate tytu³y, nie ma ani jednego utworu, który mog³abym wyró¿niæ. Wszystko na jedno kopyto i wszystko nudne. (NINa)
Juke-Joint Jezabel - G. Moroder Remixes |TVT/Wax Trax!, 1995|
Juke Joint Jezebel (Poly-Matrix),Juke Joint Jezebel (Original Single Edit),Juke Joint Jezebel (Metropolis),Juke Joint Jezebel (Paradox),Juke Joint Jezebel (Poly-Matrix X-Tended),Kraut
Utwór Juke-Joint Jezabel zosta³ nagrany na potrzeby soundtracku do pierwszej czê¶ci filmu Mortal Kombat, a na tej p³ycie mamy 5 remiksów [najlepszy jest Juke-Joint Jezebel (Poly-matrix X-tended)], ale na szczê¶cie jest te¿ wersja oryginalna :-P Szósty utwór to Kraut, nowy utwór KMFDM, nawet dosyæ ciekawy, w sumie ca³ego singla mo¿na nabyæ tylko dla tego utworu i wersji oryginalnej J-JJ. (NINa)
Money |Wax Trax!, 1992|
Money, Vogue, Help Us/Save Us/Take Us Away, Bargeld, Spiritual House, Sex On The Flag (Jezebeelzebuttfunkmix), I Will Pray, We Must Awaken, Under Satan (Dub), Vogue 2000,
Money (Deutschmark-Mix)
Zastanawiaj±ce jest jak to siê dzieje, ¿e znane (w koñcu to ju¿ szósta p³yta w dyskografii!) zespo³y potrafi± ³adowaæ kasê w nagrywanie tak cienkich p³yt, a inne grupy maj± ¶wietny materia³, a nie posiadaj± funduszy, potrzebnych ¿eby zab³ysn±æ na rynku i w tylko bliscy znajomi wiedza o ich istnieniu. A tu mamy taki znany KMFDM i kolejn± obciachow± p³ytê, która nie do¶æ, ¿e niczego nie wnosi, to trwa prawie godzinê i mêczy uszy. (NINa)
Nihil |TVT/Wax Trax!, 1995|
Ultra, Juke Joint Jezebel, Flesh,Beast, Terror, Search & Destroy, Disobedience, Revolution, Brute, Trust
No i sta³o siê. Nareszczie KMFDM wszed³ na jaka¶ ciekawsz± ¶cie¿kê, nawet ok³adka jest w innym stylu! Jest i filmowy Juke-Joint Jezabel i ostre gitarowe kawa³ki, nie ma ju¿ tej wszechogarniajacej nudy, typowej dla wcze¶niejszych p³yt. Do KMFDM zapewne dosz³a informacja, ¿e obecnie (rok 1995) gra siê ostre gitarowe utwory i rock industrialny ma siê ca³kiem nie¼le. Wiêc czemu by nie nagraæ p³yty, która poderwie fanów takiej w³a¶nie muzyki? Dziêki, bardzo mi³o s³ucha siê tak¿e utworów Flesh, Beast, Terror, trochê dziwactw jest w Brute, ale to te¿ dobry utwór. (NINa)
Retro |TVT/Wax Trax!, 1998|
Power,Juke-Joint Jezebel,Brute,A Drug Against War,Light,Money,Vogue,Godlike - Doglike,Virus - Pestilence,Liebeslied - Leibesleid,More & Faster,Rip The System!,What Do You Know, Deutschland?,Don't Blow You Top!
Przekrojowa p³yta, 14 utworów, zremiksowany Godlike-Doglike, a tak¿e Virus-Pestilence (na Agogo wystêpowal jako Virus-Dub). Mo¿na sobie kupiæ ale bez rewelacji. Lepiej wydaæ pieni±dze na Nihil albo XTort :-> (NINa)
(Symbols) |TVT/Wax Trax!, 1997|
Megalomaniac,Stray Bullet,Leid Und Elend,Mercy,Torture,Spit Sperm,Anarchy,Down And Out,Unfi,Waste
Chyba okaza³o siê ¿e dla wiêkszo¶ci fanów ostatnia p³yta by³a nieco za ostra, wiêc nast±pi³ tutaj powrót do starego brzmienia i stylistyki graficznej oraz unowocze¶nienia brzmienia pod wzglêdem sampli. Najlepiej wypadaj± Megalomaniac, Mercy i Anarchy. (NINa)
UAIOE |Wax Trax!, 1989|
Murder,UAIOE,Loving Can Be An Art (Saturation Mix),More & Faster 243,Rip The System (Duck & Cover Mix),Thrash Up!,En Esch,Ganja Rock,Thumb Thumb
Muzyka KMFDM kojarzy mi siê z regu³y z czym¶ groteskowym, nie traktowanym powa¿nie, jaka¶ zbieranina cytatów, pustych uderzeñ perkusji i paru sampli, ¿eby nie by³o zbyt surowo. My¶lê, ¿e ta p³yta odzwierciedla taki obrazek KMFDM. Nic siê nie dzieje. Nudno, leniwie, mo¿e kto¶ odnalaz³by porównanie do wczesnego Skinny Puppy czy Hilt, ale tylko na poziomie samplingu czy wokali, przy czym KMFDM jest o wiele mniej psychotyczne, no i pojawiaj± siê czasem kobiece wokale. Tak jak i powy¿ej, ¿aden utwór nie nadaje siê do wyró¿nienia. (NINa)
XTORT |TVT/Wax Trax!, 1996|
Power,Apathy,Rules,Craze,Dogma,Inane,Blame,Son of a Gun,Ikons,Wrath
No i piêknie! Gdy siê tak przes³uchuje ka¿d± p³ytê KMFDM poczynaj±c od najstarszych, to dochodz±c do Xtort nareszcie mo¿na poczuæ mi³e wibracje. Bardzo dobre ostre gitary, w¶ciek³e wokale, dynamika, wszystko siê krêci tak jak powinno. Powali³ mnie rozbujany Rules, a tak¿e Inane (w tekstach nawi±zuje do tytu³ów swoich poprzednich utworów i w³asnej nazwy - KMFDM), oraz zdecydowanie najciekawszy Wrath. Utwór Ikons robi siê interesuj±cy dopiero w po³owie. (NINa)
WWIII |Sanctuary Records, 2003|
WWIII (World War III),From Here On Out,Blackball,Jihad,Last Things,Pity For The Pious,Stars And Stripes,Bullets, Bombs And Bigotry,Moron,Revenge,Intro
Muzyka na tej p³ycie ma posmak punkowej rewolty, co podkre¶la wokal Lucci Cifarelli w takich utworach jak WWIII, From Here On Out czy w bezdyskusyjnym hicie tej p³yty - Last Things. W innych utworach Sascha pozwala nam wróciæ do brzmieñ KMFDM, do jakich nas przyzwyczaili przez 21 lat - trochê mrocznie, brudno, trochê uwodzicielsko. Je¶li mam oceniæ subiektywnie - najciekawiej wypad³ utwór Blackball; w ocenie obiektywnej powinien siê spodobaæ Last Things i Stars and Stripe. Warto dodaæ, ¿e to pierwsza p³yta nagrana pod skrzyd³ami ¶wietnej wytwórni Sanctuary Records, (do której przenios³o siê Ministry i Pitch Shifter), a która to przeprowadzka nada³a brzmieniu KMFDM dodatkowego kopa w postaci mocno zaakcentowanej sekcji gitara+bas. Jakkolwiek by nie patrzeæ, jest to dalej stary, dobry KMFDM, nadal zbuntowany i kpiarski - utwór o tytule Intro jest tu utworem... wieñcz±cym p³ytê ;) (NINa)
Hau Ruck |Metropolis Records, 2005|
Free Your Hate,Hau Ruck,You're No Good,New American Century,Real Thing,Every Day's A Good Day,Mini Mini Mini,Professional Killer,Feed Our Fame,Ready To Blow,Auf Wiederseh'n
Po 21 latach dzia³alno¶ci nareszczie pojawi³a siê p³yta, która spokojnie mo¿e byæ okre¶lona jako najlepsza p³yta KMFDM. Zespó³ nadal w sk³adzie z miêdzy innymi, drapie¿n± Luci± i charyzmatycznym Sasch± na czele jest w bardzo dobrej formie. Zmienili wytwórniê p³ytow± na Metropolis (równie znana jak Sanctuary, ale gromadz±ca zespo³y z ¶rodowiska muzyki elektronicznej - wydawali p³yty Front Line Assembly, Numb, Out Out, Noise Unit, Juno Reactor, Decree, Haujobb, Halo Gen czy te¿ Gridlock). Rock industrialny nie umar³, co s³ychaæ na tym najnowszym wydawnictwie - dynamika powala, a prawie ka¿dy utwór zas³uguje na etykietkê 'hitu'.
Muzyczn± jazdê zaczynamy ju¿ od pierwszego utworu - Free Your Hate ma 100% szanse staæ siê hiciorem na agresywniejszych imprezach muzycznych ;) Kolejny - tytu³owy 'Hau Ruck' zapada szybko w pamiêæ, pojawia siê tam bardzo du¿o ciekawych sampli, a mi³e dla ucha gitarowe riffy dope³niaj± uczucia zadowolenia. Pó¼niej mamy typow± dla KMFDM szalon± fuzjê gitar i elektroniki doprawion± seksownym wokalem Lucii.
Nastêpny utwór to mój osobisty faworyt - New American Century to te¿ klimaty typowe dla KMFDM, wzbogacone o t³o zbudowane z wielu intryguj±cych sampli. W 'Real Thing' ponownie kusi Lucia, utwór spokojniejszy, w klimatach utworów takich grup jak Sister Machine Gun lub Machines of Loving Grace. 'Every Day's A Good Day'.... (to die), to utwór z agresywnym wokalem, ale nie przekona³ mnie za bardzo, za ma³o siê tam dzieje. Taka sobie siekanka ;) Mini Mini Mini - szuka³am tekstu, trafi³am na jak±¶ stonkê, my¶la³am, ¿e to ju¿ przet³umaczony utwór, poszuka³am nastepnej... no nie, tu te¿ po francusku? :D Tak, ca³y utwór jest napisany w jêzyku francuskim, a do tego ciê¿kie, monotonne brzmienie, te¿ wpada w ucho.
No i dochodzimy do czwartego hiciora na Hau Ruck, mam tu na my¶li Professional Killer, bardzo zgrabny utwór, w sam raz na parkiet, do samochodu, do przeno¶nego odtwarzacza - s³owem wszêdzie gdzie wymagany jest ruch; s³uchaj±c tego utworu nie sposób nie przytupywaæ ;D
W kolejnym utworze ciekawe intro, ciekawy beat, sample, rytmika - Ready To Blow ma z³o¿on±, pe³n± ró¿nych przeszkadzajek strukturê, przez co nie powinien znudziæ siê zbyt szybko; mój drugi osobisty faworyt na Hau Rucku :) Na koniec dostali¶my utwór nagrany tak¿e w typowym dla KMFDM stylu, a tekst jest napisany w niemieckim jêzyku, rodzinnym dla zespo³u Saschy. Osobi¶cie uwa¿am ca³y utwór za nieco mêcz±cy i niespójny, ale w otoczeniu innych, dobrych kawa³ków mo¿na go prze¿yæ ;)
Podsumowuj±c - przygotowywaæ recenzje do takich p³yt jak Hau Ruck to sama przyjemno¶æ; p³yta ta ma spore szanse, ¿eby wpisaæ siê w dyskografiê KMFDM z mianem p³yty kultowej, bo co¶ mi siê wydaje, ¿e zespó³ jeszcze nie dorobi³ siê takiej pozycji... (NINa)
Strona oficjalna |
Last.FM |
Discogs |
Myspace